S naší říší, s naší krásnou říší se něco stalo. Nejspíš to má na svědomí nějaká temná magie přicházející zvenčí a klepající na bránu našeho malého světa. Když už konečně všechny národy našly společnou řeč, když se z nebes sneslo obrovské vykrajovátko a rozdělilo náš svět na nové území. A prasklinami sem začali proudit nové rasy, nepoznané války a spojenectví se znovu zrodily. Je čas, abychom znovu postavili naši civilizaci na pozůstatcích těch, kteří nepřežili..
Premisa deskové hry Small World, která by mohla znít Postavte lepší svět, se na náš stůl neustále vrací. V původní verzi Small World (recenze) už byla zdánlivě nekonečná zásoba národů, kteří bojovali o nadvládu a přežití. Jenže herní systém si jejich počet žádá a nic není konečné. Proto vznikla nejrůznější malá rozšíření, ale třeba také podzemní verze Small World: Underground.
A v loňském roce 2012 nadešel čas, abychom se s autorem Philippe Keyaertsem vrátili znovu na místo činu. Tentokrát nás ale čekají mnohá překvapení. Ale nejdřív zrekapitulujeme základní informace. Jméno autora už známe, hru vydává společnost Days of Wonder, proslulá třeba i hrami Shadows over Camelot (recenze) nebo Ticket to Ride (recenze). Svojí fantazii a ilustračnímu umění znovu povolil kohoutek přípustné fantazie neuvěřitelný Miguel Coimbra.
Ale přestože se Small World: Realms zdánlivě od svých starších bratříčků distancuje, pořád je to pouze rozšíření. Proto potřebujete doma vlastnit krabici klasického Small Worldu nebo jeho pokračovatele Underground, abyste mohli výlet do nového světa podniknout.
Ve schránce a uvnitř papírového balíčku na vás čeká nízká, ale o to těžší krabička. Na jejím povrchu najdete barevnou ilustrací světa, ale i jeho obyvatel vznášejících se nad ním. Shlížejí s radostí i hrůzou na jeho povrch, kde se děje cosi zlého. Všechno se mění. Celý svět ovládla všemocná řeka a nikdo jí nedokáže odolat..
A balení už by menší ani být nemohlo, protože by se z něj asi začala vylévat voda a kartičky by vám plavaly všude po bytě. Hra předpokládá vlastnictví základního Small Worldu, protože v této krabici nenajdete žádné rasy. Místo toho jsou zde oboustranné dílky světa, které na jedné straně ukazují klasický, veselý a barevný malý svět, zatímco na druhé je vykreslené jeho podzemí z druhé plnohodnotné krabice s titulem Small World: Underground.
Už na první pohled (po vycvakání dílků z obrovské hromady archů) zaujmou tvary dílků, které mají podivný, výstupkovitý, šestistranný tvar. Jsou zde ale i menší dílky jen se třemi výstupky, obsahující hory a propasti, kterými budete překrývat základní dílky. Tím se zvyšuje variabilita terénu už prakticky na nedozírné nekonečno.. Na většině dílků najdete na pevnině ikonu tunelu vedoucího jinam.
V krabici najdete ale také počítadlo tahů, které jinak bylo integrované na herním plánu, a pak osmnáct žetonů s různými posláními. Deset z nich jsou mince vítězných bodů, zatímco osm dalších obsahuje jedinečné obrázky, mezi nimiž jsou zastoupeny mlýn, Yetti nebo rezavý trůn a každá z nich je použitelná v některém konkrétním scénáři. Seznam pak uzavírá šestice dřívek sloužících jako hranice řeky.
Nyní se už dostáváme k samotné hře a novinkám, které přináší scénáře. Tím nejdůležitějším je samotná příprava partie. Protože herní plán sestavujete z dílků, je každé zadání doprovázeno krásným a podrobným obrázkem. Písmenka shodná s těmi uprostřed dílků vám přípravu usnadní, ale to stále neznamená, že by bylo sestavení mapy rychlé.
Právě zde leží největší problém a zaškobrtnutí tvůrců, které vlastně ale ani jinak nebylo možné zpracovat. Partie se především ve větších počtech soupeřů skládá třeba i z 24 dílků. Všechny musíte správně nejen umístit, ale i natočit. A i kdyby vám každý z nich trval v průměru deset vteřin (což nebude), tak nám vyjde pouze na rozestavení mapy čas čtyř minut. A to vůbec nepočítáme rasy a ostatní komponenty.
Kde ovšem zaslouží nové rozšíření velkou pochvalu, je tvar dílků. Jejich tvar je současně také trochu kouzelný, protože na stole drží pohromadě opravdu skvěle. Nemáte pocit, který znáte z jiných her, že se vám každou chvilku dílky rozjíždí do stran. U Small Worldu je to důležité, protože zde neustále přesunujete nějaké žetony sem a tam.
Cože? Vy nevíte, jak se to celé hraje? To byste si měli přečíst naši recenzi Small Worldu uveřejněnou už dříve. Každému z hráčů projde v průběhu partie rukou několik kombinací ras a schopností. Snaží se s nimi získávat a udržovat území. Právě na rychlém nástupu a úpadku různých bytostí staví tahle hra svoji hlavní dějovou linii. Přitom ale každá z ras má nějaké speciální schopnosti, kterými porušuje základní jednoduchá pravidla celé hry.
Celé je to zabalené do jednoduchého rodinného balení, které je přístupné klidně i desetiletým dětem. Herní systém je jednoduchý a stačí jen přebíjet vaší armádou ty soupeřovy. V tom všem hrají samozřejmě roli i určité bonusy a podobné vychytávky, ale ve výsledku je to všechno jen to držení území, za které pak získáváte (na konci svého tahu) vítězné body.
Co je ovšem skvělou novinkou, kterou určitě uvidí rádi hráči užívající si Small World v menším počtu, je škálovatelnost. Většina map je navržena tak, že určitými výsečemi ze zábavy pro plný počet hráčů dostanete i menší mapky sloužící pro zábavu méně soupeřů. Díky tomu je Small World nyní vynikající nejen ve vyšších počtech, kdy je na plánu přeplněno, ale klidně i ve dvou, protože máte před sebou jen mini svět třeba z osmi díků, obsahujících například čtrnáct území k obsazení. A to je dost malý prostor na to, aby se i ve dvou rychle zaplnil.
Každý ze scénářů má svoje unikátní pravidla, která se zpočátku točí hodně kolem řeky. Tu můžete dobýt jedním mužem, ale v na konci aktuálního tahu ji musíte opustit a nedostanete za ni žádné body. Slouží jen k přesunu vojsk a ztratíte zde muže, kterého nemůžete použít k dobývání. Na konci tahu vás ale dožene a k obraně už bude znovu k dispozici.
Hned druhý scénář vás zaujme svojí délkou. Do jeho prostoru smí ale nové civilizace vstupovat pouze začátkem a ústím řeky. Díky tomu vzniká na herním plánu řada zajímavých situací a pozice hlouběji v území jsou bezpečnější, než ty na začátku.
Zapomněli jsme upozornit, že kromě přípravného diagramu má každý scénář také svoje specifická pravidla, která jsou popsaná v pravé části dvoustrany věnované každému ze scénářů. Díky složitějším pravidlům tento rozsah později stoupá a některé scénáře zabírají (především díky překladům do osmi jazyků) třeba i tři stránky.
Ne všechny scénáře jsou pro všechny počty hráčů, takže je tu třeba i Rezavý trůn, který si zahrajete jen ve čtyřech či pěti soupeřích. Tři je málo, šest je moc. U každého zadání najdete v počtu hvězdiček také udanou jeho náročnost pro hráče, takže začátečníci a méně zkušení hráči Small Worldu by měli postupovat od začátku.
Kromě klasických nápadů jsou zde i ty více bláznivé, jako třeba Adrift, ve kterém se vám jednotlivé dílky točí na místě nebo mohou uplavat o kousek dál po proudu řeky. To vytváří naprosto bláznivý efekt a nepoznaný chaos ve hře. Nebo v Crops of Power můžete získat jednu bonusovou schopnost (jen na chvilku), pokud ovládnete dostatek území v jejím přímém sousedství. Další scénáře vám pak nabízí šance, jak získávat další bonusové vítězné body a podobné vychytávky.
Jednotlivé designy a rozložení dílků jsou opravdu unikátní a je vidět, že si autor dal hodně práce s tím, aby bylo Small World: Realms opravdu jiné s každým scénářem. A to se opravdu podařilo a jednotlivé partie jsou díky tomu obohaceny o další prvek a vytváří ze Small Worldu nekonečnou studnu zábavy. Využití základní grafiky i Underworldu je maximální a některé scénáře vám dokonce umožní jejich spojení v jeden celistvý svět, mezi kterým cestujete! Lákavé? Aby ne!
Jsou tu i další drobné nedostatky. S některými kombinacemi scénářů, ras a schopností můžete zažít nevyrovnané situace, které vám pokazí zážitek nebo jej alespoň částečně změní. Ale nestává se to tak často a zkušenější hráči si na tyto kombinace dají pozor a nebezpečné schopnosti z daného scénáře vyřadí.
Zpracování? Krása! Ilustrace samotné pochválí asi okolo ležící fotografie, ale vzhled sestaveného plánu doceníte až ve chvíli, kdy leží před vámi. Estetika dílků, jejich nepravidelné a důmyslně zahnuté hrany jednoduše hladí oči. Na tuhle hru je radost jen tak koukat a ani nemusíte hrát. Ale to byste o hodně přišli!
Small World: Realms se opravdu hodně povedlo. Je zde několik drobných nedostatků, které vám mohou pokazit zážitek, ale dohromady je to pořád ten výborný Small World, který umí tak dobře a rychle bavit. Takže pokud vás už omrzela základní mapa a přitom stále toužíte po nových civilizačních zážitcích, pak je tohle rozšíření jako stvořené pro vás.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Philippe Keyaerts |
Ilustrace | Miguel Coimbra |
Vydavatel | Days of Wonder, Rebel Sp. z o.o. |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 80 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (9 voters) |
Kategorie | Civilization, Expansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Territory Building |
Mechanismy | Area Majority / Influence, Area Movement, Dice Rolling, Modular Board, Variable Player Powers |
Rozšíření | Small World, Small World Underground |
Rodina | Game: Small World |
Více o hře.
+ ohromující množství scénářů
+ vynikající nápady
+ skvěle zpracované, oboustranné dílky
+ cena
+ ještě lepší škálovatelnost
+ hromada zábavy
- dlouhá příprava hry
- některé mapy s některými národy nevyvážené