Jen ti nejlepší detektivové se mohou stát hrdiny. A jen ti nejlepší hrdinové nás mohou zachránit před blížící se apokalypsou. Předpověď se nemýlí. Čtyři pečetě, které kdysi byly uzavřeny s pomocí dávných run, praskají. A dnes už není naživu nikdo, kdo by nám řekl, jak přesně se můžeme ubránit. Jen ti nejlepší z nejlepších najdou správnou kombinaci run a zachrání svět. Ale věří tomu ještě někdo?
Možná autoři Gary Kim a Evan Song, kteří vytvořili právě podle podobného příběhu deskovou hru s názvem Rising 5: Runes of Asteros. Hra ještě není na trhu, ale bude mít kampaň na podzim roku 2016 v produkci malé společnosti Mandoo Games a jedná se tedy o opravdovou novinku. Na grafiku je také radost se dívat a to zásluhou ilustrátora jménem Vincent Dutrait.
Hra se ukrývá ve čtvercové krabici jen o chloupek menší, než je ten standardní střední rozměr. Na jejím víku pak vidíme samotné hrdiny, kterak zrovna analyzují runy a snaží se je poskládat do správné kombinace. Času je ale málo, tak raději rychle otevřeme krabici a jdeme hledat s nimi. Uvnitř nás uvítají pravidla, čtvercový herní plán s mapou světa, místy pro karty a stupnicí pro runové kameny. A pak je tu ještě jeden plán s dalšími runovými pozicemi i místem pro tajné řešení. Tento menší plánek ale použijete pouze v případě, že budete hrát hru s vypravěčem.
To ale neznamená, že bychom končili. V krabici jsou kartonové žetony run, oboustranná znamení a pětice hrdinů se stojánky. No a pak samozřejmě balíčky karet – pětapadesát karet postav po jedenácti do sady pro jednotlivé hrdiny, pak jednadvacet karet regionů, karty relikvií a artefaktů. Každá obsahuje nějakou ikonu specifikující její použití.
Jednotlivé partie začnou tím, že hráči položí na stůl herní plán a na něj křížek, označení brány a pozice čtyř run potřebných pro záchranu. Právě sem hned na začátku hráči náhodně rozmístí čtyři vylosované runy. Ty ale samotní účastníci partie nebudou losovat. To za ně udělá aplikace na telefonu. Ještě předtím ale na každou ze tří oblastí hráči položí zamíchaný balíček karet a vedle něj vždy po dvou startovních kartách.
Kroužek označí na stupnici temnoty třetí startovní pozici v místě, kde ještě sluníčko svítí, a všichni mají naději. Na portréty postav na plánu začínají hru figurky hrdinů a také čtyři zelené kostičky. Jednotliví hráči pak dostanou sadu šesti karet. Do balíčku hrdinů je vloženo několik karet červeného měsíce. Z balíčku relikvií je vedle plánu odhalena trojice karet, zatímco zbývající žetony znamení začínají hru vedle plánu.
Ještě než začne první kolo partie, musí hráči nastartovat aplikaci v telefonu a vyfotografovat aktuální rozmístění run na plánu. Potom už se budou hráči střídat v tazích a projdou vždy tři fáze aktivit. První je pouze vyložení nové karty regionu v případě, že se někde uvolní místo. Teprve tehdy přichází čas na samotné akce. Těch získá hráč stejný počet, jako je ochoten odhodit karet postav.
Body pak může utratit za dvě hlavní akce a jednu, která by mohla ukončit partii a nebude využívaná tak často. První možností je pohyb postav, které se mohou za jednu kartu přesunout na libovolnou pozici na plánu (těch je celkem šest a označují je otočené karty regionů).
Škvíry v zapečetěné bráně už ale jsou dostatečně velké, aby se skrz ně do světa protáhlo zlo v podobě nejrůznějších příšer. Druhou možností akce tak je šance utkat se s kartou regionu, kde se právě hráč nachází. Po odhození karty za akci se hráč snaží jednou kostkou přehodit hodnotu síly, která je uvedena v kroužku na kartě obludy. Kromě toho je zde jak odměna, tak trest v podobě posunu ukazatele temnoty (o počet červených měsíců).
V bitvě může hráč ale také požádat o podporu svoje spolubojovníky. Obětováním karet stejné postavy, kterou představuje hráč, je možné navýšit útočnou hodnotu (přičíst k výsledku kostky). Další možností je přítomnost více hrdinů na jednom místě. To znamená, že na silnější příšery je možné se domluvit a potkat. Ovšem ať mají hráči jakoukoliv sílu, je zde vždy možnost prohry, pokud na kostce padne symbol měsíce. Ten značí automatickou porážku v boji.
Hráči mohou získávat i artefakty nalezením truhly. Porážením příšer získávají zelené kostičky, které jsou třeba k pokusu o odemknutí brány. To je ta třetí a poslední akce, za kterou je třeba platit kartou postavy. Kdykoliv jsou u trhliny čtyři získané kostičky, může hráč prozkoumat znamení a získat rozmístění run. Pokaždé tak znovu umístí sadu nějakých run do středu a nechá aplikaci, aby vyhodnotila jeho úspěch. Program týmu hrdinů pouze prozradí, jestli jsou některé symboly na správném místě nebo alespoň jestli do kombinace patří. Tak je možné postupnou dedukcí a eliminací run přijít na správnou sadu run a zavřít trhlinu včas.
Na konci každého kola si hráč doplní karty v ruce tak, aby měl zase šest. Tím ale také ubíhá čas, protože jakmile se v hromádce objeví karta červeného měsíce (kterou tam hráči na začátku přípravy zamíchali), posune se ukazatel temnoty kupředu! Naštěstí poražením těch správných příšer je možné čas alespoň trochu natáhnout a kroužek o krůček vrátit. Partie tak pokračuje putováním po plánu, bojem s příšerami, ale především snahou vydedukovat sadu čtyř run. Hráči společně vítězí, pokud tento úkol splní. Ale kdykoliv předtím dorazí ukazatel temnoty na konec stupnice, byla jejich snaha zbytečná. Totéž pak platí i v situaci, kdy dojde balíček karet postav.
Rising 5: Runes of Asteros staví hráče před nelehký úkol. Odrážet příšery temnot a ještě k tomu se snažit vyřešit hádanku. Současně ale logika není zdaleka všechno, protože jsou tu i boje. A ty rozhoduje kostka!
Jedná se o další hru v řadě, která využívá kombinace elektroniky a deskové hry. Je zřejmé, že tato symbióza bude na pořadu dne stále častěji. Někomu to může vadit, protože nás to vrací znovu k těm digitálním prostředkům, od nichž se snažíme deskovými hrami utéct. Na druhou stranu, pokud jsou tyto prvky použity s rozmyslem, mohou hru obohacovat. V Rising 5 se lze bez telefonu obejít, pokud si jeden hráč vezme na starost roli gamemastera. Ten ale zůstane celou partii nestranným účastníkem a nebude se radovat s ostatními. Právě tady má telefon smysl, aby zapojil všechny hráče na jednu stranu a umožnil jim všem hrát.
Doprovodná aplikace je zpracována opravdu výborně. Je plná grafiky, efektů, ale současně je dobře použitelná a přehledná. Plní tedy přesně to, co by se od ní čekalo. V nabídce je pro oba hlavní operační systémy, tedy Android i iOS.
Na první pohled je jasné, že kromě dedukčního prvku působí hra obyčejně a ne zrovna výjimečně. Naštěstí samotná hratelnost se speciálními dovednostmi tvrdí něco jiného. Důvodem je hlavně herní doba, která se ve velké většině případů vejde do půlhodinového úseku. A takových kooperativních her, které současně nabízí i nějaký příběh (nepočítáme tedy třeba Hanabi) moc není. Tady je Rising 5 opravdu jedinečné.
Hráčům v průběhu partie pomáhají karty, které lze získat zabitím příšer nebo nalezením cenných truhel. Obě pomáhají hrdinům v jejich poslání, ať už poražením příšery nebo ziskem některých potřebných zdrojů. Navíc každý z hrdinů má jednu svoji dovednost, kterou může jednou za tah použít.
Partie je navíc docela solidní výzvou a rozluštění run vám dá zabrat. Nesmíte ale zapomínat, že i prvotní rozmístění náhodných run vám dává důležité informace. Mnohem důležitější je ale mít na paměti speciální schopnosti svých postav. Hra nám připadá trochu jednodušší ve větším počtu hráčů, kdy je možné se lépe podporovat v bitvě s monstry.
Rising 5: Runes of Asteros je takový kříženec mezi přemýšlením a kostkou. Bere si část z každého světa, ačkoliv jí to v konečném důsledku může u některých fanoušků ublížit. Naštěstí je dostatečně zajímavá a rozhodně se jedná o zábavnou kooperativní hru. Pokud tedy rádi spolupracujete, pak si Rising 5 nenechte ujít.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Gary Kim, Evan Song |
Ilustrace | Vincent Dutrait |
Vydavatel | GARYKIMGAMES, Mandoo Games, 2 Pionki, Broadway Toys LTD, Evrikus, Grey Fox Games, Holy Grail Games, Portal Games |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 1 - 5 |
Herní doba | 25 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (6 voters) |
Kategorie | Adventure, Deduction, Electronic, Puzzle, Science Fiction |
Mechanismy | Action Points, Cooperative Game, Deduction, Dice Rolling |
Rodina | Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Crowdfunding: Kickstarter, Players: Games with Solitaire Rules |
Alternativní názvy | Rising 5: Helden von Asteros, Rising 5: Runes of Asteros 解密特攻, Rising 5: Runes of Asteros 解密特攻 (Chinese Version), Rising 5: Runy Asteros, 라이징 5: 아스테로스의 룬 |
Více o hře.
+ zpracování
+ dobrá aplikace
+ bojování s monstry
+ dedukce
+ herní doba
- náhoda v bitvě
- kombinace kostky a přemýšlení
- ve dvou těžší