Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Masmorra Dungeons of Arcadia – sklepy Arkádie plné kouzel

masmorra-01

Touha po moci je v každém z nás. Proto jsme si rychle zvykli, že snad každý měsíc se v Arcadii pokusil někdo svrhnout současného krále a jeho kabinet. Jednou to byl nespokojený rytíř, jindy bláznivý nekromant. Všichni se rozbili o armádu královské gardy až šílený Malaphyas použil černou magii. Kouzla tak strašlivá, že proměnila současné osazenstvo hradu v zubaté příšery. Ale spousta její síly se vylila také do sklepení, kde začaly rašit stvůry z nejhorších představ. Když černokněžník zjistil, co způsobil, utekl. Nyní je na nás, abychom své město znovu osvobodili!

Boj nás všechny čeká v nové deskové hře Masmorra: Dungeons of Arcadia, kterou si pro nás připravila trojice designérů: Daniel Alves, Eurico Cunha a Patrick Matheus. Příběhem se řadí do stejného světa, jako Arcadia Quest. A stejně tak patří také do vydavatelské stáje firmy Cool Mini or Not, která i toto svoje nové dítko otestovala na Kickstarteru. A úspěšně, jak potvrdilo přes 10000 fanoušků a přes 1.000.000 vybraných dolarů. Finální verze spatřila světlo světa v roce 2017 a do vínku dostala distribuci od firmy Esdevium Games.

Na hráče jsou uvnitř velké krabice se skupinkou hrdinů připraveny v první řadě různě veliké dílky mapy. Jeden velký čtverec tu má společnost v podobě dvanácti menších a téměř padesátky menších, které společně vytvoří bojové prostředí. Na začátku je hráči rozdělí podle velikosti a z těch nejmenších vytvoří dobírací hromádku (podle počtu hráčů některé kousky vyřadí) a také podle úrovně – římské číslice I a II na zadní straně.

masmorra-12

Na vrchu první z těchto dvou vyšších hromádek otočí destičku, díky které hrdinové vědí, co je příště čeká. To horním dílkem druhé zásoby se stane schodiště do druhého patra dungeonu. Velkou startovní místnost položí do středu stolu. Sluncem prozářené místo nabízí hned čtveřici dveří, které hráče zavedou vstříc nebezpečí.

Každý hráč si vybere svého vlastního hrdinu, dostane jeho kartu a dvojici odpovídajících karet. Ty ale zatím nebude moci použít. Místo toho je jednoduše zastrčí shora pod desku. Jednotliví bojovníci mají také svoji figurku, na kterou hráč umístí barevný podstavec, který usnadní její rozpoznání. Do začátku dostane také žeton volného tahu, označí si maximální počet životů (šest) na své kartě a ještě k tomu všemu získá dvě náhodné karty pokladu. Všechny figurky začínají společně v jediném objeveném pokoji a také na nule stupnice zkušeností (kam hráči umístí ukazovací žeton) na samostatné desce. Všechny ostatní žetony a hromada figurek zůstanou ležet vedle mapy připravené vstoupit do hry.

Protivníci se na akci střídají. Kdykoliv přijde některý z hráčů na tah, musí nejdříve hodit sadou šesti kostek.  Výsledkem je sada akčních ikon, které bude moci hráč využít ve svém tahu. Nejdříve ale může vyhodnotit, jak moc je s jejich skladbou spokojený a jestli náhodou některé kostky nechce přehodit. To může ale provést pouze jedenkrát a druhý výsledek už si musí nechat bez ohledu na jeho hodnotu.

masmorra-03

A tak každý výsledný symbol stopy je možné použít k pohybu hrdiny a to hned o dva kroky za každou použitou kostku. Co krok, to je možné navštívit novou místnost. Jakmile hráč ale vstoupí do místnosti, která má nějaké dveře, za kterými je ještě neprozkoumaná prázdnota, může hrdina místo klasického pohybu prozkoumávat. To znamená vzít horní destičku (již odhalenou) a přiložit ji libovolně k aktuální mapě podzemí. Tím vytváří nové sousední místnosti propojené dveřmi a odhalením malé destičky je možné přiložit i větší dílky mapy (hráč je nahradí). Kromě toho ale mohou hráči narazit také na past, kterou musí přiložit do sousedství a bude zlobit všechny, kdo půjdou kolem.

Jako výsledek kostek se mohou hráči také léčit s pomocí elixírů nebo kouzlit a měnit tak výsledky hodu jinou kostkou. Nejdůležitější moment každého tahu ale nastane, kdykoliv se hrdina ocitne v jedné místnosti s nějakou příšerou. I tady mohou ale hráči utratit pouze již hozené symboly, které mohou představovat boj nablízko, střelbu nebo obranu (štít). Svými kostkami se snaží útočník vždy vyrovnat nebo přesáhnout hodnotu obrany daného monstra.

Na útok čepelí dokáže příšera odpovědět, pokud tedy přežije prvotní nápor. Útok má hodnotu danou statistikou nepřítele a snížit počet zranění mohou pouze použité kostky štítů. V průběhu bitvy je možné používat také speciální schopnosti karet pokladů. Za vítězství hráč dostane body zkušenosti a k tomu ještě jednu kartu kořisti (pokladu).

masmorra-13

Kromě takovéhoto anonymního využití kostek je možné s patřičnými ikonami aktivovat také schopnosti svého hrdiny (na kartě) nebo naopak nabídku možností konkrétní místnosti, ve které se hráč právě nachází. Naopak kdykoliv počet životů hrdiny klesne na nulu, je dočasně vyřazen, ztratí předměty a nějaké zkušenosti a teprve v dalším kole vstoupí zpět do partie.

Každou nevyužitou kostku je možné vyměnit za jeden zlaťák (za které jde například nakupovat poklady). Kromě toho ale na konci každého kola nastává především čas na fázi příšer. A tak aktivní hráč může libovolným způsobem rozdělit dva pohybové body mezi všechny monstra na plánu a pokusit se tak zablokovat posun soupeřů nebo na ně dokonce zaútočit. Všechny dílky se symbolem spirály dostanou náhodnou novou příšeru podle hodu kostkou.

Kdykoliv hrdina dosáhne určité úrovně zkušeností, získá nový level a s ním možnost odhalit jednu z ukrytých karet schopností. Tak hráči všichni sbírají vítězné body až do okamžiku, kdy jeden z nich nastřádá šestnáctý bod. Poté všichni mají ještě jedno kolo na to, aby urvali další body, a poté partie končí. Všichni si porovnají svůj bodový zisk a nejzkušenější hrdina vítězí.

masmorra-18

Masmorra: Dungeons of Arcadia jde ve stopách našeho oblíbeného Arcadia Questu. Kostky hráčům jasně určí, co mohou v tahu dělat. Většinou toho není příliš na výběr, ale symboly už od začátku dávají jasně najevo, jak silní v tomto tahu budou pro případný boj. Ten je srdce celé partie, protože po plánu se potuluje spousta příšer a hráči právě jejich porážením dostávají body. A ty jsou cestou k vítězství.

Hráči sice pohybují postavami, plánují kostky, ale veškeré jejich počínání je ovlivněno zcela zásadně náhodou. Ta je poháněna samozřejmě kostkami, ale výsledek není závislý na hodu. Místo toho mohou všichni upravit svoje počínání až podle samotných ikon, které padnou. Navíc na sebe všichni mohou útočit a znepříjemňovat si tak veškeré snažení.

Pravidla nenabízí žádné složité mechanismy nebo detaily, které byste mohli přehlédnout. Všechno to je takové klasické prolézání jeskyní, jaké už jsme tu měli mnohokrát. Masmorra se od nich neodlišuje tak, aby byla nějak jedinečná. Je prostě a jen zábavná. A to stačí. Samozřejmě musíte přežít trochu nevyzpytatelnou herní dobu. Partie tak může trvat půl hodiny, ale stejně tak i dvojnásobek.

masmorra-20

Hlavní motivací, proč hrát dál, je ale pro nás objevování. Každá partie je v tomto ohledu jiná, ačkoliv nabídka hrdinů i příšer zůstává stále totožná. A přesto jsou tu varianty hry, které si hned na začátku nevyzkoušíte. V první řadě to je třetí úroveň jeskyně, kterou získáte v epické variantě. Ta nemá žádný limit zkušeností a do hry vstoupí sám bájný Malaphyas, kterého hráči musí porazit.

V soupeřivém módu jsou dobré všechny počty účastníků, ale ještě lepší je kooperativní verze. Na poražení zlého bosse mají časový limit. Každý z hrdinů pak má v držení část artefaktu, který jako jediný jej po složení dokáže zahnat pryč. Pro nepředvídatelné prvky použijí hráči karty zla, které ovlivňují dění v dungeonu každé kolo. Do partie vstoupí také speciální karty odměn. Hráči si sami mohou určit obtížnost umístěním destičky se schody do nižších pater.

Hra vypadá nádherně. Už od prvních barvitých ilustrací, přes veškeré další komponenty. Vše je naprosto profesionální a působí dojmem, že jste si opravdu pořídili diamant. Bohužel protože hra prošla Kickstarterem, nákupem obyčejné verze z poličky obchodu přijdete o řadu zajímavých rozšíření. Ta hru obohacují ještě více a dělají z ní trvanlivější zábavu. Takto máme trochu obavu o znovuhratelnost.

masmorra-26

Masmorra: Dungeons of Arcadia je hra, která nenadchne každého. Je to příjemně konfliktní bláznivá mlátička, která spoléhá na štěstí i na plánování a dohromady vytváří zajímavý mix. V první řadě ale krásně vypadá a její figurky je možné využít i v Arcadia Quest. Pod městem Arcadia tak na hráče čeká spousta zajímavých bitev.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorDaniel Alves, Patrick Matheus, Eurico Cunha Neto
IlustraceAndrea Cofrancesco, Nicolas Fructus
VydavatelCMON Global Limited, Conclave Editora, Edge Entertainment, Spaghetti Western Games
Rok vydání2017
Počet hráčů1 - 5
Herní doba90
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(2 voters)
KategorieAdventure, Dice, Fantasy, Miniatures
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Die Icon Resolution, Modular Board, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníMasmorra: Dungeons of Arcadia – Adventurers Set, Masmorra: Dungeons of Arcadia – Arcadia Crossover Kit, Masmorra: Dungeons of Arcadia – Kickstarter Exclusives, Masmorra: Dungeons of Arcadia – Luke, the Lucky, Masmorra: Dungeons of Arcadia – Monsters Dice Set, Masmorra: Dungeons of Arcadia – Promo Dice Set
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Arcadia Quest, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis
Alternativní názvyMasmorra: Dungeons von Arcadia, Masmorra: Les Donjons d'Arcadia, Masmorra: Mazmorras de Arcadia, Mazmorras de Arcadia

Více o hře.

Recenze: Masmorra Dungeons of Arcadia – sklepy Arkádie plné kouzel
Masmorra: Dungeons of Arcadia nemá oproti svému staršímu bratříčkovi s podtitulem Quest právě tu spojující dějovou linii. I tady je hlavní náplní soupeření. Hráči se na mapě utkávají, ale musí své činnosti plánovat s pomocí kostek a poté všechno převést do reality. Ostatní hráči ale také bojují o co nejrychlejší přísun zkušeností. Partie je tedy samá bitva, a přesto netrvá nějak dlouho. Masmorra: Dungeons of Arcadia sice nebude rozhodně tou nejlepší hrou s hrdiny v podzemí, jakou můžete získat, ale rozhodně je zábavná. A to často bohatě stačí.
Klady:

+ vylepšování postav je cílem
+ konfliktní
+ varianty hraní
+ použití kostek
+ schopnosti hrdinů
+ výborné zpracování
Zápory:

- náhoda
- bez Kickstarterových boxů bude časem problémem variabilita
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Sonne und Mond – když sluníčko zapadá a měsíc vychází