Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Soubor her Večerníček České televize

Před měsícem jsme tu měli na hraní večerníčky, které vyprávěly o dobrodružstvích Malé čarodějnice, Štaflíka a Špagetky, Křemílka a Vochomůrky a Rákosníčka. Dnes jsme si do redakce pozvali staronové hvězdy sedmé hodiny večerní, obřího bílého psa Maxipsa Fíka, duo kouzelných králíků z klobouku Boba a Bobka a copatou Áju a jejího věrného Škubánka.

S menším zpožděním dorazil i hajný Robátko, který nikam nepůjde bez věrného jelena Větrníka a s nimi přišla také dvojice rozverných kamarádů Jů a Hele. Na telefonu pak máme ještě pana Kotrče, který má za úkol dnes hledat večerníčky a vílu Amálku.

Večerníčky jsou stále jedním z nejoblíbenějších typů pohádek pro děti, a pro rodiče je tak velice lákavé umožnit jim vstup do světa těchto desetiminutových příběhů. Každý má své hrdiny, ačkoliv minule i dnes jsou v krabici obsaženy ty opravdu největší klasiky a večerníčky ze zlatého fondu českého filmu.

Balení je opět velmi štědré na počet komponent, ze kterých se dětem může zatočit hlava. Přesto není výška a rozměry krabice odpovídající, ačkoliv jsou stejné, jako všechny ostatní soubory her (například Prehistoric) od firmy Bonaparte. Možná za tím stojí představa zákazníků, že když se jedná o soubor her, musí tomu odpovídat i obrovský rozměr krabice. Ta by totiž snesla zeštíhlení, protože pod papírovou vložkou najdete spoustu prázdného místa a přitom jsou hrací plány rozkládací.

Nahoře v balení se na kupujícího usměje trojice oboustranných plánů, listy s vystřihovacími kartičkami domina, pexesa a dalších dvě A4 pomocných karet k jednotlivým hrám. Škoda, že pro vystřihování nejsou u některých nakreslené vodící čáry, takže kartičky pak nemohou mít zcela stejný rozměr.

V přihrádce se ukrývá šestnáct klasických figurek ve čtyřech barvách, dvě kostky (jedna klasická a jedna barevná) a stojánky. Do nich zasunete kartonové vycvakávací postavičky z večerníčků (pan Kotrč, Bob a Bobek, Amálka a Fík).

Na začátku společného hraní nás dnes čeká opět tradiční Člověče nezlob se, ve kterém tentokrát neběháte se Štaflíkem a Špagetkou, ale s veselými jůheláky. Tentokrát člověče není uzpůsobeno pro barevnou kostku jako minule, takže jej můžete hrát pouze s klasickou tečkovou a pouze s dětmi, které už umí počítat.

Rádi hopsáte úplně stejně jako Maxipes Fík? Pak přesně pro vás bude zamotaná hra Mistrovství světa ve skoku pro něco. Na hracím plánu naleznete různé budovy, do kterých budete muset s Fíkem dorazit. Soupeři do ruky dostanou kromě figurky také balíček karet stejné barvy, jaké mají podstavec, zamíchají jej a pak kartičky rozloží před sebe zleva doprava. Tím si určí pořadí, ve kterém musí s Fíkem dohopsat do budov ve městě (například do Mlékárny). Ke každému úkolu je v pravidlech uveden krátký příběh, který určitě nezapomeňte svým dětem při hraní přečíst, aby věděly, proč do té budovy jdou. Zároveň se naučí, jak je důležité doma pomáhat.

Zde jsme narazili na tiskovou chybu v návodu, protože jsme zmíněné „čtyři figurky Fíka s barevně odlišeným podstavcem“ hledali marně. Budete tedy hopsat nejen s fíkem, ale někteří i i s ostatními postavičkami.

Hra je inspirována klasickou šipkovou hrou Hadi a žebříky, v níž se nenadále přesunujete ve směru šipek, pokud vedou z políčka, na které jste došli. Hráči tak mohou taktizovat a vzhledem k možnosti pohybu všemi směry nezávisí výsledek pouze na vrtošivé hrací kostce. Protože jsou všechna políčka barevná, tuhle hru můžete hrát i s barevnou kostkou.

Máte rádi mrkvičku? Bob a bobek taky a právě proto v následující hře sbírají tito dva povedení králíci mrkvičky, aby mohli uspořádat hostinu. Na hracím plánu najdete jednu trať klikatící se napříč plochou, některé puntíky jsou fialové, jiné pak obsahují speciální symboly mrkví a klobouků.

Na všechny obrázky mrkviček umístíte před začátkem hry žetony s touto zeleninou. Každý hráč bude mít svého Boba a Bobka, k čemuž potřebuje vždy dvě figurky stejné barvy. První figurka začíná jako nasazená, zatímco druhá čeká na svoji příležitost vedle hracího plánu.

Králíci pobíhají po hracím plánu a snaží se sesbírat co nejvíce mrkviček tím, že skončí svůj pohyb na poli, kde nějaká roste. Může o ně přijít, pokud vstoupí na fialové pole nebo pokud jej chytí na stejném políčku cizí králík. To, že hráči mají v pohybu hned dvě figurky, umožňuje drobné taktizování, které ze hry nedělá jen náhodnou chodičku s kostkou.

Chodíte rádi za zvířátky? Pak se teď můžete sbalit a jít s Káťou a Škubánkem do ZOO. Tedy ne opravdu, ale jen na hracím plánu. Ten se totiž od vstupu do zoo vine ve spirále až do středu, kde na toho nejúspěšnějšího čeká slon a třeba vás i povozí na chobotu.

Dostanou se k němu za pomoci hrací kostky. Její účinek se odlišuje podle barvy cesty, na které se figurka nachází, protože zatímco na polích v hnědém rámečku platí všechna čísla. V úseku s modrým rámečkem se na šestku nehýbete, protože postavy začínají být unavené z dlouhé cesty. Každých deset polí tak ubude jedno platné číslo, na oranžových polích platí už jen čísla menší než pět a tak dále.

V posledním úseku už jsou opravdu unavení a pohybují se jen na jedničku a dvojku. Po cestě může hráče zdržet opička, která dělá šaškárny, ale také ho může osvěžit pelikán, díky němuž pro něj na zbytku jednoho barevného úseku neplatí žádná omezení. Figurky se navzájem nevyhazují, ale posunují se o kousek zpět.

Tato hra je velmi napínavá a princip neplatných čísel na kostce způsobí spoustu legrace a nikomu nebude vadit, že za všechno může náhoda.

Pokud se nedokážete rozhodnout, který večerníček máte nejradši, a kterou hru byste si tedy nejraději zahráli, pak přesně pro vás jsou poslední dvě hry. První z nich se jmenuje Pan Kotrč hledá večerníčky. V té se totiž setkáte hned se šesti druhy večerníčků a navíc ještě s panem Kotrčem.

Nebudete k němu potřebovat žádné figurky, ale kromě hracího plánu s osmadvaceti čtvercovými chlívečky také balíček 36 karet a barevnou hrací kostku. Hráčům patří vždy šestice čtverečků přímo před nimi, uprostřed jsou společná fialová pole, která tvoří nabídku karet. Ze zamíchaného balíčku totiž první hráč vyloží do středu čtveřici karet a hodí kostkou. Pokud hozená barva odpovídá některé vyložené kartě, může si ji vzít k sobě (a doplní na její místo novou), v opačném případě nic nedostane a je na řadě další hráč. Ten, který získá první do své sbírky všech šest různých druhů večerníčků, vyhrává.

Ve hře ještě existuje několik dalších pravidel. Hráči se naučí velmi dobře říkat slovo „Kotrč“, protože právě to je heslo, které musí zahlásit, když si nemohou žádnou kartu vzít (již tento večerníček má ve své sbírce). Všechny čtyři karty odloží do rohu plánu a otočí nové.

Hra je zajímavá svým důrazem na postřeh a barevné ladění. Přesto je její princip založen čistě na náhodě a hráči nemají téměř žádnou šanci jej ovlivnit.

V té druhé už nemůžete spoléhat ani na pomoc pana Kotrče a budete muset hledat dvojičky večerníčků sami. Hráči začínají svoji výpravu netradičně na středu plánu a využijí k ní nejvíce komponent z celé šestice her. Kromě čtyř barevných figurek totiž budou potřebovat i šestnáct karet a šestnáct žetonů a ke každé kartě patří právě jeden žeton s obrázkem ze stejného večerníčku.

Na hrací plán před začátkem musí hráči rozmístit náhodně šestnáct kulatých žetonů a pak si spravedlivě rozdělí zamíchané karty z balíčku. Teď si je rozloží veřejně před sebe a vidí, jaký mají úkol. Právě tyto žetony musí na hracím plánu najít a to rychleji než soupeři.

S figurkou chodí po plánu libovolným směrem. Když vstoupí na některý žeton, mohou se na něj podívat. Hráči se navzájem mohou vyhazovat, ale vyhozený účastník má možnost přesunout až tři žetony na hracím plánu.

Hra Najdi si dvojičky výborně trénuje paměť a trochu připomíná svým herním principem stavění domu ve hře stejného výrobce Pat a Mat. Děti určitě uvítají i možnost škodit si navzájem přesunováním žetonů na jiná místa.

Do plného výčtu her musíme zahrnout také dvě klasické, pro něž najdete v krabici speciální sady. Jednou z nich je kreslené domino s 28 kameny. Se sadou krásně ilustrovaných karet si pak můžete zahrát nejen Černého petra, ale také pexeso.

K některým hrám je zapotřebí dobrá znalost večerníčků, protože některé postavičky nejsou dětem až tak dobře známé a nehrají v seriálu hlavní roli. Vzhledem k množství večerníčků obsažených ve hře s tím mohou některé menší děti mít problémy.

Podobně jako v prvním souboru s tematikou večerníčku jsou deskové hry velmi povedené. Soubor her Večerníček České televize obsahuje dle našeho dojmu jednodušší hry a tím by se dalo říct, že je určený dětem možná o rok mladším. Jenže pouze jedna z šestice může využít barevnou kostku, což může být pro menší děti nepříjemným omezením.

Přes tento nepatrný nedostatek musíme opět autory pochválit, protože se jim podařilo přijít s jednoduchými a přitom zábavnými principy, které zaujmou malé děti svými líbivými pohádkovými ilustracemi. Mají však co nabídnout celé rodině: pohodovou zábavu v atmosféře klasických večerníčků.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 20% za dětský pohled.

Recenze: Soubor her Večerníček České televize
Klady:

+ devět her v jedné krabici
+ zajímavé nápady
+ pohádková grafika
+ jsou to večerníčky
+ kvalitní zpracování
Zápory:

- zbytečně velká krabice
- málo využitá barevná kostka
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: The Key – Sabotage at Lucky Llama Land