Nedaleko burácí řeka a těší se na novou obětinu. Už natahuje svá chtivá pěnivá chapadla směrem k nám a hrozí, že spolyká naše dílo dřív, než by se nám líbilo. Tak trochu jsme neodhadli velikost mandaly, kterou dnes vytváříme a dostali jsme se příliš blízko k rozvodněnému řečišti. Musíme být rychlí, jinak ty nádherné symetrické vzory nedosáhnou své cílové podoby.
Písečné prostředky meditace budou stavět hráči v karetní hře Mandala, kterou vytvořila autorská dvojice Trevor Benjamin a Brett J. Gilbert. Hra vyšla pod vlajkou společnosti Lookout Spiele a v roce 2020 se s původními ilustracemi Klemenze Franze dostává na český trh v produkci a překladu firmy MindOK.
Hra nepotřebuje nějak moc prostoru, takže veškerý obsah najdeme v menším boxu ukrytým pod hypnotickým víkem. Z krabice nejdříve vykouknou balíčky více než stovky karet barevných vzorů z písku. Ještě než karty dvojice hráčů začne míchat, všimnou si asi překvapení, které se pod nimi ukrývá. Je jím velké herní plátno. Oba hráči zde mají svoji stranu, která je lemovaná řekou s pozicemi pro šest karet na každé straně. Středem pak vedou pruhy – střed a vedle něj na každé straně se nachází herní pole věnované každému ze soupeřů.
Vedle plánu položí rivalové dobírací hromádku a do středu každé ze dvou mandal na plánu položí dvě karty obrázkem nahoru. Jednotliví hráči dostanou osm karet – dvě si položí do rohu plánu do takzvaného poháru a dalších šest ukryjí v ruce.
Hráči se v partii střídají na tahu, kde mají vždy na výběr ze tří rozdílných akcí. Ta nejjednodušší jim umožňuje vyměnit karty v ruce za jiné. Zahodit lze libovolný počet a nahradit jej stejným množstvím nových karet z balíčku. Především ale mohou tyto karty z ruky vzít a zahrát je buď do své oblasti nebo do středu mandaly. Lze přikládat karty do již vytvořených řad, ale při tom nikdy nesmí karta jedné barvy ležet ve více než jedné oblasti. Stejné karty lze poté vyložit už pouze do totožné oblasti.
V hraní karet se ale ukrývají rovnou dvě akce podle toho, kam se hráč rozhodne přikládat. Vyložení jedné karty do středu znamená, že si může za to dobrat až tři nové karty (do limitu osmi karet v ruce). Naopak přidání karty na svoji stranu plánu k pravé nebo levé mandale (ve hře jsou vždy dvě mandaly, o které se dělí oba hráči i středová řada) znamená, že si hráč žádnou kartu nedobere, ale může vyložit i více než jednu kartu stejné barvy.
Po jakékoliv této akci může dojít k dokončení mandaly. Stačí, aby se na dané oblasti nacházely karty všech šesti barev. Následuje ihned rozebrání mandaly. Hráč, který má v mandale více karet na své straně začíná (nebo ten, kdo nehrál jako poslední) a může si vzít libovolné karty jedné barvy, a to z celého prostoru mandaly (i oblasti soupeře). Pokud kartu této barvy ještě nemá v řece, vyloží jeden exemplář právě sem na první volné pole zleva, zatímco zbytek karet položí do svého poháru (políčko v rohu). Poté dostane šanci na lov kořisti soupeř. Takto se oba střídají až do momentu, kdy je mandala zcela nasypaná do řeky nebo do poháru.
Z dobírací hromádky odhalí dvě náhodné karty z balíčku a tím zahájí stavbu nové mandaly. Jakmile je balíček kompletně vyčerpaný nebo některý z hráčů zcela zaplnil svoji řeku kartami šesti barev, nastává konec partie. Hráči si roztřídí své karty poháru podle barev a rozloží je vhodně pod svoji řeku. Každá pozice řeky má svoji hodnotu stoupající od jedničky nalevo až po šestku napravo. A zatímco karty v řece body neznamenají, každá z poháru má hodnotu podle pozice barvy v řece. Celkový součet všech šesti skupinek je výsledkem hráče a ten, který má bodů více, vítězí.
Mandala je elegantní karetní hrou, ve které jde o sbírání těch správných barevných sad. A i přes svoji abstraktní povahu dodává hráčům zdání, že se na látkovém plánu děje něco opravdového.
Opravdu chytré je bodování, jehož důležitost se s postupem času zvyšuje. A protože hráči staví mandaly vždy hned dvě, je možné velmi dobře plánovat. Především si ale hráči schovávají v ruce karty, protože s postupujícím časem jim je jasné, které pro ně budou mít vyšší bodovou hodnotu.
Ne všechno je ale o schopnostech hráčů. Ačkoliv je hra v podstatě abstraktní karetkou, náhoda a schopnost vhodně volit prvek pokoušení štěstí hraje překvapivě velkou roli. Hráči si totiž dobírají karty naslepo z nabídky, ale naštěstí jedna z akcí jim umožňuje rychle protočit ruku a vyměnit třeba i všechny karty. Ztráta tahů v důsledku smolného losu tedy není tak zásadní.
Zajímavé je, že hráči si nestaví své sady v klidu na vlastním písečku. Místo toho jsou mandaly sdílené a volba barvy omezuje protivníka, takže vhodně zvolená taktika může znamenat i přímé soupeření. Není důležité mít jasnou převahu v mandale, ale jde hlavně o skladbu karet a schopnost je ukořistit pro sebe. Při tom ale oba soupeři moc dobře vědí, jakou hodnotu mají sady pro soupeře.
Navíc celá partie je určená specificky pro dva protivníky, pro které je všechno luxusně vyladěno. Jedná se o karetní lahůdka, ve které všechno klape. Vhodná volba akce, management karet v ruce a schopnost získat správné karty ve správnou chvíli. To všechno jsou jedinečné vlastnosti, kterými Mandala vyniká.
Hra je elegantní s herním plánem v podobě plátna. Navíc její příprava je extrémně rychlá a není na ní co vymýšlet. Pravidla zní na první poslech trochu komplikovaně, ale nakonec všechno bez problémů pochopí i začátečníci. Jen je potřeba ujasnit názvosloví v podobě poháru, řeky a mandaly, jejich umístění a vazby.
Mandala je elegantním designem a parádní hrou pro dva, která vlastně nemá žádnou podstatnou chybu. Hra překvapí talentem přesáhnout vaše očekávání a předvést naprosto nečekanou show. Mandala je hra, která zazáří ve chvíli, kdy ji začnete hrát a jen tak nepřestane!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Trevor Benjamin, Brett J. Gilbert |
Ilustrace | Klemens Franz |
Vydavatel | Lookout Games, 999 Games, Compaya.hu: Gamer Café Kft., Funforge, Hobby Japan, MINDOK, Rebel Sp. z o.o., sternenschimmermeer |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (16 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Card Game |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Hand Management, Set Collection |
Rodina | Digital Implementations: Board Game Arena, Players: Two-Player Only Games, Religious: Buddhism, Series: Fur Zwei Spieler (Lookout Games), Series: Mandala (Lookout games) |
Alternativní názvy | マンダラ, 曼荼羅 Mandala, 만다라 |
Více o hře.
+ skvělá hra čistě pro dva
+ rozumná herní doba
+ na prostoru dostatek možností
+ krásná grafika mandal
+ zajímavé bodování
+ konflikt mezi hráči
- náhoda v dobírání karet
Jen upresneni pravidel: hraci si nerozebiraji karty z cele mandaly, ale jen z hory/stredu. Zbytek jde na odhazovaci balicek. Taky v pripade shody v poctu vylozenych karet zacina rozebirat ten, ktery mandalu nedokoncil.