Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Labyront – neustále živý labyrint

Existují různé labyrinty. Některé jsou dlouhé, jiné krátké, najdeme obyčejné i magické a některé jsou ještě navíc v podzemí. Můžete narazit na strašidelný nebo úplně obyčejný opuštěný labyrint. A přesto existuje ještě jeden, o kterém se doteď nevědělo a který se vymyká všem ostatním.

V tomto kruhovém labyrintu si totiž nikdy nemůžete být ničím jistí. V jeho útrobách se totiž skrývají nepoznané síly přírody a soupeří zde mezi sebou čtyři živly Země: voda, oheň, vítr a země. Nikdy není jisté, kdo vyhraje a každý, kdo se odváží mezi ně vstoupit, si koleduje.

Jenže legenda o Labyrontu vypráví, že uprostřed tohoto přírodou střeženého labyrintu se ukrývá poklad střežený bájným dračím monstrem. Mnoho odvážlivců se již vypravilo a našlo v bludišti zkázu. Nikdo se ještě nevrátil. Máte dost odvahy se pustit na stezku, která pálí a studí, kde vás vítr bičuje svými poryvy a země vám puká pod nohama? Pak vítejte v Labyrontu.

Labyront je hrou vydáván pod hlavičkou Trilab. Pod její tvorbou jsou podepsané firmy Kovošrot Kubík, občanské sdružení Kadlub a internetový obchod Shop-Art. Právě na jejich stránkách si můžete hru koupit. Označení Trilab je ve skutečnosti pouze zastřešující název pro volné tvůrce her. A jejich hra má více než dobrý účel – její koupí totiž přispíváte na vývoj her pro nevidomé. Takže uděláte nákup pro dobrou věc a navíc ještě získáte na oplátku zajímavou (a v případě deluxe verze i luxusní) odměnu.

Labyront původně vznikl jako velká hra s příběhem, kartami, schopnostmi hrdinů a možností jejich spolupráce. Vzhledem k rozsahu ji však autoři rozsekali do menších dílů, které vydávají postupně zvlášť.

Hru můžete zakoupit ve třech variantách, které se liší zpracováním hlavní hrací desky, ale také provedením figurek. Ať si vyberete kteroukoliv z verzí, obdržíte ji pouze zabalenou v igelitovém sáčku. Krabice u hry chybí, takže je trochu problém s jejím skladováním. Je nám jasné, že se jedná o další náklady navíc, ale pro pohodlí hráčů je balení důležité.

Ke všem verzím obdržíte netradiční podlouhlá pravidla s několika herními možnostmi a také čtveřici kostek – pro každého z hráčů jednu. Ostatní obsah se liší zpracováním, ale vždy se jedná o figurky rytířů a čtvercový hrací plán celého Labyrontu.

Základní verze jsou natištěné na plastovém hracím plánu. Jedna je černobílá, ale absenci barev vynahrazuje oboustranným provedením. Na každé straně najdete jinou variantu Labyrontu – jednou kruhovou a jednou čtvercovou, které mají každá trochu odlišné zakončení. Druhý plastový plán se chlubí barvičkami, ale na jeho druhé straně naleznete jen bílou plochu.

Ovšem nejvíce každého zaujme luxusně provedený dřevěný hrací plán o rozměrech 30 x 30 centimetrů. Do povrchu desky jsou pomocí laseru vytvořeny zapuštěné plochy, čímž dosáhnou autoři krásného plastického vzhledu. Ten z dřevěného Labyrontu dělá opravdový skvost, který na první pohled vypadá spíš jako nějaký artefakt než jako desková hra. Navíc pokud by pro vás byl Labyront malý, můžete si koupit dvojnásobnou verzi s rozměry 60 x 60 centimetrů.

K hraní však kromě plánu budete potřebovat ještě zmiňované figurky. Ty se také liší podle koupené verze – v základní dostanete pouze jednoduché papírové postavičky, které si navíc musíte vystřihnout a slepit. Teprve pak můžete vstoupit do Labyrontu. Nebo se nabízí možnost použít jakékoliv figurky z jiné hry jako hrdiny pro průchod Labyrontem.

Jenže jaká by to byla luxusní dřevěná verze s papírovými postavičkami? Proto k ní dostanete krásnou čtveřici dřevěných postaviček, které se na hracích plánech velmi dobře vyjímají, a vidíte je na všech okolních fotografiích.

Příprava hry je naprosto jednoduchá – stačí si připravit na stůl všechny komponenty a samotná pouť do středu bludiště může začít. Ale už teď byste měli být ve střehu, protože nebezpečí číhá za každým rohem a v každém zákoutí.

Samotná hra začíná nasazením figurek na vnější okruh. Na to musí každý z účastníků dokázat na svojí kostce hodit šestku. Klasicky na to má vždy trojici pokusů, než předá slovo jednomu ze svých soupeřů. U bran Labyrontu se totiž sešlo hned několik zájemců o třpytivé poklady ukryté v jeho středu.

Po vstupu do bludiště je důležitý směr pohybu, kterým bude postavička hráče putovat. Rozhodnutí o směru závisí vždy na prvním hodu v daném okruhu – na základě sudého čísla se pohybuje figurka doprava, v případě lichého pak doleva. Aby byla orientace snazší, naznačují směr také čísla kostek na zdech mezi jednotlivými úrovněmi Labyrontu. Směr pohybu se nemění, dokud hráč nevstoupí do jiného okruhu bludiště.

Na svém putování se osamělá postava musí utkat s mnoha nástrahami, které mu jednotlivé elementy připravují. Země jej zdrží, před vodou musí uskočit a před ohněm utíkat ve směru, odkud přišel. Vítr figurku posune ještě o jeden hod vpřed. Z dlouhého souboje mezi jednotlivými živly došlo na některých místech Labyrontu k narušení prostoru a času. Tato místa jsou označena symbolem spirály a vrací hráče o jeden okruh ven.

Zajímavé je, že ve chvíli, kdy hráč míjí vchod některým z pohybů, může rovnou vstoupit a nemusí před ním přesně zastavit. Zároveň si tímto hodem určuje směr pohybu v tom vnitřnějším okruhu.

Osamělí hrdinové na sebe mohou určitě při putování Labyrontem narazit. V takovém případě může dojít k boji, pokud o něj některý ze soupeřů má zájem. Oba hodí kostkou a zvítězí hráč, kterému se podaří hodit o tři body vyšší číslo. Poražený musí opustit tento okruh Labyrontu a utéct o jednu kružnici ven.

Vítězí ten, komu se podaří dorazit jako prvnímu do středu Labyrontu a získat poklad – hodit postupně tři čísla na kostce. I na těchto místech uprostřed se mohou hráči vyhazovat a navzájem se odtlačovat od pokladu směrem zpět.

Nabízelo by se srovnání s jednoduchými popocházecími hrami, ale Labyront má v rukávu ukrytých ještě několik dalších es, které z něj dělají zajímavý a netradiční zážitek. Především je na hře vidět snaha autorů o minimalizaci vlivu náhody, ačkoliv je hra stále založená na hodech kostkou. Takzvaná vtékající metoda pohybu, při níž hráč nemusí pro změnu okruhu zastavit přímo na políčku, výrazně urychluje a zpříjemňuje hru.

Menší vliv náhody je patrný i při soubojích, kdy je třeba hodit rovnou o tři body vyšší číslo k vítězství nebo na konci Labyrontu, kdy musíte hodit rovnou tři čísla postupně za sebou, abyste se stali vítězi. Tím se hra značně vyrovnává.

Díky všem těmto zmíněným úpravám je každý souboj v Labyrontu vyrovnaný a není rozhodnuto až do posledního hodu kostkou. Hráči se mohou navzájem odtlačovat a bojovat spolu, získávat pozice na úkor soupeřů, a tak přiblížit k vítězství sami sebe.

Navíc jsme si v pravidlech popsali pouze základní variantu, která je podle slov autorů určena především dětem. Pokročilejší přidávají jiné vlastnosti jednotlivým živlům a hru dále ztěžují.

Samozřejmě přes rozšiřující pravidla je hra v současné verzi poměrně jednoduchá chodička s kostkou, a i když jsou zde patrné pokusy ji ozvláštnit, tak to stále nestačí, aby vznikla výrazně nadprůměrná hra. Naštěstí (nebo možná naneštěstí) si však s Labyrontem nekupujete úplně hotový produkt, ale spíše první vývojovou fázi a krok hry.

Autoři totiž přistoupili k velice zajímavé strategii vydat zjednodušenou verzi celé své hry a tím financovat její další vývoj. Právě tento velký příslib od pana Majera, který za projekt Trilabu vystupuje, je velkým závazkem a pozitivní zprávou pro všechny zájemce o hru. Na oficiálních stránkách projektu http://www.labyront.cz se objevují nové zprávy.

Podle informací od autorů by se měly na stránkách každou chvíli objevit první magické karty určené k vytisknutí. Zároveň jsou plánované také zcela nové figurky se speciálními schopnostmi, které by spolu s magickými kartami mohly podle našeho názoru přispět k naprosto odlišnému zážitku. V prostorách Labyrontu se navíc začne prohánět také takzvaný Duch Labyrontu, který se snaží poklady chránit.

V nejbližší době navíc vyjde také verze Labyrontu pro nevidomé, která určitě bude výborným příspěvkem do deskoherní nabídky v naší malé zemi. Toto vydání je zároveň dalším mezikrokem, který Trilab přiblíží k jejich vysněnému vydání kompletního Velkého Labyrontu.

Ceny jsou velmi příznivé, protože nejjednodušší kartonovou verzi pořídíte už za 160 korun, plastovou za 360 a s luxusní dřevěnou se dostanete na dvojnásobek – magických labyrontských 777 korun. V ceně pak máte i čtveřici dřevěných figurek, které lze koupit samostatně za 100 nebo 177 korun (4 nebo 7 centimetrů vysoké). A to si ještě můžete vybrat mezi kruhovou a čtvercovou variantou, které mají každá jiné provedení.

Labyront je neustále se vyvíjející hra, která ještě nepředvedla zcela svůj potenciál. Po vydání magických karet a pravidel pro Ducha Labyrontu ji vyzkoušíme určitě znovu a napíšeme doplňující recenzi. Zatím je hra zajímavá především díky svému originálnímu zpracování a několika zajímavým nápadům. Pokud vám to zatím nestačí, doporučujeme sledovat naše nebo oficiální stránky, protože Labyront je živoucí hra!

Hodnocení je vztažené k druhé nejvyšší (první dřevěné s rozměry 30 x 30 cm), ale také nejdražší verzi Labyrontu s dřevěnou hrací deskou

Recenze: Labyront – neustále živý labyrint
Klady:

+ luxusní dřevěné provedení
+ vypadá jako dekorace ne hra
+ hra ve stále ve vývoji
+ více variant
+ hru zvládnou už menší děti
+ zajímavé principy vtékání
+ snaha o minimalizaci náhody
+ více provedení
+ variabilní ceny
+ přispějete na dobrou věc
Zápory:

- poměrně jednoduché chození
- stále velký vliv náhody
- nenabízí žádnou strategii
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Dragonwood – dračí les