Málokdo by dokázal odmítnout, pokud by se před ním objevila nabídka na povolání tvůrce světů. Jenže taková zaměstnání nenabízí žádné personální agentury a nepředstaví vám ho žádný personalista. Musíte si jej zasloužit.
Představte si, že jste takový stvořitel světů, který před sebou má svůj první těžký úkol: rozmístit na kulatou planetu všechny dostupné životní prostředí a zabydlet je co největším množstvím živočišných druhů. Dávejte však pozor, protože se planeta teprve nedávno narodila, její povrch je často zbrázděný nevyzpytatelnými sopkami.
Navíc jako stvořitel nemáte úplně volnou ruku. I tvorba planety musí mít svého dodavatele stavebních dílů a tak máte ruce svázané jen na některé kombinace povrchů, které vám zaměstnavatel poskytne. Určitě nám tedy budete věřit, že takovýhle návrh nové Země nebude vůbec jednoduchý.
A co teprve když se dozvíte, že máte ve zkušební době na všechno pouze omezený čas. Tikot ubíhajících vteřin do chvíle, kdy vám dojde čas stanovený vaším nadřízeným, vás bude provázet celou dobu a každé tik i tak se vám bude zarývat ostrými drápky do hrudníku. Tak co myslíte? Máte na to? Ta nabídka, o které jsme mluvili na začátku je totiž tady!
Nataženou ruku vám podává se svojí deskovou hrou autor Michael Schacht, který je stále věrný oblíbeným zvířecím tématům. Po suchozemském Zoolorettu (recenze) a vodním Aquarettu zkombinoval všechny živočichy a trošku oddálil náš pohled. Už se nebudeme dívat ani na zoologickou zahradu ani na vodní park, ale na opravdu vzdálený pohled na celou planetu očima ilustrátora Olivera Freudenreicha.
Jedná se o velice čerstvou novinku, která se na celosvětový trh dostala teprve o prázdninách letošního roku. Přinesla ji na trh německá společnost Pegasus Spiele a u nás se této příležitosti chopila firma MindOK, která letos vydává samé zajímavé hry. Kromě Monda určitě stojí za zmínku nadšeně hodnocené Údolí králů (v originále Egizia), na které připravujeme recenzi, ale třeba i lehká zábavná hra Duch (recenze). Zvířátky se pak zabývala i loňská naučná hra od MindOKu s názvem Fauna (recenze).
Mondo zaujme už svým obalem a řadí se k další hře od Michaela Schachta, která má na obalu postavičku oblíbené pandy. To jen potvrzuje názor naší redakce, že panda je roztomilá, což potvrdila i osobní návštěva zoologické zahrady v rakouském Schönbrunnu. A právě tato přežvykující panda kouká z víka Zooloretta a nyní doprovází slona, tygra nebo zebru i na krabici Monda.
Rozměrem balení se řadí do tradice vedle Agricoly (recenze) nebo Le Havre (recenze), jen ten vzduch uvnitř není tak utiskovaný nejrůznějšími součástkami. Ale to neznamená, že by Mondo mělo málo dílků, se kterými se lze potěšit a pomazlit. V horní části krabice samozřejmě najdete rozkládací pravidla, která mají celkem šest listů A4, ale ve skutečnosti vysvětlování zabírá pouze čtyři a to ještě velmi poctivě ilustrované.
Krabice neobsahuje žádný společný hrací plán, ale místo něj hned čtyři oboustranné čtvercové desky pro jednotlivé hráče. Každá z nich představuje zeměkouli rozdělenou na 24 částí. S nimi si v horní části hoví ještě pětice vycvakávacích archů. Většinu prostoru archů obsahují čtvercové dílky, kterými budete zaplňovat svoji zeměkouli, ale objevíte zde i protáhlé bonusové kartičky a také elipsovité žetony s čísly.
V dolním patře balení objevíte už jen několik drobností, které vám při zabydlování planety poslouží. Zbytek prostoru pak zaplníte vycvakanými dílky ze zmíněných archů. Ale zpátky k těm několika posledním kouskům, které nejsou z kartonu.
Především najdete v krabici záznamový bloček, který využijete při hře pro zapisování bodového zisku. Ale ještě pořád zbývá jedna nenápadná bílá papírová krabička ve tvaru krychle. Když ji vezmete do ruky, tak tajemně cinká a štěrchá. Její tajemství odhalíte rychle – je to totiž speciální mondovská časomíra určená pro tvůrce světů. Ve skutečnosti se jedná o tradiční kulatou minutku se dvěma oddělenými polokoulemi. Natáhnout ji můžete maximálně na deset minut.
Začátek partie Monda znamená nejdříve určit obtížnost, na kterou se bude hrát a také stranu hracího plánu, kterou všichni použijí. Buď se jedná o planetu obklopenou celou dokola vodou, nebo na okrajích najdete zástupce všech čtyř různých povrchů – voda, poušť, les a louka.
Každý z hráčů si k sobě vezme jednu hrací plochu a také si utrhne jeden lístek z bodovacího bločku. Listy jsou oboustranné, takže jeden papírek lze použít pro dvě partie. Nyní je třeba připravit společnou hrací plochu, která závisí na úrovni obtížnosti. My se nejdříve zmíníme o základní variantě pro začátečníky a pak ji doplníme o několik dodatečných pravidel.
Nezkušení stavitelé planet tedy mezi sebe pouze rozmístí čtvercové dílky pro sestavování. Nezáleží na tom, která strana dílku bude nahoře a která dole, protože stavební čtverečky jsou oboustranné. Zatímco na jedné je vždy pouze jednolitá krajina jednoho typu, na druhé najdete různé předěly, ale především zvířata, o které jde v první řadě.
Na dosah všech musí být kromě stavebních kousků také čtveřice oválných žetonů s čísly. Ty představují pořadí, ve kterém hráči přestavbu planety dokončí. Jeden z hráčů nyní natáhne časomíru na sedm minut a za tikání může začít první kolo partie.
Všichni soupeři hrají současně a ze středu stolu si mohou jednou rukou vybrat jakýkoliv dílek. Za žádných okolností však nesmí držet rovnou dva, ale mohou je přehrabovat a obracet. Všechny kromě jednoho, který má v ruce, však musí zůstat na dosah soupeřům.
Dochází tedy k situacím, kdy vám pod rukou někdo vyfoukne dílek, který jste dlouho hledali. Nebo musíte dlouho převracet čtverečky, než se propracujete k potřebnému dílku. Všechno se děje za nervózního tempa, protože času je málo a dílků, které potřebujete správně položit je hodně. Pokud někdo skončí své stavění před časovým limitem, vezme si číselnou elipsu s nejvyšší hodnotou, která představuje bodový bonus za rychlejší ukončení hry. Dostanou jej však pouze ti, kteří dostavěli celou planetu.
Jakmile dotikají hodiny, všechny hráče čeká hodnocení (tedy bodování) jejich díla. Planeta se posuzuje hned podle několika parametrů. Nejdůležitější jsou stavitelské chyby. Jakékoliv místo, kde jste k sobě přiložili vedle sebe dva dílky s různým povrchem, vás bude stát jeden mínusový bod, stejně jako každý chybějící dílek.
Zatímco klidné sopky bez lávy v kráteru jsou jen tichými společníky obyvatelům planety, sopky s lávou jsou nebezpečím, za které hráči také zaplatí jeden mínusový bodík. Za každé zvíře, které jste do svých krajin zasadili, dostanete jeden plusový bodík. Stejně tak plusové body získáte za každou krajinu, která je ze všech stran správně uzavřená, bez ohledu na její rozlohu.
K celkovému součtu si pak pouze přičtete bonusové body za kompletní bezchybnou planetu a pořadí, pokud jste stavbu dokončili v časovém limitu. Tím je první kolo za vámi a čekají vás ještě dvě další. Z nich se body postupně sčítají, pouze čas na jejich stavbu se vám zkracuje vždy o jednu minutu. Vedoucí hráč celé partie je v následujícím kole vždy penalizován – dostává záporné body nejen za aktivní, ale i klidné sopky, které leží na jeho území.
Po všech třech kolech pak stačí ve spodním řádku záznamového listu sečíst své tři výkony a získáte finální skóre. Hráč, kterému se nejlépe dařilo, a dosáhnul nejvyššího součtu, se stává vítězem celé partie.
Pokud by Mondo zůstalo pouze u takto jednoduchého naplňování planety bez nějakého hlubšího smyslu, pak by nejspíš většinu hráčů brzy omrzelo. Jenže tady naštěstí přicházejí na řadu speciální úkoly, které si hráči rozebírají ze společné hromádky. Za jejich splnění dostávají kladné, ale za nesplnění i záporné body. Naštěstí je pouze na jejich rozhodnutí, jestli je posbírání třeba tří bizonů nebo štírů v tomto kole proveditelné. Ale musí se rozmyslet dříve, než jim kartičku vyfoukne někdo ze soupeřů.
Kusů zvířat však ve hře není příliš, takže posbírání těchto sad někdy opravdu není jisté. Zvlášť díky tomu, že výkon ovlivňuje natočení kartiček na stole. A není vhodné obětovat příliš času hledání jedné konkrétní kartičky.
Je důležité stavět planetu s rozmyslem, snažit se co nejdříve uzavírat jednotlivé plochy. Za jejich počet totiž dostanete body, navíc některých předělových dílků ke konci partie začne být výrazný nedostatek. Může se vám snadno stát, že pak budete muset položit na plán dílek, který vám nebude sedět k současné stavbě, a dočkáte se stržených trestných bodů.
Právě těchto situací, kdy není žádná planeta perfektní, se dočkáte se zvyšujícím se počtem hráčů. Množství destiček se totiž nemění, takže zatímco ve dvou je sbírání klidné a každý si hledá na svém písečku, ve čtyřech vám mizí dílky pod rukama dříve, než se nadějete.
Systém stavění světa převzal autor Michael Schacht z velmi úspěšné sci-fi deskové hry od českého autora Vládi Chvátila. Tato hra se jmenuje Galaxy Trucker (recenze). Stavění v Mondu však tvoří hlavní náplň hry (oproti Galaxy Truckeru, kde je stejně důležitá i letová fáze) a je trochu pozměněné okrajovými pásy, na které musíte také navazovat.
V partii Monda nechybí napětí, konflikty, ale i legrace, pokud se hráči dokáží zasmát svému vlastnímu neúspěchu. Výtečný je mechanismus dohánění vedoucího hráče, který se musí v dalším kole vyvarovat dílků se sopkou. Paradoxně právě na nich obvykle najdete zvířata, jež potřebujete.
Zpracování hry je kvalitní. Grafika není příliš barevná a kresby výrazné, protože by to rušilo od samotné hry. Přesto jsou podobizny jednotlivých druhů zvířat povedené a pohled na správně dokončenou planetu potěší nejen vaši hráčskou část, ale i oko.
Hra pochopitelně dává velký důraz na rychlost, takže s dětmi nemůžete hrát v plné rychlosti. Možnosti jak hru vyrovnat nebo si ji upravit podle svých představ naleznete na poslední stránce pravidel. Partie bavit i ty menší a zvládnou ji i menší děti, a proto je Mondo zcela správně doporučeno už od osmi let věku.
Pokud jste si cvičně počítali, tak i při nejmírnějším nastavení časomíry na deset minut se dostanete na hrací dobu půl hodiny. Obvykle budete hrát na čas kolem sedmi minutek a to ukazuje na skvělých dvacet minut. To je velice výjimečné a zaslouží rozhodně pochvalu, protože se nebudete zdráhat vybalit Mondo ani v případě, že budete mít na hraní pouze málo času.
Obtížnost můžete snadno měnit nastavováním různých časových limitů nebo dodáváním doplňkových pravidel. Děti si v rámci tréninku navíc mohou hrát Mondo i jako hlavolam pro jednoho, kdy se snaží sestavit planetu na čas bez chyb. Zároveň si svůj výkon mohou i obodovat.
Mondo je příjemná, akční a zábavná rodinná hra, o čemž svědčí i fakt, že se dostala na seznam doporučených her v rámci ocenění Spiel des Jahres 2011. Vyžaduje pouze trochu toho plánování a schopnost přikládat správně dílky. Všechno ostatní přijde časem. Hratelnost je vysoká a atraktivitu zvyšuje časový limit, který je na každé kolo stanovený. Pokud máte rádi zvířata a dobrou zábavu, pak je Mondo výborný společník do rodinného kruhu.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Michael Schacht |
Ilustrace | Oliver Freudenreich, Hans-Georg Schneider |
Vydavatel | Pegasus Spiele, Brain Games, DV Games, DVS Games, Fantasmagoria, Filosofia Éditions, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Menart, MINDOK, Rebel Sp. z o.o., Swan Panasia Co., Ltd., White Goblin Games, Z-Man Games |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 1 - 4 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (18 voters) |
Kategorie | Animals, Environmental, Puzzle, Real-time |
Mechanismy | Pattern Building, Tile Placement |
Rozšíření | Mondo Micro, Mondo Sapiens Micro, Mondo: Das Duell, Mondo: Zusatzspieler Pack A, Mondo: Zusatzspieler Pack B |
Rodina | Players: Games with Solitaire Rules, Series: Mondo (Pegasus Spiele) |
Alternativní názvy | Mondo Πλανήτης Γη, Мондо, 創世界 |
Více o hře.
+ několik obtížností hry
+ velká variabilita
+ všichni hrají současně
+ bločky pro poznamenání bodů
+ jednoduchá a přehledná grafika
+ jednoduchá pravidla
+ časovač
+ vyrovnaná hra
+ hrací doba kolem 20 minut
- projeví se věkový rozdíl a schopnost rychlé orientace
- stavění v reálném čase pochází z Galaxy Truckeru