Vítejte v Amsterodamu sedmnáctého století. Burzy, akcie a dividendy jsou ještě hudbou daleké budoucnosti, ale to neznamená, že by obchodníci neuměli investovat a vydělávat na zboží jiným způsobem. Finanční a ziskové myšlení je v lidském mozku dnes zakořeněné několika staletími nejrůznějších transakcí a postupně se vyvinulo až do dnešního bláznivého a překombinovaného stavu.
My se ale vracíme k jeho základům, do doby, kdy na trhu byly mnohem základnější druhy zboží, než dnes. Základem všeho je dovoz z východu. Konkrétně se hned několik kupců rozhodlo investovat u společnosti Dutch East India Company a mezi sebou soupeří o toho, kdo dokáže z importovaných surovin vytěžit největší majetek.
Ale o svoje finance se bát nemusíte, protože to je nakonec jenom hra. Jmenuje se Mercurius a autorem je Łukasz Woźniak. Protože hru vydává REBEL.pl, můžeme si být v podstatě jistí, že ilustrátorem je opět a znovu Jarek Nocoń, který tentokrát měl trochu jednodušší pozici, než třeba u Sláviky (recenze). Tato obchodní hra obsahuje spíš grafiku a ilustrací zde je poskrovnu, především na několika kartách. Pak už jsou to převážně obrázky zboží, o které tu půjde především.
Hra se ukrývá v poměrně velké čtvercové krabici, která ovšem neobsahuje pod ilustracemi bohů a dálkové lodi převážející vaše investice, žádný velký herní plán. Tím největším, co se uvnitř nachází, je deska obchodu. Na ní najdete celkem šest řad s mnoha kolečky, očíslovanými nahoře od jedničky do 25 (první a poslední hodnota se opakuje několikrát).
Každá z nich sleduje rovnou dvě informace – cenu podílu v jedné ze šestice soupeřících kanceláří (každá je v jiném nizozemském městě od Amsterdamu po Rotterdam) a také hodnotu konkrétních obchodovaných komodit. Sdílený řádek znamená, že se jedná o hlavní surovinu dané kanceláře.
Kromě této velké desky, na kterou si hráči nepoloží žádný vlastní žeton ani dílek, obsahuje krabice také hráčské plány v maximálním počtu soupeřů – pět. V levém horním rohu najdete portrét šéfa daného oddělení, napravo nápovědu sestavenou z ikonek a dole pak prostor pro uložení tří karet změny cen.
Právě tyto karty, kterých je celkem 72, jsou dalším v našem položkovém popisu. Najdete na nich změnu v plusovém nebo mínusovém změnu pro podíl ve společnosti, ale také pro konkrétní zboží. Jedno postupuje jedním směrem, zatímco druhé opačným a nemusí to být zdaleka pouze čísla na jednom řádku.
Pro každého hráče tu je trojice akčních karet (dividendy, novinky a černý trh), ale už nic jiného. Místo toho dostanete hromádku 60 žetonů ve tvaru střešní krytiny, představujících podíly ve zmíněných kancelářích a dalších šedesát kulatých žetonů týkajících se přímo různých druhů zboží (po deseti od každého druhu).
Tím posledním a ve skutečnosti nejdůležitějším, jsou finance. O bohatství jde ve hře v tom prvním sledu, a proto zde musí být dostatek mincí. A to rovnou v pěti hodnotách od jedné do sta. A právě stovka jich dohromady po vycvakání také je.
Každý z hráčů tak do začátku dostane desku a také trojici akčních karet s pozadím odpovídajícím potrétu v levém horním rohu jeho plánu. Musíte mít také nějaké startovní jmění, které má hodnotu 70 zlaťáků.
Většina žetonů podílů a zboží začíná hru na hromádce na stolu, ale jejich nabídka v banku se liší podle počtu hráčů v partii. Ale od každého z druhů vezmete jeden a označíte jím jeho hodnotu na odpovídající stupnici. Všechny podíly v kancelářích mají stejnou úvodní hodnotu deset. Podobné to je i s komoditami, které začínají zase všechny na patnáctce.
Zdánlivě nejsložitější příprava se týká karet změny ceny. Všechny zamícháte, ale z celkového počtu 72 odeberete dvanáct a vytvoříte z nich záložní balíček. Zbylých šedesát karet slouží jako základní hromádka, ze které do začátku dostane každý hráč pět karet. Jakmile si je prohlédnete, může začít partie.
Hráči se střídají na tahu. Každý provede všechny svoje možnosti skládající se z celkových čtyř činností. První dvě jsou delší, pak už se jedná pouze o kosmetické a stavové změny. Všechno odstartuje možnost nakupovat a prodávat, ve které jednoduše můžete utratit své finance za podíly v nějaké kanceláři nebo pořídit konkrétní zboží s nadějí, že jeho cena stoupne.
Nákup i prodej je regulovaný. Čím víc stejného druhu nakoupíte, tím vaše cena stoupá. Zatímco jeden kus (zboží i podílu) stojí aktuální tržní cenu, dva kusy už vás stojí každý o jeden peníz víc a tři (maximální počet) zdraží rovnou o dva guildery (tak se jmenuje měna ve hře) na kus. Podobně funguje i prodej, ale zde se vaše cena s větší prodávanou skupinkou stejného zboží pro změnu snižuje, opět o jeden nebo dva guildery.
Druhou důležitou fází kola je zahrání karty ceny na levé místo na herním plánu. Už ve třetím kole se vám tak zaplní herní plán, karty se však postupně posouvají doprava a nová se přikládá vždy na místo zcela vlevo. To znamená, že karta platí vždy po tři kola, pak se její vliv vytrácí.
Ačkoliv je tato fáze mechanicky velice jednoduchá a jedná se pouze o tohle jedno položení karty, její důležitost nesmíte podceňovat. Její výběr byste měli dělat pečlivě, protože následující tři kola bude ovlivňovat nejen zboží a akcie vaše, ale i soupeřů. Tyhle ceny se navíc posouvají o hodnotu v každém z trojice kol, takže ve skutečnosti byste si vliv vaší karty měli vynásobit trojkou.
Podle trojice karet na vašem plánu změníte stav cen (= posunete ukazatele) na herním plánu do plusu a mínusu. Nyní už zbývá jen posunout vaše karty o jedno doprava. To znamená, že karta v pravém boxu vypadne ven a v příštím kole už nebude platit. Současně se vám vytvoří místo v levé části desky pro vyložení nové karty v následujícím tahu. Abyste uzavřeli všechny svoje akce, doberete si jednu novou kartu ceny do ruky a předáte slovo dalšímu hráči.
Partie se blíží ke konci v okamžiku, kdy vám dojdou karty v dobíracím balíčku. Ten nemícháte, ale místo toho máte před sebou poslední dvě kola, v jejichž průběhu musíte proměnit všechny svoje plány v nezpochybnitelnou realitu. Za všechny svoje podíly a zboží dostanete jejich aktuální hodnotu a hráč s největším bohatstvím se stává vítězem partie a nejbohatším holandským obchodníkem.
Mercurius je zajímavá ekonomická hra, ve které najdete zdánlivě jednoduchý mechanismus změny trhu. Právě on je centrálním prvkem celé zábavy a opravdu to stačí. Posouvání cenovek sem a tam prostřednictvím hraní karet je zajímavé a napínavé.
Všichni ví, jakým směrem se budou směry komodit ubírat v následujících kolech, protože karty platí vždy tři kola dopředu. Proto je velice důležité mít přehled o všech vyložených změnách, abyste mohli správně využívat všech možností, nakupovat a prodávat.
Hra vyniká právě v taktických možnostech. Navzdory tomu, že máte vlastně jen málo možností hry, vybíráte z karet a ovlivňujete nejen svoje, ale i soupeřovy zisky. Jednou za hru si také můžete nechat vyplatit dividendy a využít ještě další akční karty.
Hlavní šance a možnosti zisku se ale točí kolem cen. Každá karta posunuje jednu hodnotu nahoru a druhou směrem dolů, takže málokdy se stane, že by ceny jen nekontrolovatelně rostly. Právě proto jsou na obou koncích také záchytná pásma.
Mercurius je ale přes svůj poměrně suchý námět zábavný. Partie netrvá nijak extrémně dlouho, takže vás nestihne nudit. Navíc musíte být neustále ve střehu a ani mimo tah nesmí vaše pozornost polevit, protože byste mohli přijít o nějakou důležitou informaci.
Současně je ale také tohle množství informací jediným nedostatkem Mercuria, protože občas prostě ztratíte přehled o všech plusech a mínusech na kartách ostatních hráčů. Ve hře mohly být ještě ukazatele, které by jejich sledování usnadnily, ale není nic jednoduššího, než si takové kostičky do hry přidat.
Zpracování jako takové je opravdu povedené. Na kartách jsou krásné ilustrace. Jen žetony nejsou zrovna tím nejpřehlednějším způsobem, jak sledovat ceny. Určitě by bylo lepší, kdyby je bývali tvůrci nahradili nějakými figurkami. Na to je ale už pozdě.
Mercurius je přes několik technických nedostatků zajímavou hrou pro všechny, kteří rádi přemýšlí, plánují a taktizují. K vítězství a bohatství vede především uvažování hodně dopředu v čase. Nepropásněte svoji jedinečnou šanci stát se opravdovým boháčem!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Łukasz Woźniak |
Ilustrace | Jarek Nocoń |
Vydavatel | Rebel Sp. z o.o. |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 3 - 5 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (7 voters) |
Kategorie | Age of Reason, Economic |
Mechanismy | Commodity Speculation, Hand Management, Stock Holding |
Rodina | Cities: Amsterdam (The Netherlands), Country: Netherlands, Space: Mercury, Theme: Colonial |
Více o hře.
+ mechanismus oboustranného ovlivňování trhu
+ povedená a přitom jednoduchá grafika
+ karty ovlivňují trh po tři po sobě jdoucí tahy
+ nakonec je to všechno jen o penězích
+ žádná náhoda, všechno můžete ovlivnit
+ čím víc prodáváte nebo nakupujete, tím jsou pro vás nevýhodnější podmínky
- příliš malé žetony, které mohly být nahrazené figurkami
- občas těžké sledovat všechny ty změny