Tři prsteny pro elfské krále pod oblohou, sedm pro trpasličí pány v halách z kamene, devět pro smrtelné muže předurčené zemřít, jeden pro Temného pána na temném trůně v zemi Mordorské kde stíny leží. Jeden prsten aby ovládal je všechny, jeden prsten aby je nalezl, jeden prsten aby přivedl je všechny a v temnotě je svázal v zemi Mordorské, kde stíny leží.
Možná někdy úplně na začátku se ta myšlenka prohnala v hlavě snad každému z nás. Když společnost Fantasy Flight Games ohlásila novou živoucí karetní hru, tentokrát ze světa PANA spisovatele J. R. R. Tolkiena, všichni jsme tak trochu doufali, že by si mohla najít cestu na český trh. Jenže jak šel čas, z naděje se stalo jen zbožné přání.
A pak jsme přestali doufat. Ale najednou to přišlo. Jako blesk z čistého nebe. Oficiální distributor Fantasy Flight Games pro Českou republiku, ADC Blackfire, ohlásil lokalizaci do českého jazyka. Chtělo to velkou odvahu a je to velký oříšek. Jestli není nad síly této společnosti, zjistíme asi až v budoucnosti, ale to nám nemůže zkalit radost. Pán prstenů, karetní hra, je dostupná v češtině!
Jedná se o hru, kterou vytvořil designér NateFrench v roce 2011 a svými ilustracemi ji ozdobil nespočet umělců. Kdo by také odmítnul přispět svojí kresbou do jednoho z nejpopulárnějších fantasy světů, ať už se jedná o jejich knižní, filmovou nebo nově deskovou podobu?
Než se vydáme kamkoliv dál měli bychom si asi objasnit, co to taková živoucí karetní hra je. Jedná se o koncepci, která má za úkol nahradit sběratelské karetní hry CCG. Zvykněte si tedy na novou zkratku LCG, se kterou se budete setkávat stále častěji, například v souvislosti s právě připravovanou hrou Star Wars. A vzhledem k oživení této filmové legendy studiem Disney se to ukazuje jako opravdu včasný a vychytralý tah.
Živoucí karetní hra (Living Card Game) je hra, která sice v krabici obsahuje všechno, co potřebujete k hraní, ale k obohacení zážitku si můžete (a budete) dokupovat balíčky. Ty však na rozdíl od sběratelských her nejsou sestavené náhodně, ale mají vždy jasně daný obsah. Vždy víte přesně, za co utrácíte svoje peníze. A právě to je základním konceptem LCG.
A Pán prstenů je k tomu ještě navíc hrou, ve které si mezi sebou žádné soupeření neužijete. Jedná se o čistě kooperativní hru, v níž se snaží hráči společnými silami zvládnout nástrahy, které před ně nastražilo konkrétní dobrodružství.
Krabici zdobí nádherný výpravný obrázek, který vás ani na chvilku nenechá pochybovat o tom, že se díváte na zpracování Tolkienova díla. V tmavě hnědém odstínu najdete náznaky elfských znaků a celkový dojem může tak pokazit jen zvláštně provedené písmeno „ů“ v ozdobném názvu Pán prstenů. Ale to je pouze drobná šmouha na jinak pečlivě vybroušeném balení.
Materiál víka i dna je vyrobený z velmi pevného kartonu a je připravený na časté otevírání. Ale tohle je to první, plné očekávání, netrpělivosti a nedočkavosti. Takže co na nás uvnitř čeká? Samozřejmě to musí v první řadě být karty – konkrétně je jich 226, a to přesně čtyř různých druhů. Je zde dvanáct karet hrdinů, desítka karet úkolů, 84 karet setkání (tedy nepřátel a nebezpečí) a především 120 karet tvořících dohromady nabídku balíčků pro hráče.
Karty se samozřejmě ve všech hromádkách dají dále dělit, ať už podle sfér nebo druhu (doplňky, spojenci, události) v případě karet hráčů, nebo podle druhu v případě balíčku setkání – lokace, nepřátelé, zrada nebo cíle. Ještě se ale vrátíme zpět ke sférám, které jsou v této karetní hře velice důležité – právě kolem nich zpočátku budete sestavovat svoje balíčky, protože každá sféra se zaměřuje jedním směrem a především v ní vynikají konkrétní hrdinové.
Ke hře ale potřebujete kromě karet i několik žetonů. Všechny tři mají kulatý tvar. Žetony postupu na sobě mají šlápoty a budete jimi určovat svůj postup při plnění úkolů, zatímco žetony poškození slouží k zaznamenávání zranění, které utrpěli hrdinové nebo nepřátelé. Zbývají nám už pouze žetony zdrojů, které hrdinové sbírají a platí jimi za karty. Sestavu doplňuje jeden větší šestistranný žeton prvního hráče.
Ale tím ještě není komponentám konec, je tu totiž ještě jedna zásadní věc, kterou si musíte sami sestavit vlastními silami. Jsou to dvě počítadla ohrožení, které se skládají ze základní desky se dvěma otvory a dvou číselníků nesoucích hodnoty od nuly do devítky. Při skládání pomocí plastových spojek dejte dobrý pozor, aby se vám čísla sbíhala uprostřed tak ,že budou dohromady při pohledu skrz okýnka tvořit dvojciferné číslo.
Ohrožení je vlastně takový detektor nebezpečí a rizika. To stoupá s časem, který na dobrodružství trávíte. Zvyšuje se výrazněji například, pokud trávíte čas v nějaké nepříjemné lokaci. Každé dobrodružství má jasně danou hodnotu, při které hrdina je zajat silami zla a vyřazen ze hry.
Pán prstenů karetní hra je jednoduchou dobrodružnou hrou, která působí na první pohled trochu složitěji. Na začátku každé hry si musí všichni zúčastnění (základní krabice je určena pro jednoho až dva hráče) zvolit scénář, který budou hrát a vezmou si odpovídající karty úkolů. Ty na sebe umístí ve vzestupném pořadí tak, aby nahoře byla vždy strana A.
Podle ikony označujícího úkol (například ikona věže, stopy nebo stromu) vyberou karty do balíčku setkání. Ten pořádně zamíchají a připraví poblíž. Zatím je ale klid a nic se neděje, protože nejdříve musíte připravit zásobu žetonů a především se vyzbrojit do dobrodružství. Vyberou si tedy hrdiny, se kterými chtějí úkoly plnit a podle nich si zvolí také karty.
Tady se ale dostáváme k jedné velice důležité informaci. Hráči totiž nemusí použít balíček tak, jak je, ale mohou si jej sestavit a mohou do něj dát libovolné karty. Pokud už mají hromádku připravenou, zamíchají ji a do ruky si doberou šest karet.
Na rubu první karty úkolu najdete případné specifické pokyny pro daný úkol, které je třeba dokončit ještě před tím, než začnete hrát. Nyní už zbývá pouze vzít si jedno počítadlo a nastavit na něm svoji počáteční úroveň. Ta se rovná součtu ohrožení použitých hrdinů, což je zelené číslo uvedené v levém horním rohu karty, přímo nad útočnými a obrannými hodnotami. K podrobnému popisu karet se ale dostaneme v průběhu vysvětlování hry.
Přestože jsme prohlásili, že Pán prstenů karetní hra je v podstatě jednoduchá hra, obsahuje řadu drobných provázaností. Některé v recenzi zmíníme, ale jinak se budeme zabývat pouze základním systémem, kterého se hra drží a který stačí, pro obecnou představu, jak se vlastně celá tato karetka hraje.
Všichni účastníci partie spotřebovávají v průběhu partie žetony zdrojů, kterými platí za vykládání nových karet. Ty se kromě toho musí shodovat také se sférou alespoň jednoho z jejich hrdinů. Pokud tedy nemáte ani jednoho hrdinu trénovaného ve Vědění, nemůžete vyložit žádnou kartu s tímto zeleným symbolem. Na začátku každého kola hrdinové získají jeden žeton do svojí zásoby pod kartou (fáze zdrojů). Hráč je pak může použít dle svých plánů v další fázi tahu, nazvané plánování, k vyložení karet z ruky. Nebo si může zdroje ponechat do dalších tahů.
Na stole leží po celé trvání dobrodružství balíček příběhu tvořený jedinými kartami orientovanými naležato. Právě jejich průzkum a splnění požadavků je hlavním úkolem hráčů v celé hře. Každé kolo mohou vyhradit několik svých postav a pokusit se splnit část postupu, který je potřeba k dokončení úkolu. Každý hrdina, který v kole provede nějakou činnost, se stává vyčerpaným a nelze pak použít k ničemu jinému po zbytek tahu. A protože vás v pozdější fázi kola čekají souboje s příšerami, musíte s vysláním postav hodně váhat.
Jakmile se hráči společnými silami rozhodnou, kolik hrdinů vyšlou na průzkum, je čas na přísun nových nepřátel. Z balíčku setkání hráči odhalí tolik nových karet, kolik se účastní partie hráčů. Kromě nových příšer to mohou být také události nebo lokace. Karty monster a míst zůstanou ležet na stole a každá z nich má na sobě uvedenou hodnotu ohrožení, tedy sílu hrůzy, kterou na hrdiny pouští. Hráčům se podařil úspěšný průzkum pouze v případě, že na něj vyslali hrdiny, kteří součtem svojí vůle tuto strašidelnost lokací převyšují. Tento rozdíl pak znamená počet žetonů stop, které mohou hráči na lokaci položit a přiblížit se tak jejímu prozkoumání (požadavek žetonů stop).
Pak mohou hráči putovat do objevených lokací a postavit se tam svojí hrůze. Aby ale mohli pokračovat v plnění úkolu, musí tato místa nejdříve prozkoumat, což je zdržuje od plnění hlavní příběhové linie. Po možnosti cestovat přichází na řadu setkání se zuřivými protivníky. Každý z účastníků si vybere jednoho nepřítele, se kterým se v kole utká. Současně některé příšery vyzvou hráče samy a zaútočí na něj v případě, že je jeho úroveň ohrožení dostatečně vysoká.
Následuje boj, do kterého vstupují nepřátelé ještě navíc s možným stínovým efektem v podobě jedné přiložené karty. Příšery útočí jako první a hráč musí určit obránce, kteří se mu postaví a tyto postavy vyčerpá. Pokud síla nájezdu přesáhne obranu postav, musí si rozdělit poškození, které je může i zabít. Cílem ale pochopitelně nemusí být pouze hrdinové, ale třeba i nějací přátelé, které jste naverbovali (vyložili) v průběhu partie.Pokud hráči zbyla alespoň jedna nevyčerpaná postava, může protivníkovi útok oplatit a uštědřit mu nějaká zranění, pokud jeho útok přesáhne obranu příšery.
A tím končí jedno kolo hry, které hráči absolvují společně. Nyní mohou všechny své postavy znovu obnovit a otočit karty zpět do rovné polohy. Nyní si všichni jako efekt času stráveného pod vlivem zla zvýší ukazatel ohrožení o jedna.Kromě této chvíle, kdy se zvyšuje hrdinům ohrožení pravidelně, je tu ještě jedna chvíle, která je mnohem důležitější. Ve chvíli, kdy hráči nevyšlou dostatek hrdinů na průzkum, musí si rozdíl, o který prohráli, přičíst k ohrožení. Pod tíhou hrůzy se krčí a pomalu se poddávají temnotě v dáli.
Hráči společně zvítězí v případě, že se alespoň jednomu z nich podaří dokončit i poslední úkol. Pokud na něj umístí dostatečný počet stop, hráči vyhráli. Každý scénář ale také stanoví situaci, při které hráči okamžitě prohrávají. V základní verzi se jedná o ohrožení padesát, které okamžitě hráče eliminuje ze hry bez ohledu na zdraví jeho hrdinů.
Pán prstenů: Karetní hra je napínavý zážitek z prostředí ohromně populární knižní série. Spojení těchto dvou elementů vytváří nezapomenutelný zážitek. Už samotný fakt, že se jedná o kooperativní dobrodružství, napomáhá hráčům ve sdílení dobrodružství a výborně sedí k tematice Společenstva prstenu.
Děj základní hry se odehrává před dějem Pána prstenů, takže výrobce má velký prostor pro rozvíjení děje. Přitom ve hře najdeme hromadu známých tváří v čele s elfy a trpaslíky. Ale také řadu nových a propracovaných postav nejen na straně hráčů, ale také v řadách nepřátelské armády, vojsk Saurona vycházejících z Mordoru.
Hra má opravdu výrazný strategický nádech. Všechno ovlivňujete už před začátkem partie. Právě to je duchem každé správné LCG hry – před partií si totiž musíte sestavit balíček tak, aby co nejlépe odpovídal vaší volbě hrdinů. Zážitek z dobrodružství je pak o to silnější, že jste si vlastně svoje síly dopředu připravili, ale protože si karty dobíráte náhodně, musíte mít balíček opravdu vyvážený.
Každá karta, událost nebo příšera má navíc ještě svoje specifické schopnosti, o kterých jsme se v popisu pravidel nezmínili. Ty mohou pochopitelně dále ovlivňovat průběh partie a musíte si proto každou kartu číst. O to důležitější je pro hráče, že je celá hra lokalizovaná do češtiny a je tak přístupná pro úplně všechny milovníky Tolkienova díla.
Nemusíme vám asi vysvětlovat, že tři scénáře nejsou zrovna mnoho. První z nich je spíše výukový a není nijak obtížný. S trochou snahy a znalostí jej zvládnete pokořit napoprvé. To druhé dobrodružství už začíná být náročnější a třetí je se základním balením Pána prstenů dohratelné jen s vypětím všech sil.
Jednotlivé partie se navíc liší v úspěšnosti, kterou si můžete porovnávat svoje výkony bez ohledu na štěstí nebo smůlu při losování nepřátel a lokací, jež vám přijdou do cesty. Pro výpočet bodů, které získáte za úspěšné splnění úkolu, najdete v pravidlech jednoduchý vzoreček. A číslo si pak můžete srovnávat se svými předchozími hrami, nebo s ostatními hráči na Internetu.
Pán prstenů je kooperativní hra, kterou si v základní verzi zahrajete maximálně ve dvou hráčích. Nejlepším zážitkem je však hra překvapivě v jednom, kdy máte všechna rozhodnutí pod svojí kontrolou. Ovšem to neznamená, že by ve dvou byla nějak slabší a spolupráce jí dodává zase trochu jiný nádech, ačkoliv pocit z rychleji narůstajícího počtu nepřátel může navozovat trochu zoufalství.
Nepřátelé přichází do hry s takzvanou stínovou kartou, která v některých situacích může aktivovat speciální dovednosti dané příšery. Ale pouze ve chvíli, kdy máte smůlu. Štěstí tu ale není zastoupeno nijak výrazně, pouze losováním karet.
Princip ohrožení odvíjející se od síly zvolených hrdinů a také hrozby, která se před vámi nachází, je skvělou volbou. Výtečně sedí do celkového nádechu hry a nemáte problém jakkoliv věřit tomu, že se hrdinové krčí pod temným stínem věže nebo lesem dýchajícím zlobu přímo z jedné šumící cestičky. A jak narůstá strach, blíží se šance pro temnoty provést svůj poslední, zdrcující útok, před kterým se nebudete moci bránit.
Jednu z výhod, kterou jsme ale zmínili – sestavování vlastního balíčku – si bohužel příliš neužijete s pouhým základním balením hry. Karet je tak akorát na to, abyste sestavili dva víceméně plnohodnotné balíčky, ale nemůžete si příliš vybírat. Zde přichází na řadu LCG povaha této hry, která však zatím svými prsty do České republiky nedosáhla. Společnost ADC Blackfire podle vlastních slov jedná o rozšířeních, které zatím ale neohlásila.
Abyste byli jako naši čtenáři alespoň trochu v obraze, tak doposud vyšla pro Pána prstenů dvojice velkých rozšíření, která vás zavede třeba do Morie. A pak jsou tu malé rozšiřující balíčky po šedesáti kartách (dvacet karet po třech kopiích), které vždy obsahují nějaký nový scénář, princip a šestici v řadě vždy spojuje nějaký společný příběh, například pátrání po Glumovi.
Právě nedostatek scénářů a jejich prozatímní nedostupnost je největším otazníkem, který visí nad hrou Pán prstenů. Samozřejmě si užijete spoustu zážitků i se základní hrou, která skýtá poměrně hodně výzev, případně překonávání sebe sama. Ale tak či tak dospějete časem do fáze, kdy vám to přestane stačit a budete chtít víc. A zatím se neví kdy, ani jaká rozšíření budou k dispozici. Z oficiálních míst jsme dostali pouze vyjádření, že nic nevyjde v letošním roce 2012.
Cena se může zdát leckomu trochu vysoká, v porovnání například s Arkham Horror (recenze) nebo Civilizací (recenze) od stejného vydavatele. Možná bylo lepší ji nasadit trochu níž, motivovat hráče ke koupi nejen tématem, ale i příznivější cenovkou a tím si zvýšit počet pravděpodobných zájemců o rozšíření. Málokdo totiž zůstane pouze u základního balení, pokud si už Pána prstenů: Karetní hru pořídí.
Co rozhodně stojí za zmínku je úžasné grafické zpracování. Svět Středozemě nemohl oživnout v lepších rukou než u firmy Fantasy FlightGames, která se postarala o to, aby hra získala patřičnou péči. A je to na ní vidět. Atmosféra světa sužovaného Sauronovým stínem na vás dýchá z každého obrázku. Svoje oblíbené postavy poznáte, ačkoliv neodpovídají svým vzhledem tomu, na který jste zvyklí z novozélandských snímků.
Ovšem právě skutečnost, že budete chtít víc, znamená, že Pán prstenů je výborná hra. O tom není žádných pochyb. Celý koncept je vymyšlený do posledních detailů výborně, hra je napínavá a neustále se mění. A kdy jindy je dobrý čas pro vstup do Středozemě, než pouhý měsíc před premiérou krásné pohádky o objevení prstenu s názvem Hobit? Nechte se pozvat na úžasné nekončící dobrodružství do Středozemě. Čeká vás zde nebezpečí, ale také spousta přátel.
Pokud by vám pravidla připadala přes naše ujištění složitá, podívejte se na oficiální video, které vám představí celý herní princip na prostoru dvou osmiminutových videí – určitě rychlejší, než první čtení návodu, do kterého se můžete pustit až později.
Pán prstenů: Karetní hra – český videonávod – část 1
Pán prstenů: Karetní hra – český videonávod – část 2
Více o hře.
+ krásné ilustrace
+ stále aktuální téma
+ kooperativní hra
+ zajímavé principy
+ LCG nabízí spoustu nových zážitků
+ kompletně česky
- v základním balení jen tři dobrodružství
- cenová náročnost a nejistota rozšiřujících balíčků
- se základním balením slabší pro dva
- tenčí karty
Moc děkuji za recenzi, tuto hru jsem si chtěl koupit a tato recenze mi hodně pomohla. Díky za obrázky, za odkazi, za všechno. Vaše stránky jsou opravdu úžasné. Jen jednu věc náchápu. Proč ten origami slon?
Milý Hráči, děkujeme za pochvalu, jsme rádi, že můžeme všem čtenářům pomáhat s výběrem her. A proč origami slon? Každý projekt má nějakého maskota. Sloni jsou známí svojí hravostí a každý je má rád..