Kdykoliv jsem šel kolem toho domu, běžel mi mráz po zádech. Potrhané záclony se vždycky divně pohupovaly ve větru a za nimi bloudily stíny podivných tvarů. Je jasné, že tady nebydlí žádní hodní lidé. V tomhle domě straší!
A přesto tam budete muset jít, mezi duchy a pavouky. V deskové hře Panic Mansion se tomu ale nebudete ani tolik bránit, protože to všechno bude pořádná zábava. To slibuje už vzhled nové krabice, kterou si pro všechny hráče připravila dvojice Asger Sams Granerud a Daniel Skjold Pedersen společně s ilustrátorem Etiennem Hebingerem. Za vydáním novinky a její prezentací na veletrhu Spiel 2017 v Essenu stojí firma Blue Orange.
Krabička na víku ukazuje překvapeného návštěvníka strašidelného domu, kolem kterého se pohybují duch, had i velké oko, ale také truhla s pokladem. Právě o tu ve hře půjde. Ale než se do krabice podíváme, ještě je třeba zmínit její zajímavé pojetí. Ve spodní části je průhledné okénko, které zájemcům o koupi hry umožní nakouknout do nitra.
V krabici jsou čtyři makety jednopodlažního strašidelného domu. Každý má osm stejně rozložených místností, které jsou odlišené vzorem koberce na zemi a tedy i barvou. A zatímco jedna místnost je kompletně složená pro oči, které koukají do zafoliované krabice, všechny ostatní si hráči musí z tvrdého papíru poskládat. Každý z účastníků partie dostane jeden tento plán, který si postaví před sebe. K domu dostane také obyvatele – dobrodruha, dva duchy, dvě kulaté oči, dva pavouky, dva hady a tři truhly s poklady. Balíček čtvercových karet se zadáními hráči zamíchají a všechno je připraveno k zahájení.
Na začátku každého kola si hráči rozmístí všechny své obyvatele do domu a zamíchají je tak, aby byli náhodně po domě. Pak už zbývá jen otočit horní kartu z balíčku. Tím vznikne kombinace místnosti na zadní straně karty nahoře dobíracího balíčku a kombinaci obyvatel. Pouze ti mohou být na konci kola v určené místnosti, pokud chce hráč zvítězit.
Ten, komu se jako prvnímu podaří naklápěním plánu a postrkováním jeho obsahu dostat do místnosti pouze ty obyvatele, kteří tam patří, musí svůj úspěch ohlásit ostatním. Pokud opravdu žádná figurka nepřesahuje dovnitř ani ven, pak uspěl a dostane jako odznak tohoto úspěchu kartu z balíčku. V případě omylu musí jednu kartu vrátit. Ten z hráčů, který jako první dosáhne pěti vítězných kol, se stává celkovým vítězem.
Panic Mansion je krásná hra s důrazem na šikovnost. Tentokrát ale nejde o nějaké stavění nebo opatrné pokládání. Hráči musí přesévat hromadu komponent přes dvířka místností. Jednotlivé prvky mají různou schopnost pohybu – zatímco oči se kutálí rychle, kostičky také příliš nepostojí, tak dlouzí hadi se neustále někde zasekávají a blokují.
Úkoly jsou velmi variabilní. Někdy do místnosti střádáte téměř všechny figurky, až se tam skoro nevejdou, jindy jde pouze o tři nebo čtyři komponenty. Díky tomu nikdy nevíte, co se na vás chystá na další kartě. A navíc osm místností zaručuje, že se vše neustále přelévá. A zatímco rohové místnosti jsou jednodušší pro kupení, z lokací uprostřed vám pořád něco utíká pryč.
Hra má nádhernou atmosféru a je to skvělá, dynamická a blesková zábava. Jednotlivá kola jsou otázkou jedné minuty a celá partie pak trvá málokdy víc než patnáct minut. Maximální počet je samozřejmě omezený počtem domečků v krabici, tedy na čtyři protivníky. Čím více hráčů, tím větší konkurence. Ale ani nižší počet nijak negativně neovlivňuje zážitek.
Na hře se nám líbí její přístupnost. Už od šesti let se mohou děti pokoušet o souboje. Tady doporučujeme jednodušší variantu, kterou jsme v pravidlech nepopsali. Tentokrát není použitá strana karet s obrázky, ale stačí losovat místnosti. Do těch je vždy úkolem navést hrdinu a jeho tři truhlice. Tím se děti mohou skvěle naučit koordinaci ruka-oko a navíc se skvěle pobavit. A často dokážou být rychlejší než dospělí.
Obtížnost ale výrazně narůstá, pokud si zahrajete plnou hru. Tady už mají i ti nejlepší čas od času problémy. Stačí, aby se některé oko odkutálelo nebo se někde zasekly některá figurka. Převaha tu není nikdy extrémně jednoznačná. Díky tomu se u Panic Mansion můžete vždy těšit na vyrovnané souboje.
Hra vypadá fantasticky. Zvolené komponenty jsou vyrobené ze dřeva a dostatečně odlišné. Drobnou výtku bychom měli snad jen k variabilitě výzdoby místností. Ty jsou použitím vzoru vhodné i pro ty, kdo mají problémy s rozpoznáváním barev. Jenže odstíny se nemohou často řídit ani ostatní, protože některé barvy vypadají v umělém osvětlení podobně. To je ale jediná výtka, protože obsah se do krabice vejde luxusně a nemusíte nic rozpojovat.
Panic Mansion je ukázkou toho, jak jde okolo jednoduchého mechanismu postavit zábavná a originální hra. Šikovnost je naprosto nezbytnou vlastností, kterou musí vítěz mít. Přesně takhle vypadá ideální rodinná hra, která má potenciál se stát obrovským hitem u obyčejných, méně náročných, hráčů. Snad se jí dočkáme i v češtině v portfoliu ADC Blackfire. Panic Mansion je hra, kterou byste měli ve svém obchodě vyhlížet, pokud máte rádi hry o šikovnosti.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen |
Ilustrace | Etienne Hebinger |
Vydavatel | Blue Orange (EU), Blue Orange Games, Ediciones MasQueOca, Gém Klub Kft., Rebel Sp. z o.o. |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 20 |
Minimální věk | 6 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Children's Game, Horror, Maze, Real-time |
Mechanismy | Pattern Building, Real-Time |
Rodina | Misc: LongPack Games, Theme: Spooky Old Houses |
Alternativní názvy | Dworzyszcze na trzęsawisku, Le Manoir Infernal, Panic Mansion |
Více o hře.
+ jednoduchá, ale při tom skvělá zábava
+ patnáctiminutová partie
+ dvě obtížnosti
+ děti mohou porážet dospělé
+ příjemně obtížné
+ krásné zpracování
- nic