Ono to vlastně není ani tak moc překvapivé. Stvoření, která se jen celý den poflakují na zahradě, jen tam stojí a koukají do dálky, nemohou být pracovitá. A je jedno, jaké jim dáte jméno. Úplně klidně to může být Pracant, Dělník a Šikula. Ale tihle trpaslíci prostě nikdy nebudou mít práci rádi a vždycky dají přednost krásnému lenošení.
Trpaslíci (gnómové) jsou v hlavní roli deskové hry se jmenuje Schüttel’s. Její designéři jsou dva – Bernhard Lach a Uwe Rapp a trpasličí svět oživili za pomoci ilustrací Johannese Lotta. Ale ten poslední krok udělala firma Zoch Verlag, která ji přinesla v roce 2017 a představila nedávno na veletrhu Spiel 2017 v Essenu.
Krabice je velká, aby se tam všichni trpaslíci vešli. Alespoň to tak působí, ale ve skutečnosti komponenty nezabírají zase tak velký prostor dna. Na úvod vyloví herní plán a položí jej do středu stolu stranou podle počtu účastníků. Do jeho středu položí jednu bankovku hodnoty 40. Všechny dřevěné figurky trpaslíků nasypou do pěkného plastového kalíšku. Vedle něj pak položí balíčky bankovek rozdělených podle šesti různých hodnot. Právě odsud dostane každý z účastníků bankovky o hodnotě 400 a také desítku dřevěných surovin své zvolené barvy. Posledním úkonem je secvaknutí košíku na trpaslíky, který má v rozích bílé cvočky – tím z plochy vytvoří hráči modrou mísu.
Hráči se střídají na tahu, ve kterém dostanou vždy do jedné ruky kalíšek s trpaslíky a do druhé pak měkkoučkou misku. Hráči pak jedním plynulým pohybem vysypou do misky několik figurek. A právě jejich počet rozhodne, jakou akci bude mít hráč k dispozici. Při tom ale vždy musí dodržet pravidlo, že není povoleno sypání přerušit a zase pokračovat. Všechny figurky musí být vysypané naráz.
Ve vesnici je především řada (konkrétně sedm) továren, ve kterých mohou hráči nakupovat nebo prodávat svoje zboží. Pokud prodávají, pak mohou svůj kámen se zbožím položit na políčko s nejnižší hodnotou u tohoto domečku. A to bez ohledu na to, jestli zde už nějaké zboží leží nebo ne. Nejdříve se totiž všechny současné kameny posunou dál a jejich hodnota se zvýší. Nový přírůstek hráče tedy vždy začíná na nejnižším políčku s číslicí osmdesát.
Jak se kámen posouvá a jeho cena narůstá, bude mít hráč dřív nebo později chuť jej prodat. Jeho majitel při nové úspěšné návštěvě továrny vybere jeden kámen své barvy, přesune jej do skladiště a okamžitě inkasuje hotovost v odpovídající hodnotě. Vytvořené mezery u továren se uzavřou tak, že cena kamenů na nejvyšších hodnotách zase klesnou, aby tam nezůstaly žádné mezery, začínajíc od nejnižší číslice.
Dalších šest políček se dělí na šťastné a smolné pozice. Ty tedy hráčům umožní položit zboží kamkoliv, vzít všechny bankovky ležící na náměstí (ve středu plánu) nebo obrat o trochu financí soupeře v bance. Jenže pak tu jsou políčka neštěstí (1, 3, 7 nebo 15 trpaslíků v misce), která přinutí hráče odstraňovat zboží, nebo uložit peníze (bankovky v hodnotě čtyřicet) na náměstí.
Pokud by hráči došly finance v situaci, kdy musí platit, pak za něj všechny jeho zbývající pohledávky uhradí společná finanční zásoba. Partie pokračuje do chvíle, kdy dvěma hráčům dojde zboží nebo jakmile je zaplněno celé skladiště. Hráči spočítají svoje bankovky a ten, kdo je nejbohatší, může slavit vítězství.
Schüttel’s je opravdu zvláštní hra a to především svojí ústřední mechanikou. Hráči totiž mají nad akčním políčkem pouze částečnou kontrolu, protože sypou figurky a jejich počet to určí. Je to tedy lepší než hod kostkou, ale rozhodně to není tak jisté, jako by bylo zahrání karty.
Ať naklopíte kalíšek, jak chcete, nikdy nemáte jistotu, že to dopadne podle vašich představ. Chce to klidnou ruku a opravdový cit v zápěstí. A tento opravdu originální mechanismus je legrační, zábavný, ale také překvapivě umožňuje ovlivňování. Současně ale jednoduché rozhodování dělá ze hry skvělou volbu pro mladší hráče kolem osmého roku věku.
Jakmile má hráč určeno místo, které navštíví, už na něj příliš voleb nečeká. Většinou je totiž aktivita jasně předepsaná. Jediné rozhodnutí tak je, jestli přidat další zboží, nebo jej prodat. Ale i tato volba je obvykle jasná dopředu.
Všechno to působí při prvních partiích nově a zábavně. Samozřejmě postupně se pocit novinky ohraje, ale i poté zůstává hra zábavná. Tady už ale mluvíme hlavně o menších dětech, které mohou trpaslíky překvapivě chtít hrát pořád dokola. Stejně jako mají rády kostky, si velmi rychle oblíbí i sypání trpaslíků.
Hráči na sebe útočí, ale především jde o políčka před továrnami. Těch není zrovna moc, takže je to neustále těžký a tvrdý souboj o pozice. Navíc jedno políčko nabízí dokonce možnost zaútočit na protivníky a připravit je o nějaké ty finance. Jednoduchý mechanismus a soustředění na rodinnou hru má za důsledek krátkou půlhodinovou herní dobu.
Schüttel’s je hra pohodová, legrační a dost náhodná. Sypání z figurek nelze ovlivnit docela. Často tak spíš závisí výsledek na tom, jestli je hráč ochotný riskovat vysypání všech (to s sebou přináší nešťastnou akci odevzdání bankovky na náměstí) nebo se raději drží při zemi. Celkově je hra Schüttel‘s opravdu originální a dětem velmi blízká.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Bernhard Lach, Uwe Rapp |
Ilustrace | Johannes Lott |
Vydavatel | Arclight Games, AURUM, Inc., Zoch Verlag |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Action / Dexterity, Economic, Fantasy, Humor |
Mechanismy | Push Your Luck |
Alternativní názvy | シュッテルス, 흔들어봐! 헬프요정 |
Více o hře.
+ originalita
+ sypání figurek dává příjemnou kombinaci štěstí a schopností
+ děti učí počtům
+ dobrý mechanismus zvyšování a snižování ceny
+ solidně konfliktní
+ cvakací miska
+ oboustranný plán znamená srovnatelnou zábavu ve všech počtech
- náhodná
- dospělým se ohraje