Žili jsme si v klidu v naší díře. K jídlu jsme měli vždy jen kousky, které spadly na zem. Drobky rohlíku nebo chleba, malé zbytky brambůrek. Ale pak přišel Ferda a všechno změnil. Zavedl nás na místo, o kterém jsme si všichni mysleli, že existuje jen v pohádkách. Myší království, ve kterém je vše vydlážděné sýrem..
Na český trh přichází další logická hra z řady SMART GAMES. Tentokrát nese název Myší království a patří do magnetické řady. Jejím autorem nemůže být nikdo jiný, než Raf Peeters a firma SMART GAMES. Portréty myšek nakreslil Hans Bloemmen. Celý příběh se odehrál v Belgii, ale dostává se k nám zásluhou společnosti MindOK.
Protože jsme už nakousli informaci, že se jedná o magnetickou hru, ukrývá se znovu v bločku s kroužkovou vazbou. Jakmile jej otevřeme, tak na levé straně najdeme 48 zadání rozdělených na čtyři úrovně od malé myšky až po myšího sýrového degustátora.
Víc nás ale zaujme pravá strana, kde pro pěnové ohebné magnetické dílky sýra nevidíme samotné myšky. Ale to nevadí, protože dílky sýra jsou parádně provedené a vypadají jako opravdový děravý sýr, jen si kousnout. Skvělou zprávou je, že všech osm dílků je ohebných, s magnetickou jednou stranou. Samotné kousky sýra se ale liší a nenajdete žádný stejný, ačkoliv vždy zaberou přesně plochu myšího království.
Teprve, když je odložíte stranou, zjistíte, že na destičce s čtyřiadvaceti kulatými políčky zůstalo překvapeně stát šest myšek. Tedy vlastně šest jejich žetonů, které jsou také magnetické a budou vždy představovat vaše zadání.
Na začátku každého řešení dostanou hráči zadání. Myšky pouze řešiteli napoví, na kterých pozicích by chtěly stát. Úkolem luštitele teď je umístit všechny dílky sýra tak, aby každá z myšek měla právě tu svoji vysněnou díru. Dílky sýra nelze otáčet vzhůru nohama, pouze libovolně rotovat. To znamená, že každý sýr má přesně čtyři možné pootočení. Mnohem těžší je ale najít správnou pozici, protože dílky se rozmisťují na šachovnici čtyři krát čtyři pole a každý překrývá právě dvě z nich.
Myší království konečně přichází s něčím novým a neotřepaným. Podobně jako všechny předchozí magnetické hry je to i tentokrát o rozmisťování magnetických dílků na danou plochu. Jenže na rozdíl od Noemovy archy (recenze) nebo Brouků v akci (recenze) s různě velkými dílky, které jste museli naskládat do předem daného tvaru, tu máme tentokrát překážky. A to funguje!
Trochu matoucí je grafické rozdělení obtížností. Žlutá barva všude a modrá volba pro řešení asociuje obtížností junior a master. Při tom ale samotnou náročnost hlavolamu určuje barva malého kolečka s číslem v horní části každého zadání.
Řešení jsou pro každou z polovin zadání vložené jako poslední stránky v kroužkové vazbě a jsou tedy snadno dosažitelné. Protože je hra určena pro malé děti už od šesti let (čemuž odpovídá i skvělé zpracování a legrační ilustrace), bude pro ně určitě lákavé se podívat na zadní stranou a zjistit řešení bez snahy. Můžete je hlídat, aby si s hrou užili co nejvíce zábavy nebo prostě tyto stránky odstranit.
Hra naštěstí dětem bez problémů vydrží, protože jednotlivé úkoly jsou si dost podobné. Snadno se tak mezi sebou pletou a není problém po pár úkolech zapomenout řešení. V tom je myší království skvělé, protože úkoly nejsou nijak jasně odlišitelné.
U tohoto hlavolamu je jasně vidět odstupňování obtížnosti. Zatímco starter pro ty nejmenší dostane do začátku i nějaké již položené dílky sýra, dále záleží pouze na tom, jak striktně dodržují sýry svoje nakreslené rozmístění. Pokud nehrají žádné triky, hráč má vždy pouze několik voleb a k řešení se propracuje. Jak ale postupuje řešeními dál, dílky jsou uspořádány různě a nelze se spolehnout na první dojem. Poslední úkoly jsou opravdu obtížné, ačkoliv opět záleží jejich řešení trochu i na štěstí.
Myší království je výtečným magnetickým hlavolamem. Možná je dokonce nejlepším z celé řady SMART HER na cesty. Variabilita herního plánu zaručuje zajímavost každé úlohy a při tom i výzvu pro různě šikovné řešitele. Myší království je opravdu podařenou logickou hrou pro jednoho hráče.
+ parádní magnetický hlavolam
+ výborné zpracování
+ už od šesti let
+ stupňovaná obtížnost
+ hlavolamy lze řešit opakovaně
+ skvělé na cesty
- řešení závisí i na štěstí
- řešení jsou příliš dostupná