Žádný z vynálezů, které jsem zatím světu ukázal, neměl úspěch. Naopak, všichni se jim smějí. Mohu jen závistivě koukat naproti přes ulici, kde si Galileo hraje se svými otáčecími hračkami. Stačila mu jedna věta a je slavný. Jenže já ho musím překonat. Vím, že na to mám, ale ukázat to musím ještě dnes. Odpoledne sem dorazí královský posel a vybere jednoho z nás. JEDNOHO! A ten se stane králem všech vědců.
Všichni jsme v dětství snili o tom, že jednou něco vynalezneme. A teď si můžeme vyzkoušet, jaké to je zásluhou Dirka Knemeyera a jeho hry The New Science. Vydává ji firma Conquistador Games a na krabici najdete letopočet 2013. Dobové renesanční ilustrace pro celý obsah připravil Heiko Günther.
Krabice vypadá trochu nenápadně ve svých zelenobílých barvách, ale uvnitř se ukrývají nejlepší mozky té doby a zrovna v tu chvíli, kdy budete krabici otevírat, určitě kutí nějaký nový ohromující výtvor. V první řadě narazíte na herní plán, kterému dominuje vědecký strom. Ten propojuje jednotlivé vynálezy pomocí tenkých čar ukazujících jejich vzájemnou závislost. Třeba krevní oběh nemůžete objevit bez mikroskopu.
Pod nimi už leží samotní vědátoři. Těch je ve hře celkem pět a každý má svoji vlastní vědeckou desku, kde bude zkoumat. Na ní je nakreslená nejen předepsaná barva ostatních dílků (kostiček a žetonů představujících energii, objevy a označení pozice na různých škálách), ale také pozice pro energii, laboratoř jako místo pro jednu aktivní kartu a především přehled všech vynálezů, jejich náklady i odměnu.
Na začátku partie si každý vybere roli svého vědátora. K němu patří také žetony a kostičky energie a objevů. Vše v hráčově barvě naznačené na desce. Do středu stolu je třeba pak mezi všechny soupeře položit velký herní plán a na jejich stupnice hráči rozmístí své kulaté žetony. Podle počtu rivalů se připraví balíček událostí (happening) v určených počtech od každé úrovně a také úvodní pořadí.
V každém kole se hráči nejdříve střídají a využívají svoji energii (tři kostičky v jejich barvě) k činnostem, které se nabízí na společném plánu. Některé pozice jsou natištěné v levé části v několika řádcích a sloupcích a budou se postupně vyhodnocovat odshora dolů. Každé políčko nabízí pozici pouze pro jednu kostičku, ale akce mají vždy několik pozic. Teprve když všichni použili svoji veškerou energii, přichází na řadu vyhodnocení jednotlivých činností.
Hráči tímto způsobem mohou především vynalézat a tím vydávat publikace, které jim vynesou vítězné body. Čím více vynálezů, tím lepší postavení vzhledem k vítězství. Akcí zkoumání tak hráči za patřičný počet výzkumných bodů vynaleznou jeden z předmětů na své kartě. Musí při tom ale dodržovat strom vědomostí, takže na začátku se všichni šplhají pěkně poctivě odspodu. Jakmile se to hráči podaří, může položit jednu svoji označovací výzkumnou kostičku na tuto pozici na plánu do spodního řádku, který označuje nápad.
Než ale může vydat publikaci o svém objevu, musí jej také otestovat v praxi. K tomu slouží akce experimentování. Teprve tak může opravdu poznat předmět svého zájmu. Tady začíná být důležitý odpočinek (zvláštní akce, která současně ovlivní i pořadí hráčů), který potřebují i takovéto chytré mozky. Pozice na stupnici odpočinku hráči přidá body potřebné k úspěchu v experimentu. Svoji roli ale hraje také náhoda v podobě kostky, protože takové experimenty často nedopadnou zrovna nejlépe. Výsledek je třeba porovnat s hodnotou u samotného předmětu zkoumání. Za úspěch lze položit kostičku do horního řádku k objevu.
Žádný z hráčů ale už nesmí vynalézat nebo experimentovat na objevu, o kterém někdo již publikoval nějakou knihu. Tato akce současně představuje hlavní způsob, jak se hráči dostávají k vítězným bodům. Akce je omezena počtem pozic na kolo podle množství hráčů. Hráč může vydat knihu o objevu, na kterém úspěšně provedl experiment.
Většina vynálezů ale kromě základních požadavků vyžaduje od hráče také určitou úroveň vztahu k vládnoucí třídě nebo třeba k církvi. Mnohé objevy totiž vytváří třecí plochy, které se těmto organizacím nelíbí a je na hráči, aby se pomocí akce vliv vyšplhal do patřičných výšin na politickém žebříčku. Ale jsou zde i další stupnice, jako třeba vědátorství, která vyjadřuje vzdělanost. Hráči si za svoji akci mohou vybrat také jednu z karet událostí, které pak získají pro sebe.
Na konci každého kola si hráči rozeberou zpět svoje kostičky energie a vymění karty událostí. Tím může začít nové kolo. Soupeři se snaží vzdělávat a hledat nové věci na světě až do chvíle, kdy je objeven poslední z nejvyšší (páté) úrovně vynálezů. Partie může skončit také dobráním karet událostí. Hráči si sečtou vítězné body, které získali v průběhu souboje a přičtou další bonusy za vědce s největším počtem publikací a s největším vlivem. Hráč s nejvyšším bodovým součtem se stává vítězem.
The New Science je hra, která vyniká především svým tématem. Možnost stát se jedním ze slavných vynálezců a projít spoustu různých myšlenek od jejich zrodu až k realizaci nemáte každý den. Vše je realizované pomocí jednoduchého a dnes již velmi dobře známého worker-placementu.
Hra si zakládá na provázanosti jednotlivých vědeckých činností. Nutí tedy hráče projít od počátečního nápadu, přes jeho testování až k samotné publikaci. A je to vlastně takový závod s časem, protože ostatní se snaží o to samé. Pouze ten první a nejrychlejší ale za svoji vydanou knihu o objevu dostane vítězné body.
V reálném soupeření o jednotlivé vynálezy na stromě nápadů leží hlavní síla The New Science. Musíte vědět, kdy nechat nápad být a raději se zaměřit na jiný. Při tom je zajímavé, že hráči vlastně svojí publikací pomohou ostatním, kteří automaticky mohou začít studovat nějaký nápad odvozený od jejich vynálezu. Tady je zcela klíčový právě strom technologií, který je skvěle zpracovaný. Publikování se tak postupně v partii stává velmi soupeřivým prvkem a základním zdrojem napětí.
V duchu je hra stále pouze o pokládání kostiček a placení požadavků ve zdrojích. Ale současně musí hráči splnit i jiné požadavky, kterým je třeba věnovat čas jejich výzkumníka – ať už se jedná o vztahy s vládnoucí šlechtou nebo posvěcení jejich práce církví.
Na worker-placement hru je partie trochu delší. Obvykle se čas u her s aktivací políček pohybuje kolem hodiny, tentokrát ale tuto hranici překročíme. Ono takové vynalézání prostě chce čas. Naštěstí po celou dobu je co dělat a hráči mají pocit, že opravdu něčeho dosáhli. A to je dobře. To všechno navíc doplňuje jedinečný způsob vyhodnocení akcí, který jde po řádcích vždy v pořadí výzkum-experimenty-publikování, takže nabízí řadu možností, jak reagovat na ostatní. Při tom první rozhodnutí je také velice důležité. Především první partie jsou přesto ještě delší a můžete se dostat i ke dvěma hodinám.
Některé karty událostí do hry přinášejí opravdu zákeřné a záludné aktivity. Můžete tak hráčům zcela překazit jejich snažení v honu za titulem nejlepšího vědátora. Někdo to uvítá a jiný je může odstranit ze hry, protože to vám dokonce pravidla poradí, pokud nemáte na záškodnictví náturu.
Celou hru budete využívat práci ostatních ve svůj prospěch. Musíte sobecky brát a při tom se snažit co nejméně dávat. Hra je zajímavá ve všech počtech soupeřů a i v duelu je stále vyrovnaná. Délka se zvyšuje s narůstajícím množstvím soupeřů, stejně jako se rozšíří strom znalostí a počet karet událostí ve hře.
Ve hře často zažijete i neúspěchy a pocit zmařené práce. A nemá na tom podíl pouze náhoda v podobě kostky při experimentech (která přináší další úroveň reality), ale i vzájemné soupeření, kdy se prostě stane něco, co vám zcela překazí předpokládaný běh událostí. Naštěstí i tento hod kostkou lze ovlivnit a váš osud tak není čistě v rukou náhody, jak by to mohlo vypadat.
Hra vyniká také zpracováním, které dále podporuje pocit, že jste opravdoví vědci na každodenní cestě do práce. Vše je dostatečně velké, přehledné a hráči mají pro ujasnění dokonce náklady všech vynálezů vytištěné na svých deskách, aby je nemuseli hledat uprostřed. Plánování je tak o mnoho jednodušší.
The New Science je unikátní hrou. Především v tom, jak se jí daří zpracovat téma a opravdu do nejmenšího detailu na vás přenést pocit z vynalézání. Tím se stává splněným snem všech hráčů, kteří mají rádi vědu, protože žádná jiná hra podobného ražení prostě na trhu není. Ačkoliv celou dobu soupeříte, dokonce budete mít takový pospolitý pocit, že společně dokážete jako vědci posunout lidstvo dál. The New Science je výtečnou hrou, která zaplňuj e prázdné místo na trhu a to výborným způsobem.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Dirk Knemeyer |
Ilustrace | Heiko Günther |
Vydavatel | Conquistador Games, Inc. |
Rok vydání | 2013 |
Počet hráčů | 2 - 5 |
Herní doba | 90 |
Minimální věk | 12 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (7 voters) |
Kategorie | Educational, Industry / Manufacturing, Renaissance |
Mechanismy | Action Points, Area Majority / Influence, Dice Rolling, Tech Trees / Tech Tracks, Variable Player Powers, Worker Placement |
Rozšíření | The New Science: Fantasy Scientists |
Rodina | Admin: Better Description Needed!, Crowdfunding: Kickstarter, Occupation: Researcher / Scientist, Theme: Astronomy, Theme: Biology, Theme: Chemistry, Theme: Physics, Theme: Science |
Více o hře.
+ skvělé a jedinečné téma
+ výborná atmosféra
+ možnost krvežíznivého soupeření
+ hráči mají pocit společně vykonané práce
+ výtečné využití stromu technologií
+ perfektní zpracování
- náhoda
- delší herní doba