Poslední zatáčku jsem viděl na poslední chvíli. Naštěstí auto vyletělo jen na louku, odkud jsme se vrátili s krátkou časovou ztrátou. Doufám, že v následujícím úseku všechno doženeme. Objevili jsme několik zkratek a doufám, že soupeři o nich nevědí. Je to riziko, protože v nekontrolovaných úsecích se může stát leccos, ale teď už nemáme co ztratit. Někde ztrátu zpět dohnat musíme.
Boj o každou pozici, rychlostní zkoušky a napínavý souboj až do cíle. To všechno čeká na závodníky, kteří nakouknou pod kapotu deskové hry Road Rally USA. Jedná se o novinku pro rok 2013 z dílny vydavatelství Mayfair Games. Vytvořil ji Carlo A. Rossi a ilustrace zpracoval u nás velmi populární David Cochard.
V malé carcassonovské krabici najdeme všechno potřebné k zážitku, který se vyjímá na víku, s trojicí závodících aut s mračny písku za koly. Uvnitř krabice najdou všichni zájemci šestistránkový návod a pětici karet vozů. Ty kromě obrázku auta obsahují spoustu textu, který opakuje přehled všech důležitých pravidel a to pro obě varianty hry (základní a standardní).
Na co by vám ale byly auta, kdyby nebylo na čem závodit. Tady autoři potěší tuctem kartonových dílků, které se skládají vždy s osmi úseků, po nichž se vine trať. K hraní pak bude potřeba také pětice aut, hromádka žetonů (vítězné body, pořadí a dílky jednotlivých sekcí), ale především pořádný balík karet.
Pro každého ze soupeřů je zde připraveno celkem 21 karet pohybu. Balíčky jsou stejné, podle rychlosti se dělí na tři barvy a každá obsahuje číslo odpovídající vzdálenosti, kterou na ni závodník je schopný ujet. Dalších 21 karet patří k samotným sekcím závodu a spárujete je snadno s již zmíněnými žetony. Sekce jsou označené jednoduše číslovkami.
Na začátku každého závodu si hráči musí sestavit svůj vlastní závod se začátkem a cílem, což jsou dva speciální dílky. Teprve od nich se může klikatit další cesta, která obsahuje celkem 21 restaurací (diner). Ty rozdělují závod na části a právě na jejich budovy hráči rozloží odpovídající hodnoty žlutých žetonů. Ovšem rychlostní zkoušky jsou umístěné na jiná místa, kam hráči položí dílek s čtverečkovanou vlajkou.
Každý hráč si vybere barvy a dostane odpovídající autíčko, kartu vozu i sadu pohybových karet (auto na zadní straně se musí shodovat). Všichni pak ze svého vlastního zamíchaného balíčku dostanou pět karet. Další čtyři náhodně rozdané karty sekcí určí, které restaurace jsou pro ně důležitější než jiné.
Kolo postupně odehrají všichni hráči a to v pořadí, ve kterém jsou jejich vozy rozmístěné na trati. K pohybu dopředu stačí jednoduše zahrát jednu nebo více karet stejné barvy z ruky, sečíst jejich hodnoty a postoupit vozem o tolik úseků vpřed. Barva odehraných karet ale současně určuje, kolik karet dostane hráč zpět (čím rychlejší karty, tím méně karet se mu vrátí).
Poté, co se na tahu vystřídají všichni, je na čase vyhodnotit úsek cesty, který urazili. Za každou restauraci (a tedy žlutý žeton), kterou minuli, dostanou hráči šanci k bodování. Jednoduše stačí vyložit dosud skrytou kartu tajného cíle z ruky a získat odměnu. Hodnota však závisí na pozici vozu na trati. Hráči se tak snaží být vepředu ve chvíli, kdy dorazí na checkpoint, jehož číslo drží v ruce. Auta na posledních dvou místech se mohou rozhodnout, že dva (respektive jeden) bod vymění za dobrání dvou karet pohybu do ruky. Správným načasováním lze získat i další bonusové body.
V průběhu závodu může soupeřům dojít benzín. To znamená, že už nemají v balíčku žádné karty k dobírání. Musí ovšem dokončit pohyb s tím, co mají na ruce. Teprve ve chvíli, kdy už nedrží žádnou pohybovou kartu, mohou zamíchat odhazovací balíček a dobrat si dvě nové karty. Speciální možností doplnění je situace, kdy autíčko zastaví na políčku s benzínkou.
Na cestě čekají na závodníky i další překvapení. První z nich jsou již zmiňované rychlostní zkoušky, které vždy končí žetonem s čerchovanou vlajkou. Tu si vezme ten, kdo jako první ukončí pohyb svým autíčkem právě na tomto místě. Na cestě hráčům pomohou i zkratky, obchody (možnost zahrát více karet) nebo mechanici (přeskládání karet v dobíracím balíčku).
Partie končí ve chvíli, kdy některé z vozů dorazí do cíle. Dohraje se rozehrané kolo, hráči si spočítají nasbírané body a vítězem se stává ten, kdo byl nejúspěšnější na celé trati. Nestačí tedy dorazit do cíle jako první, protože i ten se počítá pouze jako další úsek trasy.
Road Rally USA je závodní hrou, která je tak trochu cyklistická. Největším cílem není dorazit do cíle, ale být na čele ve správný moment. Hráči tak mají mnohem těžší situaci, protože se nezaměřují pouze na jedno vítězství, ale na několik částečných.
O všem rozhodne počáteční rozdání cílových karet. Každý ze soupeřů má jiné úseky, ve kterých chce být vepředu. To vytváří na závodní dráze velmi zajímavé situace, kdy všichni pečlivě plánují s kartami, jež mají v ruce.
Tady bohužel o úspěchu spolurozhoduje také náhoda. Hráči potřebují mít na ruce správné karty. Velkou roli hrají také barvy, protože jakmile má někdo jen samé červené, je nahraný a bude se muset jednoho kola vzdát, aby si mohl dobrat nové karty z hromádky. Za červené rychlé karty totiž nikdy nedostane náhradu na konci svého tahu.
Na hře se nám velmi líbí, jak rychle probíhají jednotlivá kola. Ty jsou pak oddělena neustálou nutností bodování sekcí. Tato fáze je hodně individuální, někomu vadilo, že narušuje průběh závodu. Další hráči se ale na ni těšili, protože právě v tu chvíli mohou využít taktické pozice svého vozidla. Vypozorovali jsme, že více strategicky zaměření hráči měli z úspěchu větší radost. Fanoušci kostkových závodních her (Formula D – recenze) si závodění tolik neužívali.
Mnohem více konfrontace a napětí je s více soupeři. Přitom je ale Road Rally USA dobré i v minimálních třech soupeřích, protože souboj o úseky není o nic lehčí. Naopak je mnohem snazší spadnout dozadu. Pokročilejší pravidla navíc přidávají několik omezení pro množství hráčů, které ještě více znesnadní snahu hráčů o bodování.
Načasování pozice auta je to nejdůležitější, kolem čeho se celá hratelnost točí. Určitě se jedná o dobrý nápad, který hře dodává neustálé napětí. Není jednoduché se udržet v čele, protože rychlé karty s sebou nesou riziko menšího počtu karet na ruce v dalších kolech.
Největší slabina této hry pak leží v její délce s ohledem na celkovou náročnost. Zatímco takováto zábava by měla být mířena na rodinnou část publika, taktičnost a přerušování tahů natáhne herní dobu daleko přes hodinu. A to je prostě i na taktickou závodní hru příliš. Zvlášť, když se nakonec ukáže, že ji výrazně ovlivňuje náhoda.
Zpracování je na první pohled průměrné. Hráčské karty jsou možná trochu přehlcené informacemi a nejsou úplně přehledné a žetony jsou hodně malé. Soupeři si sice mohou vždy sestavit jinou trať, která je ale ve skutečnosti stejná. Jediným rozdílem je pozice speciálních míst, jako jsou benzínky a checkpointy.
Celkově vlastně Road Rally USA není závodní hra. První místo ještě nic nevyhrává. Jednou se dostane vůz do úniku, ale pak mu dojdou karty a ostatní jej doženou. Přesto úspěch výrazně leží na ramenou náhody a správné kombinace karet na ruce ve správnou chvíli. Na lehkou zábavu partie trvá příliš dlouho. Ovšem díky velmi zajímavému bodování a napínavému průběhu si určitě najde mezi fandy závodění fanoušky.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Carlo A. Rossi |
Ilustrace | Richard Cochard |
Vydavatel | Mayfair Games |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 3 - 5 |
Herní doba | 60 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Racing |
Mechanismy | Hand Management |
Rozšíření | Mayfair Games Limited Edition Promo Expansion Set #4, Mayfair Games' Limited Edition Promo Expansion Set #16, Road Rally USA: Dead Man's Curve Expansion, Road Rally USA: Mud Boggin' |
Rodina | Sports: Auto Racing |
Více o hře.
+ zajímavý bodovací mechanismus
+ několik způsobů zisku bodů
+ napínavá hra
+ nekompromisní i v méně hráčích
- variabilita není tak vysoká
- na typ hry příliš dlouhá herní doba
- velký vliv náhody (karet v ruce)