Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Zlatá rybka – chytit a nepustit

Rybník je místo, kde je všechno ještě v pořádku. Žádní turisti, ryby pod hladinou nikdo neruší, prostě stačí nahodit a čekat. Tedy to všechno byla pravda do té chvíle, než jsem z mého oblíbeného rybníku začal tahat více odpadků než ryb. Už i tady mne dostihla ekologická katastrofa.

Podobnou ekologickou pohádku si pro nás přichystala i autorka deskové hry Zlatá rybka, Ewa Falkowska. Její výtvor pak ilustroval Maciej Szymanowicz. Výsledek si vzali pod svá křídla ve firmě Granna, kde hra vyšla. Netrvalo dlouho a dostává se i na český trh zásluhou společnosti Pygmalino a to v kompletní české lokalizaci.

Malá a tenká krabička je jako malý rybník. Právě na něm se plaví loďka s dědečkem z našeho příběhu, na kterého volá ze břehu babička. Roztomilá grafika nás zve dovnitř, kde objevíme otevírací desku, která společně s dnem krabice a vnitřní výplní vytvoří základ pro hru. K zábavě budou ale hráči potřebovat také sadu žetonů, které rozloží po straně do obdélníku o rozměrech pět krát čtyři. Jednotliví účastníci partie si každý vezmou jeden obláček přání se třemi pozicemi. Právě na ně si každý náhodně vylosuje trojici žetonů přání a položí je obrázkem vzhůru, aby i ostatní věděli, co by chtěl v rybníce chytit. Figurka rybičky začíná svou pouť na vyvýšené části celého okruhu.

V každém tahu hráče se nejdříve posune rybka ve směru hodinových ručiček, a to na základě hodu kostkou. Samotná cesta figurky záleží na hráči, protože některá políčka nabízí více než jednu variantu, jak pokračovat. Cílové políčko a jeho ikona určí, co hráč dostane v tahu za úkol. Hráči si tak mohou tajně prohlížet a zkoumat dílky jezera otočené obrázkem dolů, měnit je, ale především je otáčet a hledat mezi nimi obrázky ze své desky přání. Pokud vyloví místo kořisti odpadek, může jej v budoucích kolech použít jako žolík na ovlivnění pohybu ryby.

V tahu lze otočit pouze jednu destičku, ale pokud najde hráč svůj kýžený předmět, otočí odpovídající žeton na svém obláčku. Před ním tak vykvete leknín. Rybka běhá kolem a vyhrává ten, kdo jako první dokáže otočit všechny žetony přání na svém obláčku.

Zlatá rybka je kouzelná a jednoduchá hra o paměti s výrazným ekologickým podtextem. Pohni a otoč, to je vlastně všechno, co je ve hře tím zásadním. Ale to také nijak nepřekvapí, pokud věkový rozsah pro krabičku začíná na třech letech. Táhne se ale až do pěti let, protože děti se s hrou posouvají a rostou.

Partie je rychlá. Ať už hráči zpočátku mají štěstí nebo ne, když jsou tam tři hráči, vše je velmi rychle odhalené. Pak už je to jen o tom, kdo jako první zastaví na správné ikoně.

Hra je to samozřejmě výrazně náhodná, protože házení kostkou i losování dílků prostě nemůže být hned od počátku o nějakém přehledu. Postupně se to mění, ale soupeři si mohou situaci komplikovat přehazováním dílků.

Zlatá rybka je ekologická agitka. I když to tak na první pohled nevypadá, odpadky zde hrají důležitou roli, protože nabízí jedinou šanci, jak ovlivnit pohyb rybky. A tím i místo, kde skončí pohyb. Hráči se ale dobře baví a navíc celou krabici doprovází krásná grafika. Zlatá rybka je pěkná hra pro děti.

Prozkoumávejte dál
Recenze: Fantastický Fantastát