Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Tribes Úsvit lidstva – o budoucnosti kmenů

tribes-20

Každý kmen je trochu jiný, ale všichni mají cíl úplně jiný. Přežít. V divočině, kde se prohání hladoví dravci, obrovští mamuti a nepřátelská příroda. Ale to všechno jsou jen kulisy na cestě, která vede k záchraně – na honu za vítěznými body.

Do pravěku, konkrétně do doby kamenné, nás zve desková hra Tribes: Úsvit lidstva. Vytvořil ji Rustan Häkansson a vydal ji poprvé v roce 2017 pod hlavičkou Tea Time Productions. Do svých řad si ji ale vyhlédli ve společnosti Piatnik, kde na jejím doladění pracoval třeba Klaus Teuber a Benjamin Teuber. O ilustrace se postaral Claus Stephan. Hra vyšla pod zajímavým spojením Kosmos a Piatník (druhá jmenovaná společnost přináší hru v češtině).

Hra má standardní rozměr velkých her a na víku vidíme některé zástupce kmene na výletě. Je jasné, že siluety postav už mají zbraně, mají ochočený dobytek, jen ten mamut je s nimi na procházce asi jen náhodou. Do začátku hráči vyloží herní plán, který slouží hlavně jako zásobárna destiček pokroku. V nabídce jsou čtyři kusy od každé barvy, ale pouze ta startovní hnědá linie je zatím odhalena obrázkem nahoru. Při tom od každé barvy je náhodně vyřazena jedna destička bez odhalení její identity.

tribes-09

Zásobu musí vytvořit také dva tucty destiček událostí, které mají svoje místo určení na plánu. Nad plánem připraví řadu šesti destiček akcí a to v náhodném pořadí. Využití se ihned dočká i plátěný sáček, do kterého hráči nasypou padesát políček s krajinou. Stranou vytvoří pak hráči zásobu žetonů medvědích zubů. Pak ale už budou muset začít myslet na sebe. Každý si zvolí jednu barvu a dostane figurky a kostičky, ale také si vylosuje tři destičky terénu a z banku vybere pět mušlí. Kostičky hráči ihned využijí a položí je na ukazatele čtyř oblastí pokroku. Poté svoji figurku postaví na jedno z políček před sebou.

Hráči si ve svém tahu vybírají z nabídky šesti destiček akcí a to v závislosti na jejich pořadí. To totiž určuje také jejich cenu. Na každou přeskočenou akci totiž musí hráč odložit jeden svůj žeton mušle, ale často se to vyplatí.

tribes-01

Nejdůležitější jsou ale destičky pokroku, které je možné vynalézat odspodu nahoru. Hráč k úspěšnému obsazení jednoho z dostupných vynálezů potřebuje mít dostatečný počet surovin (ty mu přináší figurky na jeho malé mapě) a k tomu zvolit správnou akci. Tím nejenže dostane okamžitou odměnu v podobě bodů, ale také se může například posunout na jedné ze stupnic pokroku

Aktuální hodnoty na těchto úrovních určí, jak daleko se mohou jeho figurky pohybovat, jak kvalitně může objevovat (vytáhnout několik dílků a přiložit je ke své mapě) a také jak úspěšně může žádat o posily (nasazení figurky na mapu).

Pokud hráč získá pokrok, u kterého je uvedený blesk, dojde také na náhodnou událost. Ty mohou mít neblahý vliv, ale také někomu přinést výhodu. Události současně slouží také jako měřič času partie a po odhalení určitého počtu nastává konec partie. Hráči si nyní posčítají body za úrovně pokroků, medvědí zuby a většinu v kategoriích krajiny a figurek kmene. Ten, kdo má v součtu nejvíce bodů, se stává vítězem.

tribes-04

Tribes jde poctivě v liniích toho, co je moderní. Propojuje tedy známé prvky z jiných her, především volbu akcí s placením na ty předchozí.

Důležitým prvkem celé hratelnosti je ale také skládání mapy před hráčem. Jenže sestava dílků a tedy i dostupných surovin je rozhodovaná náhodou podle toho, co si hráč vytáhne z pytlíku s destičkami.

Hra si určitě dělá zálusk hlavně na rodiny a začátečníky, ale při tom jde hlavně o hráče starší deseti let. Současně si ale trochu zavírá dveře nečekaně (na první pohled) komplikovanými pravidly. Určitě se na tom podepisuje také brožura pravidel, ze které není průběh partie patrný na první pohled. A to bohužel trochu zhoršuje její přístupnost, přestože když už ji umíte, jste ji schopni ostatní naučit v rámci minut.

tribes-13

Na druhou stranu v poměrně snadném kabátě obsahuje zajímavý náznak civilizační hry, ve které hráči zkoumají, objevují mapu a sbírají suroviny. Pokud k ní tedy přistoupíte jako k lehčí variantě tohoto žánru, pak v Tribes rozhodně najdete zalíbení. Šestice akčních destiček dává hráčům neustále dostatečně na výběr. A je zde ten velmi důležitý prostor pro taktiku.

Řádky pokroků mají jasné návaznosti určené šipkami. Ty jsou pevně dané na plánu, ale hráči je mohou i ovlivňovat a vykládat svoje vlastní šipky, které dostali na začátku partie.  Solidní je i variabilita, protože akční destičky mají různé pořadí, některé dílky pokroku vůbec nejsou ve hře a především mapy se surovinami každého z účastníků budou vždy vypadat jinak. A právě ty jsou důležitým prvkem, protože pohybem figurek si pak mohou hráči zajistit dostatečný přísun surovin pro další nákupy.

tribes-16

Partie trvají nějakých 45 minut, což u hry s podobnou úrovní náročnosti je odpovídající. Více hráčů znamená o kapku delší partie, ale obecně jde hlavně o to, jak dlouho budete ve svém tahu přemýšlet. To dokáže ovlivnit plynulost hry, o které rozhoduje počet účastníků. Každý má svoji vlastní mapu, takže ve hře se neodehrává žádná interakce.

Grafika Tribes se povedla na jedničku s hvězdičkou. Moc se nám líbí detailní herní plán, ale i přehledné destičky. Vše funguje i z hlediska kvality komponent samotných.

tribes-17

Tribes je velmi úspěšným pokusem o jednoduchou civilizační hru. Pravidla sice na první pohled vypadají komplikovaně, ale ve skutečnosti vše dává smysl. Části jsou propojené do celku, který dává smysl z hlediska tématu a vývoje civilizace. Pro méně zkušené hráče je tato hra velmi dobrou volbou jako vstupní brána do složitějších her podobného rázu. Tribes je tedy přes počáteční nedůvěru solidní hrou.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorRustan Håkansson
IlustraceClaus Stephan
VydavatelKOSMOS, Devir, Piatnik
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 4
Herní doba45
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(2 voters)
KategorieAncient, Civilization, Exploration, Prehistoric, Territory Building
MechanismyClosed Economy Auction, Grid Movement, Increase Value of Unchosen Resources, Tile Placement
RozšířeníTribes: The Gathering of Elders Mini-Expansion
RodinaComponents: Hexagonal Tiles
Alternativní názvyTribes, Tribes: Aufbruch der Menschheit, Tribus, Tribus: En Los Albores de la Humanidad

Více o hře.

Recenze: Tribes Úsvit lidstva – o budoucnosti kmenů
Tribes je civilizační překvapení. Hře se daří poměrně jednoduchými pravidly udržet atmosféru a téma budování kmene, který se postupně rozvíjí, objevuje a střádá zásoby. Hráči musí dobře pracovat se svými taktickými možnostmi, kterých je dostatek. To vše si budou užívat ve velmi pěkném prostředí. Tribes je výbornou hrou, kterou vám rádi doporučíme, pokud je opravdová Civilizace pro vás zatím ještě příliš tuhým soustem.
Klady:

+ lehká civilizační hra
+ odpovídající herní doba
+ volba akcí
+ objevování mapy
+ solidní variabilita
+ grafika
Zápory:

- náhoda v dobírání destiček mapy
- žádná interakce
- nepříliš dobře uspořádaná příručka pravidel
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Cahoots – za společnými cíly