Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Únikovka Poslední loupež, Noc v knihovně nebo Útěk z Alcatrazu?

Myslel jsem si, že mě žádný zámek nezastaví. Poradil jsem si s každou kovovou zábranou, kterou postavili mezi mě a můj cíl. A pak jsem byl zastaven papírem. Dokážete si to představit? Já a kousek papíru, který mne nepustí ani o krok dál!

A přesně tak si budete připadat i vy, pokud přistoupíte na pravidla, která pro vás připravili autoři sešitové verze řady Únikovka. Máme tu hned tři sešity – Noc v knihovně (autoři Clémence Gueidan, Guillaume Natas a Florent Steiner), Poslední loupež (autoři Cindy Tollu a Rémy Strobbe) a Útěk z Alcatrazu (autoři Océane Campanella a Victor Grimoin). Společnost Albi si sešity vyhlédla ve Francii a z tohoto originálu zařadila výsledek do svojí řady Mozkovna.

Každý ze sešitů nabízí novou výzvu, nový příběh a nové zážitky na prostoru nějakých čtyřiceti stran. Protože se jedná o sešity formátu A4, je v nich spousta prostoru na grafiku, detaily a hromadu textu, takže hráči se rozhodně nenudí.

Na úvodních stránkách se nejdříve seznámí s tím, co jsou to únikové hry. To proto, že tyto sešity svým zaměřením a cílovou skupinou očekávají trochu jiné hráče. Potom jim představí základní pravidla, jak celý sešit funguje. Nelistuje se jím totiž stránku po stránce, ale hráče doprovází odstavce textu, které je posouvají do nových situací nebo vrací na místa, kde už byli.

Každá část je označena číslicí, která je řešením šifry, kterou hráči mají před sebou a díky tomu lze sešit procházet pěkně postupně, jak se před hráči objevují nové a nové výzvy. Pět stran se spoustou řádků a číslic, u kterých si nikdy nemůžete být jistí jejich délkou. Může jít o kódy s jedním, ale klidně i se čtyřmi čísly.

Jedinou výbavou, kterou bude tým potřebovat nad rámec sešitu je tužka a papír, aby si mohli jeho členové dělat poznámky. Všechno ostatní už je na stránkách, které budou postupně objevovat. Samotných hádanek není zase tolik, ale po sešitu se objevuje spousta čísel, které hráčům dodávají alespoň náznak příběhu.

Hned vedle návodu je také textový úvod do příběhu s obrázkem. Nejen on, ale i další stránky, obrázky a texty velmi dobře ladí s tématem. To vynikne hlavně u Útěku z Alcatrazu, kde se hráči dostanou nejen k řediteli věznice, ale setkají se třeba i s dozorci. A dojde i na kopání tunelu.

Z povahy sešitu jsou samozřejmě tyto únikovky určené primárně menšímu počtu hráčů, ideální je počet jeden nebo dva, protože není dobré, když si sešit účastníci neustále podávají a ostatní nemají nic k řešení.

Každá z knih má na zadní straně uvedenou obtížnost, a paradoxně všechny námi otestované knihy mají čtyři z pěti bodů, takže patří k těm nejtěžším. Hádanky jsou chytré, originální a zajímavé, jejich kvalitu je třeba rozhodně vyzdvihnout. Některé nápady prověří vaše mozkové buňky, jiné zase pozornost nebo schopnost dobré kombinace.

Pokud by vám ale připadalo řešení příliš těžké nebo jste prostě v některém z úkolů nemohli najít logiku, kniha má pro vás připravenou pomoc. Někde na konci knihy se nachází stránky, které nabídnou nejen řešení všech úkolů, ale především nápovědy.

Na útěkáře nečeká na konci žádné hodnocení úspěšnosti, které podle našich zkušeností je stejně jen takovým přebytečným doplňkem. Pro hráče je zážitek samotná hra a její dokončení a nepotřebují ještě hvězdičky, které jim něco ohodnotí. Příběhy samotné jsou ukončené obrázky i texty, takže nezůstane ani nějaká neuzavřená pachuť.

Ničím se neliší první předpoklad celého útěku. Hráči na něj mají opět přesně šedesát minut, po kterých budou bezpečně na svobodě nebo zůstanou navždy uvězněni v tomto příběhu. Tedy ona to není tak docela pravda, protože i po uplynutí času se hráči mohou dále pokoušet vyřešit hádanky, které jim chybí k úspěšnému zakončení a dosažení finále.

Jenže v sešitech není nic jistého. Zatímco v Noci v knihovně máte klíč k číslům hned dostupný, jindy si jej musíte zasloužit a vypracovat. A někdy nebudete mít tyto kódy vůbec a všechno se odehraje na zdech a ostatních prostorech věznice. Autoři se v obsahu sešitů překvapivě vyřádili a přináší pokaždé něco úplně jiného. Díky tomu rozhodně nebudete mít pocit, že hrajete pořád to samé.

V případě všech tří velkých sešitů Únikovka se jedná o skvělé dárky, kterými lze obdarovat i někoho, kdo s žádným utíkáním z uzavřených prostor nemá zkušenosti. Při tom jsou jednotlivé případy překvapivě docela pěknou výzvou. Ať už se rozhodnete pro zážitek v bance, zdánlivě klidnou noc v knihovně nebo adrenalinový útěk z vězení, ani jednou nebudete zklamaní. Sešity navazují velmi úspěšně na úspěch únikových her a musíme je opravdu pochválit.

Prozkoumávejte dál
Recenze: Thunder Alley rozšiřující tratě