Jsou to ti úplně nejlepší kamarádi. Spolu pasou hvězdy, zahání je do ohrady a pak zase na obloze prohání mraky. Jeden z nich je vždy trochu schovaný, ale to neznamená, že tam není. Pěkně mimo náš dohled, směje se a užívá si zábavu, která se zdánlivě každý den opakuje. Jenže mraky jsou pokaždé jiné a hvězdy zase vytváří krásné obrazy, které se neomrzí.
Připojme se teď na chvíli k těmto dvěma na jejich společné zábavě. Dokonce se budeme moci zasmát s nimi. Ačkoliv po pravdě, spíš budeme zadumaně sedět a snažit se přijít na ten nejlepší tah. Autor Bruno Faidutti nám totiž připravil pod logem firmy Steffen Spiele v roce 2012.
Malá čtvercová krabička obsahuje symboly všech obyvatel oblohy – kromě dvou největších kamarádů Země jsou tu i hvězdy a kometa. Uvnitř se nachází vícejazyčná pravidla. Zásluhou firmy HRAS k nim najdete i českou verzi, včetně veškerých obrázkových příkladů. S papírky sdílí prostor na dně také dva pytlíky – jeden látkový a druhý plastový. Ten průhledný (zatím) obsahuje dvanáct kruhových oboustranných kamenů se symboly všech čtyř vesmírných prvků. Nechybí ale ani sedm žlutých hvězd, které si hráči budou moci hrdě připnout na hruď za každý úspěch.
Na začátku partie hráči opatrně vyhodí všechny kulaté kameny do vzduchu a nechají je dopadnout náhodnou stranou na stůl. Přisunou je trochu víc k sobě, nedaleko položí zásobu hvězdiček a partie může začít. V tu chvíli se ale také může mladší z dvojice rozhodnout, jestli chce kolo začínat nebo dá slovo soupeři.
Protivníci se střídají na tahu a vždy mají možnost sloučit dvě hromádky do jedné. Jenže to samozřejmě nebude tak jednoduché, protože oba horní kameny musí mít stejný obrázek. Nebo lze spojit také dvě pyramidy hvězd, které jsou stejně vysoké. V takovém případě na symbolu vůbec nezáleží. Navíc je na hráči, který vyjde z tohoto spojení vítězně a zůstane jako jediný zářit nahoře.
Hned nato je na řadě druhý hráč, který se snaží dále pokračovat ve spojování. Pokud už nemůže, znamená to pro něj bohužel prohru. Jeho soupeř dostane za odměnu jeden žeton hvězdy. Ale pouze v tomto kole, protože ihned začíná odveta. Kameny se nesmí otáčet, pouze se znovu rozloží stejnou stranou nahoru. Skladba nebeských poutníků zůstává po celou dobu partie stejná. Vítězem celého souboje se stává až ten, komu se podaří vyhrát většinu ze sedmi kol.
Soluna je příjemná a rychlá abstraktní hra. Má naprosto základní pravidla, ze kterých se nemůže zamotat hlava ani vaší kočce. Jenže pak začnete hrát a najednou přituhne. Kombinací hromádek je na začátku opravdu hodně a vymyslet taktiku, aby vás soupeř nezatlačil do kouta, je opravdu těžké.
Je nad slunce jasné, o co jde. Být tím, kdo může udělat poslední a rozhodující tah. Někdy vám proklouzne mezi prsty a jindy si jej vychutnáte. S každou partií se ale budete učit lépe a lépe předvídat situaci a hry tak budou stále vyrovnanější a napínavější. Pokud tedy budete hrát se stejným protivníkem.
Jednoduchý a chytrý mechanismus má překvapivou hloubku. A to přesto, že není nový. Jedná se o přepracování starší hry Babylon. Hráči mohou snadno měnit svoje šance správným slučováním hromádek. Tím ovlivňují, kolik kombinací na stole ještě leží a tedy i výsledek celého kola. Právě tyto jednotlivé malé souboje jsou opravdu rychlé a trvají pouze několik minut a to i s přemýšlivějšími protivníky.
Je dobře, že hra má oboustranné dílky. Díky tomu jsou ve hře vždy jiné symboly a není možné se prostě a jednoduše naučit nejlepší postup a ten hrát stále dokola. Takto je hra naštěstí opravdu zábavná i po mnoha soubojích. Zpracování je celkově velmi povedené, a ačkoliv hra nemá nějakou záplavu komponent, vypadá pěkně a s velkými kameny se dobře manipuluje.
Soluna je velmi jednoduchou logickou hrou, ve které záleží úspěch také na všímavosti a schopnosti dobře kombinovat. Hráči si navzájem nic nedarují, ale vše se odehraje tak rychle, že je snadné udělat někde chybičku. Soluna je výzvou a současně příjemnou zábavou.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Bruno Faidutti |
Ilustrace | Steffen Mühlhäuser |
Vydavatel | Steffen Spiele |
Rok vydání | 2012 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 10 |
Minimální věk | 7 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (2 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy |
Rodina | Category: Combinatorial, Digital Implementations: Board Game Arena, Players: Two-Player Only Games |
Více o hře.
+ pěkné zpracování
+ náhodná nabídka symbolů
+ více kol
+ pouze dvě možnosti = rychlé tahy
+ krátká kola
+ cena
- může se zdát, že obsahuje nedostatek kontroly