Klikyháky beze smyslu. Tak by naše písmo připadalo našim předkům před pěti sty lety. Nikdo by nepřečetl slovo ani po krasopiscích a to nemluvíme vůbec o škrabopisu, který praktikuje dnešní mladá generace. A přitom v těchto smyčkách a otočkách leží kouzlo písma. Každý píšeme trochu jinak a přitom slova zůstávají stejná.
A stejně to je i s písmeny tiskacími. Pokud je postavíte do řady, okamžitě se vám z nich v mysli vytvoří slovo. Ale co když je dáte do nějakého vinutého hada? Čtení už není tak jednoduché, ale nakonec na slovo přijdete. Na hledání písmenek v kupce sena jsou postaveny populární osmisměrky. A teď si představte, že byste byli jejich tvůrci. Musíte se naučit vidět ve shlucích písmen slova, hledat je, doplňovat a dosazovat. Přesně to po vás bude chtít i WYPS..
Tak se jmenuje nová slovní hra, která k nám přichází ze Slovenska. V oficiální české distribuci ji nenajdete a prodává ji samotný autor – Richard Malaschitz. Hra vznikla původně na přelomu let 2008 a 2009 a od té doby je k dispozici pro online hraní na littlegolem.net. Postupným vylepšováním nakonec vzniklo deskové WYPS, po trnité cestě 40 pracovních verzí. Ve standardní nabídce najdete pouze slovenskou a anglickou verzi, ale je možné na zakázku vyrobit i českou mutaci, z nichž se jedna zatoulala i na náš redakční stůl. Pravidla sice budete mít stále k dispozici pouze ve dvou hlavních jazycích, ale řeč našich východních bratrů není problém.
Navíc samotná pravidla jsou jednoduchá, jak se brzy dozvíte. WYPS k hráčům dorazí v zajímavém zkoseném tubusu. Uvnitř najdeme do ruličky smotaný herní plán, který rozvinete na stole a uvidíte na něm několik soustředných různobarevných trojúhelníků. Nejnižší viditelné tvary, ze kterých jsou tyto trojhrany tvořené, jsou šestiúhelníková herní políčka.
Spolu s plánem jsou uvnitř stočené také listy pravidel. Ať už jde o anglická nebo česká, oboje se rozkládají na třech stranách A4, přičemž čtvrtá doplňuje hru o zajímavé varianty. Celá pravidla jsou však především plná příkladů a samotná hra není vůbec složitá. Než se je společně naučíme, zjistíme ještě, že v krabici jsou schované také kulaté dřevěné kameny s písmeny. Na jedné straně najdete černé písmeno na bílém podkladu, na druhé pak stejné písmeno v bílém provedení na černém. Právě s pomocí těchto kamenů budete vytvářet slova, tomu se ve WYPS nevyhnete.
Každý hráč dostane do začátku sedm náhodně vylosovaných kamenů z plastového pytlíku, který je také součástí balení. Ty vytváří jeho počáteční nabídku, se kterou si musí vystačit. Před začátkem si ještě hráči musí určit svoji barvu – na výběr je bílá a černá. Každý z hráčů pak bude kameny na herní plán vykládat jeho barvou nahoru.
Samotná hra je jakousi kombinací AZ kvízu a her série Bookworm, což rozhodně není zápor. Pokud tuto oblíbenou hru ze stáje PopCap Games znáte, pak asi tušíte, co nás čeká. Z písmen totiž budete tvořit slova, ale ta nemusí být v linii. Mohou se vinout a navazovat libovolně na již vyložené kameny. Mohou začínat kdekoliv a končit jinde, záleží pouze na tom, abyste do jeho vzniku přispěli alespoň jedním novým kamenem.
Hráč, který je na tahu tedy může vyložit libovolný počet písmen/kamenů ze své zásoby a vytvořit z nich na hracím plánu slovo. Ovšem legrace začíná ve chvíli, kdy při tvorbě svého slova začnete využívat soupeřovy kameny, které jsou položené jeho barvou vzhůru. Barva vyloženého kamene značí jeho vlastníka. A právě zařazováním vyložených kamenů do svých slov můžete kameny zajímat!
Pokud slovo netvoří rovnou řadu, ale všelijak se vine po herním plánu, pak můžete otočit pouze jeden ze soupeřových kamenů na svoji barevnou stranu. Blahopřejeme, získali jste zajatce. Mnohem lepší však je, pokud se vám podaří vytvořit slovo v rovné linii. V takové situaci totiž získáte na svoji stranu všechny kameny cizí barvy, které jste při jeho složení využili.
Tím se vytváří ve hře skvělý efekt neustálého přelévání sil z jedné strany na druhou. A to je potřeba, protože hra končí vítězstvím jednoho z hráčů ve chvíli, kdy se mu jeho barvou podaří spojit všechny tři strany trojúhelníku. Ano, tady je ta inspirace AZ kvízem.
V případě, že se to některému ze soupeřů podaří, má jeho protivník jeden tah na to, aby odpověděl. Musí tedy pochopitelně přerušit protivníkovu řadu tak, aby jeho propojení z herního plánu zmizelo. Když se povede, hra pokračuje dále a neproměněný matchball se nijak nepočítá. V podstatě se dá říct, že se nic nestalo. Pokud se ale odvrácení hrozby hráči nepodaří, hra končí.
WYPS nabízí velice zajímavou slovní zábavu, která kromě velké slovní zásoby vyžaduje také strategické uvažování. Při zběžném pohledu na herní plán uvidíte jen nesmyslný náhodný shluk písmen. A přitom se uvnitř ukrývá opravdu velká hromada slov.
Samozřejmě za výsledkem výrazně stojí náhoda. Pokud si totiž vylosujete samá špatná písmena, pak budete těžko tvořit nová zajímavá slova a budete spíše paběrkovat na soupeřově snažení. Naštěstí má náhoda v oblibě přeskakování z hráče na hráče, takže časem se z vás snad odlepí.
Vynikající je variabilní herní plocha. Podle času, který na partii máte, tak můžete zvolit odpovídající velikost. Zatímco nejmenší trojúhelník je spíše pro ozdobu, na herním plánu o straně sedmi šestiúhelníků už se dá odehrát vyrovnaná desetiminutová partie. S narůstající velikostí se zvyšuje také doba potřebná k nalezení vítěze, až se zastaví na rozumných horních přibližně pětačtyřiceti minutách. Některé partie se přesto mohou trochu protáhnout na hodinku.
Protože nelze vytvářet skupinky slov různě po plánu, ale musíte navazovat na skupinku již položených kamenů (tedy alespoň jsme to vydedukovali, v pravidlech na tuto otázku odpověď nenajdete), od začátku dochází ke konfliktům a hráči si neustále přebírají kameny. Tím se stále mění také cesta, kterou spolu propojujete strany trojúhelníku.
Jakmile se však některou část podaří kameny uzavřít, už s ní těžko něco uděláte, a pokud se vám nehodí do plánu, musíte si hledat cestičku jinou. Naštěstí vítězná podmínka je dostatečně variabilní, aby hráčům umožnila spoustu tras, kterými se dá k výhře dopracovat.
Hra neobsahuje žádná pravidla pro výměnu písmen, protože ani nám se při hraní nestalo, že bychom nedokázali v průběhu partie vytvořit nějaké slovo. Navíc pokud by se to náhodou stalo, může hráč pasovat a předat šanci soupeři. V případě, že k situaci dojde ke konci hry, pak můžete prostě partii ukončit vítězstvím nebo remízou, záleží na stavu plánu.
V pravidlech není nikde uvedené omezení, jaká slova lze použít a jaká ne. Závisí tedy pouze na hráčích, jestli ze hry vyřadí jména a názvy, jak je zvykem, nebo povolí jejich hraní. Samozřejmě, že je třeba si tuto volnost uvědomit, aby nedošlo k hádkám nad rozehranou partií.
V partii WYPS je opravdu důležité mít strategii. Musíte ale zároveň umět reagovat na změny situace, protože ty se odehrávají s každým tahem. Hráči si neustále navzájem zajímají kameny, čímž se tvoří a zase zanikají spojení a barevné cestičky.
Na herní systém si velice rychle zvyknete a přejde vám do krve. Je naprosto intuitivní, ačkoliv hledání a sestavování slov bez omezení směru je zprvu hodně obtížné. Musíte se naučit vidět kombinace jinak, než je vnímáte v normálním životě. O to náročnější, ale také zábavnější WYPS je, protože často přehlédnete nějaký možný skvělý tah.
V pravidlech najdete také variantu s čísly (které nejsou součástí balení) a také rychlou variantu, která končí okamžitě ve chvíli, kdy někdo propojí tři strany. Protivník už nemá šanci reagovat odpovědí, jako v plné hře.
Zpracování WYPS je kvalitní – žetony jsou dřevěné a polepené samolepkami s abecedou. Každá jazyková sada (= samostatně prodávaná verze hry) obsahuje jiné vyladěné rozložení písmen. Kterou si koupíte závisí na vašich úmyslech – můžete se s anglickou učit cizímu jazyku nebo si trénovat slovní zásobu v našem rodném jazyce. Herní plán je srolovatelný, ale naštěstí poměrně dobře drží plán, protože jej rychle zatížíte vykládanými kameny. Jediné, co vám tak bude chybět, bude nějaká pěkná krabička, do které by se hra celá schovala. Takto vám zbudou dvě varianty – nechat si tubus, ve kterém hra poštou dorazila nebo si koupit nový kulatý v obchodě.
WYPS je slovní a písmenková hra. Na tom nic nemění ani přítomná strategie. Zarytí odpůrci slovních her si ji tedy asi nekoupí. Ale všichni, kdo mají rádi sestavování slov, by se na ni měli alespoň podívat a zkusit si ji zahrát. Autor připravuje na letošní rok také aplikaci pro mobilní telefony, kde si budete moci deskovku vyzkoušet na vlastní kůži bez nutnosti nakupovat drahé balení. Pokud máte rádi výzvy a vytváření slov, nechybí vám fantazie a chcete se dobře pobavit, pak je WYPS určitě příjemnou volbou. Na poli slovních her budete těžko hledat zajímavějšího kandidáta..
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Richard Malaschitz |
Ilustrace | Richard Malaschitz |
Vydavatel | RANKA |
Rok vydání | 2009 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Word Game |
Mechanismy | Hexagon Grid, Tile Placement |
Rodina | Digital Implementations: BoardSpace, Digital Implementations: Little Golem, Players: Two-Player Only Games |
Více o hře.
+ slovní hra se strategií
+ možnost zahrát online
+ více velikostí herního plánu
+ zajímavý systém zajímání kamenů
+ spojení tří stran ještě neznamená vítězství, ale lze jej odvrátit
+ slova nemusí jít pouze rovně, takže se lépe sestavují
- cena
- českou verzi lze hůře sehnat