Vždycky jsem tu schopnost měl. Podívat se na lidi a hned vědět, co si myslí. Kouzelníci tomu říkají čtení myšlenek, ale já pro svoji dovednost mám jiný název. Odjakživa mám prostě pocit, že se umím naladit na vlnovou délku toho druhého, a pak už je to jednoduché.
Hra Wavelength pro všech účastnících bude chtít alespoň špetku toho ladění vlnové délky spoluhráčů, aby mezi sebou dokázali komunikovat jen se špetkou slov. Vytvořila ji trojice Wolfgang Warsch, Alex Hague a Justin Vickers, ale hra vznikla především zásluhou úspěšné kampaně na serveru Kickstarter. Jedná se o novinku z dílny společnosti neznámé společnosti Palm Court a hru po Evropě roznese distribuce Esdevium Games.
Hra zaujme už svým boxem, kterému vládnou barevné čáry. Na víku jsou v nich identifikovatelné hlavy reprezentující dva týmy, které mezi sebou mají právě to ozubené médium vlnícího se vzduchu nesoucího zvuk. Uvnitř na hráče čeká velký plastový instrument, jehož horní část je tvořená velkým otočným kolem. To má hned několik vrstev, ve spodní je bílá plocha pouze na jednom místě roztržená několika barevnými (obodovanými) výsečemi. O patro výš je modrý závěr a úplně nahoře se nachází červená pozicovatelná ručička.
V rámci přípravy se hráči rozdělí na dva týmy, které se utkají a každý bude mít jednu svoji bodovací stupnici. Pro celé hraní slouží jako základna dno krabice, ve kterém jsou zářezy. Oba týmy si svůj ukazatel postaví na začátek svojí stupnice a poblíž připraví zamíchaný balíček protikladů.
Jeden z týmů hru zahájí a druhý dostane jako kompenzaci první bod. Jeden z týmů se ale stane médiem, které se bude snažit všem ostatním předat svoji myšlenku. Na začátku losováním (točením kolečkem) vybere náhodně pozici pro barevnou škálu. Malé výseče zabírají ale pouze kousek z celkových 180 stupňů. To musí udělat tajně a poté zaklapnou víko (otočí) a tím ukryjí pozici výseče na stupnici.
Nyní si médium vezme jednu kartu z balíčku a na ní najde dva protiklady. Na hráči je pak, aby vymyslel slovo, které je mezi dvěma extrémy právě na tom místě, kde byla vylosovaná stupnice. Ostatní členové jeho týmu nyní musí slovo analyzovat a pokusit se shodnout na pozici, kde by měla být červená ručička. Snaží se s ní trefit do barevné výseče, kterou ale nevidí.
Ale v rámci tahu musí dávat dobrý pozor i druhý tým. Zatím totiž stále nedojde k odkrytí tajenky, ale místo toho dostanou soupeři možnost tipnout si, jestli se podle jejich názoru nachází správná odpověď nalevo nebo napravo od ručičky.
Teprve poté může médium odkrýt clonu a odhalit, kdo měl pravdu. Pokud se tým trefil do výseče, může získat různé bodové hodnoty. Čím více středu, tím více bodů (od dvou až po maximální čtyři). Pokud se ale netrefili hádající snaživci přesně, má šanci i druhý tým dosáhnout na jeden bod, pokud uhodnul směr, kde se střed od ručičky nachází.
Oba týmy tedy tímto způsobem získávají body za své úspěchy. A finálním cílem je pouhých deset bodů. Jenže pokud se týmu podaří skórovat maximální čtyři body a i po jejich přičtení nadále stojí na druhém místě, pak dostává rovnou šanci hrát znovu! Tím se tedy i zdánlivě prohraná partie může proměnit v triumf. Ten tým, který jako první dosáhne deseti bodů, slaví.
Wavelength je velmi originální týmovou vyprávěcí hrou, ve které si toho vyprávění příliš neužijete. Zazní obvykle jen jedno slovo, po kterém následuje záplava dalších – dohadování všech členů týmu a snaha o interpretaci.
Hráč v roli média má ve svém arsenálu ohromnou zbraň libovolného slovního vyjádření na stupnici mezi dvěma extrémy. Někdy se to zdá jednoduché, jindy obtížné. Hráč totiž přesně ví, kde se nachází výseč a jestli se má mezi rychlostí a pomalostí spolehnout spíše na automobilovou analogii nebo naopak překvapit spoluhráče rychlostí světla.
Partie klade na všechny účastníky solidní nároky, protože každý z účastníků se musí opravdu snažit. Při tom není nic dílem náhody, ale pouze správných schopností a odhadu. Nejde tu o štěstí (i když to někomu může tak připadat), prostě jen o dovednost vhodně popsat slovem určitou úroveň. A tady je chvíle, kde přichází na řadu týmová hra. Jednomu to půjde lépe, druhému ne, ale vyhrát můžete jen jako sehraná skupinka.
Zatímco v jiných podobných hrách (například Dixit) většina váhy leží na týmu hádajících hráčů, tady má neméně důležitou roli i samotné médium. Volba slova je pro úspěch naprosto zásadní, a pokud to někdo udělá špatně, druhá fáze už nemůže nic napravit.
Ohromným plusem celé hry je jednoduchost. Pravidla vysvětlíte během dvou minut a nemusíte nic složitě připravovat, protože všechno stačí nechat uvnitř krabice. Takhle by měly vypadat všechny party hry.
Někdy se výseč dostane úplně na stranu. V takovém případě je samozřejmě mnohem snazší navést spoluhráče. A tady už náhoda do hry vstupuje, protože losování pozice výseče probíhá poslepu a podle štěstí.
Znovuhratelnost je extrémní. Nejde tu o počet karet, ale protože cílová výseč se vždy nachází jinde, i nápověda musí být odlišná, i když dostanete stejné zadání. Oboustranných karet je spousta a navíc jejich opakování není zdaleka takovým problémem. Na jedné straně karty najdete extrémní zadání, na druhé trochu umírněné.
A víte vy co? Partie trvá rozumných čtyřicet minut. Pokud hrajete v týmech, pak to chce, aby každý měl alespoň tři členy. Tak se hádající spoluhráči musí domlouvat. Vyšší počty fungují také. Překvapivá je ale kooperativní varianta pro dva, ve které jde pouze o body. Ale zábava je to stejná, protože celé to hádání na škále nechybí.
Co ale je trochu problém je výrazná jazyková náročnost. Některé termíny prostě budou znát až pokročilí angličtináři. Na druhou stranu extrémy jsou veřejné, takže si je mohou hráči přečíst a přeložit společně. Není žádný důvod s nimi dělat nějaké tajnosti a zbytek hry už se odehrává ve vašem rodném jazyce. Takže nakonec i tady jsme nebezpečí přestáli vcelku.
Wavelength tedy nebrání nic v tom, aby se stala naším novým redakčním party hitem a přesně to se také stalo. Pokud máte rádi slovíčkaření a hledání smyslů v jednom slovu, tuhle hru budete jednoduše milovat! Wavelength je naprostým hitem!
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Alex Hague, Justin Vickers, Wolfgang Warsch |
Ilustrace | Sofie Hannibal, Nan Na Hvass |
Vydavatel | Palm Court, Arrakis Games, CMYK, GaGa Games, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., GoKids 玩樂小子, Hid Konem (Хід Конем), Hobby Japan, Korea Boardgames, Lord of Boards, Rebel Sp. z o.o., Schmidt Spiele, Zito! Ώρα για παιχνίδι |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 12 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 14 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (15 voters) |
Kategorie | Party Game |
Mechanismy | Race, Targeted Clues, Team-Based Game |
Rozšíření | Wavelength: Dice Tower 2021 Promo Pack |
Rodina | Components: Game Box Used In Play, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Google Play |
Alternativní názvy | Hullámhossz, Longueur d'Onde, Perfect Match, Sintonia, Spektrum, Длина Волны, Довжина Хвилі, ウェーブレングス, 心靈共感, 电波同步, 내 마음의 주파수 |
Více o hře.
+ variabilita
+ skvělé ve větších týmech
+ jednoduchost
+ rychlá příprava
+ spousta zábavy
+ do tahu je zapojený i druhý tým
+ varianta pro dva
- kola, kdy je výseč v extrémní pozici