Listování knihou je vždy skvělý zážitek. Jenže když vám někdo vytrhá listy, pak není jednoduché všechny stránky poskládat do původního pořadí. Čtenáři musí procházet stránky a hledat mezi nimi ten text, který navazuje správně. A to už není zábava.
Jenže co není zábava při čtení, může být velmi zajímavé při hraní. To si určitě pomyslel také designér Peter Jürgensen a v jeho představě jej podpořil také ilustrátor Christian Schupp. Karetní hra vyšla v produkci společností Pegasus Spiele a Edition Spielwiese a v roce jejího vydání – 2018 – ji distribuuje firma Esdevium Games.
Krabička není úplně nejmenší, ale také obsahuje 120 karet klasické velikosti. Dva balíčky se v plastovém insertu nachází pod víkem s ilustracemi z některých slavných knih. Podle zadní strany hráči rozdělí karty na čtyři balíčky třiceti karet. Každá bude náležet v partii jednomu z hráčů, který si ji zamíchá a chytne sadu do ruky.
Před zahájením samotné partie hráči vezmou každý horní kartu svého balíčku a vyloží ji obrázkem nahoru na stůl. Tím vytvoří startovní nabídku a barevné kombinace rámů a středů. Ty mají pokaždé odlišené odstíny a s třicetikartovém setu nenajdeme dvě stejné.
Poté už ale hráči odpočítají společně své snažení a vrhnou se všichni současně do bitvy. Mohou libovolně listovat kartami ve svém balíčku, ale tak, že použité a (zatím) nechtěné karty pokládají před sebe na odhazovací balíček. Kdykoliv se barva rámečku karty v ruce shoduje s vybarveným kruhem na jedné ze tří ležících karet, může ji sem okamžitě přiložit. To lze provést nejen z ruky, ale také s horní kartou odhazovací hromádky.
Často ale horní karta nebude vůbec zajímavá, takže si ji hráč dočasně odloží. Tím přesouvá karty z ruky na hromádku na stole. I tou ale může listovat a vracet z ní karty do ruky. Díky tomu je možné neustále hledat správné kombinace a v tempu si připravovat série karet. Jenže situace se neustále mění, protože jsou v nabídce jen tři hromádky pro všechny. A tak zatímco v jednu chvíli něco platí, v té další už vše může být úplně jinak.
Hráči se postupně zbavují všech třiceti karet, a když se to někomu podaří docela, ukončí partii. To ale neznamená, že by mohl ihned začít slavit. Nejdříve je potřeba zkontrolovat správné zahrání všech karet ve třech balíčcích. A pokud hráči najdou v hromádce kartu, která barvami nesedí, pak je jednoduché určit viníka. Stačí se podívat na zadní stranu karty, jejíž barva usvědčí majitele bez jakýchkoliv pochybností. Teprve ten, kdo projde testem a současně má nejméně karet ve svém balíčku, může slavit vítězství.
Nimble je opravdu zajímavou karetní hrou. O vítězství v ní bojují všichni současně. A takové hry máme rádi, jak nás přesvědčila vynikající Loonacy. Hráči musí následovat horní kartu z balíčku, která je záležitostí náhody. Naštěstí ale není závislý právě na tom, co na takové kartě má, protože ji může odložit stranou.
Právě to je zásadním momentem v celém herním mechanismu. Hráči si odkládají karty stranou, pamatují si jejich pořadí a mohou je poté používat později. Listování vpřed a vzad je elementem, který jsme snad v žádné podobné hře ještě nevyzkoušeli. A moc se nám líbí. Hráči jsou totiž napospas štěstí pouze z části a mohou si všechno vlastními silami ovlivnit.
Celý ten průběh je krásně dynamický. Hráči nemají šanci sledovat, co dělají ostatní a musí pouze reagovat na barvy, které leží uprostřed stolu. Situace se mění každou chvílí a karty, které před chvílí byly nezajímavé, se mohou velmi rychle změnit v důležitou cestu k vítězství.
Čím více hráčů (až do čtyř maximálních) se partie zúčastní, tím větší chaos. Na stole jsou pořád tři hromádky a to znamená, že už ve dvou je hra velmi zajímavá. Hráči mají navíc díky tomu o špetku více klidu k výběru té správné karty. Jednoduchost je také známkou toho, že si hru mohou zahrát i šestileté děti a hodí se i jako rodinná zábava. Ocení ji ale také milovníci rychlých karetních her. To vše také proto, že jedna partie trvá obvykle nějakých pět minut.
A kde jsou ty knižní klasiky? Každá sada rámečků odpovídá jedné knize, ať je to Cesta kolem světa za 80 dnů, Moby Dick nebo Alenka v říši divů. Jinak příliš o nějaké grafice nebo zpracování nejde hovořit, protože karty jsou pouze o barvách.
Jediným nedostatkem tak zůstává závěrečná kontrola. Poté, co všechno skončilo a jeden z nich by se měl radovat, se místo toho kontrolují karty. A teprve po prolistování všech tří balíčků a barevných návazností je vítěz jasný.
Nimble nám svým průběhem udělal velkou radost. Nabízí totiž partii plnou rychlých výměn s kartami, protože hráči vykládají svoje barevné karty pěkně současně. A protože se to všechno odehrává v tempu, je hra napínavá a zábavná. Nimble je nenápadnou krabičkou, která bude mít spoustu odpůrců. Hra je chaotická, o tom není pochyb. Ale umí pobavit, pokud vám nevadí, že všichni hrají současně.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Peter Jürgensen |
Ilustrace | Christian Schupp |
Vydavatel | Edition Spielwiese, Act in games, Cranio Creations, Hobby Japan, Pegasus Spiele, SD Games, Stronghold Games |
Rok vydání | 2018 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 5 |
Minimální věk | 6 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Book, Card Game, Real-time |
Mechanismy | Pattern Recognition |
Alternativní názvy | ニンブル |
Více o hře.
+ všichni hrají současně
+ zajímavé listování vpřed a vzad kartami
+ a tím možnost kontroly náhody
+ zábava ve dvou, třech i čtyřech
+ blesková herní doba
+ hodí se i pro děti
- závěrečná kontrola kazí tempo
- všichni hrají současně