Ne každý ostrov je ráj, na kterém byste chtěli ztroskotat. Některé mají svá tajemství, ať už to jsou kanibalové nebo sopky. No a pak jsou ještě ostrovy, o kterých nikdo neví. Takové, které jsou čiré zlo, a když tam jednou dorazíte, vaše životy už jsou prakticky u konce. Šance na únik je tak malá, že byste neměli ani doufat.
Ale přesto se pokusíme z ostrovat R’lyeh utéct. Tu šanci nám dává autor Kedric Winks, který tuto nenápadnou hru vytvořil pod záštitou společnosti Atlas Games. Hru ilustroval Kelley Hensing a celé toto společné dílo vyšlo v roce 2016. Distribuci pro ni zajišťuje firma Esdevium Games.
Celý ten ostrov se nachází uvnitř malé krabičky a příboj se rozbíjí o její plechové stěny. Horní víko na sobě má vyražený výjev ostrova plného chapadel. A uvnitř jsou pevně usazeny karty v jednom balíčku. Je jich celkem 75, z toho padesát je horrorových karet a zbývajících 25 jsou události. Karty od sebe je možné rozeznat podle rohu, kde je v lucerně natištěné číslo (horrorová karta) nebo symbol (událost). Dole pod kartami je v přihrádce uložen jeden kulatý žeton ukazující směr tahu.
Do začátku partie dostanou hráči ze zamíchaného balíčku všech karet sadu do ruky, které jsou drženy skryté před ostatními soupeři. K tomu dostanou hráči ale také takzvané karty útěku, které si před sebe rozloží obrázkem nahoru a jejich řada je ukončena jednou kartou obrázkem dolů. Jedná se o kartu ultimátního útěku. Pokud se ji podaří zahrát, je hráč mimo dosah chapadel. Ale zpět na začátek partie, kde zbývající nerozdaný balíček vytvoří dobírací hromádku. Někde ve středu pak bude položen žeton ukazatele herního směru.
Hráči se střídají ve vykládání karet na společnou hromádku uprostřed. A zatímco kartu události lze zahrát kdykoliv a využít jejího textu, karty horroru je možné zahrát vždy pouze o hodnotě stejné nebo vyšší (číslice v levém horním rohu), která už na hromádce leží. Co je ovšem důležitým prvkem je možnost zahrát ne jednu, ale více horrorových karet o stejné hodnotě.
Tyto sady a počty karet stejné hodnoty s sebou přináší jeden zvrat. Počet zahraných karet ovlivňuje schopnost, která bude na kartě aktivovaná. Některé karty vyžadují větší sady karet, aby vůbec poskytly něco navíc (například alespoň tři kusy). U již zahraných horrorů ale funguje takzvané dokládání, takže následující hráč může sadu rozšířit a tím dosáhnout na ještě silnější efekt!
Hrané karty je ale třeba dobře zvažovat. Pokud se hráč dostane do situace, kdy nemá žádnou vhodnou kartu v ruce (zatím hraje pouze odsud!), pak si musí vzít do ruky kompletní balíček již zahraných horrorů.
Všichni zatím pouze plánují svůj útěk hraním karet. Teprve ve chvili, kdy střídáním hráčů a vykládáním karet dojde dobírací hromádka, začíná druhá fáze. V té se nejdříve účastníci musí zbavit karet, které jim ještě zůstaly v ruce. Teprve poté mohou začít útěk a to tak, že si v každém kole vezmou do ruky jednu kartu z linie před sebou a pokusí se ji zahrát.
Jako důsledky schopností karet tak lze hrát znovu, prohlížet si karty soupeře, měnit směr hry nebo třeba i vyřazovat karty z partie. Možností je dostatek a nabídka i na jednotlivých kartách je velmi zajímavá a hráče motivuje ke sbírání lepších sad.
Takové dobrání karet ruku hráče opravdu zaplní. Současně to ale může být také velká výhoda, protože hráči přinese komba, o kterých se mu dosud ani nezdálo. Karty odměňují silnějšími efekty i zahrání sad pěti stejných karet a nabízí opravdu silné schopnosti. To znamená, že někdy si dokonce hráči budou balíček brát dobrovolně.
Teprve když se hráči podaří zahodit všechny karty z řady před sebou, včetně té ultimátní, úspěšně utekl. To neznamená, že by mohl slavit vítězství. V této hře není nikdo, kdo by mohl slavit, protože unikl s odřenýma ušima. Místo toho se hráči dělí na přeživší a ty, kteří utéct nedokázali.
Lost in R’lyeh je parádní napínavou karetní zábavou. Hra nám svojí koncepcí a zážitkem trochu připomíná Onirim. Tentokrát je v každé partii pouze jeden poražený, zatímco všichni ostatní mohou slavit. Už to samo o sobě je velmi netradiční koncept a dává hráčům trochu větší svobodu při snažení o útěk.
Ve hře se nevyhnete náhodnosti, která rozdáváním karet rozhoduje, co bude kdo mít. Jenže pak je tu stěžejní prvek hratelnosti – možnost stavět karty do komb a z těch pak získávat silnější schopnosti. Každý z účastníků tak má svoji danou pozici v týmu, ale pokud někdo nemá více karet stejného typu, pak nemá moc šancí stát proti ostatním.
Tahle nosná myšlenka s více řádkami dovedností je výborná. Hráči se snaží díky tomu manipulovat s kartami úplně jinak a často je čeká velmi těžké rozhodování. Není jednoduché určit, které karty můžete potřebovat a které lze bezpečně použít.
Útěkové hry jsou dnes velmi populární. A tady na nás podobné úkoly čekají v této karetní hře. Ta se hraje velmi dobře a nabízí opravdu zajímavé dovednosti. Jejich odstupňování je logické a díky možnosti takticky získat odkládací balíček je možné opravdu i vyšších hodnot dosáhnout.
Hra nabízí opravdu jedinečnou grafiku, která je věrná předloze H. P. Lovecrafta. Celkový dojem ze zpracování tak je více než dobrý a všechno to už začíná s kovovou krabičkou. Je dobře, že vydavatel udělal i ten drobný závěrečný tah a do krabičky vložil plastový žeton.
Souboj se bohužel s počtem účastníků natahuje. A tady se dostáváme do konfliktu zájmů – hra se totiž s více účastníky stává zajímavější, současně se ale také prodlužuje partie. Hráči čekají delší dobu a celé to začíná přesahovat třicet minut, což je na karetní hru už dost. Ve dvou to pak není vůbec ono a tento počet byste měli vnímat jen jako možnost vyzkoušet si Lost in R’lyeh.
Lost in R’lyeh se k nám dostalo víceméně náhodou, protože do té doby jsme o novince plné cthulhu příšer dosud nic nevěděli. O to více ale oceňujeme novou hratelnost, ale především zajímavé nápady. Je dobře, že karetní hry mají stále potenciál. Lost in R’lyeh na vás bude sahat chapadly, ale ta jsou horká a hravá. H. P. Lovecraft by měl radost!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Kedric Winks |
Ilustrace | Kelley Hensing |
Vydavatel | Atlas Games, Edge Entertainment |
Rok vydání | 2016 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 13 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (1 voters) |
Kategorie | Card Game, Horror |
Mechanismy | Hand Management, Player Elimination, Single Loser Game |
Rozšíření | Lost in R'lyeh: Strange Laws Beyond Our Ken Promo Card, Lost in R'lyeh: Unholy Presents |
Rodina | Theme: Cthulhu Mythos, Traditional Card Games: Palace |
Alternativní názvy | Perdidos en R'lyeh, Terreur à R'lyeh |
Více o hře.
+ hraní sad karet
+ výborná ve velkém počtu
+ tematické ilustrace
+ není jeden vítěz, ale jeden poražený
- náhoda
- hra ve dvou
- větší počet znamená delší dobu