Nevěděl jsem, že povýšení bude tak rychlé. Zachránil jsem starostovi jeho ženu, když jsem ji omámenou kouřem vynesl z hořícího domu. Celý sbor dostal okamžitě vyznamenání za svoje činy a já se stal koordinátorem zásahů. Netrvalo dlouho a přišla nabídka z New Yorku. Prý se mohu přidat k jejich slavnému hasičskému sboru. Taková nabídka se neodmítá..
Kdo by nechtěl bydlet ve velkoměstě? Je to místo zázraků. Všechno tu najdete nedaleko od sebe. Stačí sjet o patro níž a máte tu bazén, sauny a squashová hřiště. Další patro a najednou jste v krásné pravěké restauraci. Splněný sen? Určitě se jedná o pěkné místo na dovolenou, ale bydlet bychom tam nechtěli. Ve chvíli, kdy v takovém místě vypukne požár, jste v dokonalé pasti.
Takovou městskou zástavbu si vzalo na mušku první rozšíření pro hru Záchranáři (recenze), které autoři pojmenovali Velkoměsto (v originále Urban Structures). Autorem původního herního mechanismu je Kevin Lanzing, ale rozšíření vytvořil Travis Worthington. Ilustrace vydavatelské společnosti Indie Boards and Cards dodali Luis Francisco, George Patsouras a Eugene Mogilevich. U nás je tohle malé rozšíření k dispozici zásluhou společnosti MindOK.
Cílem této novinky na českém trhu je přidat nové prostředí, ve kterém se budete moci se svým hasiči pohybovat. Oheň si prostě nevybírá a tentokrát se prokousal na oboustranný herní plán. Ten se k vám domů dostane zabalený ve folii bez krabice. Z horní části balíčku na vás nekouká hasič, protože zrovna sleduje oheň a mluví do vysílačky. Ale vidíte velice dobře, že koordinuje nějakou důležitou záchrannou operaci.
Už vepředu se dozvíte na malém prostoru, co rozšíření obsahuje. Obrázek je současně úvodní stránkou rozšiřujících pravidel, které vám odhalí, co je nového a co se změnilo od doby, kdy jste hasili ještě rodinné domy na venkově. Na všechno stačí tři stránky A4, z nichž jedna prakticky popisuje pouze samotné herní plány.
Ale ještě než se k nim dostaneme, vypadne na vás jedna nová karta povolání. Tou novinkou je statik, který vám přináší další možnosti. Když se začtete do textu na jeho kartě, zjistíte jednu zajímavou věc: tato postava vůbec nemá schopnost hasit požár a je vlastně jen takovým civilním pomocníkem, který spíš vypadá, že se bude plést pod nohy. Ale jak si za chvilku povíme, jeho schopnosti jsou velice zajímavé a dokonale vynahrazují absenci hadice.
Tím největším a hlavním, proč si ale budete rozšíření pořizovat, je oboustranný herní plán. Ten má rozměry stejné, jako jsme zvyklí z původní hry. Na jedné straně najdete dvojici sousedních bytových jednotek. Malé ubytování obsahuje jen ložnici, jídelnu s kuchyní, koupelnu a malou šatnu. Druhý byt navazuje zrcadlově obrácený na ten první. Určitě si všimnete, že nejsou navzájem propojené a je do nich přístup pouze z ulice.
Tato záchrana jinak ale probíhá klasicky a výzvu tak představuje pouze horší přístup k požárům a těžší koordinace. Pokud nemáte mezi byty vytvořené spojení, nemůžete tak rychle reagovat na objevení nové oběti. Z tohoto pohledu je stísněný prostor bytů opravdu jiný. Zdánlivou změnu přináší také sousední byty, do kterých nemůžete vstoupit. Jedinou odlišností ale je nemožnost tak rychle reagovat vozy venku. Ty stojí přejezd na opačnou stranu budovy rovnou čtyři akční body!
Na druhé straně herního plánu, která je označena písmenem D najdete jedno patro mrakodrapu. A protože to není první, máte sem přístup pouze výtahem. Sama pravidla přiznávají, že pohyb výtahem v hořícím domě je velice riskantní, ale budova nemá žádné požární schodiště a není jiné řešení. Druhý přístup pak už je pouze zvenku za pomoci žebříku z vašeho vozidla.
Vysoká stavba s sebou přináší ještě jednu další specialitu a tou jsou tenké příčky. Ty vydrží pouze jednu kostičku poškození a už se zhroutí. Jejich stabilita prostě není taková. Zajímavá je také přítomnost kanceláří, které nemají vchodové dveře! Sice nechápeme, k čemu by taková místnost sloužila, ale opravdu tu jsou. Z tematického hlediska jejich existence trochu kazí dojem hráčů, především ve chvíli, kdy se uvnitř objeví nějaká osoba volající o pomoc.
Nejdůležitější na této straně plánu jsou ale výtahy, které představují tu hlavní cestu dovnitř a ven. Pouze tak můžete dostat oběť ven. Tedy pokud nepoužijete hydraulický žebřík na voze, který má dosah po celé šířce jedné strany budovy. Vždy ale musíte sestoupit ze stěny až k autu a teprve pak jste na zemi. Ale abyste se dostali z mrakodrapu ven, potřebujete vykouknout zničenou stěnou. Můžete ji ale strhávat i z vnější strany za jeden bod navíc, který představuje nestabilní žebřík pod hasičovýma nohama.
U mrakodrapu jsou více omezené úvodní hody na oheň. Celkem jsou čtyři zdroje, které mají vždy jednu souřadnici pevně určenou. Díky tomu existuje větší šance, že si budou požáry více podobné, což je vzhledem k typu budovy třeba. Současně to ale také trochu kazí jednu z velkých výhod původní hry, která spočívala v jedinečnosti každého zážitku.
Cesta z přízemí nahoru nebo zpět vás bude stát víc než celý jeden tah. Dva body potřebujete na samotný pohyb výtahu a další dva spotřebujete na zavření (v původním podlaží) i otevření dveří (v cílovém patře).
Mrakodrap je daleko lepší stranou a působí dojmem, že zde opravdu přidává rozšíření něco nového a neokoukaného. Ono bychom se v podstatě spokojili i s rozšířenou variabilitou, která vylepšuje výběr z již okoukaných herních plánů. Ale nové výzvy a místa, na která se můžeme s ohněm dostat, určitě vždycky potěší.
Nová vysoká budova je rozhodně obtížnější na zvládnutí a zapotí se u ní i ti nejzkušenější záchranáři. Na uzavřeném prostoru velice rychle propukne peklo podobné slavnému filmu zmíněnému v titulku naší recenze (Towering Inferno aneb Skleněné peklo). Připravte se tedy na pořádnou dávku adrenalinu, protože tady vítězství rozhodně nedostanete zadarmo.
A pak je tu ještě jedna vlastnost tohoto rozšíření, kterou byste možná snadno přehlédli. Na úplném konci pravidel najdete dvě krátké věty, které odkazují hráče na stránku tohoto rozšíření na webu www.mindok.cz, kde najdete scénáře hratelné nejen s rozšířením, ale i se základní verzí hry! Není nám známý důvod, proč se rozhodli jednu A4 nezařadit přímo do balení hry.
Ovšem takto se jedná o skvělou zprávu pro všechny milovníky Záchranářů, kteří vlastně stažením pravidel k Velkoměstu získají nové myšlenky, jak hasit požáry. Nám se velice líbí například myšlenka se zajištěním důkazů, protože se jednalo o žhářství. V iiné verzi jste dorazili na místo až ve chvíli, kdy ta zdánlivě nejdůležitější práce už byla vykonána a lidé zachráněni. Ale není nic horšího, než se snažit udržet hořící dům na nohou tak, aby se nezřítil.
Co určitě oceňujeme je vyjasnění některých nejasností, které se vyskytovaly v původní verzi pravidel. MindOK tuto situaci vyřešil a po poradě s autorem místa upravil tak, aby byly správné a přitom zcela bez problémů pochopitelné. Nepotřebujete tedy klást žádné dotazy a nečekají vás žádné nejasnosti. Pravidla jsou zpracovaná na výbornou.
Pokud jste vlastníky základní hry a uvažujete o tomto rozšíření, hodně záleží na frekvenci, s jakou Záchranáře hrajete. V případě, že jste pravidelní hasiči, kteří nevynechají jedinou příležitost k uhašení ohně, pak určitě oceníte nové plány a drobné změny v herních mechanismech, které rozšíření přináší. Ale jestliže hrajete Záchranáře spíše rekreačně a ne příliš často, pak vám zaručeně variabilita základní hry stačí, protože ta samotná je ohromná.
Velkoměsto nepřidává z hlediska map nic, co by bylo zcela zásadní. Dostanete nové scénáře, do kterých se můžete vžít, ale tím největším přídavkem v našich očích zůstává role statika. Ten se v hratelnosti naprosto odlišuje od ostatních, ale stane se velice nutným a důležitých členem týmu bez ohledu na to, ve kterém z domů začne příště hořet. Právě on může nakonec tím hlavním důvodem, proč se rozhodnete rozšíření za příznivou cenu pořídit.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Kevin Lanzing |
Ilustrace | (Uncredited) |
Vydavatel | Indie Boards & Cards, Elznir Games, Heidelberger Spieleverlag, MINDOK |
Rok vydání | 2011 |
Počet hráčů | 2 - 6 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 10 and up |
Jazyková závislost | Some necessary text - easily memorized or small crib sheet (4 voters) |
Kategorie | Expansion for Base-game |
Mechanismy | Action Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Simulation |
Rozšíření | Flash Point: Fire Rescue – Fire Academy Challenge, Flash Point: Fire Rescue |
Rodina | Game: Flash Point: Fire Rescue, Theme: Firefighting |
Alternativní názvy | Flash Point: Großstadtbauten, Záchranáři: Rozšíření Velkoměsto |
Více o hře.
+ nízká cena
+ dva herní plány
+ nová pravidla
+ povolání statik
+ zvyšuje variabilitu
- nepřidává nic zásadního