Řekli byste, že motýlí křídla mohou přeletět tak maximálně z louky na louku. A přesto se miliony takovýchto letců, monarchů stěhovavých, vydávají každý rok na svoji zdánlivě nezdolatelnou pouť dlouhou 4000 kilometrů.
Cesta plná překážek, kterou můžeme nyní zažít i my v deskové hře Mariposas. Hru vytvořila Elizabeth Hargrave pod hlavičkou firmy Alderac Entertainment Group, tedy AEG. Výsledek doletěl na křídlech motýlů i do České republiky, kde hru vydává v češtině společnost Albi. Nezapomenutelný grafický háv dodal obsahu (i krabici) Indi Maverick.
Celá černá krabice se třepotá na křídlech motýlů, kterými je víko pokryté, a to přesto, že se jedná o docela velkou čtvercovou krabici. V jejím nitru se hráči dočkají velkého herního plánu, který je posetý šestiúhelníkovými políčky, které se vinou z rodiště motýlů – Mexika na sever do Ameriky. Na pozice s názvy měst hráči umístí náhodně rozložené žetony odpočívadel. Na plánu je ale také místo na tři vylosované karty ročních období, které hráčům zadají úkoly. Vedle plánu je třeba položit desku odpočívadel, které zaplní kartami a žetony životního cyklu. Vedle položí karty bonusových pohybů.
Pak hráči připraví balíček karet pohybu a žetony květin. Z hromádky karet pohybu dostanou jednotliví účastníci po dvou exemplářích do ruky. Každý si pro sebe vybere jednu barvu a získá od ní žetony motýlů, jednoho položí a startovní políčko Michoacánu, starší druhou a třetí generaci pak na karty sezónních cílů. Ve stejné barvě si hráči vezmou také svůj ukazatel bodů, který umístí na začátek bodovací stupnice.
Hráči se pak mohou pustit do soupeření, ve kterém se střídají na tahu po směru hodinových ručiček. Při tom vykládají karty z ruky ve snaze posunout své motýly po trase na sever a získat při tom co nejvíce bodů. Hlavním úkolem monarchů ale je po cestě se množit. Díky tomu mohou pokrýt větší teritorium a dávají svým majitelům možnost volby. K tomu, aby se takový motýl rozmnožil a dal život monarchovi druhé generace, musí skončit svůj pohyb na políčku s housenkou, resp. klejichou.
Jinak ale každá zahraná karta pohybu nejdříve znamená, že hráč může posunout jednoho nebo více svých motýlů o jedno nebo více políček. To je na kartě naznačeno jednou nebo více liniemi pohybu a teprve po jejich vykonání, když motýl ukončí let pro dané kolo, lze vyhodnotit akci na políčku, kde přistál.
Kromě možnosti rozmnožování jsou na většině políček hlavně květy, které hráči získávají, resp. si k sobě berou žetony v jejich podobě. Lidé ale monarchovi pomáhají v přežití tím, že pro něj staví odpočívadla. Ta jsou znázorněná ve hře žetony, které hráči na začátku partie rozložili na plán na pozice měst. Metropole se tak nestávají pro motýly nepřekonatelnou překážkou, ale místem, kde mohou načerpat nové síly.
Pokud některý z motýlů ukončí svůj let na odpočívadle, může jako první návštěvník získat odměnu podle výsledku hodu kostkou. Jednotliví hráči ale řídí let svých motýlů také tak, aby navštěvovali různá odpočívadla, protože i za návštěvu každého nového jsou odměňováni. Obecně ale každé odpočívadlo s sebou přináší návštěvníkovi kartu, kterou si vezme ze společné desky a položí před sebe. Má hodnotu jednoho bodu, a navíc sada přinese možnost získat ještě bonusovou kartu položenou na konci barevné řady.
Hráči postupně prochází ročními obdobími, kde každé má svůj určený počet tahů. Na jejich konci jsou vždy rozděleny body za splněné cíle daného období. Především ale s postupujícím časem mizí z herního plánu motýli původních generací, jak je nahrazují jejich potomci.
Za celou partii se hráči snaží dokončit svoji migraci a vrátit se zpět do Michioacánu. Právě za ně dostanou hráči pořádnou porci bodů, kterou přičtou k těm průběžným za splněné cíle. Nakonec ještě přičtou body za získané karty a ten, kdo má nejvyšší součet, se stává motýlím vítězem této partie.
Mariposas je hrou plnou neustálého třepotání. Motýli se na plánu pořádně nezastaví, protože jejich cesta je strašlivě dlouhá a to vše na prostoru patnácti tahů. Naštěstí z podobné délky nemusí mít strach samotní hráči, které čeká hodinová partie, a to je na uvedený počet kol tak akorát. Všichni se plynule střídají na tahu a budou se neustále bavit. Mapa pak má tendenci být plnější s vyšším počtem, takže se pak hůře manévruje a odpočívadla jsou dřív zabraná.
Kola jsou dále rozdělená na roční období, které sledují vývoj samotných motýlů a jejich přerod z první generace na další. Ty úvodní se cíle nedožijí, ale dají život potomkům, kteří za ně jejich cestu dokončí a udrží svůj rod. Při tom potřebují dobře časovat narození další generace, protože ani to není zadarmo.
Karty akcí přináší hráčům pohyb po plánu. Ale nic není pevně dané a je pouze na samotných hráčích, jak dané sekvence letu rozdělí mezi motýly, které mají aktuálně na plánu. Každé políčko nabízí několik tras pokračování a na mapě je spousta možností, kterými se vydat. Nikdy si tak nemohou účastníci stěžovat na nedostatečný nebo předem daný výběr.
Svým lákavým zpracováním a přístupností pravidel se řadí mezi aktuálně nejzajímavější vstupní hry pro začátečníky. Je to hra, kterou se bez problémů všichni naučí, ale současně jim nedá nic zadarmo a nechá všechny účastníky plánovat a bojovat jeden s druhým tak, že mají nad většinou dění plnou kontrolu.
Mariposas má svým tématem smysl, a i nějaké to poselství. Nás ale baví i náplň, protože sbírání bodů dává smysl z více zdrojů a teprve součet jednotlivých sezón, jejich úkolů a dlouhodobé práce s motýly vyústí v tu zaslouženou odměnu – vítězství. Partie svým průběhem rozdává zábavu plnými doušky, protože vidět motýly, jak postupně zaplňují plochu mapy, je jednoduše super. Kdo by neměl rád motýly? No a právě na to sází Mariposas a slaví úspěch!
+ téma
+ možnosti pohybu
+ přerod generací
+ více způsobů, jak získat body
One Comment