Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Samarkand – velbloudi, písek, svatby

Všude jsou jen písek a velbloudi. Už třetí den bloudíme pod pálícím sluncem, když jsme ztratili cestu v písečné bouři. Naše cesta na svatbu se stala spíše cestou na vlastní pohřeb. Muži už nevěří, že se odsud dostaneme živí, dva velbloudi už padli únavou, spoustu darů jsme již museli nechat v poušti, kde zapadnou hluboko do písku.

Už několikrát se nám zdálo, že v dáli vidíme oázu, ale nebylo to nic jiného, než fata morgána. I zrovna teď vidím na obzoru jakousi černou vlajku, ale vím… Co to? Zdá se, že se vlajka zvětšuje a pod ní dokonce rozeznávám jezdce na velbloudech! Tohle není fata morgána!

Potkali jsme karavanu neznámého kmene, jejíž členové se s námi podělili o svoji vodu. Dozvěděli jsme se, že jsme zabloudili zpět na sever. Můj otec vyjednal s jejich vůdcem obchod a dohodnul se, že prodá svoji prostřední dceru jednomu z jeho synů. Tím bude svazek mezi našimi rody uzavřen navěky.

Teprve teď jsem si vzpomněl na svoji svatbu. Moje žena už mě určitě netrpělivě vyhlíží. Viděli jsme se naposledy, když nám bylo dvanáct a jediné, co si pamatuji, je záplava blonďatých vlasů. Ale důležité je, že náš sňatek bude prospěšný pro kmen. Jeho dobro je pro správného panovníka vždy na prvním místě.

Právě o takových obchodech pojednává nová desková hra Samarkand, která má v originále podtitul Routes to Riches, tedy Cesty k bohatství. Hra původně vyšla v roce 2010 pod hlavičkou německé společnosti Queen Games. Za celou tvorbou Samarkandu pak stojí dvojice autorů David V. H. Peters a Harry Wu. Do češtiny se pak hra dostala v roce 2011 a to zásluhou společnosti Piatnik.

Ale než se vydáme na hedvábnou cestu, musíme nejdřív vyjmout všechny komponenty z krabice. I tentokrát, podobně jako u Hobita (recenze), se Queen Games odklonili od svých netradičně vysokých krabic a přináší nám hru v klasickém čtvercovém rozměru.

V krabici zabírá nejvíc místa pochopitelně šestidílný rozkládací herní plán, který zobrazuje mapu středního východu. Na horní a spodní straně jsou pak obrázky jednotlivých deseti rodin, které mohou do partie zasáhnout. Každá rodina má u svého znaku místo pro členy rodin na vdávání/ženění, figurky velbloudů k vytvoření obchodních cest, peníze na věno a také místo pro vztahové žetony.

Všechny zmíněné dílky tedy najdete pochopitelně v kartonové podobě na několika aršících. Objevíte tak dvacet různých tváří v deseti barvách, každé dvě z jedné rodiny. Kromě toho, že mají opravdu každá jiný vzhled, jsou pro lepší identifikaci také na jedné straně uvedeny mužské a na druhé straně žetonu ženské postavy. Hráčům se tak lépe ztotožňuje se skutečností, že se provdávají/žení do nějakých rodin.

Kartonových dílků je ale pochopitelně více. Nejobyčejněji asi působí padesátka žetonů vztahů, které mají na sobě jen jednoduchou kresbu podání rukou. Mnohem více vás zaujmou kolečka zboží, která nejsou úplně obyčejné. Jejich tvar je totiž spojením dvou kruhů – jednoho menšího, ve kterém je pořadové číslo a jednoho většího se symbolem zboží. K těmto žetonům patří také balíček karet se stejnými symboly – na kartách je pro změnu zajímavá jejich multijazyčnost.

Z kartonových dílků zmíníme už jen nápovědní destičky, které vám připomenou bodování jednotlivých políček na desce, 75 mincí v hodnotě jeden, dva a deset dirhamů. Pro partii dvou hráčů využijete navíc také látkový pytlík, který ve více soupeřích zůstane osamocený v krabici.

Zásadní a zároveň také nejhezčí součástkou celého Samarkandu jsou figurky velbloudů. Těch je dohromady pořádná kupa – celkem 120 hrbáčů v deseti barvách. Každá rodina tedy bude mít svou hromádku, s níž bude vytvářet na plánu obchodní cestu.

Jak už jsme zmínili v popisu hracího plánu, na začátku partie rozmístíte velbloudy i postavy na políčka jednotlivých rodin. K tomu každá rodina dostane pět žetonů vztahů, které mají pouze hodnotu vítězných bodů na konci hry. Časově náročnější pak je příprava mapy, na kterou musíte podle čísel rozmístit všechny kulaté žetony zboží. Jednotlivá místa jsou označena ikonkami, aby bylo rozkládání jednodušší. Do barevných symbolů rodných měst pak rodině položíte jednoho velblouda, se kterým bude začínat svoje obchodování.

Každý ze samotných hráčů dostane do začátku také nějakou výbavu, tedy jmění deseti dirhamů a také dvě karty zboží z náhodně zamíchaného balíčku. S touto výbavou budou hráči partii začínat a i my ji můžeme nyní odstartovat.

Hráči se snaží získat co největší vliv v podobě vítězných bodů za prodej zboží a navazování vztahů s ostatními rodinami. Mapa má dohromady velkou spoustu lokalit, na každém z nich mohou stát maximálně dva velbloudi. V tu chvíli se počítá s tím, že se rody znají a navázali vztah.

Výběr v hráčově tahu je poměrně jednoduchý a zahrnuje pouze dvě možnosti – buď si může vyhradit celý tah na svatbu a přiženit se do nějaké rodiny, nebo může rozšířit obchodní cestu jedné ze svých rodin. Jak už jsme zmínili na začátku, hráči nezačínají jako členové žádné z rodin, ale postupem času budou moci patřit a ovládat hned několik z nich.

Na začátku si však vyberete nejspíš jednu rodinu, do které investujete svých deset počátečních dirhamů. Respektive každá z rodin má dané věno, které do ní musíte přinést. Tyto peníze však nedáte do banky, ale zaplatíte je přímo do políčka rodiny, kde zůstanou jako její jmění. Za odměnu dostanete kartičku jednoho člena této rodiny – do každé rodiny se tedy mohou přiženit maximálně dva hráči. Kromě toho navíc dostane za svoje peníze také nějaké zboží, které rodina vlastní – z dobíracího balíčku si nalízne tři karty a z nich si musí nechat alespoň jednu.

Protože však finanční prostředky máte neustále omezené, je jasné, že budete více využívat druhou akci, tedy rozšiřování obchodních cest. Můžete vzít jednoho až dva velbloudy ze zásoby rodiny, k níž máte nějaký vztah – tedy, do které jste se provdali. Zatímco položení jednoho hrbáče je zdarma, za druhého velblouda si připlatíte jeden dirham.

Pokud tímto velbloudem dorazíte na místo, které neobsahuje žádného dalšího velblouda, a zároveň na něm leží žeton zboží z přípravy hry, můžete si tento žeton vzít. Na konci partie má hodnotu vítězných bodů. Navíc v tuto chvíli mohou všichni hráči prodat také odpovídající karty zboží z ruky (se stejným zbožím a číslem) a to přesně za tři dirhamy.

Peníze získáte také ve chvíli, kdy se potkají poprvé velbloudi dvou rodin. V tuto chvíli se však hráči dělí na aktivního, který na políčko přišel a pasivního, který se účastní setkání pouze jako divák. Aktivní hráč dostane tři dirhamy, pasivní pouze jeden. Mnohem větší výhodou však je, že aktivní hráč si vezme jeden žeton vztahů obou rodin, které mají na konci hry každý hodnotu jednoho vítězného bodu.

A to je celé vážení! Partie pak končí ve chvíli, kdy má každá rodina uzavřený alespoň jeden vztah nebo jedna z rodin uzavřela rovnou všech pět možných vztahů, její velbloudi se tedy setkali s dalšími pěti barvami jiných rodů. Následují bodování, kde mají hodnotu nejen zmíněné dílky, ale také peníze.

Rozhodující jsou však karty zboží, které hráčům zůstaly v rukou. Pokud na zobrazeném políčku mají svého velblouda a ideálně zde stojí i velbloud soupeře, pak má políčko hodnotu až čtyř vítězných bodů.

Vyhrává samozřejmě ten z obchodníků, kterému se podařilo navázat nejhodnotnější vztahy, a získal tedy nejvíce vítězných bodů. K jejich počítání neslouží žádná stupnice, jen paměť nebo tužka a papír, ale to vůbec nevadí.

Samarkand je poměrně jednoduchou rodinnou hrou, kterou lze přirovnat například ke kvalitním letadýlkům Airlines Europe (recenze). Nejzajímavější je, že hráči vlastně nemají předem danou svoji barvu a teprve v průběhu partie si určují, které rodiny je budou zajímat. Mohou tak rozvíjet hned několik obchodních cest současně a sledovat spoustu různých taktických cílů.

Přes svoji jednoduchost v pravidlech je přitom Samarkand opravdu poctivou strategií se vším všudy. Náhoda je zde reprezentována pouze dobíráním karet zboží, které vám na konci hry přináší vítězné body. Jenže právě podle těchto karet můžete snadno upravovat svoji strategii a snažit se dosáhnout na místa, kde se vyskytují odpovídající ikonky zboží. Za obsazení těchto pozic pak dostanete zaručeně nejvíc vítězných bodů.

Hráči mají spoustu strategických možností. Nejdůležitější je pochopitelně pokládání velbloudů a rozhodování, jestli využít platby dirhamu a položit rovnou dva. Cesta samozřejmě musí vždy navazovat, takže musíte dobře a efektivně plánovat dopředu tak, aby vám nevyfouknul odměnu nějaký váš příbuzný nebo soupeř.

V každé rodině mohou být pouze dva noví členové, takže hráči si mezi sebou v průběhu partie vybudují velmi zajímavý propletenec vztahů. Je třeba mít vždy na paměti, že obvykle nemáte pod kontrolou rodinné velbloudy pouze vy.

Cenné jsou jednobodové kartičky za setkání rodin na obchodních trasách. Největší díl plánování však budete nuceni udělat ohledně karet, které držíte v ruce. Pokud obsadíte nějaké políčko, od něhož držíte kartu zboží, pak na konci získáte příjemnou hromádku bodů.

Oko každého hráče potěší zpracování hry, především pak krásné figurky velbloudů. Rozložený hrací plán vypadá pak velice pěkně. Grafika na kartách se shoduje s žetony a všechny postavy rodin ve hře jsou vyvedeny se jmény a portréty v obou pohlavích.

Samarkand je pěknou rodinnou hrou, která si zachovává jednoduchost a přitom neztrácí na strategických možnostech. Řadí se do rodiny propojovacích her, tak trochu ve stylu Poštovního kurýra (recenze) nebo Ticket to Ride (recenze). Přitom je dostatečně unikátní na to, aby mohla existovat samostatně a pobavit nejen začátečníky, ale i vlastníky těchto zmíněných her.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJohn Bohrer
IlustraceJo Hartwig
VydavatelPiatnik, Queen Games
Rok vydání2010
Počet hráčů2 - 5
Herní doba45
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(12 voters)
KategorieEconomic, Transportation
MechanismyHand Management, Network and Route Building, Open Drafting, Stock Holding
RozšířeníSamarkand: Routes to Riches – Family Connection
RodinaAnimals: Camels, Cities: Samarkand (Uzbekistan), Continents: Asia, Country: Uzbekistan, Series: Yellow Wave Box (Queen), Theme: Deserts, Theme: Silk Road
Alternativní názvySamarkand, Samarkand: Wege zum Reichtum

Více o hře.

Recenze: Samarkand – velbloudi, písek, svatby
V Samarkandu vstoupíte do světa svateb a věn, do světa, kde má největší cenu voda a dobře stavěný velbloud. Jenže se svatbou přichází i povinnosti, takže na vás přejde správa jmění a obchodních cest rodiny. Je pak pouze na vás, jak dokážete navazovat obchodní vztahy s jinými rodinami a obsadit místa s cennými zdroji. Lehká rodinná strategická hra, s dostatkem strategických prvků úplně pro všechny hráče deskových her. Takový je Samarkand.
Klady:

+ figurky velbloudů
+ jednoduchá rodinná hra
+ hodně strategických možností
+ hráči nezačínají za konkrétní rodinu
+ nikdo se v průběhu partie nenudí
+ úkoly
Zápory:

- delší příprava
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Museum Pictura