Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Klondike 1896 – pro všechny zlatokopy

Když jsem se dozvěděl, že na Klondiku našli zlato, byl jsem kousek odsud. Rozhodování nebylo nijak složité, svoji brašnu s dopisy jsem nechal na poště v nejbližším městě a vydal se za štěstím. Vidina bohatství byla tenkrát tak blízko, stačilo jen ponořit ruku do vody a začít tahat zlaté valouny. Všechno bylo tak jasné a jednoduché.

Teď, o deset let později vím, že jsem se neměl nechat zlákat. Zlatá horečka mě pohltila, den co den jsem proséval štěrk u řeky a nedokázal jsem se od té činnosti odtrhnout. Když jeden z mých nových kamarádů našel pěticentimetrový koblížek, celý ze zlata, už jsem sahal po dýce, ale včas jsem svoji impulsivní reakci zastavil.

Dopisy od rodiny mi chodily nejdříve každý týden, pak každý měsíc. Už je to půl roku, co jsem o manželce neslyšel. Děti dospěly a mají vlastní rodiny a svého otce, který je měl živit, ani pořádně neznají. Vím, že teď už v mém životě zůstala jen řeka a ta stále se vzdalující vidina bohatství. Malinká, ale stále tu je. Třeba už zítra…

Zlatá horečka ovládla v roce 2011 i Českou republiku, protože vychází nová původní česká desková hra od autora Vladimíra Suchého. Ten zaznamenal velký úspěch již se svými dvěma předchozími hrami: Loděnice (recenze) a 20. století (recenze).

Jenže tentokrát na rozdíl od minulých dvou her nevydává svoji pecku pod hlavičkou společnosti Czech Games Edition a v distribuci firmy MindOK (20. století), ale v produkci nově vzniklé značky Stragoo Games.

Stragoo Games však hodlá přinášet českým hráčům nabídku pokročilejších her a Klondike 1896 je první z řady her. Spolu s ní vyšla také světově úspěšná hra Continuo lokalizovaná do češtiny a horkou novinkou je Speedway Champion od Jana Jalůvky. O ní jste si mohli přečíst základní informace v rozhovoru s autorem. Obě tyto recenze připravujeme v dalších dnech, ale dnes se budeme věnovat těžbě zlata na Aljašce.

Černé krabici standardního rozměru vévodí tematický obrázek zlatokopa se zářícíma očima. Uvnitř najdete brožuru s pravidly a přeloženou bodovací desku. Ale aby bylo co bodovat, musíte se ponořit hlouběji do krabice a objevit v jejím středu podlouhlou přihrádku. V níž jsou všechny ostatní součástky, což naznačuje, že ve hře nebude žádný společný hrací plán.

Nahrazuje jej celkem šestnáct čtvercových dílků s ilustracemi krajiny na Klondiku. Některá místa obsahují jen prázdnou trávu, zatímco jinde najdete cenné zlato nebo rubíny. A úkolem hráčů bude samozřejmě nasbírat jich na své krátké cestě co nejvíc. K tomu využijí na označování cesty dílky nejrůznějších tvarů, které musíte vycvakat z připravených archů. Dílky jsou z jedné strany celé hnědé, zatímco druhá strana je prostě jen kartonová.

V pytlících najdete cenné rubíny. Ony to tedy ve skutečnosti samozřejmě rubíny nejsou, ale jedná se o průhledné kamínky, které slouží ve hře jako platidlo. Setkali jsme se s nimi už v jiné hře české produkce – v dobrodružném Dornu (recenze).

Tím ale náš výčet komponent stále nekončí. Dřevo zastupují malé kostičky, které známe z loňské Verony (recenze). Nejvíce ale pohled asi upoutají úžasné váčky, které jako by opravdu mohly viset u pasu nějakého zlatokopa. Poslední součásti hry představují dva balíčky karet uzavřené v krabičkách, což určitě hráči ocení zkušenější hráči, kteří se snaží ochránit své karty před poškozením.

A protože se snaží Klondike 1896 být hrou pro všechny, v pravidlech najdeme hned několik variant, jak se ve sběru zlata na Aljašce utkat. My si představíme nejdříve pravidla pro rodinné hraní, a pak krátce nastíníme i změny, kterými se hra může ubírat v případě pokročilého soupeření.

Na začátku partie si každý z hráčů zvolí jednu barvu a od ní si vezme dvě mrňavé kostičky. Jedna z nich patří na start bodovací dráhy, která vede po obvodu společné desky. V jejím středu jsou čtyři sloupečky, které však v rodinné hře nevyužijete.

Každý dostane také výbavu v podobě jednoho měšce na nasbírané valouny a rubíny. A aby neměl pocit, že jde kopat s prázdnou, dokonce si může svůj váček zatížit třemi rubíny do začátku. Asi se jedná o standardní výbavu začínajícího zlatokopa. Oproti představám ale nebudete potřebovat ani sítko, ani krumpáč. Rubíny si nejspíš stejně jako my položíte na měšec, kde vypadají velice elegantně. Ke štěstí vám totiž chybí už jen jedna věc.

Soupeři si rozeberou čtyři dílky hracího plánu, který bude představovat prostředí, v němž budou hledat bohatství. Dílky jsou na zadní straně označeny 1a-4d, každý si vezme sadu od jedné číslice. Jednotlivé opísmenkované destičky se pak od sebe liší a záleží pouze na hráči, jak si je poskládá, nejobvyklejší pro začátečníky bude náhodné rozmístění.

Teď musíte ještě připravit počáteční nabídku cest, kterými se mohou zlatokopové ubírat skrz své území. K tomu budete potřebovat tenké hnědé kartonové geometrické tvary. Z nich vytvoříte nabídku: šest řad po tolika dílcích, kolik je v souboji angažováno zlatokopů. V jedné řadě nesmí být žádný stejný dílek. Zde se budete asi potýkat stejně jako my s náhodností. Protože v balení nenaleznete žádný neprůhledný pytlík, musíte si jej buď zajistit jinak, nebo rezignovat na náhodný výběr. Hráči tak mohou bohužel ovlivnit, jaké dílky budou v nabídce.

Hráči všichni začínají na uprostřed levé strany svého hracího plánu. Odsud si budou postupně za pomoci jednotlivých dílků propracovávat cestu až na konec území. Jednou za cestu se musí povinně podívat na horní a dolní okraj území a jejich cesta tak vytvoří na plánu jakousi vlnku.

Ale než mohou vyrazit sbírat valouny zlata, musí nejdříve získat nějaký ten dílek, pomocí kterého si mohou vydláždit cestičku. A právě na její ploše je jediné místo, kde můžete zvednout zlato a rubíny ze země, protože jinde mimo cestu je neuvidíte.

Dílky získáte tak, že je vydražíte na začátku každého kola. Protože jich je stejný počet jako hráčů, končí dražba ve chvíli, kdy jsou hráči rozmístěni každý u jednoho tvaru. Dílek, o který máte zájem, označíte kostičkou své barvy, případně můžete přidat libovolný počet rubínů. Další hráč na řadě může buď přebít vaši nabídku, nebo si vybrat jiný tvar.

Když jsou dílky rozděleny spravedlivě mezi hráče, každý má za úkol jej umístit na svoje území tak, aby se dotýkal předtím položených dílků alespoň rohem. Orientace tvaru závisí pouze na hráči, jen nelze dílek otáčet vzhůru nohama šedou barvou nahoru. Zisk pak tvoří všechny valouny a rubíny, které se mu podaří položeným tvarem překrýt. Zatímco za rubíny získá finance do dalších kol dražby a vezme si odpovídající počet z banku, za zlaté valouny dostane hráč okamžitě vítězné body. Posune tedy svoji barevnou kostičku na bodové stupnici o odpovídající počet dílků.

Jakmile se blíží viditelná nabídka pro šest aukcí ke svému konci, doplníte zásobu opět na šest řad tak, aby hráči mohli dopředu plánovat svůj pohyb po plánu. To je důležité, protože po prvních šesti kolech budete zhruba v polovině celé hry.

Partie pokračuje tak dlouho, dokud někdo z hráčů nedosáhne konce svého území. Opět je nutné skončit pohyb na některém z jeho dvou středních políček, jinak na zlatokopa čekají trestné body. Ty dostane také v případě, že se nedotkne horní či dolní strany ve stanoveném místě.

Vzhledem k nejrůznějším tvarům je samozřejmě logické, že není možné, aby všichni hráči dorazili do cíle zároveň. Vše závisí na tom, jakou orientaci zvolí u svých dílků při jejich pokládání. Ovšem není ani jisté, že ten zlatokop, který dorazí až do cíle, se stane zároveň také vítězem partie. Na Klondiku se mohl najít pomalejší, ale pečlivější sběratel, který uměl cesty postavit efektivněji, a tak nasbírat více zlata.

Rodinná hra je poměrně jednoduchá a nenáročná. Hráči musí pouze efektivně využívat finance v dražbách a nesnažit se za každou cenu získat ten jediný správný dílek. Přitom ale zase právě ten dílek může být tím, co vás bude dělit od celkového vítězství. Rozhodnutí je pouze na vás a na tom, jak si dobře dokážete naplánovat cestu.

V podstatě je Klondike 1896 závislý především na představivosti, protože si musíte být před každou aukcí schopni zvážit, který dílek se vám hodí nejvíce a který nejméně. Právě podle toho pak musíte zvolit svoji dražební taktiku.

Hra pro pokročilé hráče do hry přivádí hned několik nových prvků. První verzí, kterou si můžete zkusit zahrát, je sestavení dílků do čtverce. V takovém případě udělá váš zlatokop jedno kolečko dokola, přičemž má opět daná místa, na kterých se musí dotknout okrajů území.

Pokročilá verze hry funguje úplně odlišně a s tou první ji spojuje pouze systém pokládání geometrických tvarů na váš hrací plán. Ovšem tentokrát vše závisí na rychlosti. Do začátku dostanou hráči sadu dílků tak, aby měli od každého jeden. V každém kole se otočí jedna karta se zadáním, které určuje počet zlata a rubínů, jež hráči mají za úkol co nejrychleji nasbírat.

V každém kole je ještě otočená vždy náhodná sada karet přízní, které mohou obsahovat ikony starosty (hodinky), šerifa (hvězda), koňáka (podkova) a bordelmamá (podvazky). Ten, kdo jako první dokončí správně překrývání (tedy alespoň si to myslí), vezme si z nabídky jednu kartu dle svých představ. Jak soupeři dokončují úkol, rozeberou si všechny karty. Pokud úkol opravdu splnil přesně, přičte si přízeň této osoby na odpovídající stupnici uprostřed bodovací desky.

Na konci hry se body sčítají podle pořadí přízně u každé osoby a hráč s největším počtem bodů vyhrává. Můžete také zkusit „kniziovskou“ variantu, která se zde vyloženě nabízí. Vyhrává ten hráč, který má nejvyše svoji nejnižší kostičku.

Pokročilá varianta hry klade na hráče mnohem větší nároky a staví je pod tlak. K samotnému stavění, při kterém stále musí destičky navazovat, musí ještě dobře plánovat a vybrat si správnou kartu, protože ve hře je pouze devět kol.

Zpracování v případě Klondike 1896 je poměrně rozporuplné. Na jedné straně tu máme vynikající váčky, líbivé rubíny a elegantně malé kostičky. Na druhé pak stojí nepříliš oku lahodící geometrické tvary. Možná je stačilo vyrobit z tvrdšího materiálu, nebo dřevěné. Pak by jich nemuselo být tolik, ale přitom by určitě udělali víc parády a hráči by si s nimi lépe užili.

Co se týká grafiky samotných hracích destiček, nedá se říct, že by byla úplně špatná. Zobrazuje jakýsi „letecký“ pohled na povrch Klondiku s ikonkami valounů a rubínů. Jen se nemůžeme ubránit pocitu, že nějaká ilustrovaná podoba s unikátními prvky, jako třeba malé postavičky, koně, domy a řeky by představovaly mnohem lákavější pobídku se ke hře vracet.

Souboj ve hře Klondike 1896 je časově nenáročný a to je dobře vzhledem ke skutečnosti, že právě rodinné hraní je hlavní cílovou skupinou této hry. Půlhodinová herní doba je tedy skvělá a udrží pozornost hráčů po celou dobu partie. Stejně tak je nenáročná také ve směru věku, ve kterém se může pustit do hledání zlata.

Náhoda ve hře nehraje příliš velkou roli, pouze určí sestavu dílků pro jednotlivá kola (v případě, že budete dílky losovat). Zbytek už závisí na interakci hráčů, která je hlavní součástí hry – bez úspěchu v aukci nemůžete uspět ve hře. V pokročilé variantě pak pouze zajišťuje přísun úkolů, ale výsledek závisí vždy pouze na schopnostech účastníků.

Naopak právě strategické uvažování vás dostane dopředu. Správné plánování cesty podle dostupných dílků musí jít ruku v ruce s optimálním využitím dražebních rubínů. A právě zde je hlavní síla Klondiku, tedy v jednodušší rodinné verzi.

Právě široká nabídka herních možností pomáhá Klondiku 1896 tam, kde ztrácí za nepříliš zajímavou grafiku herních desek a stavebních dílků. To je také důvod, proč se nám nakonec jeho partie líbily a bavilo nás prohledávat aljašskou krajinu ve snaze nalézt alespoň tu jednu další hrudku zlata.

Takže teď už zbývá jen odpovědět na otázku, pro koho vlastně Klondike 1896 je. Snaží se ze všech sil zavděčit všem, ale přesto si ho více užijí méně nároční hráči. Ovšem obě varianty jsou natolik odlišné, že je v podstatě můžete střídat a i začátečníci nebudou mít po seznámení s Klondikem problém hrát složitější verzi. Když budete mít čas na přemýšlivou partii, zvolíte rodinný styl, když na časový stres, vyberete pokročilou verzi.

Zkušený autor Vladimír Suchý tak vedle své hlavní novinky Dědictví tentokrát představil opět svoji oblíbenou dražební hru v jiném světle. Není tak propracovaná jako Loděnice a není tak elegantní, jako 20. století, přesto se jedná o pěknou českou deskovou hru, která u rodinného stolu nezklame.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorVladimír Suchý
VydavatelStragoo Games
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 4
Herní doba30
Minimální věk8 and up
KategorieAmerican West
MechanismyAuction / Bidding, Tile Placement

Více o hře.

Recenze: Klondike 1896 – pro všechny zlatokopy
Klady:

+ aukce
+ několik variant hry
+ pokročilá hra s kartami
+ variabilní herní plán
+ luxusní váčky
+ v hlavní roli strategie a představivost
+ prvotina vydavatelství Stragoo Games
Zápory:

- grafice plánu něco chybí
- tenké dílky pro stavění cest
- chybí pytlík pro náhodné losování
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Megaland – svět se posouvá doprava