RobotiCS, to jsou roboti, steampunk, programy, budoucnost, raketomety, viry a mnoho dalšího. Vžijte se do role gladiátorů budoucnosti a veďte svůj tým proti soupeřům, zničte hlavního robota soupeře dříve než Váš alfa mech warrior ztratí svůj štít a přijde o všechno své „zdraví“. Jako správný programátor jste zodpovědní za výkon vaší robotí armády a jejich vybavení a musíte se včas rozhodnout, jaká taktika vás dovede k vítězství rychleji než soupeře.
Hra RobotiCS je produktem českého týmu nadšenců, kteří od roku 2012 vyvíjejí a rozvíjejí svojí vizi budoucnosti a světa robotů. Poté, co hlavní designér Tomáš Cícha vydal o světě RobotiCS knihu, přidal v roce 2015 také deck-buildingovou hru, která je pouze dílčím produktem a svět se bude, předpokládám, dále rozvíjet. Již nyní lze více informací najít na příslušných bohatých webových stránkách, včetně například již nyní avizovaného počinu – sběratelské karetní hry. Nová karetní hra RobotiCS je již nyní silně propagována turnaji a dalšími kanály, což je dobře a takhle by měl start hry vypadat.
Vraťme se ale k samotné hře, která se zakládá na osvědčeném a úspěšném principu stavění si vlastního balíku karet, tedy nákupu karet z nabídky, se kterými pak ve svém balíčku nakládáte a snažíte se dosáhnout cíle efektivněji a rychleji než soupeř. Hlavním představitelem a velkým průkopníkem je již legendární Dominion. Jelikož princip deck-building je v základě vždy stejný, tak ani RobotiCS nepřinášejí z pohledu novátorství v deskových hrách nic nového. Jedná se o sázku na ověřený systém, akorát v novém cyber hávu.
Jedná se o karetní hru a tedy obsahem balení je především více jak 200 karet, několik žetonků a hrací plán. To vše se vejde do sympatické kapesní krabičky se zavíráním na suchý zip, tedy žádná zbytečná krabice na boty s materiálem, co by se za nehet vešel. Hra je určena pro 2-4 hráčů, ale její hlavní zaměření vidím na krvelačný duel dvou kamarádů, kteří se utkají o prvenství v aréně. Vaše jednotlivé klání by nemělo zabrat více jak 30 minut. Ačkoliv se svět kybernetiky a programátorství může zdát složitý, překvapí vás poměrně snadná a jasně uchopitelná pravidla. Některá texty na kartách a pravidla psaná zhutněle a věcně můžou vyvolat několik nejasných situací, což je škoda, ale těchto situací je skutečně minimum.
Před krátkým shrnutím hry se vrátím k materiálu. Jelikož se jedná o hru, kterou určitě koupíte do 500 Kč, je příjemné, že se povedlo za tuto cenu získat 200 herních karet, které jsou sice nezvykle matné, ale jinak (až na ne zcela dokonalé zarovnání hran) jsou kvalitní. Problém v herním materiálu trochu nacházím v ne zcela precizní grafice a přehlednosti, stejně jako trochu podivném herním plánu. Jeho výhoda je, že shrnuje základní herní pravidla a udržuje pořádek v balíčcích (ačkoliv moc například nerozumím, proč u alfa robotů nejsou připravené sloty na výbavu), ale je obdobný křídový papír (a la složená mapa) vůbec potřeba a nesnižuje celkový dojem ze hry? Cestovní krabička má své klady i zápory a použití plánu je pro zkušené hráče asi dobrovolné. Ještě méně pochopitelným je 24 žetonků, které ve hře často používáte, avšak potisk je pouze jednostranný a gramáž papíru (ne kartonu) je tristní. Kromě toho, že je jich málo a ve hře je stále drobíte a žetonky ještě více ohráváte, tak bych se bál jejich výdrže. No, jak jsem řekl, za sympatickou cenu nemůžeme chtít zázraky, ale otázkou je, zda-li se šetřilo na pravém místě.
Samotná hra je skutečně velice podobná klasickému deck buildingu. Co k tomu tedy říci? Klasický setup – do ruky dostanete základní peníze a nějaké karty. Postupně musíte kupovat lepší peníze (zde platinum, uranium a titanium), abyste si ve svém přídělu sedmi karet na kolo mohli bez náhody dovolovat pěkné nákupy k posilnění svého balíku. Otálet však příliš nemůžete, protože hra má rychlý spád a přiřazováním zbraním svým robotům a následnému útoku můžete brzy a snadno přicházet o své štíty, následně hit pointy. Cílem je zabít soupeři jeho alfa robota, kterého si na začátku hry každý hráč nalosuje náhodně. Stejně tak si nalosuje svého programátora, který ve hře provádí různé podpůrné akce (rozuměj „kouzla“), avšak pouze v omezeném limitu. Správně tedy musíte volit mezi zlepšováním své ekonomiky (možnosti platit silnější zbraně) či například sázky na rychlé, ale drobné útoky. Ke svému robotu můžete přiřadit zbraně či další, například obrané vybavení. Právě zbraně jsou základ celého útoku a také úspěchu, na konci kola vám však mizí na odhazovací balíček. Tam také odklidíte podpůrné beta roboty, kteří můžou nést zbraň, a tak přispět k většímu udělenému zranění. Takže po sobě střílíte, čekáte na vhodné kombinace a zvažujete, jaké nákupy by se vám ještě do vašeho rotujícho decku hodily.
Výhodou hry je myslím její svižnost a setrvalé zapojení obou hráčů. Tato „zrychlenost“ je zapříčiněná také zajímavým lehce kombeným pravidlem, že zakoupené karty dáváte nahoru do svého dobíracího balíku. Ve hře je mnoha možností reakcí a obran i při hráčově útoku (což však někdy způsobuje řetězící drobné; a také někdy zamotané výpočty, kolik damage bylo uděleno, kolik bylo preventováno, atp.). Tah protihráče a především samotný útok vás notně zajímá a tedy nespíte tolik, jako při nekonečných kombech soupeře v již zmiňovaném Dominionu. Vzájemná interaktivita je určitě mnohem větší včetně zajímavého nákupu karet z nabídky. Tam si ty zajímavější vzájemně snadno vykoupíte a je otázka, jaká nová karta v nabídce vylepšení (=zbraně a štíty), programů (=kouzel) a podpůrných robotů (=příšerek) se vám v nabídce zjeví pro Váš další tah.
Otázka je logičnost a celkový příběh vlastního boje, hra musí především fungovat a myslím, že i v základu funguje. Rychlostřílečka s velkou variací nákupů a tím i taktik a strategií pro nenáročné hráče tu je. Svojí taktiku a nákupy musíte odvíjet již ze základního draftu, kdy nafasujete svého hlavního robota („alfasamce“) s permanentní vlastností a svého programátora se dvěma vlastnostmi s omezeným použitím (platíte body vyčerpání, rozuměj magepointy).
Celkově bych se u hry RobotiCS trošku obával, že mohou vznikat určitá příliš silná komba a také celková vyváženost karet (včetně počátečního losu) není zdaleka vyvážená a vše dostatečně dotaženo a dotestováno. Tedy zda se zdánlivá velká variabilita časem nezúží na některé dvě jasné strategie. Hra určitě trpí svým podivným zpracováním (herní plán, žetony, karty, grafika). Prostě to na mě vše nepůsobí čistě a doladěně, ale spíše jako nadšenecký projekt z garáže. Velkou inovativnost nečekejme, ale autorům se určitě povedlo představit pro zájemce nový svět a herně jej pro širokou veřejnost otevřít.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Tomas "Snox" Cicha, Josef "Franckie" Furstenzeller |
Ilustrace | Michal Rumlena |
Vydavatel | TAC-TAC agency s.r.o. |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 10 and up |
Kategorie | Card Game, Fighting, Science Fiction |
Mechanismy | Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Role Playing, Variable Phase Order, Variable Player Powers |
Rodina | Theme: Robots |
Více o hře.
+ svěží přestřelka pro 2 hráče
+ originální balení
+ některé pěkně zlepšené principy deckbuildingu
+ jednoduchá pravidla a přístupnost širší veřejnosti
- otázka nad herním materiálem (žetonky, plán, matné nedokonalé karty)
- nic nového pod sluncem
- celkový ne moc profesionální a hřejivý dojem (=rozporuplný dojem)
- obával bych se možné nevyváženosti a spadnutí do stereotypních taktik
Mě se na RobotiCS líbí, že karty nemají pouze svůj efekt, ale většina jich má ještě mechaniku navíc:)
Abych to přiblížil, tak:
Efekt karty – to, co je na ní napsané,
Mechanika karty – vyjádřená jedním ze tří symbolů v pravém dolním rohu karty, kde
1. „remove the rubbish“ (česky by to mohlo být Odejmi odpad, tedy jinak vyndej z balíku zbytečnost) – která umožňuje z vaší ruky, nebo z vašeho robošrotu dát kartu zpět pod některý ze 4 bližších balíčků robomarketu (případně pokud jde o kartu zdroje, tak jí vrátit do zásoby mezi zdroje). Moc hezké je, že kartu s touto mechanikou lze zahrát buď pro její mechaniku, nebo efekt, připadě pro obě najednou,
2. „přidat 100 zdrojů“ – po zahrání karty s touto mechanikou si přidáte 100 imaginárních zdrojů (hodnota jednoho Titánia) pro toto kolo k dispozici navíc k nákupu 🙂 Povětšinou tuto mechaniku mají zbraně,
3. „recyklace“ – odhozením této karty z ruky na robošrot si vrátíme jednu kartu zpátky z robošrotu do ruky. Tuto mechaniku mají velice drahé karty a já jsem jí využil zatím snad jen jednou, když jsem potřeboval speifickou kartu do ruky:)
Potom je zde ještě schopnost a-robota a schopnost programera, ale to je vlastně jako efekt, ale u těchto dvou se to bere jako schopnost, aby některé karty rušily poue efekty, nebo pouze schopnosti 🙂
Lidé na tyto mechaniky často zapomínají, což je škoda, jelikož to umožňuje další kombinace ve hře, ale stačí je jednou využit a poté už je člověk používá stále:D
Díky nim je hra daleko více zajímavější a hezky to zapadá do prostředí:)
Už se těším až vývojáři hry dodají rozšířená pravidla, já je budu moci mít v mobilu stále při sobě a hra zůstane pro mě stejně velká, jak je:)
Jinak pěkná recenze:)
Tato hra mne zaujala, viděl jsem ji u kamarádů ve třídě, a jelikož jsme dostali volnou dvouhodinovku tak se tam strhla opavdu zuřivá bitva. „Šrot létal všude okolo, bylo k neuvěření jak si dva“plecháči“umí vyřídit spory“ Za mne má tato hra jednoznačně potenciál. Pokud se její vývoj nepokazí rozhodně uspěje.
Podle mne hra stojí za koupi a vyzkoušení.