Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Warmachine High Command – království železné a ohnivé

Warmachine: High Command - balení

Války tu jsou od doby, co si pamatuju. Ke snídani jsme dostávali od rodičů misku mléka, abychom byli dostatečně krvelační, až vyrosteme. Rostli jsme čistě pro bojiště, kam odešli mí dva bratři. A nevrátili se. Jejich těla spolknuly zákopy. Když přišla zpráva o smrti druhého bratra a rodiče se začali bavit o mojí cestě na frontu, utekl jsem z domu. Do bojů jsem osobně nikdy nezasáhnul, ale i jen sledovat ty neustávající boje mne ničí. Snad už ty války skončí.

My ale nebudeme chtít, aby se bojiště vyprázdnila. Naopak bitvy jsou přesně to, co se stane naším denním chlebem v nové karetní hře Warmachine: High Command. V roce 2013 vyšla pod hlavičkou společnosti Privateer Press. Autorem hry pak jsou David Carl a William Shick. U nás ji můžete koupit například zásluhou společnosti Tomovy hry.

Krabice nabízí klasický deck-buildingový čtvercový rozměr, na jehož víku jsou jednotky zdánlivě přicházející z různých světů. Ale právě lokalita je tím, co je ve skutečnosti spojuje. Všechny žijí v Železných královstvích (Iron Kingdoms). To nám začne být o trochu jasnější ve chvíli, kdy víko zvedneme a podíváme se pod pravidla na velkou hromadu téměř 400 karet.

Warmachine: High Command - připravená hra

Ty se od sebe na první pohled dají odlišit symbolem na vlajce v levém horním rohu, který představuje erb jednotlivých válčících stran. Patří celkem čtyřem frakcím, které se jmenují Cygnar, Khador, Cryx a Protektorát Menothu. Všechny pak spojuje linie umístěná na kartách vlevo od obrázku, která obsahuje sílu, obranu, ale také barvu jednotky (detachment). Vlevo nahoře pak mají některé karty body příkazů, které budou hráčům sloužit jako zdroj při aktivitách.

Pod obrázkem je box s textovými dovednostmi a úplně dole najdou hráči cenu karty a také platbu za její urychlené vyslání do boje. To platí pro karty armády a částečně i pro dominantní Warcastery. Ovšem v krabici se nachází také patnáct lokací se speciálními texty a stejný počet karet Větru války, které představují události ve hře.

Uprostřed stolu se objeví dvě lokace, které budou od začátku partie k dispozici a hráči o ně budou bojovat. Větry války pak jsou podle sekcí (začátek, střed a konec války) rozděleny, zamíchány a vytvoří hromádku, která bude postupně odhalovaná, jak bude krveprolití pokračovat.

Warmachine: High Command - rozehraná hra

Každý z protivníků si vybere jednoduše jednu stranu. Její karty rozdělí podle barvy jednotek na šest hromádek a ke každé z nich patří jeden vůdce (Warcaster). Pouze tři z těchto balíčků jsou použity pro každou partii a jejich volba je pouze na hráčích.

Takovou vytvořenou sadu hráč zamíchá a z položené hromádky otočí horní čtyři karty, které vytvoří jeho kasárny (reserve). Do začátku bude ale potřebovat pouze základní zdroje. Z jejich zamíchaného balíčku si doberou soupeři po šesti kartách.

Na začátku každého kola hráči odhalí jednu kartu Větrů války. Teprve tak se střídají na tazích, kdy každý z protivníků prochází postupně několik fází. Hlavní kroky za vítězstvím provedou hráči v druhé fázi, kdy mohou za odhozené karty z ruky získat body. Ty lze pak utrácet nejen za verbování nových jednotek z nabídky kasáren (náhodné čtyři otočené karty) za nákupní cenu. Ta může být uvedena buď v příkazech (CMD) nebo bojových (WAR) podle toho, koho jednotka poslouchá. Tuto částku bude muset zaplatit znovu v případě, že vojáky bude chtít poslat na konkrétní místo (vyloženou lokaci). Nákup lze ale také přeskočit urychlením (rush), kdy jde karta z kasáren přímo na bojiště.

Warmachine: High Command - rozehraná hra

Na konci svého tahu pak hráče čekají bitvy a to v každé lokalitě, kde se vyskytují jejich karty společně s nepřátelskými. Protivníci si všichni sečtou útočné hodnoty svých jednotek a počínaje začínajícím hráčem mohou pak zničit kartu, která má menší počet udaných životů, než je jejich útočný součet.

Tím se síly přelévají a snadno se tak může stát, že některý z protivníků má v místě konfliktu o dvě nebo více jednotek více než jeho rivalové. V takovém případě tuto lokalitu získává pro sebe. Tohle se ale neděje na konci kola po boji, ale na začátku hráčova tahu. K tomu, aby tedy získal nějaký úlovek a body, musí jednotky přestát útoky protivníků. Ovšem získaná pozice se přesune do okupační hromádky i spolu s jednotkami, které zde hráč měl. Ty musí udržovat kontrolu a nadvládu nad místem a hráč je už nemůže použít na nic jiného v průběhu partie.

Jakmile hráči dojde zásoba karet v dobírací hromádce, čeká jej zamíchání karet a vytvoření nového balíčku k lízání. Ale nejdříve má možnost vzít libovolnou kartu z hromádky a odložit ji stranou. Tím si mohou hráči vylepšovat v průběhu partie balíček a zbavovat se už déle nechtěných karet (například těch, se kterými začínali hru).

Warmachine: High Command - rozehraná hra

V průběhu tahu mají hráči možnost také vyměňovat karty v kasárnách či si jednu jednotku odložit stranou pro příští kolo. Hra končí buď odhalením válečné událost Den zúčtování, nebo vyprázdněním karet s lokacemi. Všichni pak projdou balíček okupace (se získanými lokacemi) a součtem vítězných bodů zjistí, kdo se stal nejlepším válečníkem.

Co odlišuje Warmachine: High Command od ostatních deckbuldingů, kterých je dnes už opravdu pořádná řada? V první řadě to je krásná detailní grafika, na kterou se opravdu pěkně kouká. Všechny obrázky mají výbornou kvalitu a není nevyrovnaná, jako třeba u konkurenčního Dominionu (recenze). Ovšem je toho ještě víc, protože jsou zde nové mechanismy, které hru udržují zajímavou i pro hráče, kteří už mají pár deckbuildingů odehraných.

Tím nejzajímavějším počinem jsou společné lokace uprostřed, o které hráči soupeří. Získat úplnou kontrolu mohou pouze ve chvíli, kdy začíná jejich tah a přitom zde mají velkou převahu. Protože je míst stejný počet jako hráčů, je vždy o co hrát. Jakmile je jedno místo obsazeno, přibude do nabídky další. A karty mají kromě hodnoty také nějaké efekty, které se aktivují po jejich zajetí.

Warmachine: High Command - karty

Celkově se tak jedná o velmi zajímavý cíl hráčského snažení. Hráči neútočí přímo na sebe, ale místo toho bojují až přímo na konkrétních bojištích. Tím se partie často zamotává a jediné štěstí je, že v boji zabitá jednotka jde na odkládací hromádku, odkud si znovu najde cestu do vaší ruky.

Druhým zajímavým prvkem jsou kasárny, které má každý hráč své vlastní. Tady se nám vybavuje Nightfall (recenze), kde každý měl také svůj soukromý archiv. Tentokrát je ale nabídka zcela unikátní a počet karet zaručuje velkou variabilitu i napříč partiemi. Generálové tak rekrutují jednotky z náhodného výběru čtyř karet, což je dostačující pro plánování.

Na strategii má výrazný vliv rozdělení platidla na dvě. Každá jednotka potřebuje některou z hodnot a hráči se musí snažit najít souznění mezi svými kasárnami a kartami v ruce. Nabídka rekrutů je náhodná, ale částečně je možné ji (za odhozenou jednu kartu) ovlivnit.

Warmachine: High Command - karty

V popisu pravidel jsme nezdůraznili, že kromě klasických armád se bitvy zúčastní také samotní warcasteři. Ti na začátku čekají stranou u hráčů, ale jejich nástup na bojové pole je závislý pouze na rozhodnutí hráčů, kteří je mohou vyslat za určitý obnos příkazových bodů.

Zásluhou variabilního počtu lokací, o které se bojuje, je hra zajímavá v minimálních dvou i v nejvyšším počtu – čtyřech. Ve dvou sice máte jasně daného soupeře, ale o to lepší a taktičtější pocit z toho všeho sálá. Partie pak je ve dvou otázkou půlhodiny, ve více hráčích si pak vždy přičtěte deset až patnáct minut na dalších účastníka. To je stále velmi dobrou zprávou.

Boje jsou samozřejmě na hony vzdálené opravdovému soupeření. Jedná se o pouhé porovnání hodnot na kartách, které lze kdykoliv snadno spočítat. Tak hráči jasně a dopředu vědí, co je v lokaci čeká a někomu zde může chybět trochu víc atmosféry a přetahování o lokace.

Warmachine: High Command - karty

Ačkoliv se jedná o deckbuilding, který vybalíte z krabice a můžete hrát, obsahuje současně také možnost si upravit a připravit svoji vlastní sestavu bojovníků. Přitom ale zůstává jednoduchý a přístupný i začátečníkům, protože pravidla jsou opravdu jednoduchá. I samotná příručka nemá nijak odstrašující vliv, dobře se čte a vše důležité v ní najdete.

Ale to nejdůležitější jsou opravdové taktiky a nutnost sledovat vývoj celé partie. Každá lokace je důležitá, hráči se musí snažit nejen získat lokace pro sebe, ale také bránit ostatním v jejich získání. Jednotlivé strany mají každá unikátní přístup a vyžadují správnou taktiku pro zisk vítězství.

Warmachine: High Command má ohromnou budoucnost. A teď nejde pouze o kvality samotné hry, ale především o podporu vydavatelství Privateer Press, které s ní má viditelně velké plány. Na trhu už jsou malé rozšíření a v plánu jsou i větší krabice plné další zábavy a dokonce čtyř nových frakcí.

Warmachine: High Command - karty

Ačkoliv u nás svět Warmachine a Horde není příliš známý, ve světě je velmi populární. Jedná se o detailně propracovaný vesmír, do něhož jsou zasazeny řady povídek a třeba i figurková hra, o které povídali na partnerském video podcastu Deskofobie: https://www.youtube.com/watch?v=2mCAZtz9kZ8.

Krabice je dobře organizovaná, ačkoliv neobsahuje žádné popisky pro skupiny karet. Největší pochvalu ale zaslouží už zmíněná grafika a ilustrace karet, protože ty jsou opravdu jedinečné. Navíc ale i při pestrobarevné grafice zůstává vše přehledné, protože rámeček má dostatečně výraznou barvu.

S Warmachine: High Command nastává možná doba, kdy zase začneme brát deckbuilding vážně. Všechny ty recyklace se zdály být už pomalu příliš, ale asymetrický přístup se zdá být tím správným krokem kupředu. Navíc ale hra obsahuje ještě několik dalších prvků, které dohromady v populárním světě fungují opravdu dobře a slibují zábavu. Warmachine: High Command tak je příjemným překvapením, se kterým byste mohli dát další šanci deckbuildingu. Co na to říkáte?

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorDavid Carl
VydavatelPrivateer Press
Rok vydání2013
Počet hráčů2 - 4
Herní doba60
Minimální věk0 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(5 voters)
KategorieCard Game
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building
RozšířeníWarmachine: High Command – Colossal Warfare, Warmachine: High Command – Heroes & Legends, Warmachine: High Command – Into the Breach, Warmachine: High Command – Invasion of Sul, Warmachine: High Command – The Big Guns
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Game: Iron Kingdoms, Series: High Command (Privateer Press)

Více o hře.

Recenze: Warmachine High Command – království železné a ohnivé
Warmachine: High Command je deckbuilding, který překvapí každého, kdo čeká další Dominion. Tady je ve hře mnohem víc a všechno to začíná už u asymetrických frakcí, které se na bojišti utkají. Velké množství karet navíc umožňuje i jakousi přípravu balíčku tak, aby každá partie byla jiná. Tyto možnosti narůstají s dalšími rozšířeními. Celá bitva se točí kolem lokací, které hráči navštěvují a zajímají je pro svůj rod. Právě boje jsou také jediným herním prvkem, který lze hře výrazně vytknout jako zvláštní a nepříliš atmosferický. Všechno ostatní je ale výborné, počínaje vyrovnaností stran a rychlostí partie a konče přístupností pro libovolně zkušené hráče. Každý hráč má svoje vlastní kasárny, odkud může jednotky brát do ruky, ale za vyšší náklady je také posílat rovnou do boje. A přesto tam někde hluboko dole bije klasické srdce, ve kterém se staráte o vlastní balíček a sestavujete sadu, která nejlépe sleduje vaše plány. Warmachine: High Command je ale rozhodně jedním z nejlepších deckbuildingů, které přišly na trh v poslední době.
Klady:

+ umožňuje lehkou úpravu balíčku
+ s rozšířeními se možnosti výrazně zlepší
+ úžasná grafika
+ populární svět
+ hráči soupeří o lokace uprostřed
+ každý má vlastní kasárny
+ jednoduchá pravidla i pro začátečníky
Zápory:

- zvláštní boje
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Boggle Slam – závod s písmenky