Z oblohy se snesl na zem zdánlivě neškodný paprsek červeného světla. Bunker ale tušil, že se za ním ukrývá něco víc. Jeho detektory ve svazku příchozích dat zachytily frekvenci, která by vůbec ve vysílání z kosmu neměla být. Chvilku trvalo, než odfiltroval šum a jeho reproduktory konečně mohly přehrát jeho přátelům ukrytý vzkaz.
Liga Sentinelů tenkrát uslyšela poprvé o plánech bláznivého profesora Barona Blade. Dnes jsou to tři měsíce od chvíle, kdy se měsíc zachvěl na svojí oběžné dráze. Tenkrát Zemi zachránilo štěstí – výpadek proudu poškodil baronovo zařízení. Jenže vypátrat zloduchovu polohu nebylo vůbec jednoduché, všechny stopy končily v nenávratnu a Sentinelové začínali zoufat. Nakonec přecejen Vizionářka dokázala zachytit jeho myšlenky a našli ho v zapadlé budově jižní Francie, poblíž města Montpellier.
Teď se kruh kolem Barona Blade uzavírá. Sentinelové se chystají spojit své síly. Bojovníci za dobro, ochránci světa se speciálními schopnostmi mohou jako jediní zabránit šílenému vědci, aby přitáhnul Měsíc k Zemi a zničil tak celou planetu. Legacy, Tempest i Ra, všichni jsou připraveni k závěrečnému souboji. Svět se zhluboka nadechnul před posledním dnem svojí existence..
Sentinels of the Multiverse je skupinka hrdinných bojovníků, kteří ochraňují svět před všemi nebezpečími. Jsou to takoví Mstitelé (Avengers) v alternativní realitě. Ale nebudeme polemizovat o pravděpodobnosti jejich existence a raději se podíváme na skvělou karetní hru, která se jejich jmény jen hemží.
Sentinels of the Multiverse je karetní hra, jejíž vydání je v režii společnosti Greater than Games. Jména autorů jsou Christopher Badell a Adam Rebottaro. Druhý jmenovaný zároveň celou hru také doprovodil skvělými tematickými ilustracemi. Lehce nadnesená komiksová grafika nemusí někomu vyhovovat, ale ke hře se skvěle hodí a kreseb zde naleznete opravdu velkou hromadu.
Hra se ukrývá v poměrně malé krabičce, která zaujme kromě úvodní společné ilustrace postav hrdinů především skutečností, že víko stolu, ale má pouze přesah přes protější díl. Naštěstí dostatečně velký, aby se vám krabice neotevírala sama. Balení je na svoje rozměry opravdu velice těžké, protože celé dno o rozměrech cca 20×20 centimetrů je plné balíčků karet.
Žádné jiné odhalování než karty (kromě krásně ilustrovaných pravidel) vás nečeká, takže se společně pustíme právě do něj. Podle zadní strany rozdělíte karty na úctyhodných osmnáct hromádek. Deset z nich patří jednotlivým hrdinům, čtyři prostředím, v nichž se souboje mohou odehrávat, a poslední čtyři samozřejmě hlavním záporákům.
Každá postava (kladná či ne) má svoji oboustrannou kartu, která bude při hře na stole. Kromě ní ale balíček vždy obsahuje spoustu akčních karet, ať už jednorázových nebo ne. V horní straně najdete ilustrační obrázek, který nastolí patřičnou atmosféru. Nad ním se nachází pouze jméno karty a v pravém horním rohu počet životů, pokud se jedná o nějakou postavu či podpůrnou jednotku.
Klíčová slova pod obrázkem pak doplňuje popis schopností karty, který je psaný kapitálkami a občas je těžké ho číst. V prvních partiích touto činností strávíte nepříjemně hodně času, ale je důležité znát své karty. Bez nich nemáte proti zloduchovi nejmenší šanci. V bublině dole pak najdete pak doplňkový text, který prohlubuje atmosféru – takzvaný flavor text.
Tím je naše prohlídka u konce. Ale postavy jsou každá opravdu unikátní a mají své silné i slabé stránky. Na to nesmíte v průběhu celé partie zapomínat. Učením Sentinels of the Multiverse vás provedou poctivě ilustrovaná pravidla, která kromě žlutých částí věnovaných pravidlům, obsahují také pozadí každého z dostupných hrdinů. Právě to přidává neuvěřitelnou hloubku zážitku už od prvních tahů.
Hra samotná má až neuvěřitelně jednoduchá pravidla. Na začátku si vyberete náhodně (nebo záměrně) jednoho záporáka, kterému se postavíte v jednom ze čtyř prostředí. Tyto balíčky připravíte na stůl. V případě postavy zloducha vás možná čeká nějaká ta příprava navíc, která je popsaná na jeho oboustranné kartě.
Nyní už je třeba vybrat pouze hrdiny, kteří se hrozbě postaví. Hra je určena pro dva až pět hráčů, jenže bohužel její vyvážení není zrovna ideální. Ve dvou tedy doporučují samotní autoři, aby si každý z hráčů vzal kontrolu hned nad dvěma hrdiny. Podle počtu si tedy vyberete hrdiny a vezmete si k sobě jejich balíčky. Oboustrannou kartu položíte před sebe kartou s životy nahoru a ze zamíchaného balíčku si doberete do ruky čtyři karty, se kterými zahájíte hru.
Bohužel hra v balení neobsahuje žádný způsob, jak sledovat životy, a tak si musíte vystačit s tužkou a papírem pro každou postavu. Počítejte však, že kromě hrdinů a nepřítele do hry přijdou také nějací slabší poskoci, u nichž budete muset zdraví sledovat také. Rezervujte si tedy místo na papíře i pro ně. Později si určitě rádi vytisknete některé speciální počítadlo vyrobené fanoušky. Zatím si ale na papír poznačte výchozí hodnoty všech postav a bitva o budoucnost naší planety může začít.
Každý z hráčů může ve svém tahu zahrát jednu kartu z ruky a využít jednu ze schopností (svoji nebo vyloženého vybavení). Pak už si jen dobere jednu novou kartu z balíčku. Tím jeho tah končí. Ale celé kolo rámují ještě tahy nepřítele a prostředí. Každé kolo (včetně prvního) tak začíná nejdříve tahem záporáka, pak se vystřídají všichni hrdinové a na závěr má slovo prostředí. To vám většinou svojí událostí radost neudělá a uštědří nějaké ty šťouchance všem zúčastněným (třeba se na vás uprostřed boje zřítí strop).
Ve hře jsou dva druhy karet – jednorázové a trvalé. Když zahrajete jednorázovou, tak využijete její akci a odhodíte ji pryč. Naopak trvalou kartu si položíte před sebe na stůl a můžete využívat její možnosti. Buď vám přidá nějakou schopnost, kterou můžete použít v tahu, nebo se jedná o efekty na začátku a konci tahu. Ty obsahují nejen karty hrdinů, ale také karty nepřátel a prostředí. Před tahem každého aktéra bitvy se nejdříve vyhodnotí efekty pro začátek tahu a než jeho kolo úplně skončí, ještě proběhnou všechny události patřící na jeho konec.
Většina schopností samozřejmě je zaměřená na ubírání životů. Prostředky k tomu jsou různé, stejně jako druhy útoků. Postavy mohou být vůči některým imunní, a tak si musíte dát pozor na způsob, jakým vedete svoje útoky. Po každé změně životů musíte neustále přepisovat a měnit záznamy o životech jednotlivých aktérů.
Partie končí dvěma způsoby – buď hráči dokáží společnými silami zabránit nepříteli v provedení jeho zlých plánů, nebo naopak zloduch uspěje a předvede světu jeho konec. Podmínky pro vítězství jednotlivých nepřátel se liší, někteří mají dokonce dvě tváře s odlišnými pravidly, které se podle vývoje partie mění. Konec však může vždy směřovat pouze dvěma cestami.
Nezáleží pak na tom, jestli po cestě za vítězstvím některý z hrdinů obětoval svůj život. Důležité je nepřítele porazit, pak vítězí všichni. Navíc pokud někdo je z boje předčasně vyřazen, může do něj stále omezeným způsobem zasahovat. Autoři tím podle vlastních slov kompenzují zvýšenou snahu hrdinů, aby pomstili svého padlého bratra (nebo sestru).
Sentinels of the Multiverse jsou neuvěřitelným zážitkem. Poskytují příběh, který jako by vystoupil ze stránek nějakého komiksu. Každý tah si můžete snadno představit. A právě útok na vaši představivost je nejvýraznější a celá hra je na něm založená.
Samotný souboj bez hlášek a pomáhání by stále obsahoval skvělý kooperativní nádech. Hráči si pomáhají a přitom se vyhýbají nepříjemnému řízení jedním člověkem, jak to u her se spoluprací bývá. Samozřejmě si hráči stále mohou nechat poradit, ale jen v situaci, kdy sami chtějí. Jinak mají na výběr z karet v ruce, které nikomu jinak nemusí ukazovat.
Jenže tento nádech nebude stačit. Atmosféra a její budování je to nejdůležitější (kromě vítězství), co vás v téhle hře čeká. A pokud se jí nepoddáte, asi si hru nebudete užívat tak, jak by bylo třeba. Tím neříkáme, že pak bude hra špatná, jenže z vítězství ani prohry nezažijete žádné emoce. Když se nám podařilo poprvé skolit zákeřného Barona Bladea, měli jsme opravdovou radost a podávali si ruce, jako bychom skutečně zachránili svět. Až v posledních pár kolech se nám podařilo skvělým stylem otočit už zdánlivě nezachránitelnou situaci.
Sentinels of the Multiverse nabízejí neuvěřitelnou variabilitu. S možností hrát za deset různých hrdinů, zkoumat a objevovat jejich balíček a schopnosti, máte o zábavu postaráno. A to nepočítáme ještě čtyři zcela odlišné nepřátele, se kterými se můžete utkat ve čtyřech odlišných prostředích. Autoři navíc právě nyní představují rozšíření s podtitulem Rook City, které představuje dva hrdiny, nepřátele i prostředí. S několika novými mechanismy navíc.
Už na začátku jsme se zmínili několika slovy o vyladěnosti pro různé počty hráčů. Zde je asi největší slabina Sentinelů. Optimální obtížnost totiž zažijete ve chvíli, kdy jsou ve hře čtyři hrdinové. Ve třech už je obtížnost vysoká a v pěti připadá hra zase jednoduchá. A to i po přidání rozšířených podmínek, které normálně zvyšují obtížnost. Ve dvou si tedy alespoň jeden z hráčů bude muset vzít pod kontrolu dva hrdiny, v pěti je však situace neřešitelná. Jedině byste se postavili čelem hned dvěma zloduchům současně.
Zpracování je výtečné. Karty jsou přehledné, mají atmosferické kresby a podle zadních stran je snadno rozdělíte do balíčků. Dojem tak kazí jen chybějící způsob, jak evidovat životy jednotlivých postav. Ale tento přídavek by jistě neúměrně zvednul cenu.
Pro českého hráče tu je ještě jedno výrazné „ale“. Na kartách je opravdu velké množství textu, takže bez znalostí angličtiny se nemáte šanci obejít. Angličtina není zrovna nejjednodušší, takže můžeme hru doporučit především hráčům s trochou praxe v tomto jazyce.
Sentinels of the Multiverse nabízí novou úroveň kooperativní zábavy. Každý hráč a každý hrdina je důležitým článkem týmu, všichni plní svoje úkoly a snaží se dosáhnout společného cíle – porazit zloducha, jehož plány ohrožují celou planetu. Jen škoda těch nedostatků ve vyladění pro různé počty hráčů. Hra v optimálním počtu nabízí skvělou atmosféru a je povinností pro všechny fanoušky komiksů a jejich hrdinů, ale nezklame ani fanoušky jakýchkoliv her, kde spolupráce hraje hlavní roli.
Více o hře.
+ nový kooperativní systém
+ komiksové téma a ilustrace
+ 10 hrdinů, 4 zloduši a 4 prostředí
+ variabilita
+ pokročilá pravidla pro zvýšení obtížnosti
+ malá krabice
+ opravdu jednoduchá pravidla
+ každá postava je unikátní a má osobnost
- vyvážené jen pro čtyři hrdiny
- bez představivosti vás čeká jen polovina zážitku