Česká deskoherní společnost a občanské sdružení GOADA (Goliáš a David) vyhlásili vítěze tříkolového konkurzu. První se uskutečnil již v lednu v Praze a po pečlivém výběru byly v květnu vyhlášeny hned dvě hry, které se staly hrami pro rok 2010.
Jen jedna z nich však bude mít tu čest, aby ji letos vydala Czech Board Games (CBG) jako svůj projekt, který budou propagovat na obří výstavě deskových her v Essenu. Loni to byla dobrodružná hra Insula, letos se bude rozhodovat mezi závody a strategií. Společnost má za cíl propagovat a pomáhat začínajícím autorům deskových her, kterými jsou v tomto případě jak Jan Jalůvka, tak druhý autor Petr Chval.
Prvním adeptem je simulace závodů na ploché dráze, Speedway – Golden Line. Už na první pohled zaujme prototyp detailně propracovanými modely závodních strojů, které mohou jít dokonce i do smyku. V pravidlech si však navzdory věrné simulaci hra zachovává jednoduchost a je vhodná pro dva až čtyři hráče už od sedmi let věku. Autor Jan Jalůvka postavil hru dle svých slov na základních principech závodů na ploché dráze a nad figurkami hráčů strávil hodiny práce. Ta se mu nyní vrací v podobě publicity jeho hře a třeba i oficiálního vydání.
Druhou variantu k výběru zastupuje desková hra s pracovním názvem Boj o město, která je složitější. Tomu odpovídá doporučený věk od 12 let a také počet hráčů od tří do pěti. Hra ztvárňuje souboj o vliv nad malým středověkým městem za pomocí skrytého plánování a vyhodnocení pomocí dražby. Ve hře se setkáte s nástroji korupce pro upevnění vlastních pozic, násilím k oslabení soupeře, ale také s intrikami. Taktické možnosti dále rozšiřují úkoly, bez jejichž alespoň částečného splnění není možné hru dovést k vítěznému konci. Hra nemá pevně stanovený závěr, a proto není možné dopředu s jistotou určit, který hráč je na vedoucí pozici.
Autor Petr Chval o hře říká: „Hra propojuje prvky, které se dosud objevovaly jednotlivě. Je určena spíše pro zkušenější hráče, ale díky psychologickým prvkům může zvítězit každý.“
Letošní Kreativní konkurz 2010 je sice za námi, ale všichni autoři připravující novou deskovou hru mohou své snažení upřít k příštímu ročníku. Ten se bude konat opět začátkem roku a přihlásit se může každý, v rámci konkurzu pak představí svoji hru.
Jakub Těšínský, předseda České deskoherní společnosti, o Kreativním konkurzu říká: „Cílem Kreativního konkurzu je objevovat nové talenty mezi autory her a podpořit je. Vítěznou hru vydáme a představujeme jak na českých, tak zahraničních herních veletrzích. I když je konkurz jen jakousi třešničkou na dortu všech možných setkání a odborných programů pro autory, určitě zvyšuje motivaci začínajících autorů na sobě a na svých hrách intenzivně pracovat.“