Každý závod je hlavně o tom, abyste udrželi tu správnou rychlost. A zatímco na okruhu si ji určují závodníci sami tím, že se trať naučí a zjistí, jakou rychlostí mohou jet, v rallye je to jiné. Tady se řidič musí spolehnout na svého navigátora, který mu jednotlivé zatáčky hlásí a on podle toho musí přizpůsobovat stopu i rychlost.
A naším navigátorem ve hře Rallye bude kostka. Jedná se o novinku z dílny francouzské společnosti Djeco, kterou vytvořil Tom Schamp. Celou ji v produkci vložili do nízké čtvercové krabice, která není dostatečně malá na karetní hru ani velká na stolní hru. Hra se dostává na český trh zásluhou společnosti Patagonie (Dárky s nápadem) Obrázek silnic vytvořených z číslic na víku nás ještě víc zmate a teprve po otevření zjistíme, že máme co do činění z velké části s karetní hrou. Každá taková karta na sobě má uvedené číslo (velké a také v rozích). V krabici ale nechybí ani dvojice dřevěných kostek a také kartonové dílky autíček (jedenáct kusů).
Ze zamíchaného balíčku každý z účastníků souboje dostane do ruky šest karet, se kterými bude začínat. Autíčka stačí položit do středu stolu, kde budou čekat na svoje nové majitele. Kostky dostane ten z hráčů, který jako první vystartuje na trať rallye.
Jeho prvním úkolem je hodit kostkou a sečíst počet puntíků, které jsou jejich výsledkem. V tu chvíli má před sebou od navigátora zadání, které musí splnit a to libovolným způsobem. Může k tomu ale využít pouze šestici karet v ruce. Musí je tedy nakombinovat tak chytře, aby jejich výsledek souhlasil se součtem na kostkách.
Pokud se mu to podařilo, odloží karty stranou a předá kostky dalšímu hráči v pořadí. Ten má stejný úkol, ale pokud neuspěje, musí si karty ponechat a zkusit to znovu příště. Když hráč nedokáže z karet v ruce sestavit potřebnou rovnici, musí se vzdát tahu a dobrat si novou kartu z balíčku. Závod pokračuje pouze do chvíle, kdy se jeden hráč nezbaví i poslední karty.
Tento řidič se stává vítězem etapy a vyslouží si za to jeden žeton autíčka. Partie pak pokračuje dalším závodem pěkně od začátku s novými šesti kartami v ruce každého z účastníků. Slavit celkovou výhru pak může jen ten, kdo jako první nasbírá tři žetony závodních vozů.
Rallye je jednoduchá matematická hra, která vznikla, aby prověřila počty malých školáků. Počítání s kostkami je pouhým tréninkem, protože karet lze kombinovat pro dosažení potřebného výsledku víc. A čím víc členů rovnice, tím více karet se hráč současně zbaví. To současně znamená, že se přiblížil k vítězství v etapě.
Ve hře není žádné plánování. S následujícím kolem není třeba počítat, protože je klidně možné splnit součet kostek i s jednou kartou. To ale není zrovna pravděpodobné. Spíš si hráč vezme novou kartu a bude doufat, že se v dalším kole na něj usměje štěstí.
Ostatně právě náhoda tu je nejlepším kamarádem každého závodníka. Čím méně karet v ruce hráč má, tím více je závislý na tom, co padne na kostkách. Chytré sčítání je tématem pouze v několika prvních tazích. Poté už ta základní a největší výhoda hry zmizí. Proto jsme si vymysleli vlastní variantu, která využívá chytrého mechanismu lépe. Po každé úspěšné kombinaci si hráč karty nechá a postupně je sbírá až do chvíle, než balíček dojde. Na vítězství nemá vliv jejich hodnota, ale pouze nasbíraný počet.
Ale zpět k původnímu Rallye, které je vhodné pro libovolný počet hráčů až do pěti. Kola jsou rychlá a od toho se odvíjí také celková doba potřebná k dohrání. Ta se obvykle bude pohybovat kolem patnácti minut, což je pro šestileté hráče akorát
Bohužel pravidla nejsou dostačující ani v popisu samotného průběhu. V jejich textu se vůbec nedozvíme, co se stane v případě, že hráč nespočítá karty správně. Dá se předpokládat, že v takové situaci si musí karty ponechat, ale přesto se jedná o vážný nedostatek pravidel.
Rallye je hra s potenciálem vyučovat základní matematické výpočty. A to nejen sčítání či odečítání, ale v případě starších hráčů i násobení nebo dělení. Jenže to všechno bohužel bledne ve zjištění, že konec každého kola je čistě a pouze otázkou štěstí. Právě proto si nás nakonec Ralley příliš nezískala.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | (Uncredited) |
Ilustrace | Tom Schamp |
Vydavatel | Djeco |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 7 and up |
Kategorie | Children's Game, Racing |
Mechanismy | Dice Rolling, Open Drafting |
Více o hře.
+ tvorba rovnic
+ snaha být první
+ trénuje jednoduché počty
+ více kol, ale přesto rychlá herní doba
- chybějící část v pravidlech
- konec kola je čistě náhodný