Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Robin Hood and the Merry Men

robin-hood-and-the-merry-men-23

Chcete se stát jedním ze zbojníků, kteří se pohybují nepolapitelně v Sherwoodu? Seznámit se s Malým Johnem, Robertou z Loxley nebo dokonce se samotným Robinem Hoodem? Pak musíte dokázat, že na to máte a dokážete přepadnout šerifovy muže ze zálohy. Stačí málo. Sestřelit jablko z hlavy muže, který dorazil před vámi.

A mezi slavnou loupežnickou partu se budou moci zařadit i hráči v deskové hře Robin Hood and the Merry Men, kterou si pro nás připravili designéři Ivana a Vojkan Krstevski, Toni Toshevski, Maja Matovska a Martyn Poole. Většinu těch jmen (až na poslední) známe z předchozí hry Rise to Nobility, která vyšla v produkci firmy Final Frontier Games jako první. I Robin Hood si vyzkoušel zájem hráčů na serveru Kickstarter a na trh dorazil v roce 2018.

Už na krabici nemůže dojít k žádné mýlce. Zelený čtvercový box zdobí portrét hlavního hrdiny s nataženým šípem. Dole se prochází karavana vojáků doprovázející nějaký šlechtický kočár. Při tom se jedná o převážně strategickou hru, jak hráči poznají při objevování obsahu krabice. V ní najdou na prvním místě velký herní plán s hradem, domovem šerifa z Nottinghamu. Na mapu pak rozestaví figurky šerifa, prince Johna a sira Guye z Gisbornu, ale také některé stráže. Na začátek každé cesty hráči přiloží jeden náhodně vylosovaný kočár ze všech, které se nachází v pytlíku a na podobné místo položí také sadu mincí. Pak ještě připraví zásobu surovin, kostek, zbraní, dílků a karet.

robin-hood-and-the-merry-men-07

Ze zamíchaných karet družiny dostanou hráči čtyři karty a tím začne jejich příprava. Obdrží tak každý svůj vlastní herní plán a naplní svoje skladiště startovními surovinami. Jednotliví soupeři si vyberou každý svého hrdinu, postaví jej k sobě na desku a získají také odpovídající kartu. Především ale dostanou figurky své družiny, barikády, pasti, ukazatel bodů a reputace, to vše ve své zvolené barvě.

Hra se dělí na pět kol, ve kterých postupně hráči projdou jednotlivé fáze. Všechno to začíná částí sběru, ve které se jednotliví hráči snaží využít členy své družiny (šest figurek) a posbírat co nejvíc zdrojů z dostupných šesti lokací. Aby se ale jeden ze zbojníků mohl vydat na cestu, je třeba především zahrát kartu s odpovídající akcí. Hráč získá zdroje uvedené na kartě. Poté může figurka naskočit na plán a schovat se v úkrytu u svého cíle. Místo takové akce si může hráč odložit kartu na pasivní hromádku, odkud je možné ji později přesunout mezi aktivní karty nebo vyrazit s figurkou do hlavní části (ne do úkrytu) a získat tak suroviny podle ikon na plánu.

robin-hood-and-the-merry-men-01

Mezi ta klasická místa patří také náměstí, kde je možné s pomocí kostek okrádat boháče. I toto sběrné místo je třeba aktivovat kartou, jako ostatní, ale k tomu je třeba uspět v hodu kostkou. Hráči mohou dokonce pokoušet štěstí a házet několikrát za větší odměnu, nebo se kdykoliv spokojit s kořistí. Pokud ale nehodí hráč potřebný počet úspěchů, pak s figurkou zamíří do vězení a čeká je pokuta.

Další možností je stavba pasti či barikády. Ty se budou hodit v druhé fázi kola, kdy se začne hra točit kolem kočárů. Past umístí na skrýš, barikádu na vybranou cestu. Už za tuto svoji snahu získá hráč odměnu. Navíc mohou hráči vysílat také svoje vyslance ke dvoru krále Richarda a tím získávat cenné vítězné body. Navíc mohou i plnit jeho úkoly, které dostali na začátku partie.

Jakmile vyšle každý z účastníků tři členy své družiny, pak nastává konec fáze a posun do druhé části kola, která se jmenuje fáze hrdinů. Na jejím začátku si každý vylosuje dvě kostky zbraní, jednu si ponechá a druhou posune sousedovi po směru hodinových ručiček. Pak si postupně každý vytáhne jednu kartu padoucha, čímž přidají figurky na lokace na plánu a především pohnou kočárem. Strážce, kterého hráči umístí, obsadí buď volné místo ve skrýši nebo může zajmout některého z družiny. Pokud některý z kočárů zvládne dojet do hradu, umístí jej hráči do stáje a odstraní několik mincí z cesty. Navíc pokud by došlo k zaplnění stájí, pohnou se kočáry znovu.

robin-hood-and-the-merry-men-12

Hráči se nyní mohou bránit a vyslat své hrdiny do akce. Mohou s nimi vyrazit na jednu ze čtrnácti dostupných lokací a to hned dvakrát. Lze tak přepadnout kočár, bojovat se strážemi, pokusit se utéct z vězení nebo se zúčastnit lučištnické soutěže. Lze tak získávat reputaci, ale také vítězné body. Ke všemu jsou využívány kostky, které rozhodují o úspěchu nebo zklamání. Místo toho lze rozdávat peníze chudým nebo se vyzbrojit novou kostkou pro další kola.

Jakmile všichni odehrají své dva povolené pohyby, kolo končí. Hráčům se vrátí jejich členové družiny (kromě zajatců) a partie pokračuje dalším kolem. Tak se vše opakuje až do chvíle, kdy je odehraný předepsaný počet kol. Nyní si hráči ke svým nastřádaným bodům za hrdinské skutky přičtou body za reputaci, pasti, barikády, vyslance, svůj majetek a družinu. Ten, kdo jich má nejvíce, se stává vítězem. Jenže hra stejně tak může skončit dříve prohrou všech, pokud dojde zásoba mincí na cestách v důsledku kočárů, které dorazily bezpečně do svého cíle.

robin-hood-and-the-merry-men-13

Robin Hood and the Merry Men je zajímavým mixem mezi vysíláním dělníků a promyšleným bojem s nepřítelem. Při tom hráči po většinu partie musí spolupracovat, aby zpomalili postup kočárů. Jejich neúspěch by znamenal, že prohrají všichni a radovat se bude pouze samotný šerif z Nottinghamu. A je jasné, že takovou věc nikdo nechce, a to i za cenu, že by třeba sám mohl prohrát. Pořád lepší, než nechat vyhrát proradného padoucha.

Je jasné, že většinu hráčů v první řadě přivede ke hře její téma. Boj proti šerifovi a jeho poskokům tu zůstává důležitým prvkem, kolem kterého se točí každé kolo a každý krok. Stráže se ukrývají na každém rohu a posílají hráče do vězení. To je velmi nepříjemné místo, odkud se sice dá utéct, ale vždy to s sebou přináší nějaké riziko.

Pro většinu akčnějších částí partie hráči využívají kostky. A to je zdroj napětí, ale také problémů, protože ne každému kombinace kostek a taktického worker-placementu bude vyhovovat. Hra je tedy v důsledku překvapivě dost náhodná.

robin-hood-and-the-merry-men-16

Hlavním módem, jak byste měli Robina Hooda hrát, je semi-kooperativní základní verze. Tak byla hra původně zamýšlena. Hráči myslí na své body, ale současně debatují a snaží se zastavit kočáry toužící po bezpečí. Ve hře pro zbojníky je jen tolik mincí, kolik se ukrývá právě v kapsách pasažérů, a s každým uniknuvším kočárem nějaké zmizí.

Jenže kromě zmíněného soupeření lze Robina Hooda hrát i v kompletně kooperativním (nebo sólovém) módu. Cílem hráčů pak je neprohrát po předepsaný počet kol, a to v rámci nějaké obtížnosti, kdy se právě z té spolupráce základní verze stává hlavní náplň. Fanoušci spolupráce to asi ocení, ale obecně je na hře vidět, že byla zamýšlena jako boj o body.

Protože má hra poměrně netradiční přístup ke kombinaci žánrů, bohužel to s sebou přináší také hromadu pravidel, a to i těch drobných. Není vůbec jednoduché o všem v prvních partiích udržet přehled a nezapomenout na jednotlivé kroky, které je třeba provést. Často tak budete listovat v pravidlech a dohledávat drobné otázky.

robin-hood-and-the-merry-men-15

Některé nápady ve hře jsou opravdu výborné. Potěší nejen klasiky, jako je draftování kostek a jejich zakomponování. Hlavně jde ale o nápady s pasivními a aktivními kartami, které tak nabízí hned dva způsoby využití. Nejvíc se nám ale nakonec líbí především už jednou zmiňované vězení.

Bohužel partie je hodně dlouhá. Ačkoliv to je na první pohled pouze pět kol, v jejich rámci se (hlavně v druhé části partie) děje tolik, že hra prostě trvá. Účastníci se navíc kromě taktické hry za body musí také domlouvat, a to ještě všechno protahuje. Partie tak snadno dosáhne devadesáti minut.

Zpracování poskytuje výtečný první dojem. Bohužel jak se noříte do hry více, začnete objevovat nedostatky. Tím prvním je špatně vysázená příručka pravidel, jejíž texty přesahují na druhou stranu pod vazbu. Vše se ale v pravidlech nachází, a to včetně názorných příkladů.

robin-hood-and-the-merry-men-20

Robin Hood and the Merry Men nabízí v každém tahu hráči spoustu možností, kam vyslat své figurky. To všechno ale musí také kombinovat s kartami v ruce a především s domlouváním s ostatními hráči, protože k hradu se blížící kočáry jsou nebezpečím pro všechny. Hře dominuje nejen taktika, ale také štěstí v kostkách. Kombinace nepříliš oblíbená, ale pokud máte rádi napětí, pak ji oceníte. Robin Hood and the Merry Men má výborné téma a dokáže ho prodat.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorIvana Krstevski, Vojkan Krstevski, Maja Matovska, Martyn Poole, Toni Toshevski
IlustraceMihajlo Dimitrievski
VydavatelFinal Frontier Games, Fabrika Igr, Taverna Ludica Games, TCG Factory
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 5
Herní doba90
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(6 voters)
KategorieDice, Fighting, Medieval
MechanismyDice Rolling, Open Drafting, Push Your Luck, Semi-Cooperative Game, Set Collection, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníRobin Hood and the Merry Men: Lady Funkhouser Promo Card, Robin Hood and the Merry Men: Promo Cards
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Folk Tales & Fairy Tales: Robin Hood, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyRobin Hood Y Sus Alegres Compañeros, Робин Гуд и бравые ребята

Více o hře.

Recenze: Robin Hood and the Merry Men
Robin Hood and the Merry Men je příjemně originální a zajímavou hrou, od které ale nesmíte čekat příliš kontroly nad celkovým výsledkem. Celou polovinu každého kola totiž řídí kostky a jejich výsledky lze minimalizovat pouze navýšením počtu. Hra je poměrně komplikovaná zásluhou hromady drobných pravidel. Ale téma a originalita některých nápadů znamená, že Robin Hood and the Merry Men rozhodně stojí za vyzkoušení. Nemusí vám sednou, ale stejně tak dokáží překvapit.
Klady:

+ téma
+ zpracování a grafika
+ nápady
+ kooperativní varianta
+ taktické možnosti (hlavně jejich šířka)
Zápory:

- náhoda
- délka partie
- velké množství drobných pravidel, která si musíte zapamatovat
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Artbox – hranaté kreslení