Týmová práce je u staveb domů velice důležitá. Nestačí, když pouze jeden víc, co dělá. Musí to vědět úplně všichni, kteří se na vzniku budovy podílí. A to je někdy trochu potíž, protože zatímco u některých lidí neví často levá ruka, co dělá ta pravá, ani stavaři se občas neumí tak úplně dohodnout. A bez komunikace se pak můžete dočkat domu bez dveří, schody do zdi nebo děravé podlahy. Takového tréninku pak není nikdy dost.
La Boca je desková hra, která nám přesně takovou trochu nových zkušeností nabízí. Jejími autory jsou Inka a Markus Brandovi, designéři Kroniky panství (recenze) a rodiče dětí, které vymyslely Túry Můry (recenze). Jejich novinka pochází z dílny firmy Kosmos a vykoukla na svět v roce 2013. Její skromnou grafiku zpracoval Franz Vohwinkel a k nám se zatím dováží pouze v původní německé verzi.
Čtvercová krabice svojí velikostí jasně poukazuje na to, že se v ní staví domy. Z jejího víka čtvercového tvaru září barevná stavba z bláznivých tvarů. Každá ze stavebních částí má trochu jiný odstín zdí i okenice a všechny dohromady tvoří takovou neobyčejnou budovu.
Na první pohled poznáte, že se vám krabice stane také herním plánem. Její vnitřek je téměř celý přikrytý archy s žetony, ale především herním plánem s otvory pro žetony a prostorem pro stavění o rozměrech čtyři krát čtyři pole uprostřed. Průřezy pro žetony doplňuje ještě kruh na jedné a škvíra na druhé straně. Oba mají svůj důležitý význam, který si povíme později.
Ale ještě na chvilku se vrátíme k žetonům, které představují kulaté bodovací žetony více hodnot (od jedné až do dvaceti) a také čtvercové žetony v barvách hráčů. Ty jsou v nabídce ve dvou velikostech – ta větší označuje vás jako hráče, zatímco tu druhou si soupeři mezi sebou rozdávají, aby byla jejich spolupráce rovnoměrně rozdělená.
Čeká na vás ale především balíček s kartami obsahujícími celkem 128 úkolů. Vždy dva se vejdou na jednu kartu, což znamená hromádku 64 karet. Jsou oboustranné a obsahují vždy dva pohledy na jednu stavbu v horní části (jsou vždy na protějších stranách) a další dva pohledy na druhou stavbu v dolní části. Karty podle podbarvení rozdělíte na světlé a tmavé – jedny jsou těžší a druhé jednodušší.
K tomu, abyste úkoly z karet splnili, budete potřebovat také dřevěné bloky v různých barvách a tvarech. Každá barva je v nabídce unikátní, zatímco převažují kvádry různé délky. Ale to stále není všechno, protože při svém snažení budete potřebovat také časomíru v podobě digitálních stopek. Ty v sobě už obsahují baterii, což zaslouží určitě pochvalu.
Na začátku partie si každý z hráčů vybere jednu barvu, za kterou bude hrát. Od ní si vezme všechny čtvercové žetony – velký i malé v počtu dvojnásobném, než je jeho spoluhráčů. Žetony peněz rozdělíte do kapsiček v herním plánu, časomíru zasadíte do připraveného kroužku v desce a dřevěné kostky položíte vedle krabice. Společnou domluvou vyberete obtížnost a vyberte karty s odpovídajícím podbarvením. Balíček zamícháte a položíte poblíž tenké škvíry v krabici.
Každého kola se účastní vždy dva hráči, kteří vezmou krabici a položí ji mezi sebe. Vezmou horní kartu z balíčku a na výšku ji zasunou do škvíry tak, aby vykukovala pouze část se zvolenou obtížností. V tu chvíli jeden ze soupeřů stiskne tlačítko na stopkách a dvojici se začne měřit čas.
Jejich úkolem je domluvou a spoluprací postavit co nejrychleji stavbu, kterou vidí na kartě. Jenže na obrázku je zvýrazněný pouze pohled z jejich strany, nevidí tedy zdaleka pozici všech kostek a především nemají představu ani o jejich pozici v rámci hloubky stavby. Jediné co znají je rozložení barev při pohledu ze strany.
Oba stavitelé musí ohlásit konec dříve, než časoměřič zastaví stopky. Musí tedy být spokojení se svým výkonem a přesvědčení, že rozložení kostek odpovídá tomu na obrázku. Ostatní hráči jim řešení zkontrolují. Pokud je správně, získají budovatelé za svůj výkon peníze odpovídající rychlosti, s jakou celý úkol dokončili. Odměny jsou vyznačené na herním plánu a sahají od deseti bodů za bleskové řešení až po jeden bod.
V případě, že udělali při stavbě chybu nebo jim trvalo dokončení úkolu déle než dvě minuty, nezískají body žádné. Přesto si ale navzájem vymění svoje malé čtvercové barevné žetony na znamení, že už spolu ve dvojici jedenkrát hráli. Budou mít ještě jeden pokus o reparát, než se hra začne blížit ke svému konci.
Po vynulování stopek se mohou do stavění pustit další hráči. Jakmile se všechny páry vystřídají na tahu podruhé, hra končí. Je na čase spočítat všechny nastřádané mince. Hráč s nejvyšším součtem je bezpochyby nejlepším stavitelem a stává se vítězem partie.
La Boca je podařenou stavitelskou hrou, ve které se nemůžete spoléhat jen a pouze na sebe. Musíte vždy být ochotní spolupracovat s tím druhým a komunikovat při stavbě. Teprve tak se můžete dostat na vrchol žebříčku nejkratších stavebních časů.
Bodované úseky jsou rozdělené na deset částí po pěti, později deseti či dvaceti vteřinách. Na nejlepší výkon potřebujete čas do patnácti vteřin. A s trochou tréninku a šikovnosti to opravdu jde stihnout a získat plný počet deseti bodů. Děti samozřejmě takových výsledků zpočátku dosahovat nebudou, ale budou se s každou hrou znatelně zlepšovat.
Právě důraz na komunikaci a spolupráci dělá z této hry zcela jiný zážitek, než najdete u konkurenčních stavebních her. Přitom je ale bodování naprosto spravedlivé a s jistotou na konci určí nejlepšího hráče. Ačkoliv v této hře jeden hráč dobrý tým opravdu nedělá. Samotná komunikace není ale na nijak vysoké úrovni, protože se jedná pouze o prostředek k dosažení cíle. Jsou to rychlé výměny slov a nečekejte od ní nějakou zábavu navíc. Ta by měla naopak pramenit z pocitu, že jste dokončili stavbu, ačkoliv jste měli jen polovinu informací.
Hra obsahuje celkem jedenáct dílků. Čtyři malé čtverečky, další čtyři delší kvádry a pak tři neforemné díly – jeden extra dlouhý a další dva zahnuté do L. Každý z nich může být na herním plánu natočený naprosto libovolně a je na vás, abyste tu správnou pozici určili.
Zábavu se stavěním si užijí kvůli časovému limitu nejlépe opravdu starší děti (alespoň deset let). S mladšími byste museli ze hry vyřadit stopky, čímž ze hry vyřadíte ten zábavný element a zcela znemožníte bodování. Pro menší děti jsou tedy určitě vhodnější jiné stavební hry, než La Boca.
Nevidíme důvod, proč byste nemohli La Bocu trénovat i ve dvou. Sice zde postrádá smysl rotování a rozdělování žetonů, ale bodování bude stále fungovat. Jen hra není tak variabilní a nemá tu správnou nejistotu, jako když si partnery měníte. Jak ale hráči přibývají, prodlužují se také čekací doby mezi chvílemi, kdy se do partie dostanete. A někdy to je třeba jen na patnáct vteřin, načež musíte zase několik minut čekat.
Nakonec celá partie ale trvá jen něco málo přes půl hodiny a ve třech se můžete snadno dostat i na dvacet minut. Ideální poměr čas/zábava je podle našich zkušeností ve čtyřech hráčích, kdy partie trvá už déle, ale přináší také více napětí.
Krabice je zpracovaná velice zajímavým způsobem. Bohužel žetony nejsou ve svých přihrádkách připraveny na přenášení. Nemáte je čím přikrýt a pokud krabici zavřete po dohrání tak, jak je, budete muset všechny peníze znovu třídit. Místo toho je lepší je umístit do pytlíků. To řešení pevných pozic pro hodiny a především zasouvací místo pro kartu je skvělé. Hráči tak mají oba jasný výhled na svoji část zadání a všechno funguje bez jakýchkoliv rušivých elementů ze strany provedení.
V diskuzích o hře jsme se dočetli skvělý nápad pro soupeření ve čtyřech hráčích. Potřebovali byste k němu ale dvě kopie hry. Pak by hráči sestavili dva týmy, které by řešili současně řadu stejných úkolů, a tým s vyšším skóre by vyhrál. Sice jsme nemohli tenhle nápad vyzkoušet, protože máme k dispozici pouze jednu kopii, ale věříme, že taková verze přinese do hry týmového ducha a další úroveň zábavy.
La Boca postaví vždy dva hráče před nelehký úkol. Společně postavit konstrukci z dílků, když mají jen část informací. V každém kole se musíte opravdu snažit, protože o body se rozdělíte spravedlivě s partnerem. Jen kdyby toho čekání mezi jednotlivými tahy nebylo tolik. Ovšem pokud cokoliv rádi stavíte z malých cihliček a rádi soupeříte s časem, La Boca je zábavnou týmově-netýmovou hrou.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Inka Brand, Markus Brand |
Ilustrace | Franz Vohwinkel |
Vydavatel | KOSMOS, Asterion Press, Competo / Marektoy, CreativaMente, Filosofia Éditions, Korea Boardgames, Z-Man Games |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 3 - 6 |
Herní doba | 40 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (10 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Electronic |
Mechanismy | Pattern Building, Real-Time, Square Grid |
Rodina | Cities: Buenos Aires (Argentina), Components: 3-Dimensional (3D), Components: 4 x 4 Grids, Country: Argentina, Misc: LongPack Games |
Alternativní názvy | 라 보카 |
Více o hře.
+ stavění ve spolupráci s dalším hráčem
+ každý hraje s každým
+ o bodech rozhoduje čas
+ velké množství zadání ve dvou obtížnostech
+ podporuje komunikaci a představivost
+ získá si i nehráče
- delší čekání pro hráče, kteří zrovna nestaví
- nedokonalá krabice