Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Rozhovor se sdružením Shinebean: za Kiumby a ještě dál

Kiumbové. Tajemná stvoření, která se ze svého rodného prostředí v Africe dostala díky skvělým herním designérům až do České republiky. Jejich základním posláním je povzbuzovat v dětech fantazii a dělat jim průvodce a kamarády v našem světě.

Zároveň je poslání Kiumbů ještě mnohem hlubší a ačkoliv do něj děti až tolik nevidí, jejich rodiče by tato myšlenka měla nadchnout. Hotovost získaná z prodeje těchto her totiž jde na podporu rodin v Africe, což je velice chvályhodný počin.

O hře i myšlenkách celého sdružení Shinebean se dočtete nejen v tomto rozhovoru, ale také v naší podrobné recenzi na dobrodružnou hru Kiumbové.

Nejdříve nám prosím představte občanské sdružení ShineBean a povězte nám, čím se zabývá.

Sdružení ShineBean vzniklo před 3mi lety se záměrem podporovat rozvoj v afrických zemích. Rozhodli jsme se, že chceme inspirovat lidi nejen v Africe k tomu, aby hledali vlastní možnosti v těžkých situacích, ve kterých jsou. Podporujeme změnu myšlení od pasivní sebestřednosti k aktivní zodpovědnosti. V tom vidíme cestu. Konkrétně pracujeme v Keni, kde se věnujeme podpoře vzdělávání, a také podporujeme ekonomické aktivity místních lidí, které jim přinesou soběstačnost a nezávislost na další vnější pomoci. V Čechách spolupracujeme se školami, kterým nabízíme besedy, rozvojové vzdělávání, tedy dost se věnujeme práci s dětmi a pro děti.

Jak jste dospěli k nápadu vydat svoji vlastní deskovou hru, která bude podporovat vaše úsilí v Africe?

Právě proto, že jsme chtěli dát několika lidem v jedné keňské vesnici práci, díky které uživí svoje děti. A také jsme chtěli, aby vzniklo něco, co bude zajímavé pro děti v Evropě. Tohle propojení nás oslovilo.

Jak daleko bylo od myšlenky k realizaci? Proč jste oslovili s tvorbou právě pana Jakuba Těšínského?

První myšlenky na něco takového jsme začali diskutovat asi v lednu 2009. Pak jsme hledali výtvarníka, který by celému projektu vtiskl tvář. Záměrně jsme nechávali zadání velmi volné. Věděli jsme, že to bude nějaká hračka, ale už jsme nebyli rozhodnutí, jestli půjde o hlavolam, stavebnici nebo stolní hru… Otevřená byla i otázka použitého materiálu. Chtěli jsme něco, co se v Africe používá. Dlouho to vypadalo, že výtvarníka nenajdeme. V dubnu jsme již zvažovali odložení projektu.

Ale pak události nabraly rychlý spád. V květnu odletěl do Keni na týdenní průzkumnou cestu výtvarník Maťo Mišík a přivezl si pár mastkových kamenů. V srpnu jsem přijela do vesnice Tabaka já s jedním vzorkem čehosi uhněteného z moduritu. Našli jsme kameníky, kteří uměli dobře pracovat s mastkem a společně jsme hledali konečnou podobu pěti tvorečků. V Čechách se mezitím pracovalo na konkrétní podobě hry, pravidlech, příběhu. Postupně se do tvorby deskové hry zapojovali další lidé. V té době se přidal také Jakub Těšínský. Koncem října dostali Kiumbové jméno a prvního prosince přiletěli do Čech.

Byl vývoj hry obtížný? Jak dlouho trval?

Vývoj hry trval 11 měsíců od první myšlenky a 7 měsíců od prvního praktického kroku po představení veřejnosti. Zapojilo se do něho hodně skvělých lidí. Když si uvědomím, jak krátký čas jsme na to měli a jak náročné to bylo, musím říct, že se nám to povedlo. Ano, v některých fázích to byl obtížný proces. Náročná byla například komunikace mezi Čechami a Keňou v době vytváření Kiumbů. V mnoha případech jsme museli hodně improvizovat a hledat neobvyklá řešení.

Odkud pochází základní myšlenka o stvořeních se jménem Kiumbové?

Kiumbe znamená svahilsky bytost, stvoření. Chtěli jsme „stvořit“ něco tajemného, co nebude připomínat ani lidi ani zvířata. A tak i původ Kiumbů je tak trochu tajemství.

Kiumbové zaujmou na první pohled svým úžasným zpracováním. Kdo přišel s nápadem vytvořit kamenné figurky?

Maťo Mišík. Kamenné figurky v dětské hře jsou opravdu velmi neobvyklé. Mastek je však velice příjemný materiál. Takže děti si Kiumby oblíbí nejen pro jejich výraz a příběh, ale také pro pocit, který zažijí, když je vezmou do dlaní. Kiumbové jsou navrženi právě tak, aby se vešli do dětské dlaně. To byla jedna z věcí, které jsme v Keni zkoušeli s místními dětmi. Porovnávali jsme správnou velikost Kiumbů podle dětských dlaní.

A jak vznikala myšlenka balení hry – přihrádky pro postavičky, tajná skrýš i originální vzhled ve stylu balíčku z Afriky?

To všechno je výsledek nádherné kreativity Maťa Mišíka. Když jsem hotovou krabici poprvé viděla, musela jsem se smát. Opravdu samotná krabice mě hodně bavila. Je nádherně důmyslně vymyšlená. Domeček pro Kiumby s otvory pro dýchání naprosto samozřejmě podněcuje očekávání, že Kiumbové oživnou. A s tím dětská fantazie nemá problém.

Pravidla jsou provedena v podstatě jako dobrodružná knížečka pro děti. Příběh i jednoduchý princip podporuje u dětí fantazii, protože hru lze hrát doma i venku, s hracím plánem i bez. Byl to od začátku záměr vytvořit takto variabilní hru?

Od začátku určitě ne. Sešli se správní lidé se správnými nápady, které dávali dohromady a sami se u toho bavili. Znovu a znovu mě překvapují děti, které svou kreativitou ještě dále posouvají hranice této variabilní hry.

Jak dlouho trvá vymodelování jedné figurky Kiumba včetně namalování? Kolik lidí se podílí na jejich tvorbě?

V době zácviku to celé trvalo víc než 3 hodiny. Poté, co si lidé práci mezi sebe rozdělili a každý se specializoval na určitý úkon, je možné čas zkrátit na asi hodinu a půl. Do tvorby Kiumbů se zapojilo cca 12 lidí.

Kiumbové sklidili nadšené ohlasy nejen v naší zemi. Jak vypadá jejich distribuce do zahraničí, o které jsme slyšeli?

Ano, cesta Kiumbů za hranice nejen všedních dnů se chystá. Plánujeme, že kromě Čech se usídlí také v Německu nebo ve Francii. Možná také v Itálii nebo Belgii, případně v Maďarsku. To ale nastane až v roce 2011. Celá příprava takovýchto kroků je velmi náročná, nejen z hlediska nalezení správných partnerů a jednání, ale také po stránce finanční.

Plánujete po tomto úspěchu nějakou další hru, ať již s Kiumby nebo bez nich? Možná by stačilo vytvořit jen nový hrací plán a pravidla, figurky Kiumbů by mohly zůstat z původní hry.

Kiumbové jsou už z principu variabilní. Dostáváme řadu impulzů, jak tuto hru udělat ještě populárnější a zajímavou pro širší okruh příznivců. V současnosti jsou Kiumbové určeni především pro děti ve věku od 6ti do 12ti let. Minimálně horní hranici chceme posunout na 99. Pohráváme si například s myšlenkou vyslat Kiumby do světa hudby, na taneční parket. Ale v současnosti nám chybí kapacity pro další rozvíjení potenciálu Kiumbů. Ale jak Kiumbové vědí, správný čas na správné věci vždycky přijde.

O další hře zrovna neuvažujeme, ale mastek a krásné výtvory, které z něho sochají kameníci v Tabace nás tak nadchly, že se chystáme představit i jejich další výrobky. Jedná se o například o různé postavičky zvířat. První krabice s těmito výrobky právě dnes (9.11.2010) opustila Afriku a již míří k nám. Budete tak mít možnost prakticky vyjádřit, že se vám práce keňských řemeslníků líbí a zakoupením jejich výrobků přispět k tomu, aby svět jejich dětí byl lepší a bezpečnější než svět jejich rodičů. Bližší informace určitě brzy naleznete na kiumbovských stránkách www.kiumbove.cz

Děkujeme za Váš čas a přejeme hodně spokojených dětí v Kiumbí zemi.
Tým serveru DeskoveHry.com

My děkujeme za prima rozhovor.
Tým projektu Kiumbové.cz

Rozhovor se sdružením Shinebean: za Kiumby a ještě dál
Klady:
Zápory:
Prozkoumávejte dál
International Gamers Awards 2010 zná své vítěze