Bažiny jsou místo, kam dobrovolně nepůjdete. Všude je vlhko, páchne to tam po hnilobě a žádný krok není bezpečný. Může tam něco žít? A pokud ano, jak takové stvoření může vypadat? Abyste nalezli odpovědi na tyto otázky, dobrovolně jste vstoupili do močálů. Ale neděláte to pro nějakou dobrou věc a pro ostatní. Děláte to jen a jen pro sebe, protože tato příšera z bažin má svému nálezci přinést nepředstavitelnou sílu.
Do bažiny za monstrem nás zve designér Shun s využitím ilustrací Isabel Bollmann. Jejich společné dílo pak vyšlo pod vlajkou společnosti Sweet Lemon Publishing v roce 2016.
Malá krabička odpovídá karetnímu pojetí celé hry. Ta ale kromě celkových šestnácti karet (třináct kouzel a tři karty monstra) obsahuje také dva aršíky a v nich čtrnáct žetonů. Všechny karty hráči v rámci přípravy zamíchají dohromady a každý z dvojice protivníků dostane pět náhodných karet do ruky. Zbytek vytvoří společný balíček. Oba rivalové dostanou také čtyři žetony života a dva žetony odvety.
Oba protivníci se střídají na tahu. Nejdříve si doberou kartu ze společného balíčku (kromě prvního tahu) a následně může zahrát jednu nebo dvě karty z ruky. Protivník může využít jeden ze svých žetonů odvety. Na to lze odpovědět použitím dvou vlastních žetonů a tím si vynutit zahrání karty, na které už není možná další odpověď.
Pokud se hráč pokoušel vyložit monstrum, pak si jej zahraje před sebe na stůl. Ty dokážou na začátku nebo konci uštědřit soupeři zranění (Cute Beast i Terrible Monster) nebo naopak obrátit případný zásah proti jeho autorovi (Ghostly Guardian). Příšery ale kromě útoku svého majitele nijak nebrání. Za každý zásah, který hráč dostane, si musí odložit předepsaný počet žetonů životní síly.
V bitvě jsou ale celkem pouze tři monstra, o jejichž přízeň bojují oba protivníci. A díky tomu hrají velmi důležitou roli také kouzla, které tvoří zbývající sadu karet. Každá karta je jedinečná a umožní manipulovat s kartami, brát je soupeři, ničit monstra nebo využívat lepších šancí ve svém tahu. Kouzla jsou jednorázová a ihned po zahrání a vyhodnocení jejich efektu jsou odhozeny na odkládací hromádku.
Na konci svého tahu musí hráč zajistit, že v ruce mu zůstává maximálně pět karet. Jakékoliv přebývající musí dle svých představ zahodit. Partie pokračuje, jak se hráči střídají na tahu a útočí na sebe až do momentu, kdy někdo z nich ztratí i své poslední srdíčko. Druhý účastník duelu se tím stane okamžitě vítězem.
Terrible Monster je duelovkou, která si zakládá hlavně na rychlosti. Tato mikro hra je plná zvratů. Přestože příšery jsou tou finální cestou k vítězství, mnohá kouzla dokáží celou situací hodně zamíchat a změnit vývoj celé partie.
V partii jde hlavně o štěstí. Hráči totiž nemají možnost jakkoliv ovlivnit, jaké karty si doberou ze společného balíčku. Karet je jen nízký počet, takže je třeba mít opravdu pořádnou dávku štěstí. Na druhou stranu v sobě obsahuje konfliktnost her tvářících se složitěji a zachovává vše rozumně zábavné a zajímavé.
Téma je opravdu dobře zvolené a zvolený typ ilustrací k němu sedí. Pro pořádný zážitek ze hry je třeba znát všechny karty, abyste tušili, co můžete od soupeře čekat. Čím dál v partii jste, tím větší jistotu máte. A pak už to je pouze o štěstí a správném pořadí zahrání karet.
Hráči mají od začátku své žetony odvety, kterými se mohou bránit proti některým útokům. Všechno je to ale o včasném využití možností. Těch má hra na svoje rozměry překvapivě dost, protože jednotlivé karty jsou jedinečné a všechny dávají prostor k útoku na soupeře. Důležitou roli ale hraje také blafování a to včetně využití zmiňovaných odvet.
Jakmile se jeden z hráčů dostane do defenzívy, už v ní obvykle zůstane. Ne proto, že by neměl šanci na odvetu, ale proto, že partie je tak rychlá. Celá bitva totiž zabere nějakých deset (a někdy i méně) minut.
Terrible Monster je nakonec poměrně solidní překvapení, které v žánru miniher obstálo skvěle. Hra je totiž na své rozměry a převládající náhodnost stále solidně zábavná a výpravná. Samozřejmě jde pořád pouze o několik karet, ale bitva dává oběma protivníkům dostatek volnosti. Terrible Monster se nám prostě líbí.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Shun Taguchi |
Ilustrace | Amelicart (ア・メリカ), Isabel Bollmann, Aya Taguchi |
Vydavatel | Studio GG, (Web published), JELLY JELLY GAMES, Sweet Lemon Publishing |
Rok vydání | 2015 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 10 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (2 voters) |
Kategorie | Card Game, Fantasy, Fighting |
Mechanismy | Hand Management |
Rozšíření | Terrible Monster: Desperation |
Rodina | Crowdfunding: Kickstarter, Players: Two-Player Only Games |
Alternativní názvy | きょうあくなまもの, はらぺこバハムート (Harapeko Bahamut) |
Více o hře.
+ zvraty
+ výborná grafika i téma
+ solidní možnosti
+ možnosti odvracet útok
+ desetiminutová herní doba
+ jednoduchost
- jednostranné partie (útočník se obvykle nemění)
- náhoda v dobrání karet