Obrovský kotlík na nádvoří je u nás ve škole legendou. Jeho původ je opředený tajemstvím, ale už dávno víme, že je to myslící bytost. Ačkoliv neumí mluvit, dokáže se vyjadřovat s pomocí symbolů, a tak vždy dává jasně najevo, jakou surovinu by zrovna měli kuchtíci vložit. Není tedy divu, že jsme všichni před závěrečnými zkouškami nervózní. Trénovali jsme, ale nikdy nevíte, co se může stát.
Děti se sejdou také u jednoho takového kotlíku v deskové hře Wunderkessel (anglicky Magic Cauldron), kterou si pro nás v roce 2019 připravila autorská dvojice Anna Oppolzer a Stefan Kloß. Společně hru připravili v produkci společnosti HABA a to s ilustracemi Julie Bierkandt.
Na víku vidí hráči právě titulní magický kotlík, u kterého stojí hned dvě čarodějnice. Sejde se jich tam ale mnohem víc a to i kouzelníků, jakmile děti poprvé nadzvednou víko. Nejdříve by jim měli ale rodiče pomoci se sestavením kotlíku. Ten vznikne ze dna krabice, které vyplní kartonový kříž a na něj položí hned několik pater. Mezi kulatou otočnou částí a hladinou kotlíku bude ještě ležet průhledný list s obrázky. Všechny desky sdílejí otvor uprostřed, který zamknou hráči před každou partií s pomocí otáčecí figurky. S jejím pohybem se točí také kulatá deska, který obsahuje barevné puntíky.
V rámci přípravy budou samozřejmě hráči tento kotlík potřebovat a ihned jeho rohy zaplní žetony magických nápojů. Do každého rohu náleží jedna barva. Každý hráč si vybere jednu dřevěnou figurku kouzelnického studenta a dostane odpovídající žeton s jeho portrétem. Zatímco malé destičky si ponechají před sebou, své figurky hráči posadí na hranu dna do sloupce náležícího konkrétní pozici přísady, a to postupně podle stanoveného startovního pořadí od lžíce dál po směru hodinových ručiček. Před sebe si jednotliví účastníci rozloží každý tři magické mince. Z dvacítky žetonů ingrediencí vytvoří nabídku v řadách a sloupcích.
Pak už se budou hráči střídat na tahu. Figurka hráče vždy sedí poblíž jednoho okénka, které ukazuje kombinaci ingredience a barvy. Úkolem hráče je nyní (na úvod s pořádnou dávkou štěstí) odhalit v tabulce kulatých žetonů ten, který zobrazuje právě tuto ingredienci. Pokud se to hráči podaří, pak se může posunout jeho figurka kupředu po obvodu kotlíku hned o tři políčka. V případě, že souhlasí jen část (barva nebo symbol), je posun menší. Když se hráč netrefí vůbec, pak dostane jako kompenzaci šanci podívat se potají na jeden další žeton.
Jakmile hráč obkrouží celé jedno kolo po okraji kotlíku, dokončil vaření svého magického nápoje a v kotlíku se spustí vír. Hráč za to dostane jednu lahvičku. Současně ale hráč také s použitím figurky pootočí kruh s ingrediencemi a tím změní nejen jejich pozici, ale také barvu.
Za bezchybné nalezení ingredience hráči ale dostanou ještě jednu odměnu – šanci otočit jednu ze svých mincí obrázkem nahoru. Ve chvíli, kdy takto aktivuje všechny tři, může okamžitě uvařit lahvičku jednoho nápoje navíc. A to je velmi důležité, protože partie končí ve chvíli, kdy hráč získá tři lahvičky stejné nebo zcela rozdílných barev. Tento hráč se stal nejšikovnějším čarodějem.
Wunderkessel je desková hra, která je určena hlavně dětem. Ale oproti veškerým předpokladům baví skvěle i rodiče, protože spojuje známé hledání jehly v kupce žetonů a princip otočného kola, které neustále mění podmínky pro hledání nových ingrediencí.
Hráči po celou dobu musí prokazovat především skvělou paměť, protože se musí dokázat zorientovat v nabídce dvaceti žetonů. A v každém kole jsou důležité trochu jiné žetony, takže si nestačí pamatovat jen několik z nich. Barvy se mění a hráči to musí mít neustále na zřeteli.
Partie jsou rychlé. Může za to neustálý postup figurek kupředu, který je nejpomalejší hlavně na začátku. Jakmile hráči získají trochu přehledu o pozicích, všechno se začne pohybovat kupředu výrazně rychleji. Konce dosáhnou hráči snadno během maximálně půl hodiny. Při tom není úplně podstatné, kolik hráčů se partie účastní, protože žetony jsou dostupné všem a v běhu kolem jsou také každý sám za sebe.
Za vším je samozřejmě ukrytá chytrá konstrukce boxu, která zaujme společně s grafickým zpracováním. Hra je tedy na první pohled zajímavá a lákavá. Potěší samozřejmě i dřevěné figurky.
Wunderkessel je desková hra pro děti a rodiny, ve které si každý vaří ty svoje lektvary. Ale při tom jde o závěrečnou zkoušku ve škole. Každý hráč má při tom svoje vlastní zadání, které se tvoří, jak se figurky posouvají neustále dál. Paměťová hra je lákavá a jednoduchá, což je základem úspěchu každé dětské hry. A Wunderkessel bude rozhodně patřit k těm nejlepším.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Stefan Kloß, Anna Oppolzer |
Vydavatel | HABA |
Rok vydání | 2019 |
Počet hráčů | 2 - 4 |
Herní doba | 0 |
Minimální věk | 5 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Children's Game |
Mechanismy | Role Playing |
Rodina | Series: Lernspiel (HABA) |
Více o hře.
+ důraz na paměť
+ měnící se situace
+ jednoduchost
+ otočný díl
+ herní doba
+ baví rodiče i děti
- nic