Před měsícem jste s námi listovali vynikající Velkou knihou hlavolamů v naší podrobné recenzi. Protože kniha autora Ivana Moscoviche měla opravdu velký úspěch, dočkala se o pět let pozdějí, v roce 2006 pokračování, které se jmenuje Nová kniha hlavolamů a nabízí další várku originálních nápadů na všechny způsoby.
Nakladatelství Perfekt nám opět tuto knihu přinesla už v roce 2009 do našeho rodného jazyka. Autorem překladu je Petr Kiššík a v originálním znění se kniha jmenuje The Big Book of Brain Games. Opět zaujme na první pohled netradičním čtvercovým tvarem a opravdu velkým nadpisem, který je tentokrát vyvedený v zelené barvě.
Svět logiky se tentokrát rozkládá ve čtyřech kapitolách a celkem na 140 stranách plných textu a obrázků, ale my se do knihy ponoříme opět pěkně pomalu a postupně od úvodních stran až po ty závěrečné.
Opět je hlavolamy nejlepší řešit postupně, protože autor je navrhnul v takovém pořadí, aby pokračovaly stále hlouběji do náruče nějakého tématu. Samozřejmě se lze opět orientovat podle přehledných označení u každého hlavolamu, který označuje jeho obtížnost na stupnici od jedné do desíti a také zařazení, tedy potřeby, které k jeho splnění budete potřebovat.
Kniha si zachovává také ověřený systém zaznamenávání času řešení a to nejen u konkrétního hlavolamu, ale také v zadní části knihy, kde si evidenci o splněných úkolech může vést až trojice čtenářů.
První kapitola nese název Geometrie a je tedy věnována obrazcům a kouzlům s nimi. Kapitola začíná hned zajímavou úlohou s multiperspektivou, v níž musíte dokázat rozlišit náhled na budovy ze dvou stran a ačkoliv se to zdá jednoduché, mnohým to dá pořádně zabrat. Perspektivě se věnují i některé další úkoly, ale geometrie samozřejmě není jen o ní.
Čtenáři hned na úvod dostanou lekci z projektivní geometrie a hned na další stránce se budou potýkat s Pascalovým trojúhelníkem, kde musí odhalit systém v číslech a doplnit poslední dvě řady. Další teoretické vsuvky jsou často doplněny zajímavými citáty slavných osobností (Johannes Kepler, Sigmund Freud), které jsou jednou zábavné, jindy poučné.
Hodně zábavy si užijete také s čtverci, ale především se záhadou mizejících tváří. Zde poprvé dojdete k nutnosti okopírovat si stránku a vystřihovat. Ale oproti minulému dílu kniha alespoň malé čtenáře nenabádá k rozstříhání, ale rovnou mluví o zkopírování stránky, což je bez diskuze lepší varianta. Stále ve stejné kapitole dostanou čtenáři poučení o dvojrozměrném světě a symetrií, se kterou si budou hrát až do závěru první kapitoly.
Ovšem ještě než přeskočíme mezi Křivky a kruhy, jak se jmenuje kapitola druhá, musíme zmínit hru dvojstranné symetrie, která se skrývá pod číslem hlavolamu 39. Hra využívá principu symetrie ke hře pro dva hráče, ve které prohraje ten, kdo nedokáže již umístit další žeton (vystřižené tvary z papíru) tak, aby byl symetrický k druhé straně.
Na začátku kapitoly o křivkách dostanou dárek všichni, kteří trpí arachnofobií, protože tématem několika prvních hlavolamů jsou pavučiny a pavouci, kteří různě splétají své sítě. Pak ale naštěstí osminohá stvoření ustoupí kráse a eleganci kruhu a čísla pí, které se stanou základními tématy mnoha dalších hlavolamů.
Dozvíte se tak o Hippokratových srpcích měsíce, Apolloniově problému a Archimedovu srpu, postavíte pyramidu vzhůru nohama. Pak se kruhy pomalu přetvoří v koule a cykloidy a najednou dorazíte na konec sekce.
Třetím velkým tématem Nové knihy hlavolamů jsou skládačky, které zahájí klasické transformace mnohoúhelníků a rozstříhaných kousků objektů. Samozřejmě nemůže chybět zmínka o tangramech. Naučíte se čtvrtit čtverec na několik způsobů, ale zabloudíte i do zoo a na farmu, kde budete muset oplotit zvířátka. V rozdělování budete pokračovat i nadále, ale se složitějšími tvary, které velmi dobře podporují prostorovou představivost.
Ve třetí kapitole naleznete také Pythagorino, což je hra na principu domina pro tři hráče. Soupeři ovšem pokládají připravené tvary (čtverce nad všemi třemi úsečkami trojúhelníku) do předem vymezeného prostoru, takže partie končí poměrně záhy. Hra tím tak trochu připomíná skvělý Blokus od Mattelu.
Po několika stříhacích hlavolamech se znovu vrátíme ke čtvercům, které jsme opustili v minulé kapitole, a opět se bude dělit. Dozvíte se ale také, co je dokonalý čtverec a přečtete si o zajímavém tématu geometrických paradoxů. Zbytek kapitoly je pak věnován skládání dílků polyomina a pentomina do předem vymezených prostor.
Poslední kapitola navazuje elegantně na téma geometrie, protože se zabývá Topologií. A hned na začátek je přichystaná hra Slepá ulička, která přináší zajímavý herní princip. Hráči totiž střídavě vybarvují plástu medu podobný tvar čtyřmi barvami tak, aby nikdy nesousedily dvě stejné barvy. V této kapitole naleznou hry chtiví čtenáři nejvyšší koncentraci zajímavých her (například Hra s beruškami, Čtyřbarevný plást, Střídačka a další).
V tématu topologie nesmí chybět Möbiova páska, ale neustále bude čtenáře provázet vybarvování nejrůznějších ploch, na chvilku se sice zasukujete uzly a odemykáním zámků, ale opět se vrátíte k barvení.
Posledním tématem v rámci kapitoly topologie je zkreslení. Autor vám vysvětlí pojem anamorfní zkreslení a zadá několik zajímavých objektů k vyřešení a pochopitelně v těchto úkolech bude svoji důležitou roli hrát opět perspektiva. Tím se vrátíte tak trochu na začátek, ale najednou otočíte stranu a za hlavolamem číslo 283 následuje konec.
Tedy ne úplný konec, protože dalších dvacet stránek zabírá klasické řešení, které využívá názorných obrázků, aby si čtenář mohl opravdu poctivě ověřit správnost svého vymyšleného řešení.
Ačkoliv je luštění hlavolamů většinou samotářská věc, některé nápady vás nutí podělit se i s kamarády, přáteli a známými. Pokud tedy knihu koupíte svým zvídavým dětem, očekávejte příval hádanek i na svoji hlavu.
Úkoly a hlavolamy v Nové knize hlavolamů nám připadají o něco obtížnější než v první knize, proto bychom ji určitě nedoporučovali jako první podobnou knihu. Pokud chcete vstoupit do světa hlavolamových hříček, pak raději sáhněte po Velké knize hlavolamů, o které jsme psali dříve.
Naopak Nová kniha hlavolamů nabízí velmi rafinované myšlenky, někdy se jedná o pouhé hříčky k pobavení, jindy jsou úkoly opravdovou výzvou. Vše je pečlivě střídané tak, aby se čtenář nenudil a prokládané zajímavými naučnými texty, které vás nikdo nenutí číst. Při luštění se mohou hodit, ale nejsou nezbytným předpokladem.
Z knihy nás zaujal nejvíce třetí skládací oddíl, který nabízí originální operace se základními geometrickými objekty. Tím se zde elegantně snoubí jednoduchost s náročností samotných úkolů. Tím však nesnižujeme zajímavost ostatních tří sekcí, které každá přináší do knihy svoji část zajímavých hříček.
Nová kniha hlavolamů je podobně jako její předchůdce vynikajícím souborem nejrůznějších hlavolamů, a pokud se vám líbila Velká kniha hlavolamů, pak určitě bude pro vás i její mladší bratříček.
Cena: 225 korun
ISBN: 978-80-8046-438-7
Hodnocení knihy: 95%