Každý kus země potřebuje nějakého vladaře. A zatímco o louky a pole je velký zájem, lesy se dlouho vyhýbaly pozornosti králů. Vznikly tak nové hranice, jenže sotva si plochu se vzrostlými stromy jeden národ nárokoval, hned se vzbouřily i ostatní sousední země. Všichni chtějí svůj podíl přírodních produktů, zvířat a stromů. Boj je na spadnutí.
A ve chvíli, kdy hráči otevřou krabici s názvem Root, válka už začala. Do takové situace nás všechny dostal designér Cole Wehrle, který hru připravil do hlavičkou společnosti Leder Games. Jedná se o výtvor z roku 2018 a jako většina nezávislých her poslední doby, i tato novinka prošla testem jménem Kickstarter. A věřilo jí více než osm tisíc hráčů, kteří vybrali přes 600 tisíc dolarů. O ilustrace se pak postaral Kyle Ferrin a možná právě jeho grafika byla nakonec posledním krokem k úspěchu.
I když samotná krabice není úplně největší, působí hodně masivně a je také docela těžká. Na víku vidíme všechny čtyři zvířecí národy, které o svůj domov bojují. Její objem je totiž nacpaný obsahem, který jako obvykle začíná u velkého herního plánu. Na této mapě je řada vesniček pospojovaných cestičkami. Hráči na ni společnou silou umístí čtveřici destiček zřícenin a také tucet dílků předmětů. Poblíž mapy hráči připraví sadu kostek.
Všechno ostatní si rozeberou a rozmístí hráči, ale nejdřív musí vybrat každý svoji frakci. Podle toho dostane velkou desku, která mu napoví další kroky přípravy. Na mapu je totiž třeba rozmístit žeton pevnosti do vesnice, kterou si hráč zvolí jako svoji startovní pozici. Poté rozmístí svoje bojovníky, po jedné figurce budov (mlýn, dílnu a kasárny) na otevřená místa mapy. Zbytek svých figurek budov si hráči postaví jako zásobu na svoji desku. K tomu dostanou ještě tři karty a položí svůj ukazatel vítězných bodů na políčko s číslem nula.
Základem, okolo kterého se všechno točí, je převaha a souboje na jednotlivých paloučcích s budovami. O jejich kontrolu se budou soupeři přetahovat s pomocí svých figurek. Každý ze dnů, na které se partie dělí, se skládá ze tří částí – ptačí píseň (birdsong), den a večer. V noci všichni zvířecí bojovníci spí.
Hráči se postupně střídají na tahu a projdou si všechny svoje aktivity jednu po druhé. Mají je vypsané na svém plánu, protože jednotlivé frakce mají každá úplně jiné možnosti! Ano, Root je opravdu věrně asymetrickou hrou, ve které mají všichni zúčastnění odlišný průběh. Nejenže se k různým aktivitám dostanou v jiných fázích svého tahu, ale také se může měnit jejich počet.
Všichni ale nakonec ve výsledku posouvají svoje figurky po mapě, staví budovy, útočí na soupeře a hrají karty. To všechno stojí akční body. Navíc třeba pohyb současně vyžaduje, aby aktivní hráč měl převahu buď na startovním, nebo cílovém paloučku. V opačném případě vůbec přesun vojska nemůže provést.
Jednotlivé lesní planiny mají také svoje symboly, které popisují národnost místních obyvatel. To má vliv na hraní karet, což vyplývá v šance využít jednorázový efekt karty či překvapit protivníka léčkou. Ta nastane jako reakce na útok nepřítele, který může být libovolně vyvolán s pomocí figurek bojovníků a útočník i obránce odstraní několik svých postaviček podle výsledku hodu kostkou.
Za stavbu budov či ničení těch soupeřových získávají hráči vítězné body. Další lze nastřádat i v důsledku jiných schopností národa nebo možností z karet. Každá rasa má svůj cíl, co chce s lesní říší provést a díky tomu také svůj specifický způsob, jak získává vítězné body. Jedni se snaží získávat sympatie okolí, další plní úkoly a jiní zase staví budovy. Všichni mají ale jedno společné – ten, kdo nastřádá třicítku bodů jako první, se stává vítězem. Je tu i druhá možnost, jak vyhrát a to je splnění karty dominance. K tomu se ale hráč musí v průběhu partie zcela vzdát své šance na tradiční bodové vítězství a nahradit je tímto novým cílem.
Z pohledu zkušených hráčů deskových her je Root neuvěřitelným zážitkem a totálním zjevením! Tahle hra přišla tak nějak odnikud a naprosto nás svým průběhem okouzlila. Jedinou základní podmínkou k tomu, abyste Root ocenili, je, že jej musíte v první řadě poznat, včetně sil a slabin jednotlivých ras. To znamená hned několik seznamovacích partií, které ale i tak jsou samostatně velmi zábavné a zajímavé, protože fungují hodně jinak, než jsme si zvykli. Především první partie je tak hodně pomalá a plná ujasňování.
Ačkoliv tedy v ústředí všeho stojí hraní karet a přesouvání figurek, všechno je nakonec trochu jinak. Většina pravidel má nakonec nějakou kličku nebo zvrat, který ji dělá alespoň mírně odlišnou. Výjimkou je snad jedině boj, který funguje prostě a jednoduše na základě jednoho hodu dvěma kostkami. To může být pro někoho prostě málo, ačkoliv bitvy nejsou tou hlavní náplní. Jsou ale jednou z důležitých cest k vítězství.
Hra je velmi konfliktní a přesně taková by měla být. Právě proto je potřeba, aby u ní sedělo v ideálním případě maximum čtyř hráčů. Právě tak je zajištěn maximální zážitek a plný herní plán. V nižších počtech zůstávají části plánu volnější. Naštěstí i tak je stále o co hrát a co si užívat.
Právě s počtem hráčů je třeba se znovu vrátit k učení. Předpokládá se, že všichni zúčastnění budou svoji rasu znát, aby měli šanci na úspěch. Naštěstí tady autoři přispěchali s velmi pěkným mechanismem výukové partie, která vás všechno na příkladech krok za krokem naučí. Hravě, bez nutnosti vše načíst detailně v pravidlech. Nakonec ale samotná partie netrvá nějak přehnaně dlouho, přesáhne sice jednu hodinu, ale ke dvěma se nepřiblíží.
Ale ať tu napíšeme cokoliv, nakonec se všechno stejně stočí k tomu, jestli hra je zábavná. A tady Root opravdu září. Užívat si budete každou akci a okamžik a to právě proto, že opravdu i mimo tah soupeřů máte pořád nad čím přemýšlet. Ve hře sice není přehnaný počet aktivit nebo možností, ale i tak je pořád nad čím uvažovat. Hlavně ohledně karet na ruce, které lze používat více způsoby.
Fantastické je ale také samotné zpracování. Krásné barevné dřevěné figurky a roztomilé ilustrace tvoří opravdu pohádkovou atmosféru. Při tom celý obsah vypadá velmi originálně, ale hra i tak působí přehledně a ani v tom množství textu se neztratíte.
Root není válečná hra! Na to dávejte velký pozor, protože na řadě míst je takto prezentovaná a na první pohled by se tak mohla i jevit. Pokud ale budou vaše očekávání směřovaná správně na přemýšlivou euro hru se spoustou asymetrických prvků a kostkovým bojem, pak budou nakonec ještě o pořádný kus překonaná. V recenzi jsme totiž zdaleka nezmínili všechny detaily a vychytávky. Root je totiž lahůdkou pro všechny milovníky deskových her.
Více o hře.
+ skvěle asymetrické frakce
+ atmosféra
+ pohádkové ilustrace
+ více možností hraní karet
+ různé cesty k vítězství (i vítězným bodům)
+ pravidla obsahují výukovou sekci
- delší křivka učení
- v nižších počtech mírně slabší zážitek
One Comment