Už je to několik let, co se v Asii objevila nová verze ptačí chřipky. Všichni napadení ztratili většinu kognitivních funkcí, jejich kůže změnila barvu, popraskala a vir způsobil zvýšenou agresivitu vůči člověku. Testy se zjistilo, že reagují na pach lidské krve. Média začala nemoci přezdívat zombie chřipka a uchytilo se to. Postup nemoci se prozatím podařilo zastavit. Dnes jsou po celé zeměkouli stovky zařízení, které tyto napůl lidi drží za mřížemi. Je čas si pokládat etické otázky.
Za svobodu zombies bojuje hned několik organizací a jedné z nich se zrovna včera podařilo překvapit stráže v jednom ze zařízení v britském New Hampshiru. Mumlající lidské trosky se strašlivým vzhledem se tak plouží ulicemi a starosta vyhlásil pohotovost, protože se snaží dostat do místní továrny. Speciální jednotky jsou daleko, takže je na samotných dělnících, aby se ubránili. A mezi nimi jste i vy.
Jenže to ještě nevíte, že vaše kůže je zelená a jste goblin. To všechno platí dokonale pro hru Zombies! Keep Out od vydavatelství Privateer Press. Jedná se o horkou novinku, která se teprve začíná objevovat v obchodech. Jejím autorem je David Carl, ilustrace zpracoval Manny Trembley. A protože se všichni goblini spojili proti nemrtvé hrozbě, budou i hráči muset spolupracovat ve snaze odrazit útok nepřátel. Tahle hra je plně kooperativní, a buď vyhrají všichni nebo nikdo.
A právě vzhled celé hry je první, který vás zaujme. Na přítomnost zombie už samotné víko hraje spoustou barev, kterým dominuje zelená a červená. Na obrázku vidíme zeď, po které šplhají zombie s nepřítomným pohledem v očích. Nahoře na střeše ale čekají ozbrojení goblini, kteří se nebojí použít všechny technologie, které znají, včetně laserových střel.
Samotná krabička je ale poměrně malá, téměř by chtěla ukazovat na karetní podstatu zábavy. O to víc jste zvědaví, když odkládáte víko stranou a dozvíte se, že dno balení je nacpané až po okraj. Začíná to úzkou brožurou pravidel od dvanácti stránkách a čtvercovým rozkládacím plánem, který ukazuje nádvoří před gobliní továrnou s okny, dveřmi, sklepem a balkónem. Na dvoře se nachází políčka očíslovaná od jedničky do dvacítky, která se vinou cik cak až k místu, kudy zombie vnikly na pozemek. Každé místo má barevné šipky ukazující další postup nemrtvých. Na první pohled trochu připomíná herní prostředí digitální hry Plants vs Zombies.
Pod středně velkou herní deskou najdeme arch s drobnými kartony kousnutí, zátarasů a postupu hrou. Protože se jedná o malou hru, čekali bychom na závěr už pouze karty, které také dostaneme. Ale kromě nich se uvnitř balení nachází ještě jedna překvapivá věc – figurky. Barevné postavičky nemrtvých (všechny jsou totožné) – šedé představují běžce (runners), modré skokany (leapers), žluté strašáky (creepers) a červené siláky (brutes).
Tím se ale dostáváme zpět ke kartám tří druhů. Největší a nejmenší hromádka patří k sobě. Na kartách přístrojů (contraption) najdete seznam součástek, které potřebujete získat k jejich vyrobení. Za dokončení dostanete nejen bonus, ale možnost otočit kartu a stisknout tlačítko (= spustit zařízení).
Potřebné součástky se ukrývají v hromádce 55 karet. Na nich je ale současně zajímavé, že jsou rozdělené na tři části – typ součástky a dvojice akčních polí, která mu umožní se bránit proti konkrétnímu nemrtvému nebo opravit barikádu. Poslední balíček čtyřiceti karet se jmenuje Strašlivé věci a přesně to i nabízí – tři kroky, které podporují zombie v jejich neustálé touze po mozcích.
Tím jsme se dostali na konec seznamu a můžeme začít připravovat hru tak, že položíme do středu stolu herní plán. Jednotlivé části budovy dostanou po jedné kartě vynálezu, který mohou goblini uvnitř sestavovat. Z patnácti dostupných tak náhodně hráči při přípravě vyberou pět, ostatní nebudou ve hře použity. Každá z nich dostane žeton dokončení, který začíná na úvodním startovním políčku. Had se vine napříč osmi kolečky se součástkami až k dokončení. Části domu pak dostanou také určitý počet žetonů (šest až deset) barikády, které budou hráče chránit před zkaženým dechem nemrtvých.
Všechny figurky nepřátel začínají v dolní části plánu, kde najdete modrý bazén. Ten se řekne v angličtině pool, stejně jako zásoba pro hru, což je taková malá vizuální hříčka autorů. Z něj pak vezmou hráči několik figurek a postaví je do prvních dvou řad na dvorku. Tím je připravený první útok, ale hráči chtějí mít možnost se bránit. Proto každý dostane do ruky několik karet v závislosti na celkovém počtu hráčů. Nyní je vše připraveno pro partii.
Ačkoliv všichni mají společný cíl a budou spolupracovat, při hře se střídají v kolech, kde budou hrát sami za sebe. Každý takový tah začíná tím nejméně příjemným – odhalením nové karty Hrozné věci, která na hrdiny uvnitř domu čeká. Aby si obránci navzájem nemluvili do rozhodování, neukáže hráč svým kolegům kartu a sám vybere jednu ze tří možností a provede ji.
Volba je na kartě vždy mezi základním přidáním nemrtvých, které většinou jasně určuje typ nově příchozího, belháním zombie směrem k domu a pokousáním hráče. Čas od času se mohou objevit i další věci, jako třeba zahození karet, protože goblini rozbili daný předmět, nebo zbortění obranného valu.
Některé karty ale mohou také nabízet posun nemrtvých. Každý z nemrtvých má svůj vlastní cíl – zatímco skokani chtějí na balkón a strašáci do sklepa, siláci jdou rovnou po vašich vstupních dveřích. Jen běžcům to je jedno a vždy utíkají rovně co nejrychleji k továrně. S posunem vám pomohou šipky na plánu.
Pro nové nemrtvé určuje místo nasazení někdy karta, jindy mohou hráči svobodně rozhodnout, kam figurku nasadí. Na jednom políčku může stát více zombie, ale je třeba si dávat pozor, protože jakmile někde dosáhne jejich počet tři nebo více, začnou se postrkovat a posouvat vpřed tak, aby nikde nebyli tři postavičky. Jakmile někdo dosáhne domu, odstraní za něj hráči jeden žeton barikády a figurku vrátí zpět do zásoby – příval nepřátel je nekonečný a obránci nemají čas na odpočinek.
Vlna útoku se nepříjemně zvětšuje a rozhodován hráče je stále těžší. Ale po tahu příšer konečně přijde na řadu šance pro obránce. Hráči nyní mohou zahrát jednu kartu součástky z ruky. Je ale potřeba taková, kterou zrovna některý ze strojů potřebuje k další fázi dokončení. Za to pak mohou hráči posunout žeton dokončení, který se tak nakonec dostane až na osmé políčko. Jako odměna čeká obránce nějaký bonus a u některých předmětů také možnost zmáčknout tlačítko a vyvolat nějakou akci.
Jenže kromě stavění může hráč ve svém tahu volit i jiné akce. Vždy ale lze vybrat pouze jednu. Je možné dobírat nové karty či opravovat barikádu. Už na začátku jsme říkali, že na kartě se nachází kromě součástky také několik zombie na obrázku. Za odhození karty mohou goblini bránit libovolně vybrané políčko na plánu a podle pokynů na kartě odstranit některé nemrtvé.
Nájezd pokračuje tak dlouho, dokud se hráčům nepodaří dokončit na střeše tři obranná zařízení. Tím jejich snažení končí vítězně. Ovšem velmi často může dojít také k situaci, že obrana selže, nemrtvých je moc a probijí se do domu. Jakmile se dostanou dovnitř dveřmi nebo dobijí tři pozice, partie končí společnou prohrou.
Zombies Keep Out vypráví příběh jedné továrny, která je v obklíčení nemrtvých. Maso a mozky uvnitř je lákají a vábí, ale šikovní gobliní všeumělové se nedají tak lehce. Umí opravit a sestavit všechno, stačí jim jen kvalitní návod. A tak začíná boj s časem a náporem zombie.
V popisu pravidel jsme zdánlivě zmínili všechno důležité, ale nevysvětlili jsme vám, jak fungují žetony kousnutí. Kdykoliv si hráč vybere na kartě Hrozných věcí pokousání, aby ochránil budovu před vpádem nemrtvých, dostane jeden žeton se zkaženými zombie zuby. Takové pokousání znamená, že začíná v jeho těle kolovat virus a pomalu se mění na jednoho z nich.
A tady vstupují do hry speciální pravidla, která mají zásadní vliv na spolupráci s ostatními. Čím víc žetonů hráč má, tím více jsou omezeny jeho činnosti. Zpočátku musí jen mručet a má zakázáno obchodování s ostatními hráči. S druhým žetonem ztratí schopnost stavění přístroje a pro ostatní začíná být přítěží. Ovšem zásadní zlom nastane se třetím žetonem, který opravdu nechcete dostat. Hroznou věc k provedení na začátku tahu najednou vybíráte náhodně zdvižením jednoho, dvou nebo tří prstů před vytažením karty. Taková zombie navíc už ztratila zcela schopnost mluvit.
Unikátní přístup ke kooperaci dělá ze Zombies Keep Out skvělou hru, ve které není problém hráče, který vám říká, co dělat. To je citelné především na začátku tahu, kdy pravidla dokonce zakazují, aby hráči ukazovali ostatním kartu poté, co ji provedou. Nikdo neví, jaké byly ostatní dvě možnosti, mezi kterými se aktivní hráč rozhodovat. To znamená, že jej nemohou za jeho chybnou volbu kritizovat a chtít ho vést. To platí i pro karty, které hráč drží v ruce a ukáže je ostatním s prosbou o radu jen v případě, že opravdu chce.
Přitom je partie dostatečně rychlá a zůstává zábavná ve všech počtech hráčů, tak jak už to u kooperativních her bývá pravidlem. Obtížnost je zde nastavena dobře, ale hráči mohou využít i jednodušší varianty pro začátečníky nebo mladší hráče. Pak v pravidlech ale jsou také dva módy se sníženým počtem žetonů barikády, které jsou výrazně těžší.
O šancích hráčů hned na začátku rozhodne to, jak rychle postaví první zařízení. To jim může výrazně pomoci v jejich obraně. Přitom ačkoliv zombie začínají na stejných pozicích, hra zůstává variabilní právě díky přístrojům, které goblini staví na střeše, ale také zásluhou karet součástek tahaných ze zamíchaného balíčku. Takže vás obrana domu jen tak neomrzí.
Zařazení figurek do krabičky potěší, protože hra tak vypadá opravdu pěkně. Mnohem větším plusem jsou ale povedené ilustrace a zasazení do gobliního světa. Celkově je hra provedená precizně do posledního detailu, všechno je velké a přehledné.
Zombies Keep Out je tedy povedenou hrou, která se hodí i pro hraní začátečníků. Nemá náročná pravidla a přitom baví specifickými zvuky, kterými hráči napodobují svoji transformaci do nemrtvého stavu. Ale nezklame ani náročnější hráče, kteří v ní objeví pořádnou výzvu na vyšší obtížnosti. Zombies Keep Out je příjemným přírůstkem do rodiny kooperativních her.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | David Carl |
Ilustrace | Manny Trembley |
Vydavatel | Privateer Press |
Rok vydání | 2014 |
Počet hráčů | 1 - 6 |
Herní doba | 45 |
Minimální věk | 8 and up |
Jazyková závislost | Moderate in-game text - needs crib sheet or paste ups (1 voters) |
Kategorie | Card Game, Horror, Humor, Zombies |
Mechanismy | Cooperative Game, Hand Management, Trading |
Rozšíření | Zombies Keep Out: Night of the Noxious Dead |
Rodina | Creatures: Zombies, Setting: Bodgers |
Více o hře.
+ hráči si nesmí mluvit do výběru
+ povedené ilustrace
+ figurky nemrtvých
+ nastavitelná obtížnost
+ čtyři typy zombíků
- o šancích hráčů na začátku rozhodne štěstí