Kostky jsou úplně nejlepší materiál pro stavby. Teprve nedávno studie zjistila, že právě puntíky na stranách poskytují budovám tolik potřebnou stabilitu. Současně takové architektonické výtvory působí zajímavě a jsou plné překvapení.
Naštěstí pro nás ve skutečném životě, tato studie je pouze vymyšlená, ale mohla by pocházet z deskové hry Make n Break Würfelspiel, tedy Make n Break kostková hra. Přetváření deskových her do kostkových podob je nyní v módě. Stačí se podívat na kostkový Bang nebo kostkové Zooloretto (recenze). Ale zpět k tématu dnešního článku, hře kterou vytvořili společně Maximilian Kirps a Randolf Siew, to vše pro firmu Ravensburger, která ji vydává.
Na jejím víku najdeme ciferník hodin známý z původní verze Make n Break (recenze), ale také řadu barevných kostek. A tomu odpovídá i obsah nitra. Většina kostiček vypadá obyčejně. Každá má jinou barvu, ale šest z nich jsou prosté šestistěnné kostky s puntíky. Sedmá ještě pořád nepřekvapí, protože má na stranách číslice místo teček. Nejzajímavější jsou pak dvě kostky, které jsou vlastně takové čtyřstěnné tyčinky. Pouze tyto čtyři strany mají na sobě natištěné hodnoty.
Kromě nich je v krabici ještě černobílý herní plán, ale především balíček třicítky karet. Ty jsou oboustranné a obsahují tak vždy dvě stavby – jednu žlutou a druhou modrou. Jinak v nich na první pohled rozdíl není, ukazují hráčům stavbu z kostek podle barev a v obou horních rozích informují o svojí bodové hodnotě. Žlutá strana je jednodušší a slouží tedy pro začátečníky, případně pro hru dospělých s dětmi.
Na začátku si tedy musí společně hráči zvolit obtížnost. Karty zamíchají a položí opačnou barvou nahoru, aby nebylo vidět úvodní zadání. Všechny kostky by měly ležet poblíž balíčku.
Začínající hráč si vezme do ruky kartu. Ale ještě než ji otočí a prohlédne, jeho soupeř po pravé straně vezme jedinou kostku s číslicemi. Ta ve hře nahrazuje stopky. Jakmile aktivní hráč otočí kartu a podívá se na stavbu, jeho protivník začne kostkou házet a sčítat body ve snaze dosáhnout třicítky. Některé strany žluté číslicové kostky jsou ale prázdné.
To hráč s kartou se snaží z kostek sestavit stavbu, kterou vidí na zadání. Když se mu to podaří, jeho tah ještě nekončí. Místo toho rychle budovu zboří, odhalí novou kartu a staví dál. Teprve ve chvíli, kdy jeho soupeř počítající do třiceti skutečně dosáhne svého cíle a zvolá STOP, tah končí. Hráč si ponechá všechny karty, které stihl splnit.
Poté se změní role hráčů a partie pokračuje dál. Souboj stavitelů končí ve chvíli, kdy každý z protivníků odehrál tři stavební kola. Nyní si všichni spočítají body ze svých získaných karet zadání a hráč s nejvyšším bodovým ziskem se stává vítězem.
Make n Break Würfelspiel je šikovné přepracování stavěcí hry do kostkové podoby. Přestože hráči opět staví budovy, pocit ze hry je velice odlišný. Důvodem je především fakt, že proti aktivnímu hráči nestojí pouhé stopky, ale přímo jiný hráč. Každé kolo je tak jinak dlouhé.
A tady právě raší drobné semínko nespravedlnosti. Pokud má někdo štěstí, postaví hodně budov, zatímco jiný má na budování mnohem méně času. Vše závisí na náhodě. Je to ale něco za něco, protože kostka dodává hře zajímavou soupeřivou atmosféru.
Partie jsou velice rychlé i ve vyšších počtech hráčů. Jednotlivé tahy netrvají dlouho a vždy se jich účastní rovnou dva soupeři, takže vše bez problémů uteče. A celý souboj je u konce během deseti minut. Přitom je stejně zábavný ve dvou i čtyřech.
Make n Break Würfelspiel se šikovně vypořádala s problémem rozdílných schopností hráčů. Dvě obtížnosti jsou od sebe vzdálené tím, že modrá strana neukazuje vůbec barvy kostiček. Díky tomu děti mají šanci soupeřit i s dospělým. Bohužel celkový počet obrázků není tak vysoký, aby stačil na mnoho partií. Velmi rychle se začnou zadání opakovat a hráči se je po deseti partiích naučí téměř zpaměti. Zato herní varianta, ve které se používají obě strany karet, si nás tolik nezískala.
Hra velmi nenásilnou metodou učí hráče základní počítání do třiceti. Současně se samozřejmě zaměřuje především na podporu motorických funkcí a přesnosti. Děti ale musí i správně rozeznávat barvy a umět je uspořádat v prostoru podle zadání. Tohle všechno dohromady znamená, že lze Make n Break Würfelspiel hrát i v dřívějším věku, než doporučených osmi letech.
Make n Break Würfelspiel je příjemné a přenosné zpracování hry, která je čistě o šikovnosti. Čím jsou hráči lepší, tím více budov ve svém tahu postaví. Vše ale trochu závisí i na náhodě, protože staví proti variabilnímu časovému limitu. Hra baví především děti, ale díky dvěma obtížnostem ji mohou hrát i dospělí.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Max Kirps, Andrew Lawson, Jack Lawson, Randolf Siew |
Ilustrace | Kinetic, KniffDesign, Walter Pepperle |
Vydavatel | Ravensburger |
Rok vydání | 2010 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 8 and up |
Kategorie | Action / Dexterity, Card Game, Dice |
Mechanismy | Dice Rolling, Pattern Building |
Rodina | Components: 3-Dimensional (3D), Game: Make 'n' Break, Series: Würfelspiele (Ravensburger) |
Více o hře.
+ stopky v podobě kostky
+ trénuje motoriku, prostor i počítání
+ rychlá herní doba
+ dvě obtížnosti
- nevyrovnané délky kol jednotlivých hráčů
- málo zadání
Toto je aká verzia?
Máme inú s rovnakými kvádrami rôznych farieb a je to fajn pre deti.