Někteří hrdinové mají srdce z ocele. I když stojí tváří v tvář drakovi, ničeho se nezaleknou. Ale já takový nejsem. Říkají o mně, že jsem hrdina, ale od chvíle, kdy mě stáhl vodník za nezavázanou tkaničku, se bojím dokonce přiblížit k vodní hladině. A to na mě nechali hlídání brány, kterou se každou chvíli může přiřítit nějaká obluda. Neurotický hrdina.
Klasické dobrodružné příběhy jsou plné odvážných hrdinů a dokonale připravených příšer. Jenže ve skutečnosti nejsou tyhle příběhy zdaleka tak přesné. Jednou hrdina zakopne, jindy nachytá příšeru zrovna ve spánku. Hrdinský život obsahuje řadu zajímavých a humorných okamžiků, které nám představuje karetní hra Munchkin. Jejím autorem je Steve Jackson, ilustrace zpracoval John Kovalic a na náš trh se zcela nečekaně dostala v distribuci společnosti ADC Blackfire.
Víko krabice obsahuje jednoduchou humornou ilustraci podobnou těm, které vás budou provázet celou partií. Je na ní hrdina s rohy a motorovou pilou. Vlastně si ani nepamatuje, kdy naposledy použil meč, který mu visí u pasu. Podtitul jasně naznačuje, o čem hra bude: Zabij nestvůru, ukradni poklad, probodni parťáka. A to ne nutně v tomto přesném pořadí.
Protože Munchkin je karetní hra, uvnitř najdete záplavu 168 karet, jednu speciální kostku bez jedničky a česká rozkládací pravidla. Poté, co vysvobodíte karty z plastového obalu, můžete je rozdělit do čtyř přihrádek na dně boxu. Podle zadní strany rozdělíte karty na větší balíček dveří a menší obsahující poklady.
Mezi kartami najdou hráči to základní pro svoje hrdiny – rasy a povolání, které jim dodají identitu. Nechybí ale ani kletby nebo příšery. Každá karta má popsanou svoji funkci a je doprovázena nějakou zábavnou ilustrací. Obludy pak mají uvedenou svoji vlastní úroveň a také efekt, který se uplatní, pokud před nimi bude chtít hrdina utéct. To hnědé karty pokladů obvykle ukážou nějaký užitečný předmět dodávající bonus k souboji. V pravém dolním rohu pak je hodnota karty pro případný prodej.
Každý z dvojice balíčků je třeba na začátku partie zamíchat. Z obou dostane každý z účastníků po čtyřech kartách, které dohromady vytvoří startovní ruku. Nyní má každý možnost vyložit libovolnou kombinaci rasy a povolání, pokud mu nějaká taková karta přišla na ruku. Všichni si nyní musí ještě připravit deset žetonů, které nejsou součástí balení a budou používané ke sledování úrovně hrdiny začínajících na prvním levelu.
Na začátku svého tahu můžete hrát karty, vyměnit své používané vybavení a teprve poté, když se cítíte řádně připravení, můžete vykopnout další dveře. Jednoduše odhalíte horní kartu z balíčku dveří a podíváte se na ni. Výsledek může být dvojí – buď jste měli štěstí a čeká na vás neškodná karta. Mnohem častěji ale vašeho hrdinu potká kletbu, podle které se musí okamžitě zařídit nebo na něj zpoza dveří vybafne nějaká příšera.
Ať už je dobrodruh sebevíc zbabělý, musí se jí alespoň na několik vteřin postavit, aby mohl zhodnotit svoje šance na vítězství. Ty závisí jednoduše na úrovni příšery i hrdiny po započtení všech bonusů z jeho bojové výbavy. Nejsou zde žádné hody kostkou, jednoduše porovnáte čísla a hned víte, jestli vás čeká cesta na onen svět.
Naštěstí tu jsou ještě další možnosti, které můžete podniknout v té chvilce, než vám prosviští bojová sekera hlavou. Prvním krokem k úspěchu může být prosba ostatních hráčů, kteří vám mohou (za patřičnou odměnu, kterou jim slíbíte) v souboji pomoci a přičíst tak svoji úroveň k té vaší. To může stačit k získání skalpu příšery. Za ten vždy hrdina získá okamžitě novou úroveň a získá tolik pokladů, kolik příšera unese (číslo je natištěné na její kartě).
V případě, že jste prohráli a nestvůra je nad vaše síly, nezbývá než vzít nohy na ramena. Útěk ale není tak snadný, protože příšery vybavila evoluce protiútěkovými mechanismy. Tentokrát už využijete hod kostkou a zdárný útěk znamená pouze pětka nebo šestka. I tak ale můžete schytat nepříjemné šrámy, pokud je karta uvádí. Horší věc ale nastane, pokud hrdina nebyl dostatečně rychlý a obluda jej chytila. Nyní mu provede ošklivou věc, která je uvedena na kartě a často vede k nepříjemným věcem (připadá vám smrt nepříjemná? Tak vidíte).
Kletby sice účinkují okamžitě po vytažení z balíčku dveří, někdy k nim ale můžete přijít jinak. Takové záludné čáry pak můžete použít na svoje soupeře a to klidně i mimo svůj tah. Prostě ohlásíte, že hrajete kartu a provedete její efekt. Novou úroveň pak lze získat také prodejem vybavení, protože s kapsami plnými mincí přece dokáže získat diplom o zlepšení každý nejen v České republice, ale i ve světě karetních her.
Hráči takhle postupně vykopávají další a další dveře, bojují s příšerami i sami se sebou a všichni upírají oči k vytoužené desáté úrovni. Ta jim přinese nekonečnou slávu, spoustu fanynek a nikdo se už nedozví, že kdesi uvnitř se ukrývá zbabělec, kterému se vlastně všechny příšery samy napíchly na kopí. Hrdina na desátém levelu vyhrává pro svého majitele celou partii.
Munchkin je bláznivou a chaotickou karetní hrou, která nedá nijak na frak vašim taktickým dovednostem. Místo toho polechtá takovou tu chuť si jen tak zablbnout, užít si zábavu a smích bez nutnosti nějak přemýšlet. Všechno to dobrodružení je prostě a jednoduše jen legrace a vítězství je prostě jen.. vedlejší produkt.
Samozřejmě bychom teď mohli začít vyjmenovávat nedostatky, které Munchkin viditelně má: je náhodný, chaotický a náhodný (té smůly je tam prostě kopec). V krabici chybí žetony pro sledování úrovně, už na začátku může být mezi hráči propast a žádné plánování tady nepomůže. Jenže tohle vše je danou a nerozdělitelnou součástí hry, záměrem, který z ní dělá to lehkomyslné pobavení na zahájení nebo zakončení večera.
Některým hráčům může vadit delší herní doba, protože štěstí může konec dlouho oddalovat. I se sebelepším vybavením prostě můžete narazit na příšeru, která je nad vaše síly. A když vám nikdo nepomůže, jste nahraní. Nebo vás na devátém kole potká ošklivá kletba, kterou na vás sešle někdo ze soupeřů, aby vám vytoužené vítězství ještě na chvilku oddálil. Tak se partie může protáhnout i na více než devadesát minut, což už je na tento druh hry příliš. Naštěstí pravidla umožňují si hru zkrátit.
Výrazným zdrojem zábavy jsou samotné karty, jejich obsah a legrační kombinace. Hromada téměř dvou set karet vám chvilku objevování poskytne, ale naštěstí karty nepřestanou být k smíchu, ani když je vidíte popáté. Navíc nikdy není nic lepšího, než od světa Munchkina přizvat někoho nového a bavit se jeho údivu.
Zábava pramení ze škodolibosti, která prostupuje celou partii. Hráči si mohou navzájem pomáhat, ale všechny dohody jsou volné a je pouze na nich, jaké odměny si naslibují a jestli slovo dodrží. Někdy je prostě super nechat hráče, ať se pořádně povaří ve vlastní šťávě tváří v tvář silnému monstru. Protože je jeho objev veřejný, mohou se hráči rozhodovat i na základě svých aktuálních choutek a ne pouze přání.
Vylepšování postavy tu probíhá jen jako vedlejší prvek, protože karty se rychle mění, stejně jako si můžete vyměnit i povolání svojí postavy. To poskytuje nějaké výhody v partii. Jenže pokud vám žádná taková karta nepřijde do ruky, máte jednoduše smůlu.
Zpracování je dobré. Překladem se sice ztratily některé vtipné hlášky, ale i tak čeština hře sluší a spoustě vtípků se s chutí zasmějete. Pravidla jsou podivně uspořádaná a není jednoduché se z nich na první pokus hru naučit. Naštěstí druhé čtení už je lepší, zvlášť pokud si u toho hru rozložíte na stůl.
Munchkin je hra, kterou nesmíte brát vážně. Pokud si tuto radu nevezmete k srdci, budete zklamaní. Tahle karetka není o vítězství, ale o zábavě, kterou vám přinese. Hráči spolu musí obchodovat, ale se stejnou chutí se budou podrážet. Takže pokud máte rádi chaotické a šílené hry plné překvapení, pak je tohle vaše parketa. Munchkin je konečně v češtině, tak na co ještě čekáte?
Více o hře.
+ humor
+ velký důraz na podrazáctví
+ náhoda dělá ze hry zábavu
+ dostatek karet
+ vývoj postavy
+ útěk a ošklivé věci
+ povinný průzkum v každém kole
- smůla vám může zkazit všechno snažení
- hůř uspořádaná pravidla
- žádné plánování
- partie se může protáhnout