Rybek v oceánu je spousta. Stačí se ponořit pod hladinu a uvidíte je. Ale může se vám také stát, že místo nich uvidíte jen hladové čelisti žraloka. Přesto většina z těchto obávaných predátorů nepředstavuje pro člověka žádné nebezpečí. Ovšem dnes nemáte ruce a nohy, ale místo nich vám narostly ploutve.
Jste malá barevná rybka, která se každé ráno probouzí se strachem ze žraloka a jde spát pouze v nějakém bezpečném místě. Jenže rybky ze spaní hýbou ploutvemi a to rozechvívá vodu. A žralok to cítí.
A tak se jedné noci stalo, že jste spali se svými kamarády a ze spánku vás vytrhnul bublavý výkřik. To nějaká mřenka nedaleko skály uviděla velký temný stín. V šeru, které ve vodě v této hlubině panovalo takhle zrána, bylo možné stěží rozeznat siluetu nepřítele.
Žralok si uvědomil, že je prozrazen. To už byli vzhůru i vaši kamarádi a všichni jste se dali na úprk. Víte moc dobře, že jste z nich nejlepší plavec, přesto strach svazuje a musíte bojovat sami se sebou, ale i klikatým prostředím mořského dna. Kdo bude nejrychlejší a uteče žralokovi?
Právě to je vaším úkolem ve hře Shark Chase od společnosti Hasbro. Budete plavat jako o život a sledovat, jak vaše kamarády polyká žralok, zatímco vy jste ještě naživu. Tenhle námět je sám o sobě trochu násilný, ale ve skutečnosti jej hra naštěstí zpracováním výrazně zmírňuje.
Protože většina součástek v Shark Chase je vyrobena z plastu, najdete hru v krabici s otevíráním pouze na jedné straně. Žádné víko se tedy nekoná. Tím připomíná žralok hry od konkurence, třeba Padající opičky (recenze).
Uvnitř najdete krásného plastového žraloka, který čeká, až mu dodáte sílu k lovu za pomoci dvou AA baterií. Ty jsou ukryté pod víkem s křížovým šroubkem a nejsou součástí balení. Musíte si je tedy zaběhnout koupit do nějakého toho obchodu. Jakmile se s nimi vrátíte a vložíte je do žraločího podbřišku, můžete konečně začít zkoumat další dílky a to, jak vlastně žralok bude putovat po herním plánu.
Ano, tato hra má dokonce i herní plán! Je vyrobený z kartonu a má čtvercový tvar. Najdete na něm nakreslená nejrůznější barevná mořská stvoření, které budou přihlížet vašemu závodu o život. Celé desce ale vévodí kruhová trať se čtyřmi drahami. Po ní budou rybky plavat pryč před žralokem, který jim bude v patách. Každá dráha je označená barvou figurky, která zde může plavat, a všechny jsou narušené přerušovaným obloukem značícím startovní místo pro žraloka.
Aby se ale žralok pohyboval dokola, musíte jej připevnit ke středu desky, kde najdete dvě oka. Těmi zespodu provlečete jeden z malých plastových dílků, který najdete v pytlíku. Spolu s ním je zde i rameno v barvě mořské modré. Právě toto rameno nasadíte do středu na druhé kolečko – protikus toho, jež jste položili pod plán. Druhou stranu ramena nastrčíte žralokovi do pravého boku, kde pro něj je malý výstupek.
Postavička žraloka má na zádech velké tlačítko ON/OFF. Toto přepínátko nefunguje, dokud není rameno zasunuté, což je výborné. Nebudou se tak zbytečně vybíjet baterie. Žralok má navíc ještě jeden gumový trojúhelník ukrytý v bříšku. Ten způsobuje, že se figurka při pohybu zvedá a otevírá hladově tlamu.
Hráči si na začátku vyberou jednu figurku ryby a položí ji do její dráhy. Žraloka umístí na start tak, aby jeho pusa byla v místě přerušované čáry. Tím je všechno připravené ke hře. Vedle plánu leží dvojice kostek, které budou rozhodovat o pohybu rybek a jejich útěku před žralokem.
V jednoduché variantě se z jednoho hráče stává majitel kostek. Ten s nimi hází a hlásí ostatním barvy, což však způsobuje, že se může nudit. Za každou jejich barvu na kostkách, která padne, mohou hráči svojí rybkou postoupit vpřed a dál od žraloka. Všechno je to však dílem náhody.
Druhou variantou je, že se hráči v házení střídají. Přesto stále pohybují rybkami všichni, jejichž barva na kostkách padla. Tato verze je určitě lepší, protože jsou zapojení do hry všichni a jeden nemusí pouze koukat.
Všechno se odehrává ve velké rychlosti, protože žralok se po kruhu pohybuje opravdu svižně. V konečném důsledku však nezáleží na rychlosti hráčů ani na jejich reakcích, ale především na štěstí, jestli jejich barva bude padat.
Pokud žralok spolkne jeho rybičku, je z partie hráč vyřazen. V případě, že ji však pouze má před zuby a ještě není zcela v puse, ještě stále může figurka uprchnout, pokud to hráč stihne.
Shark Chase je hrou, která zaujme především děti. A to nejen svým nádherným zpracováním. Právě kvůli pěkné figurce žraloka jsme se opravdu snažili, aby děti hru měly rády. Ty nejmenší partie baví a nevadí jim, že nemohou vlastně nijak ovlivnit, kdo vyhraje. Ovšem už ve třetí a čtvrté třídě si děti stěžovaly na smůlu a na kostky, a pokud je žralok spolknul, přestávala je hra bavit.
Právě pravidla a koncept celé hry je pro nás zklamáním. Autoři nedokázali vymyslet vhodnou variantu, která by nezahrnovala pouze čistou náhodu, ale i nějakou tu taktiku nebo alespoň vliv reakce jednotlivých soupeřů.
Shark Chase je rychlou akční hrou, která je bohužel o náhodě víc, než by mohla být. A to není dobře. Ve spojení s nedostatečně propracovanými pravidly tak hra zabaví jen na chvilku a jen ty nejmenší děti.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | A. Eddie Goldfarb |
Ilustrace | Chuck Slack |
Vydavatel | Estrela, El Greco, Hasbro, Ideal, MB Giochi, MB Jeux, MB Juegos, MB Spellen, MB Spiele, Milton Bradley, Patch Products, ToyCo |
Rok vydání | 1988 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 10 |
Minimální věk | 4 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Animals, Children's Game, Electronic |
Mechanismy | Race, Real-Time, Roll / Spin and Move |
Rodina | Animals: Fish / Fishes, Animals: Sharks |
Alternativní názvy | Achtung: Hai!, Gare au requin, Haai-baai, Hilfe, Hai!, Jogo do Tubarão, Requin Zinzin!, Shark Chase!, Shark Tale Shark Attack Game, SkualoAttacca, Snaai-Haai!, Squalo attacca!, Squalo matto!, Tiburon, Tiburón al Ataque, Tiburón Ataca, Tiburon Ataca, Yaramaz Köpek Balığı, Καρχαροδοντάκιας, Το κυνήγι του καρχαρία, Акулья охота! |
Více o hře.
+ pěkný plastový žralok
+ opravdu otevírá a zavírá zubatou pusu
+ napínavý průběh
- vliv náhody
- hra v reálném čase nenabízí stejné šance pro všechny
- pevně stanovené dráhy jsou zbytečné