Truhla je prázdná. Obsah pokladnice království příšerek zmizel a s ním i Růžový princ. Přišel před dvěma měsíci na hrad a předstíral zájem o ruku princezny Miriel. Protože královna byla kočka a král lev, jejich prvorozené blonďaté dítě bylo krásné s blyštivou srstí a inteligencí kočkám vlastní.
Rodiče plni nadšení ubytovali Růžového prince v té nejzdobnější komnatě, každý den mu nabízeli ty nejlepší pokrmy, zatímco sami hladověli. Jejich království hrozil krach a jejich poslední zásobou byla právě tato truhlice diamantů. Po zlodějově útěku se ale našli i dobrodinci, kteří se nabídli, že kameny vystopují. Bylo jich třicet, ale království mělo jen patnáct koní..
A o jejich obsazení a vyslání té správné patnáctky jde právě v rodinné hře Manno Monster. Designérem hry je Marco Teubner, autor skvělých Dětí z Carcassonne (recenze) nebo hry Labyrint Duel (recenze). Tuto novinku vytvořil pod hlavičkou firmy KOSMOS a vyšla teprve v září roku 2013. Ilustrace k ní zpracoval Frank Vohwinkel.
*Aktualizace: hru v roce 2014 do své nabídky zařadila v češtině firma MindOK
Krabička je rozměru, který známe třeba ze hry Carcassonne. Je tedy situovaná mírně na výšku se solidním prostorem uvnitř. Ten je potřeba, protože komponent na vás pod portrétem veselých pošťuchujících se příšerek čeká hodně.
To hlavní na vás čeká v kartonovém archu. A nemluvíme o bodovacím kolečku, ale o šedesáti příšerkách v mnoha exemplářích, které barva pozadí rozděluje na čtyři hromádky po patnácti dílcích. Zajímavé je, že na nich jsou kartičky oboustranné a na každé z nich se nachází jiná obludka.
Spolu s těmito hrdiny naší pohádky je z kartonu vyrobený ještě stavební materiál na čtveřici truhel. Ty složíte jednoduchým přehnutím desky a jejím zasazením do dvou stojánků. Tím vám vznikne truhlice bez dna a s otvorem, kam budete házet ukořistěné diamanty.
Právě tyto drahé kameny nemohou v krabici také chybět a je jich 36, po devíti v každé ze čtyř dostupných barev. Nejcennější je čtyřbodová žlutá, pak červená za tři body, modrá a zelená už má hodnotu pouze jednoho bodu. Neméně důležitý je ale také balíček 54 karet se zadáními pro hrdiny, trojice figurek a jedny přesýpací hodiny.
Na začátku partie si musíte vybrat jednu ze šesti obtížností. Pro první partii je vhodnější jedna z těch jednodušších, protože se pak lépe zorientujete v tom, co po vás hra chce. Od této úrovně vylosujete náhodných devět karet a položíte je do středu stolu.
Každý ze soupeřů si vezme jednu truhlici a k ní také patnáct destiček s příšerkami stejné barvy pozadí. Ty si rozložíte před sebe libovolnou stranou nahoru. Do středu stolu položíte kulatou destičku na cenné kameny, o jedna méně figurek než je hráčů a také přesýpací hodiny.
Partie se dělí na devět kol odpovídající počtem právě množství karet zadání. Každý úkol odpovídá jednomu kolu a na jeho začátku nejdříve zaplníte kulatou destičku kameny. Těch bude přesně tolik, kolik se partie účastní hráčů a to od nejvyšší žluté hodnoty směrem dolů.
Pak už můžete začít hrát. Úkol řeší všichni společně a začnou ve chvíli, kdy je odkrytá první karta se zadáním. Úkolem všech hráčů je získat před sebou skupinku příšerek, která přesně odpovídá požadavkům. O to se snažíte otáčením a kombinováním dílků. Protože na každé straně je jiná obludka, tak se právě jejich neustálým otáčením a promýšlením můžete dobrat správného řešení.
Na tomto místě je třeba zdůraznit, že kromě svojí podoby mají stvoření ještě další dvě vlastnosti – barvu a tloušťku. A zatímco jednoduché karty vám přímo ukazují podobizny, které máte před sebou mít, později dostanete jen počty barev, porovnání, které skupinky je víc a o některých nedostanete žádné informace.
Právě tyto postavičky, které na kartičce vůbec nejsou, jsou klíčem k vítězství a rychlému vyřešení úkolu. Ty jsou jediné povolené na všech ostatních kartičkách, které nejsou součástí vašeho řešení. Ke splnění úkolu nemusíte využít všechny kartičky, ale přitom musí vyhovovat součtům kompletní patnáctka vašich příšerek.
Jakmile si některý z hráčů myslí, že má na svých dílcích obrázky, které jsou správným řešením, ohlásí to ostatním a otočí přesýpací hodiny. Od této chvíle běží časový limit pro ostatní, kteří mají šanci dokončit úkol a vzít si ze středu figurku s nejnižším pořadovým číslem (jednička zde chybí, protože první hráč si postavičku nebere, místo ní má hodiny).
Po uplynutí času zbývá už jen ověřit správnost řešení hráčů. Každý, kdo má před sebou správnou sestavu hrdinů, získá drahý kámen ze středu. Jeho barva záleží na pořadí, ve kterém úkol dokončil. Ovšem za každého hráče, který udělal chybu, se posune na žebříčku dál směrem k cennější odměně. Tento kámen si hodí všichni do svojí truhličky, otočí nový úkol a pokračují ve hře tak dlouho, dokud jim nedojde zásoba karet. Vyhrává hráč, který svoji truhlu zaplnil největším pokladem.
Manno Monster je v první řadě hrou, která vás okouzlí svojí jednoduchostí. Tím, jak z hlavolamu pro jednoho hráče dokáže udělat hru, u které se budou bavit děti i dospělí. Oblíbené deduktivní hry pro jednoho (například Čoko IQ) jsou zde přítomné několika podmínkami, ze kterých musíte sestavit svoji vítěznou formaci. Není to jednoduché, ale vždy je tu řešení. A často dokonce i víc než jedno.
Nejdůležitější vlastností Manno Monster je škálovatelnost. Díky širokému množství obtížností (už zmiňovaných šest úrovní) mohou hrát partii i protivníci rozdílných schopností. Stačí, aby každý z nich měl svoji vlastní hromádku. Bohužel jsme mezi kartami nalezli i takovou, která nemá řešení, protože jsou na ní všechny druhy příšerek. Nemáte pak jaké odložit stranou. Nebo jsme možná udělali chybu v učení z německých pravidel, protože tento jazyk není úplně naší nejsilnější stránkou..
Musíte být rychlí v otáčení díků a mít nějakou tu taktiku. Je zásadní dělit si žetony do skupinek. Barvy příšerek jsou dobře zvolené, stejně jako symboly. Všechno je přehledné a přesto se vám často stane, že konec hry uspěcháte a skončíte bez kontroly. Pak budete litovat, protože kvůli jednomu přehlédnutí, které bylo možné snadno opravit, přijdete o jakoukoliv šanci na zisk drahého kamene.
Hra je velice variabilní, protože pro každou úroveň existuje rovnou 18 úkolů. To znamená dvakrát tolik, než potřebujete na jednu partii. O mnoho lepší zpráva je ta, že se i na známé zadání nedá připravit, protože vždy máte svoje kartičky z předchozího úkolu v jiném stavu. Díky tomu je hádanka vždy nová a v podstatě nemá jakoukoliv šanci se ohrát.
Přesto, jak je krásně ilustrovaná, je vzhledem k náročnosti vhodná spíš pro děti až od osmi let věku, přesně jak doporučuje krabice. Úkol sice splní i ty menší, ale bude jim to trvat mnohem déle než vám a díky tomu si s menšími dětmi pořádně nezahrajete.
Herní dobu si můžete sami nastavit, ale devět kartiček vám vystačí zhruba na půlhodinku zábavy. Je pak jedno, jestli hrajete ve dvou, třech nebo čtyřech hráčích. Současně i zážitek z partie je podobný ve všech počtech, protože každý soupeří v první řadě sám se sebou a svými kartičkami. Šance na vítězství jsou vždy podobné.
Po tolika nadšených slovech neradi kazíme všem radost, ale tahle skvělá hra se v současnosti vůbec nenachází v nabídce českých obchodů. Nejspíš to bude ale tím, že se jedná o opravdu čerstvou novinku, která teprve vstupuje na trh. A my pevně věříme, že se jí chopí i nějaké to vydavatelství a představí ji širšímu okruhu hráčů i s českými pravidly.
Kromě příručky ale k otáčení dílků žádnou znalost jazyka nepotřebujete, proto si ji klidně pořiďte i v původním německém znění. K dispozici jsou sice zatím pouze německá pravidla, ale to nám nezabránilo v tom, abychom vás o této hře informovali.
Nebojíme se Manno Monster označit za jednu z nejlepších přemýšlivých rodinných her. Její unikátní herní princip, napínavá kola a ohromné možnosti volby obtížnosti z ní dělají skvělou zábavu. S příšerkami se jedná o parádní trefu do černého, kterou si zamilujete po první partii.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Marco Teubner |
Ilustrace | Franz Vohwinkel |
Vydavatel | KOSMOS, Lautapelit.fi, MINDOK |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 25 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (4 voters) |
Kategorie | Real-time |
Mechanismy | Memory, Pattern Building |
Rodina | Creatures: Monsters |
Alternativní názvy | Mnoho monster |
Více o hře.
+ moc pěkné ilustrace příšerek
+ skvělý mechanismus staví na logických hlavolamech
+ velké množství obtížností
+ truhličky s diamanty
+ ohromně jednoduchá a rychlá zábava
+ skvělá pro děti i dospělé
+ chyba vás stojí všechno, je třeba rozvážnost
+ napínavé až do poslední chvíle
+ nekonečná variabilita
- našli jsme kartu, která nemá řešení
- někteří lidé mají s tímto typem představivosti problémy
- logická hra má převahu a hráči soupeří pouze v rychlosti bez možnosti ovlivnit ostatní