Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Pyramida boha Slunce – Indiana Jones by záviděl

Prásk! Mexickou džunglí se ozval výstřel a stromy si jej podávaly jako nechtěnou depeši pořád dál. Mezi stromy v okolí se míhaly ve zdánlivém bezpečí postavy. Jen na okamžik problesknulo cosi zářivě zlatého ze zeleného objetí lesa a hned se to schovalo pod kabát jedné z postav, která vyběhla na nedalekou úzkou pěšinku.

Netrvalo však dlouho a muž se za tajemného svistotu skácel k zemi. Ze zad mu trčela dýka a druhá rozechvěle zdobila nedaleký vyvrácený kmen. Vtom se ze stínu vyloupla postava, zkušeně sáhla pod kabát skoleného soka a vytáhla překrásnou sošku. Rychlým pohybem ji skryla do batohu a zmizela zpět do promíjivého stínu džungle.

Lovci pokladů právě zažívají vrchol své zlaté horečky, soška boha Slunce byla nalezena na nejvyšším místě pyramidy. Skrytá očím obyčejných lidí po tisíce let a nyní prozrazena. Ten, kdo ji ukořistí, získá pohádkové bohatství a na ostatní čeká nevyhnutelná smrt!

Podobné boje se pro vás ve hře Pyramida boha Slunce stanou denním chlebem, protože se vžijete do kůže dobrodruhů, kteří v odlehlém koutě Severní Ameriky pátrají po ztracené sošce. Říká se, že tajný vchod do pyramidy se nachází někde v okolní džungli a najít jej může pouze odvážlivec neobyčejných schopností.

Jednoho takového lovce pokladů se ujmete vy a máte téměř jistotu, že bude mužského pohlaví. Tvůrci totiž do kompletní sady šestnácti postav zasadili pouze jednu ženu. Ke každému zájemci o sošku získáte také herní kartičku, která slouží jako úložiště věcí, jež daná osoba právě nese. A věřte mi, unese toho opravdu hodně…

Základ hry tvoří textilová plocha kolem pyramidy, kterou vystavíte z obyčejného, nepříliš pevného, papíru. Když odhlédneme od estetické stránky věci a budeme se zabývat pouze praktickým hlediskem, zjistíme snadno, že papír nebude s nepoddajnou textilií sdílet přesně stejné tvary, což povede k občasným nepřesnostem při hře.

Přírodní prostředí kolem utvářejí čtyři složky: základní tábory, cesty, řeky a džungle. Samotnou pyramidu tvoří dvě nezávislá patra, obohacená cestami a nebezpečnými propadly, přičemž teprve druhé patro slibuje vidinu zlatého úspěchu. Ale rychle zpět na zem, alespoň pro tento okamžik.

Pohyb figurkami po plánu je snadný – zatímco v džungli a v pyramidě mimo cestu se pohybujete o jedno políčko za tah, protože musíte prozkoumávat trasu, na cestách a na vodě házíte kostkou a přemisťujete se mnohem rychleji. Ruku v ruce s rychlostí jde ale také menší obezřetnost dobrodruha. Na silnici jste tak mnohem zranitelnější a pro soupeře stojícího v džungli vedle vás jste jistým terčem.

Kromě zbabělých přepadení ze zálohy (z džungle) ve hře budete potřebovat i opravdový boj muže proti muži, který se odehrává intuitivním způsobem. Při souboji se háže kostkou, přičemž obránce má výhodu: zvolí si čtyři čísla z šesti, a pokud se mu podaří některé z nich zahrát, dokázal soupeře v boji zabít. Protože však mají dobrodruzi tuhý kořínek (nejen v této hře), může útočník i tak oplatit protivníkovi stejnou mincí, pro svoji ránu volí však pouze dvě čísla z šesti.

Celá herní plocha je poseta mnoha kartičkami s příjemnými zprávami, od peněžních zisků, lan, která vás zachrání před jistou smrtí v propadlu, kanoí, min a jejich hledaček. Pak tu ale jsou i textové čtverečky, které už nebývají vždy tak pozitivní. A pouze jedna z tohoto množství kartiček skrývá toužebně hledaný vchod do pyramidy.

S papírky ležícími na zemi začne opravdová legrace až po vstupu do pyramidy. Nejenže vás mohou poslat na jistou smrt, ale jejich neposlušnost (ve spolupráci s nešikovností vašich prstů) často povede k jejich shození, a jak už to tak bývá, mezi nechtěně otočenými kartičkami bude i ta se symbolem sošky. A vám nezbude než začít hru pěkně od začátku…

Abyste nemuseli všechnu dřinu absolvovat sami, můžete si pořídit za daný obnos parťáky. Každý hráč hraje obvykle na jednu hlavní postavu a ostatní členové skupiny plní spíše role goril a hlídačů důležitých míst. To, že najdete sošku, totiž ještě automaticky neznamená vítězství, neboť ji musíte dopravit do svého domovského tábora, kde teprve bude v bezpečí před ostatními gangstery.

Při hře dvou hráčů kombinace herních principů nefungují tak dobře, jak by měly a jak jsme si je pochvalovali u hry GanXtaZ! (recenze) od stejných autorů. Hra se zpočátku často zvrhne pouze v hledání vchodu do pyramidy, které může vyplnit několik nudných minut popocházení figurkami. Oproti tomu ve více hráčích dochází k potyčkám už na začátku hry, ještě než je nalezen samotný transportní bod, a vyplatí se dříve pořídit i nové členy do party.

Zpracování by nebylo hráčskému dojmu až takovou překážkou, pokud by jeho kvalita byla promítnuta do ceny hry. Tu bohužel nepovažujeme za přiměřenou použitým součástem, ačkoliv jsme si vědomi, že vydání hry na vlastní náklady v nízkém počtu kusů je finančně náročné. Bohužel peněžní aspekt se přesto v celkovém hodnocení podepsal nejvíce.

Pyramida boha Slunce rozhodně není špatná hra, zažijete u ní okamžiky, v nichž se projeví napětí a atmosféra, kterou se snažili autoři vytvořit. Pokud by cena zahrnovala i připravovaný nový hrací plán nebo byla alespoň poloviční, hodnocení by určitě šlo celý jeden bod/hvězdičku výš.

Takto je procházka po tajemné džungli pouze smutnou papírovou serenádou. Škoda, protože ve hře je cítit potenciál a zábavné herní nápady vytvářející mnoho konfliktních situací, které jsou nedílnou součástí dobré deskovky. Záleží jen na vás, jestli podpoříte začínající autory a vydáte se hledat bájný poklad. Ale nezapomeňte: i hrdina formátu Indiana Jonese by se jistě nechal zlatým leskem sošky zlákat!

V případě, že je již v prodeji hra s novým herním plánem, přičtěte si k hodnocení 10%.

Recenze: Pyramida boha Slunce – Indiana Jones by záviděl
Klady:

+ vedení několika postav a možnost využití taktiky
+ zajímavý systém boje
+ žádná hra nebude stejná
Zápory:

- zpracování
- nepřiměřená cena
- velký podíl náhody
- hra dvou hráčů
2.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Vzhůru zpátky do podzemí