Sednout! Takže vy si myslíte, že dokážete v té prázdnotě přežít dýl než jednu vteřinu? Budu vám vyprávět jeden příběh a uvidíme, kolik vás tady zůstane až do jeho konce…
Byla to moje první mise na vesmírné průzkumnické lodi Nautilus. Naším úkolem bylo skočit do neprobádaného sektoru a pokusit se v něm najít využitelné zdroje nebo obyvatelné planety. Během deseti minut dokázal palubní počítač provést všechny potřebné analýzy a podle toho byl také nastaven skok zpátky na Zemi.
Pamatuju se, že jsem tenkrát byl taky takovej jako vy, plnej ideálů a snů o neprobádaným vesmíru. Pak jsem najednou koukal na úplně cizí planety, který jsem v životě neviděl, a najednou kolem mýho výhledu prosvištěla jakási loď a vypálila salvu střel naším směrem.
Bohužel jsme tenkrát měli na palubě spoustu zelenáčů a jen dva zkušený chlapy, takže zavládnul všude kolem zmatek, všichni bezhlavě pobíhali a ti dva nadřízení se snažili všechno uklidnit. Ale marně. Rozhodli se vzít věci do svých rukou, každý se ujal jednoho laserového děla a začali po nepřátelích, kterých se mezitím objevilo víc, pálit. Dokonce se jim podařilo jednoho stíhače sestřelit a začínalo to vypadat nadějně, když vtom počítač ohlásil vniknutí neznámých organismů na palubu.
Zmobilizovali jsme bojové roboty, kteří se útočníkům postavili do cesty spolu s námi. Nakonec se nám je podařilo zlikvidovat, ačkoliv v souboji padli dva mí kamarádi. Chaotická bitva nám poškodila spoustu vybavení, takže zbraně přestaly fungovat a venku byly pořád ještě nepřátelské stíhačky.
Hodnoty štítů začaly dramaticky klesat, všude kolem nás to vybuchovalo. Další nováček při jedné takové ráně ohluchnul na levé ucho a mně další výbuch odhodil na nedalekou zeď tak prudce, že jsem měl v těle spoustu zpřerážených kostí.
Už jen zdálky ke mně doléhal hlas počítače, který odpočítával čas do našeho návratu do Sluneční soustavy. Nakonec jsme to zvládli, z desetičlenné posádky se vrátili domů čtyři muži, protože další tři nepřežili nekontrolovatelné přistání. Mně naštěstí stačili uvázat do bezpečnostního křesla dřív, než trup lodi dopadnul na ostrov Mauricius.
Vy jste tu ještě všichni? Vidím na vašich tvářích, že už mě berete trochu vážně, tak se teda pustíme do výcviku, když jinak nedáte..
Space Alert je boj o přežití. Představte si, že jste sami kdesi v neznámém prostoru a nemáte nikoho, kdo by vás chránil. Space Alert je útokem na všechny smysly deskového hráče. Připravte se nejen na hmatové a vizuální dojmy, ale také na zvukové efekty! Space Alert je ale v první řadě kooperativní hrou.
Jejím autorem je oblíbený český autor Vláďa Chvátil. Po skvělém Galaxy Truckerovi se rozhodnul zůstat i nadále ve vesmíru a vymyslel Space Alert, který spatřil světlo světa za přispění vydavatelství Czech Games Edition a distributorské firmy Albi.
Z krabice na vás vybafne velké množství komponent, jejichž použití vám často bude připadat na první pohled naprosto nepředstavitelné. Počet kartiček a žetonů zastiňuje originálně zpracovaný plán vesmírné lodi a hráčské desky pro rozplánování akcí. Nezbytné jsou oblíbené dřevěné kostičky, ale především se dočkáte deseti plastových figurek, které jsou bohužel pro všechny hráče stejné. Záhadou na první pohled zůstávají podlouhlá měřítka s podivnou stupnicí. Na všem těchto herních součástech si spokojeně trůní dvě zvuková CD, jejichž využití zatím zatajíme.
Poslední dvě komponenty tvoří bloček pro zapisování výsledných bodů a především návod, který sestává ze dvou sešitků. Tenčí se paradoxně jmenuje Pravidla hry, ačkoliv by se spíše měl jmenovat Souhrn pravidel, protože to, co budete potřebovat v začátcích je druhý, mnohem obsáhlejší text čítající celkem dvacet stran. Jmenuje se „Jak se stát vesmírným průzkumníkem v sedmi lekcích“ a zábavným způsobem (příběhem z praxe), vás uvede do hry.
Pro případ, že by vás doprovodný humorný text nezajímal, jsou důležité pasáže zvýrazněny jinou barvou. Velkou výhodou pravidla je jejich rozdělení na tři části. Na konci každé z nich si můžete vyzkoušet právě popsanou část hry, takže nemusíte studovat pravidla v jednom zátahu.
Základní verze hry je designována pro čtyři nebo pět hráčů a v tomto počtu také autor doporučuje se hru učit. V nižším počtu totiž je problém, že spoluhráči musí ovládat kromě svého člena posádky androidy, což jsou roboti bezmyšlenkovitě poslouchající vaše příkazy.
Před začátkem samotné hry si členové posádky mezi sebou rozdělí role. Nejdůležitější postavou ve hře je radista, který bude přijímat příchozí hlášení od palubního počítače. Další funkcí, které může zastat i radista, je bezpečnostní důstojník zachycující zprávy o vnitřním ohrožení. Na závěr je důležité zvolit si mezi sebou kapitána, který bude mít rozhodující slovo v případě konfliktů, které v kooperativní hře mohou vzniknout.
Než začneme připravovat hrací plán, podíváme se na samotnou vesmírnou loď. Ta je rozdělena do šesti lokací ve dvou patrech. Patra mezi sebou propojují tři výtahy, každá místnost je tedy spojena s jednou pod nebo nad sebou. Vpřed míří tři velká děla, která jsou ovládána z horního patra. Dvě slabší děla z pater spodních střílí také dopředu, zatímco poslední všesměrové pulsní dělo se stará o nebezpečí přilétající zezadu.
Příprava samotné hry je pro všechny hráče stejná. Každý si vybere figurku jedné barvy, kterou bude reprezentovat a hráčské desky ve stejné barvě s čísly 1-7 a 8-12. Před každé z čelních děl umístíte jedno měřítko trajektorie. Čtvrtou trajektorii umístíte pod loď a bude znázorňovat vnitřní nebezpečí. Pod loď položíte také obrazovku počítače, která vás provede jednotlivými fázemi tahů.
Do štítů a reaktorů rozmístíte zelené kostičky energie, do centrálního navíc přidáte tři palivové články (zelené válečky). Žluté kostičky jsou zdroje pro malá zadní děla, která jsou napájena nezávisle. Každý z účastníků dostane také třikrát pět karet, pro každou část hry jednu (části jsou rozděleny 1-3, 4-7 a 8-12, tedy se stoupající obtížností).
Nyní konečně přijdou ke slovu zmiňovaná CD, která obsahují předpřipravené situace pro let. První CD je celé tréninkové, zatímco druhé obsahuje osm misí pro reálnou hru. CD vložíte do přehrávače a spustíte náhodně vybranou stopu. Pro případ, že nemáte po ruce přehrávač, můžete použít kartičky, které obsahují časový rozpis událostí pro jednotlivé mise. Jakmile je vše ostatní připraveno, spustíte CD a tím odstartuje vaše mise. Teď musíte dokázat deset minut uhájit svoji loď před všemi nebezpečími.
První částí hry je takzvaná akční část doprovázená hlasem počítače z přehrávače. V jejím průběhu mají hráči za úkol naplánovat celkem dvanáct akcí za pomoci patnácti rozdaných karet. Tyto akční karty jsou rozděleny na dvě poloviny – jedna z nich umožňuje pohyb po lodi, druhá pak provedení nějaké činnosti. Oboje plánujete pokládáním karet na připravená políčka s čísly na hráčské desce.
V průběhu přípravy je úkolem radisty sledovat příchozí hlášení od počítače, který ohlašuje detekci nějakého nepřítele nebo další události. V případě, že se objeví nepřítel, otočíte horní kartu z balíčku nebezpečí a umístíte ji k počítačem označené trajektorii. Plánováním karet musíte na tuto nově vzniklou situaci reagovat a s problémem se vypořádat dřív, než se on vypořádá s vámi.
K obraně slouží akce A, B a C na kartách. Jejich prostřednictvím můžete střílet z děl, nebo přesouvat energii mezi jednotlivými reaktory, protože zbraně spotřebovávají zelené kostičky energie. Speciální akce C umožní aktivaci bojových robotů nebo opravu počítače.
Po uplynutí celé zvukové stopy následuje druhá fáze, tedy přehrání letového záznamu. Zde v závislosti na použitých kartách budete bojovat s nebezpečími a pokusíte se s nimi vypořádat, ovšem už nemůžete do hry jakkoliv zasahovat, pouze přehráváte své naplánované tahy i pohyby nepřítele po trajektorii příletu, případně jeho akce.
Nepřátelské lodě mají předem danou sílu štítů i zbraní. Mohou útočit celkem třikrát a mnoho z nich má také speciální dovednosti, které vás většinou nijak nepotěší. Pokud je nedokážete sestřelit dostatečně brzy a štíty příchozí střelu nevykryjí, dostane vaše loď poškození. Pokud získá některá z částí sedmý žetonek poškození, pak celý váš tým prohrál a už nikdy se nevrátí domů. Kromě nepřátel vás ale může zradit třeba i nefunkční zařízení vlastní lodi.
Pokud se vám podaří vydržet všech dvanáct kol, úspěšně vstoupíte do hyperprostoru a vrátíte se celí domů. Vyhráli jste a porazili jste hru. Jenže to, že se vám to povedlo, ještě nemusí znamenat zápis do kronik. Jednotlivé lety si totiž můžete na závěr obodovat dle stavu lodi a posádky. Co je však mnohem důležitější, je fakt, že karty ohrožení (jak vnitřních, tak vnějších) se dělí na dva druhy – obyčejné a pokročilé. Jejich zařazením do hry si volíte obtížnost.
Velkou výhodou Space Alertu je jeho hrací doba, která včetně přípravy nepřesáhne šedesát minut, zkušenější se mohou dostat i pod tři čtvrtě hodiny. Pokud by vám partie připadala příliš rychlá, pravidla radí podniknout takzvanou průzkumnou kampaň sestávající ze tří samostatných letů. Rozdíl je v tom, že se mezi nimi přenáší poškození a v přestávkách máte možnost provést pouze malé opravy.
Hra v méně hráčích se tedy liší tím, že kromě svého člena posádky ovládáte společně také jednoho až dva androidy. Tomu naplánujete pohyby a akce stejně jako pro sebe, ovšem za využití svých karet. Těch tedy do začátku dostanete o trochu víc, než při hře v plném počtu hráčů.
Možná vám to přijde celé moc komplikované. Mohu vás ujistit, že ve skutečnosti je hra ještě o něco složitější, protože mnoho drobných vychytávek jsme vynechali. Naše první výtka směřuje ke složitosti a náročnosti hry na naučení. Obtížnosti hry odpovídá její věkové doporučení od dvanácti let, mladší hráči by mohli mít problém rozhodovat se v časovém nátlaku.
Složitost je ovšem dobrou daní za velmi věrnou a poctivou simulaci vesmírného boje s nepřáteli. Hra skýtá obrovské možnosti a spletité cesty k jejich řešení. Při prvních letech vám bude připadat téměř nemožné všechno stíhat vyřešit v reálném čase, ale právě v tom se skrývá kouzlo Space Alertu.
Každá partie je absolutně odlišná, protože jak trajektorie, tak karty nepřátel i pohybu jsou losovány náhodně. To však má trochu negativní vliv na obtížnost, protože občas můžete mít prostě štěstí nebo smůlu, ale to přece k výpravám ve vesmíru neodmyslitelně patří.
Průběh hry je náročný na plánování, spolupráci a strategii všech zúčastněných. Všichni hráči musí pružně reagovat na nové příchozí hrozby a tomu uzpůsobovat svoje akce. Rozhodující je hlavně domluva, protože pokud bude hrát každý na sebe, můžete se s myšlenkou na hrdinný návrat na základnu rozloučit. Každá ruka je potřeba, a byť jeden slabý článek v týmu se projeví, hlavně na vyšší obtížnosti, kde je třeba pečlivě vážit každý krok.
Fanoušci Galaxy Truckera na první pohled poznají grafickou souvislost mezi svým oblíbencem a Space Alertem. Děla i štíty disponují stejným zpracováním, což znamená, že se na jejich ztvárnění podílel i zde Radim Pech. Tentokrát mu navíc vypomohl Milan Vavroň.
Pro všechny, kterým se hra zalíbila, nebo ji už třeba hrají, máme dobrou zprávu. Vláďa Chvátil snad už v letošním roce představí veřejnosti její rozšíření s názvem Vzdálené horizonty.
Nesmíme zapomenout také na fakt, že Space Alert získal v roce 2009 ocenění v rámci německé Spiel des Jahres, tedy Hry roku. Byla jí naprosto zaslouženě udělena speciální cena poroty v kategorii Nové herní světy.
Hru doporučujeme určitě především zpočátku hrát ve více hráčích, protože i ve vyšším počtu budete mít problém se v reálném čase rychle orientovat, natož hrát ještě za další postavy. I ve čtyřech či pěti budete mít v prvních partiích problémy Space Alert porazit a spíše odejdete poraženi. Ještě náročnější se hra stává ve chvíli, kdy nemáte k dispozici CD přehrávač, protože neustálá kontrola stopek velmi zdržuje radistu od samotného hraní.
Space Alert přináší do obývacích pokojů a heren unikátní propojení zvukového zážitku s deskovou hrou. Jedná se o rychlou kooperativní hru, která je svojí obtížností výzvou i těm zkušenějším hráčům deskovek. Přes líbivé téma i krabici by si měli začátečníci rozmyslet její koupi, protože chvíli trvá, než vám všechny principy a pravidla přejdou do krve. Ale až se tak stane, pak si budete připadat jako opravdoví vesmírní průzkumníci bojující v neprobádaném vesmíru o holý život.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Vlaada Chvátil |
Ilustrace | Radim Pech, Milan Vavroň |
Vydavatel | Czech Games Edition, Albi, Asmodee, Devir, Heidelberger Spieleverlag, HomoLudicus, IELLO, Magellan, New Games Order, LLC, One Moment Games, Quined White Goblin Games, Rebel Sp. z o.o., Red Glove, Rio Grande Games |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 1 - 5 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (84 voters) |
Kategorie | Electronic, Real-time, Science Fiction, Space Exploration |
Mechanismy | Action Queue, Area Movement, Cooperative Game, Elapsed Real Time Ending, Hand Management, Real-Time, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game |
Rozšíření | Little Duckling (fan expansion for Space Alert), Space Alert: The New Frontier |
Rodina | Components: Compact Discs (CDs), Components: Miniatures, Creatures: Aliens / Extraterrestrials, Mechanism: Artificial Player, Players: Games with Solitaire Rules |
Alternativní názvy | スペース・アラート, 太空警報 |
Více o hře.
+ věrná simulace
+ propracovaný herní princip
+ česká hra
+ obrovská variabilita
+ zvukový doprovod
+ hra v reálném čase
+ vyvážená hra, někdy vyhrajete, někdy ne
+ krátká hrací doba
- vyšší cena
- náhodné losování nepřátel může mít vliv na obtížnost
- složitá pravidla
- náročnější hra ve dvou a třech hráčích