Měli jsme vlastně tak trochu smůlu. Bydlet ve městě, které je jako první v cestě probuzeným obrům nemůže být nic jiného, než obrovský pech. Objevili se a kolem sebe po cestě rozsévají jen hrůzu. Nikdo neví, kam kráčí ani co chtějí. Možná je jejich cílem zničit svět, který kdysi dávno pomohli vytvořit.
Do souboje Davida s Goliášem se zapojí i všichni hráči, kteří projeví zájem o deskovou hru Skulk Hollow, která v těchto dnes vyráží na svoji cestu ke všem milovníkům hraní. Jejím autorem je Keith Matejka a o ilustrace se postaral Dustin Foust. Hru představil na portálu Kickstarter celý jeho tým z firmy Pencil First Games a byla tam velmi úspěšná.
Na víku standardní čtvercové krabice na hráče čeká tajemná silueta jednoho ze strážců a vepředu na něj čekají obranné jednotky malých lišáků. Uvnitř je čtvercová mapa Skulk Hollow rozdělená na devět čtverečků. Hráči tuto mapu položí před sebe, ale aby věděli, jak ji natočit, musí se nejdříve dvojice soupeřů rozdělit na zástupce lišáků a ničivého strážce. Hrdina k sobě natočí roh plánu s hradem, padouch pak roh s jeskyní.
Tím ale momenty voleb ještě nekončí. Strážce má na výběr hned ze čtyř obrovských monster a v závislosti na jeho výběru dostane figurku (postaví ji do jeskyně), desku s průběhem tahu a vedle plánu položí velkou kartonovou siluetu. Na těle tohoto obra je naznačena trasa, kterou mohou lišky vyšplhat a zasadit ničivému stvoření důležité zásahy.
Oproti tomu hráč bránících se zvířátek dostane vždy jednu desku, ale doplní ji volbou vůdce. K němu dostane také kartičku Sentinela a obě jejich figurky společně postaví na svůj hrad. Každý ze soupeřů pak dostane svůj balíček karet, z nějž si dobere předepsaný počet. Všechny ostatní figurky a kostičky komponent položí hráči stranou a partie může začít.
Od té chvíle se budou obě strany spravedlivě střídat, přičemž každý tah vždy obsahuje tolik akcí, kolik je zrovna pro tuto postavu a stranu předepsaný. Každá deska má toto číslo uvedené v levém horním rohu. S jejich využitím může především kterákoliv strana hrát karty z ruky a využívat jejich schopnosti. Ty z velké části umožňují pohyb figurek, ať už strážce nebo lišek, ale také specifické efekty nebo zisk kostek síly. Obětováním části akcí si tak připravují pomocí kostiček síly zajímavější efekty nebo bonusové akce pro následující tahy.
Na kartách je kromě pohybu ale také útok, ať už na blízko nebo z dálky. Každý má svoje vlastní pravidla, ale žádný z nich nepoužívá kostky a místo toho rovnou obsazuje srdíčka u vybraného cíle, ať už je to liška nebo část těla strážce. Aby ale mohli lišáci někoho vysílat do boje, musí nejdříve přivolat posily. K tomu slouží speciální karty posil, které lze jednoduše vyložit a tím jejich figurku přidat na mapu Skulk Hollow.
Kromě té základní a hlavní možnosti lze také využít akci přípravy, za niž hráč odhodí jednu kartu a dostane za ni dvě nové z dobíracího balíčku. A protože karty jsou obecně pro taktiku a průběh hry stěžejní, pak je třeba tuto akci nepodceňovat.
Součástí souboje obou stran je především fyzická hra a to přesto, že jsou mezi protivníky opravdu gigantické velikostní rozdíly. Lišky ale mohou kromě střelby z luku také na obra vyskočit (s pomocí speciální akce) a šplhat po částech jeho těla. Každá z nich má pak svůj vlastní počet srdíček a je propojena s některou schopností příšery. A v případě jejich zničení je možné soupeře o tuto akci připravit.
Všichni účastníci mají své vlastní body života. Pokud o ně přijde malý hrdina, pak je prostě vyřazen ze hry. Horší to je v případě dvou hlavních účastníků. V takové situaci okamžitě partie končí výhrou druhé strany. Strážce má na své straně také jednu specifickou vítěznou podmínku, která souboj ukončí bez ohledu na stav účastníků.
Skulk Hollow je famózní hrou pro dva. Velké očekávání, které jsme od hry měli už v době kampaně, se naplnily do posledního puntíku. Pocit ze souboje s obrovskými monstry je opravdu unikátní. Na straně lišáků je lákavá právě možnost lézt po nepříteli a postupně mu uštědřovat zranění. Velký protivník má zase zbraně v podobě naprosto odlišné hratelnosti v rámci čtyř bossů.
Zážitek z partie je to hlavní, co vás čeká. Duel je opravdu napínavý od začátku do konce a nikdy nevíte, jestli nedojde k nějakému zvratu. Obě strany mají zajímavé možnosti, ale při tom vždy jasně daný výběr z karet v ruce. Každá karta je rozdělená na dvě poloviny a hráč si může vybrat tu akci, která mu vyhovuje.
Tahy jsou velmi rychlé, což je obrovské plus. Hráči nemusí nijak složitě promýšlet nebo propočítávat, není třeba házet kostkami ani nic dále vyhodnocovat. Vše je jasně dané, takže partie velmi dobře plyne vpřed. A to až do celkových nějakých padesáti minut, přičemž je možné souboj odehrát i rychleji.
Je jasné, že mezi hráči bude rozdíl, pokud bude jeden z nich začátečník. Naštěstí hra nabízí i drobné možnosti handicapů. Navíc jednotliví strážci mají také odlišnou náročnost z hlediska průběhu a využití schopností. Tato obtížnost je vyjádřena počtem hvězdiček u jména giganta.
Obrovská variabilita na straně monster je přesně tím lákadlem, na které se většina z nás chytí. A je opodstatněná, jak vyplývá už z minulých odstavců. Každé monstrum opravdu funguje jinak a vnáší do hry zase něco zajímavého.
Bohužel ani této hře se nevyhnuly drobné nedostatky. Tou první drobností je určitá jednoduchost pravidel, ve kterých občas je problém něco nalézt. Řada detailů by příručce neuškodila stejně jako nějaký lepší přehled. Je jasné, že v krabici je omezený obsah strážců a jejich duely vám dřív nebo později přejdou do krve a začnou se opakovat. Ale do té chvíle vás čeká spousta zábavy, než oba soupeři objeví taje aktuálního strážce a přejdou k tomu dalšímu a dalšímu a dalšímu a dalšímu.
Větším nedostatkem je ale strana lišek, která nemá tak zajímavou a variabilní hratelnost. Mění se totiž pouze jejich vůdce a pořadí karet dobíraných z balíčku. Pokud tedy budete hrát ve stále stejných dvou hráčích a (stejně jako my) budete mít dané rozdělení stran, pak se hráči v roli mrňousů velmi rychle začnou partie opakovat. Alespoň z hlediska variace karet. Naštěstí to všechno zachraňuje nepřítel, který vyžaduje pokaždé jinou taktiku.
Na závěr je třeba zmínit, že hra obsahuje také nádherné detailní ilustrace a opravdu obrovské dřevěné figurky strážců. Ty se na plánu skvěle vyjímají, jak je snad patrné také z okolních fotografií. Hra ale při tom všem zůstává nádherně jednoduchá a přímočará. Přístupná i méně náročnému publiku, čímž se z ní zaslouženě stane jedna z trvalek, pokud chcete konfliktní hru pro dva.
K tomu všemu určitě české hráče pobaví, že vládcem Skulk Hollow je aktuálně král Vulpes. Vzhledem k liškám by to mohl být třeba první jednodušší přírůstek do stáje české distribuční firmy Fox in the Box, která se jinak zaměřuje na hry pro zkušené hráče.
Asymetrických her pro dva je jako šafránu, a pokud chcete něco jednoduššího a přístupnějšího než skvělý Root, pak je Skulk Hollow sázkou na jistotu. Je těžké odolat nabídce boje proti obrovským strážcům (nebo v jejich roli) a když k tomu tématu přidáte ještě zábavnou hratelnost, nemůžete dostat nic, než naprostou pecku. Skulk Hollow dostála slibům a jediným jejím nedostatkem je velká pravděpodobnost, že se po několika desítkách (!) partií ve stejném složení hráčů obehraje.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Eduardo Baraf, Seth Johnson, Keith Matejka |
Ilustrace | Dustin Foust, Sebastian Koziner, Helen Zhu |
Vydavatel | Pencil First Games, LLC, Thunderworks Games |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 40 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (3 voters) |
Kategorie | Animals, Fighting |
Mechanismy | Action Points, Command Cards, Hand Management, Variable Player Powers |
Rozšíření | Skulk Hollow: Ancient Relics Mini-Expansion |
Rodina | Animals: Foxes, Category: Two-Player Fighting Games, Components: Meeples, Components: Meeples (Animal) / Animeeples, Components: Meeples (Monster), Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Misc: Watch It Played How To Videos, Players: Two-Player Only Games, Theme: Boss Battle |
Více o hře.
+ zpracování
+ čtyři strážci
+ manévrování
+ zábavnost hry
+ herní doba
+ atmosféra
+ jednoduchost a přístupnost
- časem se ohraje
- nižší variabilita možností na straně lišek